Asi ještě většinou máme v živé paměti události kolem zavalených horníků v Chile. V časopise Světlo vyšel zajímavý článek, který se tohoto tématu dotýká. Část z něj si můžete přečíst i vy. Možná, že budete překvapeni, vždyť informace tohoto typu v našich médiích tak moc slyšet nebyly... To už tak bývá.
Událost v Chile k nám promlouvá velmi výmluvně a názorně. Jako o velké senzaci o ní hovořila média
na celém světě. Jako křesťané
se na tento případ můžeme dívat
nejen jako na senzaci, ale také jako
na výmluvné Boží slovo.
Záchranná akce chilských
horníků byla velkými dílem lidské
solidarity a lidské dovednosti.
Ale i odborníci, kteří záchrannou
akci organizovali, byli si dobře
vědomi, jak vratké a křehké je
všechno jejich lidské úsilí, jak
až do poslední chvíle všechno
visí na vlásku. Byla tu ve hře ještě
další solidarita. Horníky vytahovalo
z nebezpečné hlubiny nejen
ocelové lano mechanického
rumpálu, ale také tisíce a tisíce
růženců, jimiž se věřící obraceli
na spolehlivou, mnohokrát v dějinách
ověřenou záchrannou Instituci,
kterou spravuje Matka Boží.
Spojili se v této modlitbě s modlitbou
uvězněných horníků, kteří
odpočítávali Zdrávasy na růžencích,
které jim poslal spolu s Písmem
Svatý otec.
Venezuelská církev
podporovala záchrannou akci
v nepřetržité adoraci před vystavenou
Nejsvětější svátostí. „Uctívejte
Nejsvětější svátost a Pannu
Marii a uvidíte, co jsou to zázraky,“
říkal Don Bosco. A v tomto
případě jsme to skutečně viděli.
O tomto příspěvku k záchraně
postižených a jeho síle se ovšem
média nezmiňují. Ne vždy
jsme si vědomi, jak veliký Boží
dar je celosvětové společenství
věřících, ve kterém mají k sobě
všichni stejně blízko, protože
tím, kdo je zcela bezprostředně
spojuje, je sám Bůh. A tato duchovní
blízkost nám otevírá takřka
neomezené možnosti nesmírně
účinné a pohotové vzájemné
podpory a pomoci, o jaké se lidem
tohoto světa ani nesnilo.
Jde o to, zda tuto možnost také
využíváme jednak k tomu, abychom
tak rozhojňovali a oživovali
svou blíženskou lásku a vnímavost
k potřebám bratří, jednak
abychom svým bližním skutečně
co nejvíce pomáhali.
Lékaři i psychologové, kteří
vyšetřovali zachráněné, žasli nad
tím, v jak překvapivě dobré kondici
se všichni nacházejí. Snad
se tito odborníci poučí ze zkušenosti,
jak blahodárný vliv na lidskou
duši i na lidskou psychiku
i tělesnou kondici má modlitba,
která dává sílu i důvěru.
Mezi
33 uvězněnými ji zkušeně organizoval
nejstarší z nich. Jeho
děkovná modlitba po osvobození
vzbudila velkou úctu u všech
přítomných. Jeden z horníků viděl
ve své záchraně skutečné vítězství
Boha nad ďáblem. Jiný
z nich chce co nejdříve změnit
své partnerské soužití na zákonitý
církevní sňatek. „Nyní vím, že
Bůh existuje,“ jsou slova dalšího
horníka po výstupu ze záchranné
kabiny.
Celý národ nedávno
těžce zkoušený zemětřesením si
znovu uvědomil, že rány, které
Bůh dopouští, nejsou projevem
jeho trestajícího hněvu, ale účinnou
cestou, která nás vede zpět
do Otcovy náruče. Naše pýcha
je tak houževnatá a tvrdošíjná,
že opravdu potřebuje, aby ji tvrdá
realita zastavila na cestě nebezpečné
troufalosti a vrátila ji
z oblaků na zem.
Skupina uvězněná hluboko
pod zemí je přiléhavým obrazem
lidstva, které pro hřích ztratilo
slunce Boží milosti. Nikdo není
schopen vrátit se vlastními silami
na výsluní. Jakýkoliv pokus „vyhrabat
se“ na vlastní pěst je zcela
bláhový. Je jen jedna možnost vysvobození:
že se přihlásí zachránce,
který si k nešťastníkům najde
cestu, sestoupí k nim a stane
se tak jedním z nich, aby je mohl
vyvést z jejich zajetí. Náš Božský
Zachránce si připravil skrze
svou panenskou Matku onen
spásonosný průchod ke ztracenému
lidstvu a probojoval nám tak
cestu návratu na Otcovo výsluní.
Když jsem se díval na radostné
vítání a objímání zachráněných
po dlouhém průjezdu úzkým
tunelem, napadla mě ihned
další malá analogie: Představil
jsem si ono radostné uvítání,
jakého se dostane těm, kteří
po strastiplné pozemské pouti
plné strádání a bolesti projdou
dlouhým tunelem smrti, aby
vstoupili do pravého domova: jak
se budou objímat se svými drahými,
kteří na ně toužebně čekali,
sledovali úzkostlivě každý jejich
krok a svou přímluvou u Boha je
podporovali, aby nakonec šťastně
přistáli „v náručí Boží, odkud
jsme vyšli“.
-lš-
| Zdroj: časopis Světlo č. 43/2010, str. 13