Svatý otec Benedikt XVI. doporučil, aby se první neděli adventní
konaly modlitby nešpor za počatý lidský život.
z Vatikánu byl doručen i návrh dvou variant vigilie modliteb
za počatý život spolu s osnovou homilie.
Pokud z různých důvodů nebudete moci sobotní vigilii s modlitbou
breviáře podle této směrnice ve svých farnostech uspořádat, použijte
prosím návrh adorace za počatý lidský život v pátek před první nedělí
adventní. V tomto případě můžete ještě doporučit sledování přímého
přenosu této akce z Vatikánu (TV Noe 27.11.2010 v 18.00-19.30 hodin).
Návrh adorace za počatý lidský život
(pro bohoslužbu v pátek před první nedělí adventní)
Adorace za počatý lidský život může mít následující schéma:
• Po skončení mše exposice Eucharistie za zpěvu eucharistické písně (Kancionál, odd.700).
• Modlitba klanění Pánu Ježíši (možné použít Kancionál č.041, svaté přijímání a úcta Eucharistie mimo mši str. 58 ad. aj. ).
• Prosby (vytvořit podle podmínek farností či společenství)
- Delší úvod s vysvětlením, že budeme prosit za počatý život a s vybídnutím k chvíli soukromé modlitby.
- Mlčení – soukromá modlitba.
- Intence proseb s odpovědí (může jich být více, mohou být i delší a mohou mít i formu litanií).
- Závěrečná modlitba
• Eucharistická píseň.
• Požehnání.
• Reposice - píseň, odchod do sakristie (mariánská píseň)
Text ke stažení zde!
Vigilie modliteb za počatý život
na zahájení liturgického roku 2010/2011
Modlitební vigilii je možné uspořádat takto:
- buď se zahájí vystavením Nejsvětější svátosti a pokračuje modlitbou nešpor,
- nebo výstav Nejsvětější svátosti a nešpory vigilii uzavírají.
Varianta 1
Na evangelní straně oltáře se vystaví obraz nebo socha Panny Marie, kolem svítí světla.
1. Vstupní průvod: zpívá se Rorate coeli (Iubilate Deo, č. 58, str. 63nn.)
Po příchodu k oltáři je přinesena Nejsvětější svátost. Doprovázet ji mohou děti nesoucí olivové a palmové ratolesti a lampy, zpívá se píseň. Nejsvětější svátost je vystavena podle předpisů Rituálu [AAS 65 (1973) 610]. Je možné zpívat Ave verum.
Po chvíli ticha přejde kněz k sedadlu, ze kterého bude předsedat prvním nešporám 1. neděle adventní.
2. Nešpory se slaví podle pravidel pro liturgii hodin. Během homilie je vysvětlen smysl a význam slavení této vigilie na zahájení liturgického roku (viz příloha).
Na konci nešpor kněz v tichosti adoruje Nejsvětější svátost.
3. Prosby za život (oficiální text bude zveřejněn v patřičnou dobu).
Tato část vigilie začíná před Nejsvětější svátostí modlitbou k Pánu života. Po ní si všichni sednou.
Následuje:
- Čtení (Gen 3,9-15)
- Zpěv Ave maris stella (Iubilate Deo, č. 67, str. 75nn.)
- Kněz uvede rozjímání nad radostnými tajemstvími života našeho Pána s jeho Matkou
- Rozjímání nad radostnými tajemstvími růžence
Následuje modlitba s rozjímáním nad tajemstvími v tomto pořadí:
- Četba biblického úryvku
- Chvíle k adoraci, rozjímání a tiché osobní modlitbě
- Modlitba Otče náš, 10x Zdrávas Maria a Sláva Otci (lze je zpívat). Jednotlivá tajemství je možné rozdělit různým skupinám lidí (rodičům, kteří očekávají narození dítěte, nemocným dětem s rodiči, rodinám s dětmi, prarodičům s vnuky, učitelům)
- Následuje chvíle ticha a závěrečná modlitba kněze
Po skončení rozjímání nad radostnými tajemstvími vigilie končí požehnáním a odnesením Nejsvětější svátosti.
Požehnání a odnesení Nejsvětější svátosti
Po chvíli ticha přijde kněz k oltáři, poklekne a modlí se modlitbu Jana Pavla II., obsaženou v Evangelium vitae. Výstav Nejsvětější svátosti se ukončí ve shodě s předpisy Rituálu.
- Úvod: prosíme Pannu Marii, aby naše modlitby předložila svému Synu, Životu světa
- Modlitba z Evangelium vitae
- Zpěv O salutaris Hostia (Iubilate Deo, č. 50, str. 55)
- Modlitba
- Požehnání
Za zpěvu vhodné písně je Nejsvětější svátost odnášena a kněz odchází.
Varianta 2
Druhá možnost slavení vigilie vrcholí nešporami. Průběh bohoslužby může být tento:
1. Vstupní průvod s obrazem či sochou Panny Marie
V průvodu by měli kráčet všichni účastníci nebo alespoň jejich významná část. Průvod jde z nádvoří, veřejného prostranství nebo z jiného kostela a směřuje k oltáři. Měl by mít kající charakter na odčinění útoků proti životu od početí do přirozené smrti. Je možné zpívat loretánské litanie s přidanými mariánskými tituly a modlitbami.
- Úvodní pokyny
- Průvod se zpěvem litanií
Po příchodu k oltáři je obraz nebo socha Panny Marie umístěna na evangelní stranu a průvod se zakončí zpěvem Salve Regina. Obraz nebo sochu je možné okouřit, děti mohou kolem umístit světla.
- Úvod kněze
- Biblické čtení (Gen 3,9-15) – všichni se posadí
- Zpěv Ave stella maris (Iubilate Deo, č. 67, str. 75nn.)
- Krátké uvedení do vigilie (Kristus, evangelium života)
2. Výstav Nejsvětější svátosti
Nejsvětější svátost je přinesena na oltář a vystavena podle předpisů Rituálu [AAS 65 (1973) 610]. Doprovázet ji mohou děti nesoucí olivové a palmové ratolesti a lampy, zpívá se píseň.
- Výstav Nejsvětější svátosti
- Zpěv Ave verum.
Po příchodu kněze k sedadlu začíná rozjímání nad radostnými tajemstvími života našeho Pána, jak je zakoušela jeho Matka.
Biblické rozjímání s Pannou Marií, růženec
Rozjímání radostných tajemství probíhá takto:
- Četba biblického úryvku
- Chvíle k adoraci a tiché osobní modlitbě
- Modlitba Otče náš, 10x Zdrávas Maria a Sláva Otci (lze je zpívat). První tajemství (Zvěstování) mohou předříkávat rodiče, kteří očekávají narození dítěte, další tajemství (Navštívení) nemocné nebo postižené dítě se svými rodiči, třetí (Narození) rodina s dětmi, čtvrté (Uvedení do chrámu) prarodiče s vnuky a páté (Nalezení v chrámu) učitelé.
- Následuje chvíle ticha a závěrečná modlitba kněze
Prosby za život
Po modlitbě růžence před vystavenou Nejsvětější svátostí probíhají prosby za život. Jejich oficiální text bude zveřejněn v patřičnou dobu.
- Chvíle ticha
- Prosby za život; lze je prokládat aklamacemi litanií, které pronáší celé společenství nebo jedna či dvě osoby.
- Chvíle k adoraci a tiché osobní modlitbě
První nešpory První neděle adventní
Jako hymnu lze použít písně Rorate coeli (Iubilate Deo, č. 58, str. 63nn.). Během homilie po krátkém čtení je vysvětlen smysl a význam slavení této vigilie. Po závěrečné modlitbě kněz v tichosti adoruje Nejsvětější svátost.
Požehnání a odnesení Nejsvětější svátosti
Před vystavenou Nejsvětější svátostí se všichni modlí modlitbu Jana Pavla II., obsaženou v Evangelium vitae, klečí přitom.
- Úvod: prosíme Pannu Marii, aby naše prosby předložila svému Synu, Životu světa
- Modlitba z Evangelium vitae
Po krátké chvíli ticha následuje požehnání Nejsvětější svátostí podle předpisů Rituálu.
a) Eucharistický hymnus O salutaris Hostia (Iubilate Deo, č. 50, str. 55, kvůli větě „qui vitam sine termino nobis donet in patria“) a okouření
b) Modlitba
c) Požehnání
Za zpěvu vhodné písně je Nejsvětější svátost odnášena a kněz odchází.
Osnova homilie o počatém životě
1. „Co je člověk, že na něho myslíš?“ (Žl 8,5). Každá lidská bytost se vždy ptala po smyslu své existence.
2. „Kristus, nový Adam, právě zjevením tajemství Otce a jeho lásky plně odhaluje člověka jemu samému a dává mu poznat vznešenost jeho povolání“ (Gaudium et spes, 22). Tajemství, které budeme slavit o blížící se slavnosti Narození Páně, je projevem Božího schválení, jeho ANO lidskému životu. „Vždyť svým vtělením se jistým způsobem spojil s každým člověkem on sám, Boží Syn… Narozen z Panny Marie, stal se opravdu jedním z nás“ (Gaudium et spes, 22).
3. Církev dnes zvláštním a naléhavým způsobem „chápe, že musí s … odvahou propůjčit svůj hlas těm, kteří ho nemají,“ a usiluje o to, „aby byla opět jasně a jednoznačně potvrzena hodnota lidského života a jeho nedotknutelnost a zároveň aby byla všem lidem i každému jednotlivci ve jménu samotného Boha adresována tato důrazná výzva: chraň a opatruj, miluj a zachovávej život, život každého člověka!“ (Evangelium vitae, 5).
4. „Chránit a rozvíjet život, uctívat ho a milovat, to je úkol, který byl od Boha uložen každému jednotlivci“ (Evangelium vitae, 42). Toto právo a povinnost náleží každému člověku. Nenahraditelné místo v tomto úkolu a proto i stejné právo a povinnost má též rodina, „svatyně života“.
5. Shrnutím tohoto úkolu je život a oslava evangelia, radost v Bohu, Tvůrci života – oslava zahrnující modlitbu, liturgii a svátosti. Slavení evangelia života by se však především mělo projevovat v každodenním životě duchem lásky ke všem lidem, sebedarováním (srov. Evangelium vitae, 83-86), „projevem péče“ o život obecně i život každého člověka (srov. Evangelium vitae, 87-91). Klíčový význam má podpora kultury života, kde je „lid života“ skrze různá sdružení a instituce povolán k naplnění jedinečné a nenahraditelné služby životu ve společnosti (Evangelium vitae, 78-79).
6. Modlitební vigilie za počatý lidský život má být projevem volání celého lidstva k Bohu Otci, Dárci všeho dobrého, za respekt, ochranu a lásku ke každému lidskému životu.
Text ke stažení zde!