V časopise Světlo vyšel zajímavý článek o modlitbě: Nejlepší je ta modlitba, která obsahuje nejvíce lásky. A jak k větší lásce dojít?
ZÁKLADNÍ POSTOJE PŘI MODLITBĚ
I. ÚCTA
Modlitba nám chce zjevit
Boží tajemství, to největší tajemství,
kterého se nám dostává.
Klíčem k tomuto tajemství je
úcta. Ve struktuře modlitby tvoří
tedy úcta nosný základ.
Neúcta patří k velkým chorobám
dnešní doby. Kde má
člověk ještě úctu k tajemství
přírody? Kdo má ještě úctu k tajemství
manželství a tajemství
pohlavnosti?
Proto také člověk není schopen
dospět k tajemství Boha.
Úcta je nosný základ modlitby,
klíč k poznávání Boha.
1. Vnitřní usebranost
Nemodlíme se často, aniž
bychom zvážili, co vlastně děláme?
Přibližně v duchu: „Tak
teď se tedy pomodlím.“ Sáhneme
po nějaké ušpiněné knize,
otevřeme první lepší stránku.
Musíme Starci s vousem tam
nahoře něco přečíst.
Představme si každý sám pro
sebe, že stojím sám v prostoru.
Nikdo tu není a začnu mluvit,
půl hodiny, jen tak do vzduchu.
Každý náhodně příchozí by řekl:
Je třeba zavolat psychiatra.
Začínáme modlitbu, a vůbec
nemáme před očima jejího adresáta.
To je přece bláznovství.
Mluvíme do vzduchu a vůbec
nevíme, kde je ten dobrý Bůh,
ke kterému se „modlíme“. Někde
tu bude, je přece všudypřítomný.
Zeptejme se vždy po určité
době modlitby: Ke komu
se vlastně modlím? Přirozeně
k Bohu. A kde je? A kde ho
oslovuji?
Ale není důležité vědět, že
je všudypřítomný, důležité je,
abych k němu zaujal osobní
vztah tváří v tvář: „Ty ve mně, Ježíši,
Ty zcela ve mně.“ – Usebrat
se! První věcí v modlitbě je usebranost:
Kdo jsem já? A kdo jsi Ty?
2. Umlčet smysly
To platí především pro vnitřní
modlitbu. Vnitřní modlitba směřuje
vždy dovnitř, nikdy ven! Pro
okolní svět, tak říkajíc, zatáhneme
žaluzie. Nemůžeme být současně
u Boha a současně být
ve styku se vším kolem nás, jak
se to často stává v našich kostelech:
„Co to má ta žena na sobě...
Svatá Maria, Matko Boží,
pros za nás...“ Tak slavíme Eucharistii
a divíme se, že nemůžeme
dospět k tajemství Eucharistie.
Modlíme se s otevřenýma
očima. Je přirozené, že se nemůžeme
pohroužit do hloubky. Můžeme
mít zavřené oči, ale otevřené
uši. Slyšíme podle kroků, kdo
přichází: „Ach, zase jde pozdě!“
A už jsme někde jinde. S kým
vlastně mluvíme? Komu zpíváme
své chvály?
Tuto zkušenost všichni známe.
Musí se pro nás stát trvalým
vědomím: musíme být usebraní,
abychom byli zcela u Boha.
Všechno, co vnímám vnějšími smysly,
přerušuje stav vnitřní modlitby.
Proto často nedosahujeme hlubší
modlitby, nýbrž „povídáme jako
pohané“ (srov. Mt 6,7). A to
není modlitba, i když o ni poctivě
usilujeme. Nepozorujeme přitom,
že tuto námahu sami maříme,
protože nejsme usebraní,
protože nepřistupujeme s úctou
k Božímu tajemství. To nemá nic
společného s citem. Cit zde být
nemusí. Jde o jistotu a jasné vědomí:
Kdo jsi Ty? Kdo jsem já?
Kde jsi, můj Bože?
3. Správné držení těla
I držení těla vyžaduje pozornost.
Jak často se necháme při
modlitbě ovládnout citem! Když
mě to nebaví, tak toho nechám.
„Visíme“ v kostelní lavici nebo
doma na křesle. Tak, jak se „modlíme“,
bychom nikdy neseděli
před přítelem. Již držení těla
ukazuje, že si vůbec nejsme vědomi,
s kým mluvíme. To přece
není vůbec úcta!
I v době duchovní vyprahlosti
můžeme zaujmout takové držení
těla, jaké určuje naše vědomí
Boha: „Ty jsi přítomen. Vím, kdo
jsi.“ Když se tedy ve věci držení
těla dáme vést svým přesvědčením
víry, nikoliv svými city – ty jsou
v době vyprahlosti ty tam – stane
se tato forma úcty důležitou
a překvapivě velkou pomocí. Nemusí
to být nic přehnaného, ale
velice nám pomůže přistoupit
hlouběji k Bohu, k Tomu, s kým
mluvím. To hraje v celé církevní
tradici významnou roli. Světci
měli před Bohem zcela jasné
vyjadřovací formy – i pokud jde
o držení těla.
Úcta tvoří nosný základ modlitby.
Úcta je posvátná bázeň nejen
před Bohem, ale přede všemi věcmi,
které pocházejí od Boha. Projevuje
se především ve vnitřním
postoji k Bohu a k lidem, ale také
ve vnějším postoji. Tělo a duše
jsou jedno. Když je odtrhnu a tělo
se klátí, zatímco duše by se měla
vznášet radostí, těžko si to umíme
představit.
II. ZBOŽNOST
Úcta k Bohu souvisí s dalším
postojem, a to zbožností. Mluvíme
často o „zbožné modlitbě“.
1. Myšlenkami zcela u Boha
Zbožnost znamená myslet
na to, co si duch předsevzal,
a skutečně u toho setrvat. Zbožnost
v modlitbě znamená zcela
myslet na to, s kým mluvím, s kým
jsem nyní ve společenství. Duch
se soustřeďuje na obsah slov
a spojuje je s mým životem, takže
se modlím životně pravdivě.
Zbožnost můžeme označit za formu
usebranosti.
2. Zbožnost jako plod lásky
Když používám pevný text
modlitby, je to pomoc k modlitbě,
prostředek modlitby. Tato
pomůcka formulované modlitby
se stává tím zbytečnější, čím více
se dosahuje cíle modlitby, totiž
lásky. Čím více vrůstáme do lásky
k Bohu, tím méně slov potřebujeme,
tím zbytečnější jsou formule,
které byly na počátku důležité.
Zbožnost, tato počáteční soustředěnost
na to, s kým mluvím,
stane se obsáhlejší, vnitřnější, životnější.
Pro duši se stane zřejmějším,
že zbožnost není ani tak
záležitostí hlavy, poznání a myšlení,
jako je věcí srdce. Prosté být
spolu s Bohem v lásce a radosti,
vyrovnanosti vědomí. Tím se rozumí
hlubší smysl zbožnosti.
3. Od „modlitby pohanů“
k „modlitbě srdce“
Modlitba, kterou vyslovují
pouze rty, není modlitba. Je
to povídavost „jako u pohanů“
(Mt 6,7). Ježíš to říká jasně. A toho
bychom si měli být dobře vědomi,
protože to často tak děláme.
Tím není myšleno, že se
zapomínám, i když jsem se chtěl
uctivě modlit. Je tím míněna
modlitba, kde se již nenamáhám,
abych si vytvořil kontakt,
ale prostě začnu a něco se modlím.
Čas tlačí, a tak honem breviář
a něco kolem. Ale nakonec
se musím ptát: Ke komu jsem
se vlastně modlil? Povídání jako
u pohanů. To není modlitba.
III. DŮVĚRA
Třetí postoj po úctě a zbožnosti
je důvěra. Je-li zrak srdce
obrácen k Bohu, pak nemohu jinak
než mu důvěřovat.
1. Prosit, jako bychom
již obdrželi
Odporuje vnitřnímu smyslu
modlitby, především prosebné
modlitby, jestliže prosíme a současně
pochybujeme o splnění toho,
oč prosíme. Pak ani nepotřebujeme
o to prosit. Proto Ježíš
říká: „Proste, jako byste již obdrželi.“
(srov. Mk 11,24) To znamená
česky: Děkujte! – „Pane, děkuji
Ti za to, co Ty, Bože, nyní činíš.“
2. Rozdíl mezi pocitem
a konáním
Když je srdce plné pochybností,
zatímco prosím, nemůže
být o důvěře řeči. Ale zde je důležité
rozlišovat mezi „pocitem“
pochybnosti a skutečnou pochybností.
Často budu mít pocit pochybnosti,
když o něco prosím. Zde
se vždy vloudí i pochybnost, zda
prosba bude splněna. Je důležité
vědět, že takové myšlenky přicházejí.
Pouhý „pocit“ pochybnosti
přichází z oblasti smyslů. Ale naše
tělesné smysly nemohou vnímat
Boží konání. Čistě citové
pochybnosti se netýkají mého
nitra! A podle nich není možno
usuzovat, zda „věřím“ nebo „pochybuji“.
Pravá víra leží hlouběji.
Je zcela mimo smyslově vnímatelné
pocity.
Svatý František Saleský nás
učí: Mnoho lidí nerozlišuje mezi
pocity víry a vírou, mezi pocitem
důvěry a důvěrou. A to je velká
chyba. Musíme vždy rozlišovat
mezi pouhým pocitem pochybnosti
a skutečnou pochybností.
Že – přesto – dělám krok víry
a přes všechny pronikající pocity
vážně prosím Boha, to je výraz
mé víry v jeho konání! Prosím
Ho a nechávám všechny smyslové
pocity pochybnosti stranou.
Vědomá pochybnost by byla,
kdybych řekl: „Milý Bože, já to
s Tebou vyzkouším. A když to nevyjde,
bude to jako předtím a nic
nemůžu ztratit.“ To je pravá pochybnost.
Nedůvěřuji Bohu. Pochybnost
uzavírá srdce pro Boží dary,
místo aby je otevírala.
Každá modlitba musí v sobě
vyjadřovat důvěru – tuto důvěru
v Boha. Jak bylo řečeno, nejde
o pocit. Ten někdy může být přítomen,
pak je to lehčí. Ale když
jdu se svým problémem k Bohu
a říkám: „Předávám Ti to a prostě
čekám, co učiníš“ – to je důvěra.
IV. VYTRVALOST
Čtvrtým postojem modlitby
je vytrvalost, ve které se musí projevovat
skutečná důvěra. Teprve
ve vytrvalé modlitbě zažijeme,
zda skutečně důvěřujeme.
1. Ne proto, že já chci
Když se dnes rychle modlím:
„Pane Bože, prosím tě za tohoto
nemocného“ – dnes! Zítra už
prosit nebudu, protože nemocný
se stále ještě neuzdravil a já nevím,
zda má moje modlitba nějakou
cenu. To samozřejmě neříkám
Bohu výslovně. Ale prostě
se už nemodlím. Kdybych věřil,
kdybych opravdu ze srdce důvěřoval
(nikoliv z citu), pak bych
svou vytrvalost projevil. Modlím
se tak dlouho, až nemocný
zemře. A i když zemře, vím, že
moje modlitba byla vyslyšena.
Byl uzdraven ve své duši a mohl
přijmout smrt, což dříve nemohl
– byl jsem tedy vyslyšen.
Bůh vyslyší každou prosbu.
Toho si musíme být jednou
provždy vědomi. Ale nevyslyší
mě vždy tak, jak já to chci. Ale
pozorujme přece, co přitom můžeme
zažít. Nakonec zpozorujeme,
že se u člověka, o kterého
jde, nebo v situaci, která nám
leží na srdci, něco událo. Něco
se stalo jinak, než jsme si to
představovali. Tak nakonec zjistíme,
že Bůh nás vyslyšel. A budu
se ptát, zda to nebylo to největší
a nejdůležitější, místo abych
prostě konstatoval: „To, co jsem
chtěl, se nestalo.“
2. Růst ve víře
Při tom zdánlivě dlouhém
čekání na vyslyšení, které jsem
musel vydržet, spočívá ona vlastnost
vytrvalosti v modlitbě: Vytrvat
až do konce, říká Písmo
(srov. Mt 10,22; 1 Kor 13,7).
Srdce se musí naučit vytrvalosti,
čekat ve víře.
Vzpomeňme si, jak Pán nechal
pohanskou ženu ze Sidonu
běžet za sebou, a dokonce
s ní nejednal pěkně, když prosila
za uzdravení svého dítěte
a volala: „Uzdrav moji dceru!“
A On řekl: „Nepřišel jsem k pohanům,
nýbrž jen k synům Izraele.
Nemohu házet chléb psům.“
Ona odpověděla: „Ale i psíci jedí
z drobtů, které padají z pánova
stolu.“ Ježíš tak zkoušel její
víru a pro její víru jí mohl udělit
dar uzdravení: „Ženo, veliká je
tvoje víra!“ (srov. Mt 15,21–28)
Bůh nás v některých záležitostech
nevyslyší, protože nás
miluje. Musíme se učit věřit
a čekat, až víra vzroste, aby Bůh
mohl jednat. Ale k tomu nedojde,
když se nechci učit čekat,
nýbrž se zastavím a přestanu
se modlit, místo abych ve své
prosbě vytrvale pokračoval.
3. Dorůst k Boží vůli
My máme vždy termíny, i pro
Boha. Po určité době modlitby
přestaneme a říkáme: „To už stačí.“
Takové jednání není správné.
Vlastně musíme prosit, dokud
neumřeme, a když ani pak
nic neuvidíme, musíme důvěřovat
až za smrt: Moje modlitba
nebyla marná, Bůh mě vyslyší.
Vytrvalostí v modlitbě se duše stává
trpělivou a silnou.
Stane se tvrdou vůči vlastní
měkkosti a popudlivosti a proti
sklonům stavět nároky. Stane
se čistší, rozhodnější a nezištnější.
Vstoupí do vůle Boží.
To se neděje rychle jedním
úkonem vůle, nýbrž delší vytrvalostí
v prosbě vrůstáme do Boží vůle.
Často nedochází k růstu ani
k vrůstání do Boží vůle tak, aby
se „stala mým pokrmem“ (srov.
Jan 4,34), protože já volám příliš
rychle – jako v telefonátu –
a pak opět nic. Bůh mě nemůže
vést, jako vedl sidonskou ženu,
protože já nespolupracuji.
4. Více než si
můžeme vyprosit
Ve vytrvalé modlitbě se často
mění obsah prosby. Začnu najednou
prosit jinak, než jsem prosil
dosud. Může se stát, že začnu
Bohu děkovat, že mě nevyslyšel
tak, jak jsem chtěl. Obsah mojí
modlitby se náhle změní, protože
cítím, že je to správné. A Já
se změní v člověka, který důvěřuje
Bohu, který vkládá svou vůli
do jeho vůle, takže v ní formálně
přebývá. Boží vůle se stává
mou vlastní. S tím jsem na počátku
své modlitby nepočítal.
Bůh činí více, než si můžeme
vyprosit. Prosba je často také
prosbou církve. Člověk zraje
čekáním. Vidí vyprošované zcela
jinak a činí ústupky od toho,
co dříve chtěl a co si představoval.
Snad dospěje jeho srdce
jakoby samo od sebe do bodu,
kde první prosbu zcela překoná,
vzdá se jí a nevyslyšení své
prosby pokládá za hluboké, Boha
nejdůstojnější vyslyšení. Kdo
vytrval v prosbě o nějakou záležitost,
může tyto procesy vnitřně
prožít. Zkoumejme sami sebe,
v kterých bodech jsme vytrvale
vydrželi před Bohem.
V. ODEVZDANOST
DO VŮLE BOŽÍ
Poslední základní postoj
v modlitbě je odevzdanost do vůle
Boží. Je to rozhodující vlastnost,
základní předpoklad každé
modlitby: plné srozumění s Bohem,
s jeho vůlí, s jeho konáním.
1. Žádná modlitba
bez odevzdanosti
Bez odevzdanosti se nemohu
správně modlit, budu vždy
zklamán. Protože v takovém případě
stavím sám sebe na Boží
místo a Bůh je pro mě jen vykonavatelem
mé vůle. Říkám mu
ve svých modlitbách, co má dělat.
A když to neudělá, trestám
ho tím, že se přestanu modlit.
Odevzdanost do Boží vůle žije
z přesvědčení, že Bůh chce stokrát
více blaha a blaha všech,
mnohem lépe, než já mohu vyprosit.
Zná mě hlouběji a skutečněji,
než se znám sám. Mohu mu
důvěřovat, mohu ho prosit. Mohu
ho ustavičně prosit a čekat,
že mě vyslyší, nebo změní mne
či modlitbu. Odevzdanost je základní
předpoklad modlitby.
Odevzdanost je výsledkem
všeho toho, co bylo řečeno, protože
by to byla divná úcta k Bohu,
kdybychom ho chtěli k něčemu
přinutit proti jeho dokonalé
moudrosti, proti jeho božskému
záměru. Znemožnilo by to pravou
chválu. Jak bych mohl velebit
Boha, kdybych nebyl srozuměn
s jeho vůlí? To je nemožné.
Proto mnohé z toho, co nazýváme
chválou, jsou jenom krásné
písně a pouhá slova. Nemůže
být nijaká chvála tam, kde svou
vůli stavím nad vůli toho, koho
velebím. Anebo jak bych mohl
doopravdy děkovat, kdybych nebyl
srozuměn s vůlí toho, komu
děkuji, nebo s darem, který jsem
od něho přijal? Jak bych mohl
děkovat, když nejsem zajedno
s jeho vůlí?
2. Léčba sebelásky
Všechna modlitba je konec
konců sjednocení mé vůle s vůlí
Boží. V tomto zápase s Bohem
odhalujme až do nejvyšších forem
zahalenou sebelásku: egoismus,
sebelásku v negativním, nikoliv
v pozitivním smyslu. Tento
egoismus, jeho vnitřní pýcha, to
je také kořen jedu, který musí být
očištěn až do nejvyšší mystiky.
V tom spočívá celý proces,
kterým v modlitbě procházíme.
To zjišťujeme především, když
v modlitbě revoltujeme, protože
modlitba není taková, jak bychom
ji rádi měli. „Milý Bože,
tak si to nepředstavuji! – Snad
bude lepší, když se budu méně
modlit.“ Zvedá se vlastní Já a nejde
už o Boha, nýbrž jen o mne.
Neptám se: „Co, Bože, vlastně
chceš?“, nýbrž: „Co mi to přinese?“
To zakoušíme již na začátku
modlitby. Bohu jde od počátku
o to, aby mi odhalil moje egoistické
překážky. Tento proces nepřestává,
ale prohlubuje se, čím
více se mi Bůh zjevuje.
3. Bůh se nevnucuje
To bylo několik myšlenek, co
říká Ježíš o modlitbě a jak se On
modlí. Ježíš je můj vzor, který je
pro mě závazný. Každý to může
sám studovat z Písma svatého.
Stejně tak postoje v modlitbě:
Bylo by dobré napsat je jako
hesla na papír a před modlitbou
se zkoumat, zda jsme usebraní,
zda je probuzená úcta, zda je živá
zbožnost, zda jsme připraveni
zůstat vytrvale věrní v odevzdanosti.
My lidé jsme velmi proměnliví.
Některé věci, které nás náhle
zasáhnou do srdce, jsou později
zapomenuty, ačkoliv se předtím
zdály tak důležité. Ale my někdy
přelétáme jako motýl z květu
na květ. Všude něco ochutnáme
a nakonec se divíme, že jsme
se tím nijak nenasytili. Mnohem
důležitější by bylo zůstat u jednoho
bodu a v tom růst. Zamysleme
se, jak často jsme byli Bohem
zasaženi. A jak dlouho to
vydrželo? Víme vůbec aspoň, co
to bylo? Bůh se nevnucuje! To je
důležitý bod v modlitbě, v každém
duchovním konání. Bůh má
větší úctu před mojí svobodou
než já sám. Podívejme se na věci,
které nás potkaly. Napišme
si to. Zkoumejme svůj život stále
v tom, v čem nás Bůh oslovil,
až se uskutečnily. Pak může nastoupit
další krok.
Dienst am Glauben 2/2011
Překlad -lš-