Ve svatém přijímání k nám přichází celé nebe.
Ve svatém přijímání se mi
Ježíš daruje a stává se můj, celý
můj s tělem a krví, duší a božstvím.
„Jsem tvým pánem,“ říkala
upřímně Gemma Galgani.
Svatým přijímáním vniká Ježíš
do mojí hrudi a zůstává v ní tělesně
přítomen, dokud trvají způsoby
chleba, tj. asi čtvrt hodiny.
Svatí Otcové učí, že v této době
mě obklopují andělé a ustavičně
se Ježíši klanějí
a milují ho. „Když
je v nás Ježíš tělesně
přítomen, stojí
při nás stráž andělů
lásky,“ napsal
svatý Bernard.
My asi moc málo
myslíme na vznešenost
každého svatého
přijímání. A přece
svatý Pius X. říkal,
že „kdyby andělé mohli
závidět, záviděli by nám svaté
přijímání“.
Svatá Magdaléna
Žofie Baratová definovala svaté
přijímání jako „nebe na zemi“.
Všichni světci pochopili božský
zázrak setkání a spojení s Ježíšem
Eucharistickým, takže byli
přímo proniknuti touhou mít
Ježíše. „Kdo jí mé tělo a pije
mou krev, zůstává ve mně a já
v něm“ (Jan 6,57). „Je noc,“ napsala
jednou Gemma Galgani,
„a já se blížím k zítřejšímu ránu.
Ježíš bude vlastnit mne a já Ježíše!“
Není možné hlubší a úplnější
spojení lásky: On ve mně
a já v něm – jeden v druhém, co
můžeme chtít více?
Svatý Jan Zlatoústý říkal: „Vy
závidíte osud ženě, která se dotkla
Ježíšova oděvu, osud hříšnice,
která svými slzami umyla nohy,
galilejských žen, které měly
to štěstí, že ho následovaly při jeho
putování, apoštolů a učedníků,
s nimiž důvěrně rozmlouval;
lidu oné doby, který naslouchal
slovům milosti a spásy, která vycházela
z jeho úst. Vy nazýváte
šťastnými ty, kteří ho viděli...
Ale
přijďte k oltáři, a uvidíte ho, budete
se ho dotýkat, dáte mu svaté
polibky, obmyjete ho svými slzami,
uvedete ho k sobě dovnitř
jako nejsvětější Maria.“
Proto svatí dychtili a vroucně
toužili po svatém přijímání
se strhující láskou. Svatý František
z Assisi nebo svatá Kateřina
Sienská, svatý Pascal Baylon nebo
svatá Veronika, svatý Gerhard
nebo svatá Markéta Alacoque,
svatý Dominik nebo svatá Gemma
Galgani...; je zbytečné pokračovat,
protože by bylo třeba
uvést vlastně všechny.
Svatá Kateřina Janovská jednou
měla sen, že další den nebude
moci přijmout svaté přijímání.
Zakusila takovou bolest
a plakala tak silně a nezadržitelně,
že ráno byl polštář celý
promáčený slzami, které prolévala
ve snu.
Svatá Terezie od Ježíška napsala
malou eucharistickou báseň
„Touhy u svatostánku“, ve
které mezi jinými rozkošnými
verši říká: „Chtěla bych být kalichem,
ve kterém se klaním božské
krvi. Ve svaté oběti však ho
mohu také já každé ráno přijímat.
Proto je pro Ježíše dražší
moje duše, která je vzácnější
než zlatá nádoba.“ A jak byla tato
andělská světice šťastná, když
během epidemie bylo povoleno
každodenní svaté přijímání!
Svatou Gemmu Galgani vystavil
jednou zkoušce zpovědník,
který jí zakázal svaté přijímání.
„Ó otče,“ napsala svému
duchovnímu vůdci, „byla
jsem dnes u zpovědi a zpovědník
mi řekl, abych se vzdala Ježíše.
Můj otče, pero mi nechce
psát, ruka se mi třese a já pláču.“
Drahá světice! Opravdový
serafín plný ohně a lásky k eucharistickému
Ježíši. Také svatý
Gerhard Majella kvůli pomluvě,
ze které se nechtěl ospravedlňovat,
byl potrestán zákazem svatého
přijímání. Světcovo utrpení
bylo tak velké, že jednoho dne
odmítl jít ministrovat knězi při
mši svaté, protože, jak řekl, kdyby
„uviděl Hostii v ruce kněze,
nezdržel by se a vytrhl by mu ji
z ruky!“ Jak horoucí touha stravovala
tohoto světce!
A jaká je
to výtka pro nás, kteří můžeme
pohodlně přistupovat k svatému
přijímání, a neděláme to. To je
znamení, že nám schází to podstatné:
láska. A snad jsme tak zamilovaní
do pozemských potěšení,
že nemůžeme dostatečně vychutnat
nebeskou rozkoš spojení
s Ježíšem v Hostii. „Synáčku, jak
můžeš cítit nebeské vůně, které
se šíří ze svatostánku?“ řekl svatý
Filip Neri jednomu mladému
milovníkovi těla, bálů a zábav...
Radost z Eucharistie a uspokojování
smyslů jsou protikladné
věci (Gal 5,17).
Svatý Filip Neri byl takovým
ctitelem Eucharistie, že i ve své
těžké nemoci přijímal svaté přijímání
každý den. Když mu nepřinesli
Ježíše brzy ráno, byl velice
nepokojný a nemohl najít uklidnění:
„Mám tak velkou touhu přijmout
Ježíše,“ volal, „že mi čekání
nedopřává pokoje.“ Totéž se
stávalo P. Piovi z Pietrelciny, kterého
jen poslušnost mohla utišit
v očekávání na slavení mše svaté
ve čtyři nebo v pět hodin ráno.
Láska k Bohu je opravdu „sžírající
plamen“ (Dt 4,24).
Když je Ježíš můj, jásá celá
Církev, jak v nebi, tak očistci
i na zemi. Kdo by mohl vyjádřit
radost andělů a svatých z každého
svatého přijímání? Každá taková
zpráva o lásce přichází do
ráje a rozechvěje všechny blažené
duchy pokaždé, když některý
tvor se spojí s Ježíšem, aby vlastnil
Ježíše a Ježíš jeho. Svaté přijímání
je něco mnohem více než
extáze, uchvácení nebo vidění.
Svaté přijímání přináší do mého
ubohého srdce celé nebe.
Pro duše v očistci je svaté přijímání
nejdražším osobním darem,
který mohou od nás přijmout.
Kdo může říct, jak přispívají
svatá přijímání k jejich
osvobození? Svaté Marii Magdaléně
de Pazzi se jednou zjevil
zesnulý bratr a řekl jí, že potřebuje
sto sedm svatých přijímání,
aby mohl opustit očistec.
A opravdu, při posledním ze sta
a sedmi viděla světice, jak její
bratr stoupá k nebi.
Svatý Bonaventura byl apoštolem
této pravdy a hovořil o ní plamennými
slovy: „Ó duše křesťanské,
chcete dát zesnulým opravdový
důkaz o své lásce? Chcete
jim poslat nejvzácnější pomoc
a zlatý klíč k nebi? Choďte často
k svatému přijímání za odpočinutí
těchto duší.“ Konečně
uvažme také, že ve svatém přijímání
se spojujeme nejen s Ježíšem,
ale také se všemi údy jeho
mystického těla, zvláště s těmi
dušemi, které jsou nejdražší našemu
srdci. Ve svatém přijímání
se plně uskutečňuje Ježíšovo
slovo: „Já v nich... ať jsou v dokonalé
jednotě“ (Jan 17,23). Eucharistie
nás činí „jedno“ i mezi
námi a jeho údy. „Jeden v Ježíši
Kristu,“ jak říká svatý Pavel (Gal
3,28). Svaté přijímání je skutečně
veškerá láska k Bohu i k bližnímu.
Je to skutečný „svátek lásky“,
jak říkala Gemma Galgani.
V tomto „svátku lásky“ může zamilovaná
duše jásat ve zpěvu svatého
Jana z Kříže: „Moje je nebe,
moje je země, moji jsou lidé,
moji jsou spravedliví i hříšníci.
Moji jsou andělé i Matka Boží,
všechny věci jsou moje. Sám Bůh
je můj pro mne, protože Kristus
je můj a celý pro mne.“