Stále se setkáváme s názorem, že Nový zákon popisuje věci, které se buď vůbec neudály, anebo jsou podávány zkresleně. Dokonce existence historické osobnosti Ježíše Krista je zpochybňována.
Na toto téma nás zaujal článek ve 47. čísle
Světla, který tímto zprostředkováváme.
V podstatě jsou námitky
proti věrohodnosti Nového zákona
dvojího druhu:
1) Mytická hypotéza – postupně
zlidštěný bůh. Zpochybňovány
jsou historické důkazy
o tom, že Kristus žil. Mýtus
o něm vznikl až někdy v následujících
staletích na základě
starých předkřesťanských mýtů
o bohu, který se vtělil, trpěl,
umřel a vstal z mrtvých.
2) Kritická hypotéza – postupně
zbožštěný člověk. Existence
historického Ježíše Krista není
zpochybňována, ale jeho učedníci
příhody popisované v evangeliích
buď vědomě, nebo nevědomky
zkreslili a zfalšovali. Ježíš
Kristus byl jen potulný kazatel
s mimořádnými schopnostmi,
kterého jeho učedníci a následovníci
zbožštili. Všechno nadpřirozené
je třeba z evangelií
vyloučit.
Mytická hypotéza je neudržitelná.
Žádná antická kniha
se nám nezachovala s takovou
podrobností a věrností
jako rukopisy Nového
zákona. V současnosti
známe asi 4 700 řeckých
rukopisů Nového zákona,
z nichž asi sedmdesát
jsou papyry. Janovo
evangelium, které je
z evangelií nejmladší, mělo
ustálenou podobu již
před r. 100. To dokázal,
mimo jiné, řecký papyrus
Rylands, nalezený v Egyptě
(v pouštních píscích se papyry
uchovají neporušené). Evangelia
a další písemnosti o Ježíši Kristu
byly napsány několik desítek let
po Ježíšově životě a jsou k dispozici
ve velikém počtu, na rozdíl
od jiných antických autorů. Caesarovy
Zápisky o válce galské jsou
k dispozici asi v 10 kopiích, nejstarší
dochovaný rukopis je napsán
900 let po Caesarově smrti.
Ze 142 knih Římských dějin
od Livia se jich zachovalo 20,
nejstarší opis je vzdálen 400 let
od doby Livia. Ze 14 Tacitových
Dějin se zachovaly čtyři a půl
opisu, od originálu vzdálených
800 až 1000 let. Aischylos žil
v létech 525–456 př. Kr., rukopis
jeho tragédie je od originálu
vzdálen 1500 let. Přesto o existenci
těchto antických autorů
a o obsahu jejich děl nikdo nepochybuje.
Kromě evangelií se zmiňuje
o Ježíši Kristu řada autorů.
K nejznámějším patří Starožitnosti
od Josepha Flavia, které
potvrzují nejdůležitější události
z Kristova života, např. že činil
zázraky, byl odsouzen, ukřižován
a třetího dne se zjevil živý
svým blízkým. Nekřesťan, Syřan
Mara Bar-Serapion, v dopise
synovi psaném po r. 73 zmiňuje
Ježíše Krista.
Úžasným dokladem znalosti
poměrů v desetiletích po Kristově
nanebevstoupení jsou Skutky
apoštolů, napsané pravděpodobně
sv. Lukášem, průvodcem
sv. Pavla. Jména římských úředníků,
jejich tituly, někdy neběžné
a dávno zapomenuté, jsou
uváděny s naprostou přesností.
Tato fakta byla potvrzena až archeologickým
výzkumem prováděným
v posledním století.
Stejně tak jsou přesně popsány
zvyklosti oné doby nebo popis
antického mořeplavectví.
Je až úsměvné, jak evangelisté
svoje vypravování zasazují
do historicky známých událostí
(sčítání lidí za vlády císaře
Augusta, umučení za Pontia Piláta
a panování Heroda, za Annáše
a Kaifáše, kříž pomáhal
nést Šimon, známý majitel pozemků
a otec Alexandra a Rufa,
Kristus byl pohřben do hrobu
Josefa z Arimatie). Autoři evangelií
dobře znali Jeruzalém v Ježíšově
době, ačkoliv byl v r. 70
zničen a o existenci některých
míst, popisovaných v evangeliích,
se pochybovalo. Jejich existenci
(rybník Bethesda) potvrdily
až vykopávky.
Kritická hypotéza ignoruje
fakta. Při zkoumání Nového zákona
byla objevena karygmata,
což jsou krátké „formule“, které
se jazykově poněkud liší od okolního
textu. Karygmata stručně
ohlašují „život, smrt, vzkříšení,
slavný návrat“ Ježíše Nazaretského.
Příkladem karygmat jsou věty
uváděné v prvním Pavlově listu
Soluňanům, napsaném nejpozději
v r. 52, který vychází z ústní tradice.
V prvním listě Korintským
Pavel píše: „Odevzdal jsem vám
především, co jsem slyšel.“ „Kristus
zemřel za naše hříchy podle
Písem a byl pohřben; byl vzkříšen
třetího dne podle Písem
a ukázal se Petrovi,
potom Dvanácti. Poté
se ukázal více jak pěti
stům bratřím najednou;
většina z nich je posud
naživu, někteří však již
zesnuli. Pak se ukázal
Jakubovi, potom všem
apoštolům...“ To znamená,
že několik let po Ježíšově
smrti a vzkříšení
(před r. 57) už existoval celý základní
obsah křesťanství, jak jej
známe nyní.
Základem křesťanství je víra,
že Ježíš Kristus vstal z mrtvých.
Tuto víru hlásali apoštolové
od samého počátku. Sv. Pavel
v 1. listě Korinťanům zdůrazňuje,
že Kristus vstal z mrtvých a že
na tom stojí křesťanská víra, tedy
v samém počátku křesťanství.
Ve stejném listě pak píše, že i lidé,
kteří umřeli, vstanou k novému
životu s novým, „zduchovnělým“
tělem (z jiné formy hmoty).
V evangeliích je Ježíš Kristus
postaven už svými současníky
na roveň Jahvemu. Představa,
že by v židovském národě někoho
zbožštili, je nemyslitelná. Židé
raději zemřeli, než by uznali,
že císař je bůh, a nesnesli ani jeho
obraz. Ježíš byl veleradou odsouzen,
protože prohlásil o sobě,
že je Mesiáš, syn Boží, sv. Štěpána
ukamenovali, když řekl: „Vidím
nebesa otevřená a Syna člověka,
stojícího po pravici Boží.“
Apoštolové, po šoku způsobeném
smrtí Ježíšovou, vyznali,
po zmrtvýchvstání Ježíše, ústy
Tomáše: „Pán můj a Bůh můj“.
Toto hlásali po celém tehdy známém
světě a pro toto přesvědčení
podstoupili mučednickou smrt
(kromě apoštola Jana). Udělat
Boha z člověka, který zemřel nejpotupnější
smrtí, jíž bylo ukřižování,
je nesmyslné. Je nemožné
vysvětlit, jak několik let po smrti
jednoho Žida mohl jiný pravověrný
Žid Pavel hlásat jeho Božství
a vyznávat, že Ježíš Kristus
je Pán (svrchovaná autorita, kterou
musíme poslouchat).
Podle evangelií Ježíš umřel
na kříži. Ukřižování byla nejpotupnější
smrt určená pro největší
zločince a otroky. V prvních
čtyřech stoletích křesťané Krista
nezobrazovali na kříži a kříž
nebyl symbolem křesťanství. Je
zcela nelogické, aby si první křesťané
pro svého zakladatele vymyslili
tak potupnou smrt.
Kritikům Nového zákona vadí
především zázraky, které dělal
Ježíš a posléze apoštolové. Vycházejí
z předpokladu, že zázraky
nejsou možné, protože jsou
porušením přírodních zákonů.
Protože nevěří v Boha, Stvořitele
hmoty, tedy i zákonů, jimiž
se hmota řídí, vylučují a priori
existenci zázraků. Většina lidí
nebyla přítomna jevům, které
byly označeny za zázrak, ale je tu nejméně jeden případ, který
za zázrak uznat musíme. Je
to úkaz, který se udál ve Fatimě
13. října 1917. Tam se slunce
v poledne začalo točit kolem
své osy, pak putovalo k obzoru
a zpět, přitom neoslňovalo.
Jev byl viditelný na vzdálenost
50 km a sledovalo ho 70 000 lidí.
Jev byl z hlediska přírodovědného
vykládán různě, jenže
problém je, že byl předpovězen
(proto se tam sešlo tolik lidí). Tři
malé děti, měsíc předem, předpověděly,
že se tak stane a že
jim to sdělila žena, která o sobě
prohlásila, že je Panna Maria.
Máme dvě možnosti věřit:
buď ty děti náhodou uhodly, že
se jev stane v určitý den na určitém
místě, anebo jim to sdělila
Panna Maria jako mluvčí Stvořitele
hmoty, který má možnost
měnit její zákony. Věřit v takovou
náhodu může jen paranoik.
Takových nezpochybnitelných
zázraků je více, takže tvrdit, že
neexistují zázraky, je nelogické
a nevědecké.
Jsou lidé, kteří uznávají, že
Ježíš Nazaretský žil, uznávají, že
učil to, co je zapsáno v evangeliích,
ale neuznávají, že byl Syn
Boží, berou ho jenom jako potulného
kazatele, jehož učení přetrvalo
do dnešních dnů. Tento
názor je však nelogický. Ježíš
o sobě tvrdil, že je Bůh, který
se stal člověkem, aby tu splnil
určitý úkol. Takže: buď byl tím,
čím se prohlašoval, nebo byl podvodník,
anebo byl blázen. Kdyby
byl podvodník, tak by ho jeho
současníci a společníci prohlédli
a nešli by pro víru, že je vtělený
Bůh, na mučednickou smrt. Kdyby
byl blázen, nebyl by schopen
vytvořit takový úžasný myšlenkový
a etický systém, který s nadšením
přijaly miliardy lidí. Systém,
který uspokojivě vypovídá
o tom, co je člověk a jaký je jeho
smysl a úkol na světě.
Je tedy nutno se sv. Tomášem
říci: „Pán můj a Bůh můj.“
Poznámka: Bližší informace viz Vittorio
Messori: Hypotézy o Ježíšovi,
Portál s. r. o., Praha 1994.
Časopis Světlo