Především v prvních listopadových dnech vzpomínáme na své drahé, kteří nás předešli na věčnost a také využíváme možnosti pomoci jim, jsou-li v očistci, ukrátit dobu jejich utrpení.
Přináším článek z
http://www.pastorace.cz/ o odpustcích a několik dalších odkazů jak pomáhat duším v očistci.
Vysvětlení k odpustkům
Toto je jeden z pohledů na stále kontroverzní téma „odpustky“.
Přiblížil se podzim a s ním také čas, kdy pamatujeme v církvi více na naše zemřelé. Navštěvujeme hroby , které zdobíme květinami, zapalujeme svíčky a také se za naše zemřelé modlíme.Ty dvě první věci jsou dobré, správné, ale ta třetí je nejdůležitější pro spásu našich zemřelých . V těch to dnech také slyšíme častěji slovo "odpustky".
Nejen v minulosti, ale i dnes se při vyslovení toho to slova vybaví mnoha lidem
středověk a prodávání tzv. "odpustků ". Bylo to určitě zneužití pravomoci odpouštět hříchy. Lidé si mohli "koupit " odpuštění "dopředu " .Těžko můžeme z dnešního pohledu plně pochopit důvod tohoto konání, kterým může být lidská slabost nebo i polopravda. Nám však jde o to, když je církev nabízí, abychom pochopili jejich skutečný smysl a význam dnes a podle toho se zachovali.
Nejprve si vůbec řekněme, jak chápe slovo "odpustek " církev dnes :
Odpustek znamená, že se před Bohem odpouštějí časné tresty za hříchy, jejichž vina byla zahlazena, je to odpuštění, které náležitě připravený věřící získává za určitých podmínek zásahem církve, jež jako služebnice vykoupení autoritativně rozděluje a používá pokladu zadostiučinění Krista a svatých. / KKC 1471 /
Abychom pochopili tuto nauku a tuto církevní praxi, je třeba si uvědomit, že hřích má dvojí následek. Těžký hřích nás zbavuje společenství s Bohem, a tím nás činí neschopnými dosáhnout věčného života, být zbaven věčného života se nazývá "věčný trest" za hřích. Na druhé straně každý hřích, i ten všední, vyvolává zhoubné lpění na tvorech, které musí být odčiněno, buď zde na zemi, nebo po smrti, ve stavu, jenž se nazývá očistec. Toto očišťování zbavuje toho, co se nazývá "časný trest" za hřích. Tyto dva tresty nelze pojímat jako nějaký druh pomsty, kterou Bůh postihuje hříšníka zvenčí, nýbrž jako důsledky vyplývající ze samé podstaty hříchu. Obrácení, jež pochází z vroucí lásky, můžeme dosáhnout naprostého očistění hříšníka, takže už nezůstává žádný trest. / KKC 1472 /
Protože žádné narušeni vztahů v rodině nezůstává bez vlivu na ostatní členy, snažili se křesťané vždy odčiňovat nejen vlastni, ale i cizí hříchy.
Protože skutky lásky a milosrdenství poskytují nejpůsobivější svědectví
křesťanského života, apoštolská formace by měla také vést k prokazování těchto skutků,takže věřící by se mohli od dětství učit mít soucit se svými bratry a být velkorysí při pomoci potřebným. / Dekret o apoštol.laiků na II.Vat.koncilu č.31 /
Zkusme to více pochopit na přikladu: Člověk někomu ve vzteku rozbije okno. Je to špatná věc. Poškozeného požádá o odpuštění. Je mu odpuštěna vina, ale… okno zůstává stále rozbité. I když je bez hříchu v této konkrétní věci, má ještě určitý dluh vůči tomu, koho svým skutkem poškodil. A právě tyto „dluhy " jsou předmětem odpustků.
My tedy máme na základě církevního rozhodnuti MOC pomoci těm, kteří jsou bez MOCI se vlastnim přičiněním dostat z očistce do Boži přítomnosti, do nebe.
Nemůžeme napravovat konkrétní věci po lidech, kteří žili v minulosti, a nebo nejsme schopni tyto věci poznat. Ale právě skrze splnění podmínek k získání odpustků, které nám církev nabízí, bereme z pokladu církve: "dáváme " - skrze splnění podmínek těm, kteří to potřebují k tomu, aby se jim "zkrátila nebo zanikla" doba čekání na nekonečné prožívání Boží přítomnosti.
Odpustek je částečný nebo plnomocný podle toho, zda částečně nebo úplně osvobozuje od časného trestu za hříchy. Odpustky mohou být přivlastněny živým nebo zesnulým. / KKC 1471 /
Odpustky je schopen získat křesťan, který není vyloučen z církve, je ve stavu milosti posvěcující / bez těžkého hříchu/, zároveň se vyžaduje alespoň všeobecný úmysl získat odpustky a vykonáni úkonů v určené době a předepsaným způsobem. Plnomocné odpustky může získat každý pouze jednou denně.
Možnosti pro získání plnomocných odpustků
1.možnost ( 1.11. a 2.11.)
* svátost smíření
* svaté přijímání
* modlitba na úmysl Sv. otce
* při návštěvě kostela Otčenáš a vyznáni viry
2.možnost ( 1.11. - 8.11.)
* svátost smíření
* svaté přijímání
* modlitba na úmysl Sv.otce
* při návštěvě hřbitova modlitba za zemřelé
Literatura:
Katechismus katolické církve / Zvon -1995 /
Nové předpisy o odpustcích - P.W.Herbst S.D.S. / Řád -Praha 1992 /
Obnovená liturgie - Ladislav Pokorný a kol. / ČKCH -1976
Článek nalezneta na odkazu
zde!
(Článek na Fatymu vyšel 30. 10. 2011)
Další odkazy:
Na adrese
http://www.modlitba.sk/ naleznete hned u obrázku s hořící svíčkou tyto články:
Podmienky k odpustkom a
Ako môžeme dušiam v očistci pomáhať?, který je zpracován podle knihy Marie Simmaové: Duše v očistci.