V časopisu Světlo vyšel zajímavý článek o setkání s Kateřinou Zopfovou, hostinskou, která se ve své službě cítí jako misionářka. Svědectví jejího života už mnoha lidem pomohlo.
Hostinská v Myslivně
u Fuschlsee má
zvláštní dar oslovovat
lidi a pomáhat jim při prvním
kroku směrem k Bohu, řekl
mi biskup Laun. Stála by
jistě za portrét. Pokládala jsem
to za dobrý návrh a příležitost
vypravit se do zasněžené Solné
Komory. Penzion Myslivna
leží trochu stranou v klidném
a malebném prostředí. Hostinská,
paní Kateřina Zopfová, pohledná,
na první pohled sympatická
matka tří odrostlých dětí,
nám přišla v ústrety. V útulném
stavení je ihned cítit, že zde pracují
věřící lidé. Kateřina mi zcela
prostě a nekomplikovaně vypráví
o svém životě. Ihned jsme
si zcela porozuměly.
Narodila se 21. května 1960.
Měla tři sestry. Dosud žijí její
prarodiče, a dokonce prababička.
Měla pěkné dětství a byla
zahrnuta péčí, vzpomíná Kateřina.
Rodiče jí dali křesťanskou
výchovu. Občas přichází na návštěvu
i druhá babička. Modlí
se večer s děvčaty a kropí je svěcenou
vodou. Děvčata se přitom
baví, protože je zkropená i celá
stěna. Kateřina je si dnes dobře
vědoma, jaké je to požehnání pro
děti, když se za ně modlí rodiče
i prarodiče, jaká cesta se tu pro
ně připravuje.
I dnes žijí tři generace pod
jednou střechou a obhospodařují
spolu penzion. Starají se přitom
o matku hostinského, která
je odkázána na jejich péči. Ani
vnuci si nepřejí, aby babička musela
do domova. Dvě z Kateřininých
dětí už dům opustily: Lukáš
(21 let) je jako vyučený kuchař
na sezonní práci v Mayrhofenu
a Josef (25 let) žije v Abersee.
Jen sedmnáctiletá Kateřina doma
stále pilně pomáhá.
Paní hostinská vzpomíná na
doby, kdy sama byla sedmnáctiletá.
Tehdy začala být kritická
k víře, kterou přijala od rodičů.
Přestala to s naukou církve brát
vážně. Někdy v neděli do kostela
zašla, jindy mši vynechala. Ale
víru zcela nikdy neopustila. Tak
jednou řekla pod křížem v prázdném
kostele: „Jestliže opravdu
jsi, chci tě najít.“
Její vzdělání: čtyři roky základní
školy ve Fuschlu, čtyři
roky „měšťanky“ v St. Gilgen
a konečně hospodářská škola
v Salcburku. O prázdninách pracovala
stejně jako její sestry v rodičovském
pohostinství. Z původního
bufetu se stal penzion,
který se stále zvětšuje.
S prvními milostnými starostmi
jde přes všechny pochybnosti
do kostela. „Církev pro mě zůstávala
velkou kotvou, které je
třeba se držet,“ vzpomíná na tu
dobu. Kněz, který rozpoznal její
pochybnosti, si pro ni udělal čas.
„P. Ubald mě tehdy dokonale přijal,“
vzpomíná vděčně na kněze,
který nedávno zemřel a který ji
doprovázel na její životní cestě.
Jako devatenáctiletá pracovala
v lokále. Přišla skupina mladíků
a tropili si posměch z církve
a z víry. Děvčeti se to nelíbilo,
ale netroufala si jim nic říct.
Když procházela kolem kříže,
řekla Ukřižovanému: „Chtěla
bych se tě zastat, ale netroufám
si.“ Když se jeden z mládenců
zmýlil a dal jí místo 100 šilinků
tisícovku, vrátila mu ji se slovy:
„Kdybych nebyla křesťanka, byl
bys o 900 šilinků chudší.“ Nastalo
hrobové ticho a na téma víry
už nepřišla řeč.
Ve 22 letech se zamilovala
do Seppa, svého pozdějšího
manžela. I když nebyl vychován
křesťansky, prosil jednou Pána
Boha o křesťanskou ženu. Když
šla Kateřina do kostela za něco
se pomodlit, zůstával mladý muž
stát venku. Vyvinul se „moderní
vztah“ a první syn Josef se narodil
před uzavřením manželství.
Že se jejich svazek upevnil, bylo
vlivem P. Ubalda. Když se s ním
Sepp seznámil, začal brát víru
a církev vážněji a pár se nakonec
rozhodl pro církevní sňatek.
Před svatbou zažila Kateřina
ještě jeden šok. Když se k našemu
rozhovoru dostavil i její sympatický
manžel, vypráví nám
Kateřina celou příhodu. Snoubenci
se měli dostavit k rozhovoru
a ke zpovědi k P. Ubaldovi,
který je měl sezdávat. Kateřina
se trochu zpozdila a Seppa nenašla.
Kapucíni ji přijali a sdělili,
že jí Sepp musí říct něco důležitého.
Fráter ji dovedl do sakristie,
kde seděl Sepp v hnědé kutně
a se smrtelně vážnou tváří
jí sdělil: „Já jsem si to rozmyslel.
Raději vstoupím do kláštera.“
Jak to dopadlo, je zřejmé
ze skutečnosti, že tento velmi
harmonický pár slaví letos stříbrnou
svatbu.
Po svatbě začíná společná
cesta víry „pomalými kroky“, jak
zdůrazňuje paní hostinská. Kateřina
se stala v kostele lektorkou,
pokud jí to jen práce dovolovala.
Pokaždé však četla jedno
čtení při vzkříšení, které se slavilo
časně ráno v 5 hodin. Vždy
se ale snažila, aby nemusela číst
příběh Abraháma, který obětoval
své dítě. To bylo pro ni příliš
a s tím se neuměla vyrovnat.
Po druhém synu přišla na
svět Kateřina. Byla od počátku
nemocná. Již ve dvou měsících
měla zápal plic. „Chytila kde
co a já jsem byla příliš hektická
a starostlivá matka.“ A zase přišla
nemoc: dávivý kašel. I když
jí bylo jen 18 měsíců, musela několikrát
do nemocnice.
Na Velký pátek je však doma.
V podniku je mnoho práce
a o dítě se stará babička.
Najednou v poledne přiběhne
do výčepu. „Kateřina je mrtvá,
Kateřina je mrtvá!“ křičí. „Bylo
to pro mě, jako by mě někdo
bodl nožem. Cítím to ještě dnes,
když si na to vzpomenu,“ vykládá
matka. V panice vezme dítě,
běží s ním ven, třese s ním, ale
dítě je stále ztuhlé. Tu si vzpomene
na babičku, která dvakrát
křísila své dítě v ledové vodě.
Kateřina to provedla také. Dítě
zalapalo po dechu a bylo opět
při vědomí.
Pohotovostní lékař je vzal do
nemocnice. Ještě v autě upadlo
dítě znovu do bezvědomí. „Horečka
a křeče,“ vysvětluje lékař.
V nemocnici další záchvat. Maličká
má kromě kašle oboustranný
zápal plic. Lékař soudí, že dítě
se nemůže zbavit hlenu z plic.
Je to otázka, zda přežije tuto noc.
V noci z Velkého pátku na Bílou
sobotu Kateřina ustavičně
pozoruje svou maličkou dcerku.
Noc pokračuje a dítě ještě
žije. Za úsvitu se Sepp pokouší
přesvědčit manželku, aby šla
domů a postarala se o děti, které
jsou z toho všeho v šoku. Nabízí
se, že zůstane u dcery. A dodává:
„Jestliže nám ji Bůh vezme, musíš
to přijmout. Je to jeho dar.“
„Dnes ho chápu, ale tehdy mě
ta věta hrozně zabolela,“ vysvětluje
Kateřina.
Jede tedy domů a slibuje Pánu,
že když se dcera uzdraví, postaví
u domu kapli. Protože už
tak jako tak nemůže spát, jde
na Bílou sobotu na Vzkříšení
a tentokrát čte o Abrahámovi,
který je v důvěře ochoten obětovat
Bohu svého syna. „Poprvé
v životě jsem si uvědomila: Nic
nemáme v rukou. Všechno je dar
od Boha. Život je něco zvláštního.
Nemůžeme si ho podržet.
Pocítila jsem v duši, že mi byl
darován hluboký mír – skutečné
zmrtvýchvstání.“
Po mši jede do nemocnice
a dívá se na všechno zcela jinýma
očima. „Byla jsem zcela
klidná, už nikoliv tak úzkostlivá
a ustaraná.“ Dítě bylo již týden
nemocné a 29. dubna je navštívil
jejich duchovní vůdce. Dnes
má maličká jmeniny, je svaté Kateřiny.
Udělí nemocné poslední
pomazání. Krátce na to vychrlí
Kateřinka všechen hlen. „Velký
jako pizza,“ vysvětluje názorně.
Od té chvíle jde všechno k lepšímu
nejen s malou, ale i s velkou
Kateřinou.
„Můj pohled na Pána
se zcela změnil. Tato zkušenost
mě poznamenala a posilnila,
že jsem se naučila věci,
kterých bych dříve nebyla schopna.
Mohla jsem se nyní zcela otevřeně
postavit za své přesvědčení
ve víře. Předtím jsem v tom
byla egoistická. Bůh mnou musel
otřást. Nyní jsem zcela přesvědčena,
že je s námi a v nás.“
Tehdy Kateřina nechtěla
vstoupit do rodičovského podniku.
Chtěla být jen paní domu
a matkou. Ale skutečnost je taková,
že její sestry odcházejí. Jedna
odchází na statek a druhé dvě
jdou studovat. Rodiče jsou teď
zcela bez pomoci. Máme zůstat?
Je to Boží vůle? Zůstali.
Manžel se se svou stolařskou
živností přistěhoval do domu,
který se zvětšil. Stále se modlí
k Bohu: „Ukaž nám, co se má
z domu stát.“ A skutečně, v dalších
letech poznají, jak je Pán
vede, co je jeho plán. Stavba
kaple v tom hraje důležitou roli:
K čtyřicátým narozeninám si
Kateřina přeje jako dárek cihly
na stavbu kaple. Mnoho přátel
při stavbě spolupracuje. Dostali
relikvie sv. Erentrudy z Nonnbergu,
Otce Pia, bratra Konráda
a Anny Schäfferové. Roku 2004
je kaple posvěcena. „Pro mnoho
lidí, kteří přišli z různých
míst, se stala kaple živým pramenem,“
shrnuje Kateřina své
zkušenosti. Protože od té doby
se Sepp a Kateřina snaží dále
rozdávat tu radost a lásku, jaké
se dostalo jim.
„V posledních deseti letech
mi dává Pán skutečně pocítit,
když přijde někdo, kdo by měl
být k němu přiveden,“ vysvětluje
hostinská. A stalo se zde
už mnoho případů obrácení
a smíření. Na výroční den svatby
objednal jeden manžel pobyt
ve čtyřhvězdičkovém hotelu přímo
na břehu jezera. Ale protože
manželka by dala raději přednost
klidnému místu, dívají se v cestovní
kanceláři po nějaké „rodinné
atmosféře“. Tak to stojí
u jejich podniku a tak se manželé
ocitli u nich.
Kateřina vycítí: ty dva poslal
Pán. Jubilanti a manželé Zopfovi
se v rozhovorech spolu sblíží.
Vyvine se z toho přátelství.
Hosté ze Štýrska se opět vracejí.
V rozhovorech vyprávějí
o svých starostech. Jejich syn
se rozvedl. Vnučka je ve střídavé
péči otce a matky. Kateřina
se ptá, zda je vyhlídka na smíření
této dvojice. Nemožné, míní
žena. Syn má hezkou přítelkyni,
se kterou si rozumí. Kateřina
se zeptá, zda by byla ochotna,
když někdy přijde, pomodlit
se spolu s ní v kapli za manželství
svého syna. „Bůh umí i z velké
hromady střepů něco udělat.
Jen ho nesmíme podceňovat,“
dodává. Žena souhlasí, i když
tomu doopravdy nevěří.
Uplyne několik let (!), co se
obě ženy modlí za tuto záležitost.
K překvapení Kateřiny přijedou
jednou manželé i se svým
synem a jeho přítelkyní na dovolenou.
Dojde k mnoha rozhovorům.
Na konci dovolené jde mladá
dvojice s Kateřinou do kaple.
Po krátké modlitbě je tam nechá
samotné s Pánem Bohem. Za několik
dnů volá paní ze Štýrska:
Přítelkyně opustila jejího syna.
Nejdříve je situace chaotická.
Nikdo není doopravdy šťastný.
Co teď? Pak však dojde k rozhovorům
mezi rozvedenými
manžely, kteří se střídavě starají
o dceru. Konečně najdou
oba rozvedení opět porozumění.
Začínají novou společnou
cestu. Když mladá rodina přijede
na dovolenou do Myslivny,
směřují první kroky manžela
do kaple. Zde měl jejich návrat
svůj počátek.
Paní hostinská nezapomíná
v modlitbě ani na přítelkyni,
která první přinesla oběť. I ona
musí najít své štěstí. Pán se o to
jistě postará: „Naučila jsem se,
že mu můžu plně důvěřovat, že
naše modlitby vyslyší.“ Přímluva
svatých a blahoslavených, jejichž
relikvie jsou v kapli přechovávány,
k tomu přispívá.
Ještě jiný podobný příběh
se zde odehrál: Přítelkyně jednoho
bohatého mnichovského
stavebního podnikatele přijde
po rozhovorech s Kateřinou
k závěru, že její situace víkendové
přítelkyně vedle přítelovy
manželky vlastně není její cestou.
Opustí svého ctitele, který
jí rozhněvaný dává radu: „Potřebuješ
psychiatra.“
Žádný div, že po takových
událostech přijdou i protivenství.
Na scénu vystoupí i Zlý.
Pak podnikatelé zažijí, jak se nahrnou
starosti, jak se Zlý vzteká.
Hledají však útěchu u Pána. Bůh
má s každým z nás svůj plán
a na ten se můžeme spolehnout.
Přesto není to vždy jednoduché
najít správné řešení, ale světlo je
vždy silnější než tma.
Mnozí z nás na to zapomínají
a zapírají ze strachu před druhými,
před médii toho, který je
Pravda. „Stát zpříma, i když člověk
přitom někdy leží na zemi,“
tak bych paradoxně nazvala postoj
Kateřiny.
Najdou se různí hosté, jako
jeden, který sňal ze stěny kříž
a položil ho obrácený na stůl.
Paní hostinská kříž z jeho světnice
odnesla a pokusila se s hostem
pohovořit. Ovoce takových
rozhovorů není vždy hned zřejmé.
„Dětem to nebylo někdy
po chuti, když jsem něco otevřeně
řekla a vydala svědectví.
Asi to není jednoduché mít věřící
matku.“ Občas slyší od dětí:
„Mami, tos musela říct právě
teď?“
Když poslouchám Kateřinu
Zopfovou, zdá se mi to až neuvěřitelné,
jak právě ti, kteří stojí
od církve nejdále, si od ní některá
slova nejen nedají líbit, ale
někdy přímo vyhledávají její svědectví.
„Přicházejí zcela rozdílní
lidé. Nejdříve vystupují jako
nejagresivnější.“
Tak tomu bylo s jedním zazobaným
a vyhlášeným ateistou.
„Myslela jsem si, že takový by si
vyhledal pětihvězdičkový hotel,
ale jemu chutná naše jídlo (vaří
je paní hostinská jen z nejlepších
surovin). O víře nechtěl vůbec
nic slyšet. A přece za několik
měsíců zavolal: Potřebuje se zeptat
na několik věcí. Že přijede
s paní na tři dny.“ Když přijel,
přiznal: „Cítil jsem, že mě něco
přitahuje k vašemu domu.“
Tentokrát zašel i do kaple
a vytáhl si z košíku lístek s citátem
z Bible: „I kdybys měl všechna
bohatství země, nemáš nic.
Jestliže máš Mne, máš všechno.“
Od té doby přijíždí co půl
roku a vede s Kateřinou dlouho
do noci náboženské rozhovory.
I jeho paní nastoupila s ním novou
cestu. Letos o Velikonocích
chtějí jít na slavnost Zmrtvýchvstání.
I s nemocnými hosty má dojemné
zkušenosti. Byla tu těžce
nemocná žena z bývalé NDR:
roztroušená skleróza. K víře
má daleko, s výjimkou komunistického
zasvěcení mládeže.
Od té doby nic. Ale pak v kapli:
Při modlitbě křížové cesty
spolu s Kateřinou poznává sama
sebe pod křížem. Hluboce
dojata udělá krok blíže k Bohu
a vrací se domů napůl smířena
se svým osudem. Mezitím
by chtěla vstoupit do katolické
církve.
Líbí se mi případ třiceti cyklistů,
kteří přijeli autobusem
na jeden týden. Již šofér naznačil,
jak nemožná je to skupina.
Personál s nimi bude mít těžkou
práci. Při poslední snídaní se paní
hostinská nespokojí s pouhým
„Šťastnou cestu“. Vypráví jim tedy
o kapli a jejím osudu s krátkým
osobním svědectvím. Pak
je zcela na závěr pozve do kaple,
aby si každý vytáhl citát z Písma:
je to zcela osobní poselství
pro každého z nich.
Nestačí se divit, když skutečně
jeden za druhým vytahují
z košíku kartičky. Ten host, který
se celou dobu choval nejhůře,
zůstane v kapli celou čtvrthodinu
a stále znovu a znovu čte svůj
lístek. Po tváři mu stékají slzy.
Zjevně dojati všichni ji na rozloučenou
objali a děkovali jí.
„Působí to radost mluvit o Pánu
a jeho divech,“ říká a srdečně
se směje: „Dříve jsem si tak
nedůvěřovala, dnes nepřijde nikdo,
koho bych nepozvala, aby
navštívil kapli.“ A dodává: „Přece
není nikoho, kdo by neměl
problémy a netoužil po pravdě,
která ho může osvobodit. Nikdo
nesmí být ztracen.“ Ani takový
host, který nejdřív s hlučným
protestem odejde z místnosti,
když je řeč o víře, aby nakonec
sám požádal paní hostinskou,
aby ho i s jeho paní doprovodila
do kaple. Měli manželské
problémy.
Když přijdou obzvláště agresivní
hosté s drsným chováním,
jde Kateřina k Matce Boží a prosí:
„Půjč mi na pět minut tvůj
úsměv. Snad jim to pomůže.“
Jaký to nápad!
Kateřinin manžel a rodiče
stojí vždy za ní. A že i děti nastoupily
tuto cestu, ukazuje tato
okolnost: Jsou Vánoce a rodiče
řekli dětem, které si stěžovaly
na množství modliteb, že dnes
mohou program určovat ony.
„Ony nás málem přetížily. Chtěly
se modlit jeden růženec hned
časně ráno, druhý v poledne
a třetí večer. Zažili jsme tedy
něco zcela opačného, než jsme
očekávali,“ vzpomíná se smíchem.
Když se jednou před rokem
kvůli silným bolestem nemohla
hýbat ani modlit, přišla za ní
dcera, sedla si na lůžko a řekla:
„Když se nemůžeš modlit,
já se budu modlit za tebe.“ „To
mi udělalo tehdy moc dobře.“
Na závěr jsme si při čaji popovídali
s jejím mužem, Kateřininou
matkou a dcerou. Byl
to pro mě obohacující rozhovor
s odvážnou ženou, jejíž mateřské
srdce se stará o lidi, kteří
zde hledají odpočinek: myslí
nejen na jejich tělesné, ale i duchovní
blaho.
VISION 2000 – 2/2011
Překlad -lš-