Mons. Andreas Laun, světící biskup ze Salcburku, se zamýšlí nad tím, proč jsou útoky proti Církvi v otázce zneužívání dětí tak jednostranné a intenzivní.
Katolická církev stojí,
alespoň v Evropě
a v USA, jako
v šoku tváří v tvář takřka denním
hlášením o zneužívání dětí
kněžími a jinými pracovníky
církve. S tím je spojeno tvrzení,
že až na malé výjimky to chce
církev jen „ututlat“.
Je zklamáním, co se stalo, ať
už šlo o zneužití nebo o snahu
„to ututlat“. Papež Benedikt XVI.
se sám kvůli obzvlášť otřesnému
případu Irska setkal s tamními
biskupy. A sotva někdo věřil, že
církev bude nějak hájit to, co je
neobhajitelné. To nemůže a také
nesmí být, jenže hlubší analýza
problému je něco jiného.
V tomto smyslu tedy: Nemálo
těch, kteří církev kvůli zneužívání
pranýřují, jsou pokrytci. Využívají
toho, aby církev obvinili,
o obětech není vůbec řeč, konkrétně
o tom, jak jim účinně pomoci
a jak by měla fungovat dobrá
prevence. Nápadné také je, že
se mluví prakticky pouze o katolických
pachatelích a vůbec ne
o těch, kteří pocházejí z jiných
náboženských komunit a o těch,
kteří se rekrutují ze všech jiných
vrstev společnosti.
Postupuje se tak, jako by
se nevědělo, že sexuální zneužívání
existovalo ve všech dobách
dějin křížem krážem všemi
vrstvami společnosti a existuje
i dnes. Proto je na místě otázka:
Proč jsou zajímaví jenom
katoličtí pachatelé? Co s těmi
jinými a především: Co s obětmi
těch jiných než katolických
pachatelů? Ty si zaslouží menší
nebo vůbec žádný soucit?
Před lety odhalila policie tři
pachatele, kteří rozšiřovali na internetu
dětskou pornografii: jeden
byl kněz, druhý soudce, třetí
úředník nějaké instituce. V novinách
psali jenom o knězi. Proč
asi? Jen výjimečně se objevují
zprávy jako např. tato: V USA
jeden dětský lékař zneužil více
než 100 dětí a nahrál to na video.
Především je třeba napadnout
„strategii“, z níž je zřejmé,
že jistí lidé jsou zainteresováni
nikoli na odstranění tohoto
zločinu, ale na pošpinění církve.
Tím nechávají oběti na holičkách.
V jednom prominentním
rakouském časopise stálo
v těchto dnech na první straně:
„Zamyslete se konečně už jednou
nad svojí sexuální morálkou!“
Celé to zneužívání je po dle
autora výzvou katolické církvi:
Jejím „obrovským“ problémem
je prý „potlačování pudu“. A jaké
by mělo být řešení? Uvolnění
všech pudů? „Kdyby sexuální
revoluce zasáhla také církev, nebylo
by v ní snad tolik sexuálně
narušených jedinců, kteří zneužívají
důvěřivé děti a tak ventilují
svůj potlačený pud.“ Dále
je autor „otřesen, s jakou tvrdošíjností
se mužové v Římě brání
názoru, že sexualita patří do konceptu
stvoření, a proto je pozitivní“.
Nad utrpením, které tím
vzniká, by měl prý Vatikán podle
autora konečně vážně uvažovat.
Ví autor skutečně tak málo
o nauce církve, nedal si námahu
aspoň trochu ji poznat? A tolik
vábivá „sexuální revoluce“ –
jak vypadá její „morálka“? V tak
zvaném „sexuálním kufru“, kte-
rý je dnes předkládán v rakouských
školách mládeži v hodinách
„sexuální výchovy“, jsou obsaženy
tři základní „normy sexuální
morálky“: Nepočít žádné nechtěné
dítě; nedostat žádnou sexuálně
přenosnou nemoc; nespáchat
žádný trestný sexuální čin. To je
všechno, jinak je vše v pořádku,
to znamená dovolené, a dokonce
i doporučované – snad jako „pudový
ventil“ k uspokojení „přirozených
pudů“. O tom, jak je
zvládnout, se nesmí vůbec mluvit.
Vystačí pouze motivace strachu:
nechtěné dítě, nemoc, trest?
Je toto základ nějaké obdivuhodné
morálky jako plodu sexuální
revoluce? Jak neúčinná je morálka
motivovaná čistě strachem,
by mělo být dostatečně známo.
Bylo by třeba rozlišit ovládání
pudů a jejich potlačení. To
není jedno a totéž. Otázka zní:
Co by měla církev ve smyslu sexuální
revoluce „změnit“? Své
Ne k sexuálnímu životu s různými
partnery, své Ne k pornografii?
A dále: Mohla by církev svou
morálku „změnit“, kdyby se nad
ní podle citovaného autora „nově
zamyslela“? Věří snad vážně
někdo, že by tím na světě ubylo
sexuálního zneužívání?
Aby bylo jasno: Církev učí
Boží přikázání, nemá proto žádnou
kompetenci je měnit, protože
to jsou Boží přikázání, ne
její. A jestliže se někdo domnívá,
že tato přikázání Boží, vložená
každému člověku do srdce, jsou
od Církve falešně intepretována,
tak by musel doložit, že církevní
nauku opravdu zná, všechno
ostatní není seriózní.
Proto má pravdu augsburský
biskup Mixa, když říká, že tato
od sexuální revoluce přesexualizovaná
společnost zlo sexuálního
zneužívání nejenom nepotlačuje,
nýbrž naopak ještě posiluje
a rozmnožuje, a to i v církvi, kam
pronikl tento duch a infikoval
též křesťany.
Co potřebujeme, není méně
katolické sexuální morálky, ale
naopak více: Na jedné straně
ve formě jejího lepšího zprostředkování,
na druhé straně ve snaze
pomoci lidem, kteří v dětech vidí
sexuální objekt, ovládnout své
pudy, jejich zvrácený sklon včas
rozpoznat a držet je zpovzdálí
od povolání, která nabízejí „příležitost“:
Chránit před nimi děti
a také je před sebou samými.
Napadání nauky církve kvůli
případům zneužívání se podobá
požadavku zrušit hasičský
sbor proto, poněvadž jeden
z jeho členů založil požár nebo
proto, že hasiči na hlášení o požáru
nereagovali. Ne, co my potřebujeme,
to je hluboká analýza
problému, při níž je třeba
se ptát po příčinách, po nebezpečných
skupinách pachatelů,
po nebezpečných ideologiích,
po možnostech prevence, po pomoci
obětem a také jak s pachateli
naložit.
Jednostranný útok na církev
žádnému dítěti nepomůže, nota
bene když katolická církev jako
snad žádná jiná instituce nebo
náboženství se k tomuto problému
staví čelem: s hlubokým
studem nad tím, co někteří její
členové spáchali nebo kryli, ale
také s rozhodnou vůlí postarat
se o lepší budoucnost. Kdo mluví
jen o katolících a odvádí pozornost
pouze k nim, ten odvádí
pozornost od mnoha jiných hanebných
skutků a jejich pachatelů
v řadách nekatolíků a ateistů,
napomáhá jejich tutlání a krytí.
Nutno sáhnout ke strategii
„Zastavte zloděje!“. Nikdo,
žádné náboženství, žádný stát,
a žádná jiná lidská zařízení nejsou
schopna zabránit, aby se nevyskytovali
v populaci lidé s pedofilními
sklony a také ne, aby
si své pudy neukájeli na dětech.
Cílem všech lidí jasného vědomí
a dobré vůle musí ale být, aby
toto zlo, jakož i všechny ostatní
hříchy a zločiny, byly výrazně
umenšeny prevencí, hrozbou
trestu a pravdivou morální naukou.
To je sice méně, než by si
mnozí přáli, ale též jediné v rámci
možností a také jediné, co je
naší povinností vůči Bohu a našemu
svědomí.
www.kath.net 28. 2. 2010,
přeložil -rm-