Časopis Světlo přinesl zajímavý článek Grzegorze Kucharczyka, který poukazuje na některé aspekty spojené s Francouzkou revolucí. Současný relativismus je totiž pokračováním "kulturních bojů", které se zde odehrávají ustavičně počínaje rokem 1789. Část tohoto článku si můžete přečíst i zde.
Odmítnutí Boha vždy doprovázela propaganda o "pokroku", "šíření správné výchovy" a "svobody". Ale co je to za svobodu, která je podmíněna mocí a diktaturou? Jakou výchovou je ta, která učí nenávisti a vraždění? Kde je pokrok, když se ničí a boří to, co budovalo několik generací?
Prvotním vzorem tohoto mocenského
vylučování křesťanského
náboženství ze společnosti
s odvoláním na lid, ale proti lidu,
byla Francouzská revoluce.
Protikřesťanská tvář této revoluce
se opírala o ateismus předrevoluční
osvícenské epochy. Jak
říkal Voltaire, bylo třeba „zničit
tu hanebnici“, přičemž „hanebnicí“
se rozumělo křesťanství.
Voltaire napsal také Traktát o toleranci,
ze které bylo ovšem křesťanství
vyňato. Jeho heslo rozvinul
jeden z členů klubu jakobínů
v roce 1795 takto: „Ano, občané,
náboženství je neslučitelné
s ústavou svobody, cítíte to jistě
stejně jako já. Svobodný člověk
nikdy neskloní hlavu před křesťanskými
bohy, jeho dogmata,
rituály, tajemství a morálka by
nikdy nevyhovovaly republikánům.
Dejte nám pohanské bohy.
Rádi budeme uctívat Jupitera,
Herkula nebo Pallas Athénu, ale
nechceme vybásněného stvořitele
světa, toho neomezeného boha,
který prý všechno naplňuje.“
Autorem těchto slov je pověstný
markýz de Sade, známý
svými sexuálními deviacemi, kterého
vlastní rodina poslala na nějakou
dobu do Bastily.
Když de Sade pronášel tato
slova, trvala již pět let revoluční
politika ve Francii, která byla
vždy označována za „prvorozenou
dceru Církve“. Útok směřoval
v prvé řadě proti církvi. Již
v roce 1789 byl zabaven všechen
církevní majetek, podobně jak
tomu bylo v 16. století v Anglii,
a vznikla nová republikánská
aristokracie, která se obohatila
o zkonfiskovaný církevní majetek.
V únoru 1790 schválilo revoluční
národní shromáždění zrušení
všech dosavadních zákonů
a právě na svátek Nanebevzetí
Panny Marie r. 1791 byl schválen
zákon zakazující kněžím nosit
kleriku. V září 1793, v době vrcholícího
jakobínského teroru,
byl přijat „zákon podezřelých“,
který umožňoval popravit osoby
podezřelé ze sympatií k bývalé
aristokracii. Tento zákon
bylo možno uplatnit také proti
osobám, které se účastnily mše
v soukromém bytě kněží, kteří
nesložili přísahu věrnosti „konstituci
civilního kléru“.
Tato konstituce byla pokusem
vytvořit ve Francii schizmatickou
vlasteneckou církev odloučenou
od Říma. Katoličtí duchovní
se stávali státními úředníky, které
si vybírají všichni občané daného
departmentu bez ohledu na to,
zda jsou věřící nebo nevěřící. To
platilo i o biskupech. Diecéze byly
ztotožněny se správními okrsky.
Tuto revoluční zvůli odsoudil
10. března 1791 papež Pius VI.
Konstituce byla také záminkou
pro pronásledování duchovních,
kteří přísahu odmítli a zachovali
věrnost římskému papeži. Nepřísežní
kněží byli 27. dubna 1792
deportováni do kolonií. Republika
18. března 1793 schválila
pro nepřísežné kněze trest smrti,
který postihl také ty, kteří takové
kněze ukrývali a účastnili
se jejich bohoslužeb. „Lyonský
kat“, jakobínský komisař Chalier,
prohlásil v roce 1793: „Kněží
jsou jedinou příčinou neštěstí
ve Francii. Revoluce, která je triumfem
osvícenství, se může jen
s odporem dívat na příliš dlouhou
agonii těch hanebníků.“
Mučedníci revoluční doby
Odhaduje se, že během této
revoluce položilo za svou víru život
kolem 3 000 kněží. Jedním
z těchto mučedníků byl kněz Julien
d’Herville, nepřísežný jezuita.
V aktech revolučního tribunálu
v Orleans stojí: „Byly u něho
nalezeny prostředky k praktikování
fanatismu a pověr: škapulíř
a medailky, schránka se začarovaným
chlebem, pás, na kterém
byl kříž a srdce ze stříbra, a křišťálový
relikviář.“
Danton přemlouval své přívržence
z konventu, aby všechny
ty „odporné kněze“ naložili
na bárky a vyhodili někde
na italských plážích, ve „vlasti
jejich fanatismu“. Déle než
půl roku čekalo na takový odsun
u přístavu v Bordeaux více
než 800 kněží. Byli namačkáni
v nelidských podmínkách a čekali
na transport. Z 829 kněží
547 za těchto okolností zemřelo.
Ostatní vytrvali i za těchto
podmínek, společně se modlili
a zpívali a čekali, kdy vyplují
na oceán. Jan Pavel II. z nich 64
prohlásil za blahoslavené: „Při
všem trápení zachovali ducha
odpuštění. Jednotu víry a jednotu
vlasti pokládali za důležitější
než cokoliv jiného.“
Martyrologium francouzské
církve tím ovšem nekončí.
V únoru 1984 prohlásil Jan Pavel
II. za blahoslavené 99 mučedníků
z Angers, oběti krvavé
pacifikace ve Vendée. Již roku
1906 blahořečil Pius X. šestnáct
karmelitek z Compiègne,
popravených za republikánské
vlády (1793–1794). Na popraviště
byly dovezeny na dobytčích
vozech. Všechny zpívaly žalmy
a Zdrávas, Královno. Když
uviděly gilotinu, zpívaly: „Přijď,
Duchu Svatý“ a hlasitě obnovily
křestní slib i řeholní sliby.
Zvláštní skupinu mezi francouzskými
mučedníky představují
laici, kteří prokázali službu
pronásledovaným duchovním
a byli za to odsouzeni na gilotinu.
Část z nich se dočkala oficiálního
uznání jako mučedníci
(např. mučedníci z Angers),
většina zůstala bezejmenná.
Některé však známe jménem:
1. července 1974 byla v Morlaix
popravena 80letá vdova Anna
Leblanc a její 60letá dcera Anastázie.
Jejich „zločinem“ bylo
ukrývání stíhaného kněze Augustina
Clecha z diecéze Tregnier.
Podobný osud stihl Marii
Gimetovou a její služku Marii
Birquierovou z Bordeaux, která
ukrývala ve svém bytě tři kněze.
V odůvodnění rozsudku čteme:
„Sdílely kontrarevoluční učení
nepřísežných kněží, chlubily
se, že je ukrývaly, a několikrát
opakovaly, že více sluší poslouchat
zákon Boží než zákon lidský.
Nebyly nalezeny žádné polehčující
okolnosti.“
Zničit papežský Řím
Za zmínku stojí nepřátelské
postupy revoluční vlády proti
Apoštolskému stolci a papežům.
Již v roce 1790 byl anektován
Avignon, který náležel papeži.
„Civilní ústava“ vypověděla válku
kléru. Od slov k činům přešla
v roce 1796 za bleskové ofenzívy
generála Bonaparte v Itálii.
Dva roky později 1. února 1798
francouzská vojska pod vedením
generála Berthiéra okupovala
papežský Řím. Krátce nato
vyhlásil „spontánně římský lid“
vznik Římské republiky a zrušil
církevní stát, který existoval více
než tisíc let. Vyhlášení se konalo
15. února 1798 ve výroční
den volby papeže Pia VI.
Osmdesátiletého nemocného
papeže Pia VI. odvlekli francouzští
vojáci surovým způsobem
do tvrze Valence, kde 29. srpna
1799 zemřel. Jeho posledními
slovy byla modlitba: „V tebe,
Pane, jsem doufal, nebudu zahanben
navěky.“ Vyslanec pařížského
Direktoria poslal tuto
zprávu: „Já níže podepsaný potvrzuji
smrt jakéhosi Braschi Giovanni
Angela, který vykonával
zaměstnání papeže a nosil umělecké
jméno Pius VI.“
Ještě před smrtí Pia VI. vyslovil
své naděje na zničení papežství
generál Bonaparte, pozdější
císař Napoleon. Napsal svému
bratru Josefovi, který byl francouzským
vyslancem v církevním
státě: „Jestliže papež zemře,
je třeba podniknout všechno,
aby další už nebyl zvolen a aby
aby v církevním státě nastoupila
revoluce.“ Ale další nástupce
svatého Petra Pius VII. byl zvolen
v konkláve svolaném do Benátek.
S ním pak Bonaparte jako
první konzul uzavřel 1801 konkordát,
který ukončil nejhorší
období pronásledování církve
ve Francii a umožnil opětovnou
výstavbu církevních struktur. Napoleon
potřeboval papeže, aby
mohl uskutečnit svou korunovaci
na císaře v Paříži. Celou dobu
však jednal s římským biskupem
jako s podřízeným funkcionářem.
Nesnesl žádný odpor a vyžadoval
naprostou poslušnost.
Když se papež Pius VII. odvážil
odsoudit brutální válku, kterou
císařství vedlo proti Španělsku,
byl papež uvězněn ve Francii,
kde byl držen až do pádu Napoleona
r. 1814.
Nová Francie,
nová kultura, nová doba
Zednáři vedená revoluce měla
za cíl nejen zničit křesťanskou
tvář „nejstarší dcery Církve“,
ale měla vzniknout „nová
Francie“ a „nový Francouz“. Ty,
kteří se nevešli do „republikánských
rozměrů“, ty zformovala
gilotina. Nešlo jen o lidi. Na jedné
debatě v konventu se vážně
projednával projekt jakobínského
poslance, který požadoval
zbourání všech kostelních věží
jménem „republikánské rovnosti“.
K realizaci projektu nedošlo,
ale to neznamená, že francouzská
revoluce nebyla jednou
stránkou protikatolického obrazoborectví.
Byly ničeny celé
katedrály (mezi nimi i nádherná
katedrály v Cluny) nebo byly
vážně poškozeny (zvláště královské
portály). Z perel gotiky
kaple Sainte Chapelle v Paříži,
kterou zbudoval Ludvík IX. jako
relikviář trnové koruny, se stal
sklad obilí. Katedrálu v Chartres
zachránil od zboření jeden
občan, který ji koupil od vlády
za cenu rumoviště. (Dnes je katedrála
v seznamu světového dědictví
UNESCO.) V Bourges dal
revoluční komitét zbourat dva
chrámy, protože „v situaci, kdy
triumfuje filozofie, je třeba vynaložit
úsilí na zničení svatyní,
které svědčí o hlouposti našich
otců a uchovávají naději pro
předsudky a šarlatánství“.
„Nový člověk“ měl žít v „nové
době“. V tomto kontextu můžeme
vidět zavedení nového republikánského
kalendáře. Počátkem
nové éry je den proklamace republiky
22. září 1792. Zrušena
byla neděle a všechny křesťanské
svátky a místo sedmidenního zaveden
desetidenní týden. Jeden
z projektantů kalendáře Fabre
d’Eglantine prohlásil: „Dlouhý
zvyk na gregoriánský kalendář
vyplnil paměť lidu velkým
množstvím představ, které byly
dlouhou dobu uctívány a které
jsou ještě dnes zdrojem náboženských
bludů. Je nutno nahradit
tuto vizi ignorance skutečností
rozumu a kněžskou důstojnost
nahradit pravdou přírody.“
„Nového člověka“ k „republikánským
ctnostem“ měla vychovat
„nová škola“, zbavená
jakéhokoliv vlivu církve. Republikánský
výchovný model se opíral
o protikřestanské zásady. Jak
řekl de Sade, první rány zasadili
náboženství Francouzi, zbytek
vykoná veřejná osvěta“.
Co může znamenat výchova,
které byla Francie vystavena
po dobu jednoho celého pokolení
(téměř 30 let, 171798–1815) nejlépe
vyjadřují slova Fjodora Dostojevského:
Jestliže jednoho dne
se člověk pokusí, ať to bude kdekoliv,
budovat svůj život na ateismu,
vytvoříme něco tak zvráceného,
tak slepého a nelidského,
že celá budova se zhroutí pod tíží
lidských kleteb.
Toto pokolení vychované
revolucí znamenalo přerušení
spojení nejen s dávnou Francií
králů, ale především s Francií
křesťanskou, s „prvorozenou
dcerou Církve“. Revoluce
není nejhorší v tom, co boří, ale
v tom, co tvoří.
Překlad -lš-