- 2.
neděle postní, rok C
Gen 15,5-12.17-18
Bible a
dlouhá křesťanská tradice nás učí,
že když Bůh volá lidi k naplnění
nějakého úkolu, nejprve jim dá
zakusit svou lásku - nepodmíněnou a
trvalou. Tato zkušenost je
uchvacující.
Poznání
této lásky je základem pro jejich
poslání. Jak řekl Ježíš
apoštolům, Bůh nechce služebníky,
ale přátele (J 15,15).
Toto
zásadní učení o tom, jak nás Bůh
povolává, plyne z příběhů
biblických postav, jako je Izaiáš,
Ezechiel, služebnice Páně Panna Maria,
svatí Petr a Pavel.
Je
příznačné, že v Lukášově podání
scény proměnění, které tuto neděli
čteme, mluví Ježíš ve slávě s
Eliášem a Mojžíšem o "jeho
cestě, kterou měl dokonat v
Jeruzalémě" (Lk 9,31).
Náš
úryvek je typickým příběhem o
Božím povolání, ukazuje jeden ze
způsobů, jimiž Bůh uzavírá smlouvu
s Abrahamem, či Abrámem, jak se tehdy
jmenoval.
Tato
smlouva obsahuje dva aspekty: potomstvo
(verš 5-6) a zemi (verš 8). Oba
vyžadují z Abrahámovy strany
výjimečný akt víry. Abrahám byl
bezdětný a starý a neměl žádný
nárok na zemi Kanaán, do které se měl
vydat. Jeho důvěra byla založena
výhradně na Božím slově a
zkušenosti Boží přítomnosti.
Každý
z nás má od Boha osobní povolání,
které odkrýváme zpravidla v tichých
obdobích, jako je postní doba nebo
osobní exercicie.
Rozjímání
o Abrahámově příběhu je
příležitostí k oslavě (či
znovuoslavě) chvíle, kdy jsme poznali,
že nás Bůh volá, a také k obnovení
naší důvěry v jeho lásku.
MODLITBA
Pane,
děkujeme ti za to, že jsi nás stvořil
jako lidské bytosti a povolal nás,
abychom naplnili své poslání ve
světě
-
být partnery, rodiči a přáteli
-
vydávat ve světě svědectví o
Ježíši
-
být lidmi modlitby.
Ty
jsi nám vždy na počátku dal hluboce
zakusit svou lásku:
-
vyvedl jsi Abrama ven a uzavřel s ním
smlouvu
-
anděl nazval Marii "plnou
milosti"
-
nebesa se otevřela při Ježíšově
křtu
-
Ježíš vzal s sebou na horu Petra,
Jakuba a Jana
-
dal jsi svatému Františkovi z Assisi
stigmata
-
zjevil jsi svaté Terezii od Dítěte
Ježíše a Svaté Tváře, že jejím
posláním ve světě je zvěstovat tvou
nepodmíněnou lásku
-
inspiroval jsi papeže Jana XXIII. ke
svolání ekumenického koncilu
-
zakladateli hnutí Anonymních
alkoholiků jsi dal zakusit svou
uzdravující moc.
I my
máme podobnou zkušenost.
Někdy
nás vyvedeš do tmy a dáš nám
pocítit, že jsme součástí celého
stvoření a celého lidstva. Pozdvihneme
oči k nebi a cítíme, že můžeme
spočítat všechny hvězdy, protože
nám patří. Vidíme milióny lidí,
kteří přijdou po nás, a víme, že to
jsou naši potomci. Věříme v tebe a
víme, že jsi nás provždy
ospravedlnil.
Jindy
jako bychom upadli do hlubokého spánku
a pojme nás hrůza a velká tíseň.
A
jindy nás zastíní oblak tvé slávy a
z něj slyšíme tvůj hlas, jsme v
přítomnosti toho, kterého sis
zamiloval a kterého máme poslouchat.
Jsou
to tak hluboké zážitky, že když
pominou, setrváváme v mlčení jako
tři apoštolové a nikomu nemluvíme o
tom, co jsme viděli.
Jsme
naplněni bázní jako Abram, když
rozpůlil zvířata a položil jejich
půlky proti sobě a když pak slunce
zapadlo a nastala tma, objevila se
dýmající pec a mezi těmi
rozpůlenými kusy prošla ohnivá
pochodeň.
Jsme
ujištěni o tvé lásce. A když se
cítíme ztraceni víme, že celý svět
je naším domovem, od egyptské pouště
až k Velké řece, když se cítíme
sami a opuštěni, víme v hloubi duše,
že všichni lidé jsou našimi bratry a
sestrami.
Díky,
Pane.
- 3.
neděle postní, rok C
Ex 3,1-8.13-18
Obrácení
Příběh
o setkání Mojžíše s Hospodinem v
hořícím keři můžeme číst
několika způsoby. Sám o sobě je to
příběh o povolání, jenž navazuje na
čtení z předchozí neděle o
povolání Abraháma. Navrhuji, abychom o
něm meditovali jako o příběhu
obrácení.
Podle
neměnného učení Bible a tradice
znamená každá hluboká zkušenost z
Bohem zároveň obrácení. Ježíš nám
to připomíná v evangeliu této
neděle: "nebudete-li činit
pokání, všichni právě tak
zahynete" (Lk 13,5), a také v
podobenství o farizeji a celníkovi.
V
našem textu Mojžíš zakouší, tak
jako my, obrácení ve dvou směrech.
Chtěli bychom zůstat v Boží
přítomnosti a být daleko od našich
bratří a sester v nouzi.
Bůh
vede Mojžíše (a stejně chce vést i
nás) k uvědomění si skutečnosti, že
pravé lidství neznamená
"být", ale "být s
někým".
Druhou
fází Mojžíšova obrácení je
vzdání se touhy znát Boží jméno. V
Bibli "pojmenovat" znamená
získat nad něčím či nad někým moc.
V tom spočívá význam toho, že Adam
dal zvířatům jména (Gen 2,19-20).
Bůh Mojžíše učí, že se musí
spokojit s tím, že "Bůh je".
I my
potřebujeme toto obrácení, protože
stále znovu upadáme do základního
omylu, totiž chceme řídit Boha. Mělo
by to být jedním z našich postních
obrácení.
MODLITBA
Pane,
postní doba je časem obrácení
-
někteří z nás zakusí obrácení o
postních farních exerciciích
-
jiní, když po dlouhé době přistoupí
ke svátosti smíření
-
další prožili tajemnou chvíli
obrácení, ve které jim byla dána
zvláštní milost.
Zakusili
jsme obrácení v různých oblastech.
Někdy šlo o radikální obrat:
- po
letech nevěry jsme se vrátili k
partnerovi a rodině
-
přestali jsme s alkoholem nebo drogami
-
vstoupili jsme do semináře nebo do
řeholního společenství
-
začali jsme po dlouhé době opět
chodit do kostela
-
zvykli jsme si na své těžké
onemocnění
-
přijali jsme, že je čas se stáhnout.
Někdy
to bylo obrácení méně dramatické
-
odpustili jsme někomu
-
naše modlitba se stala
kontemplativnější
-
pomohli jsme někomu v práci.
Vždy
a všude se ale jedná o tutéž
Mojžíšovu zkušenost a my jeho
příběh dnes slavíme jako svůj
vlastní.
Tak
jako Mojžíš odešel se svým stádem
daleko do pouště, i my jsme se
vzdálili svým kořenům. Neměli jsme
ve svém životě žádný směr, ale ty
jsi nás, aniž jsme to věděli, vedl k
tvé svaté hoře Horeb, na místo, kde
jsme se s tebou mohli setkat úplně
novým způsobem a se stejnou intenzitou,
jako by to bylo poprvé.
Stalo
se to náhle a nečekaně
-
jako Jákobovi, když s tebou zápasil v
Bethelu
-
jako Petrovi, když vytáhl síť plnou
ryb
-
jako samařské ženě, která potkala
Ježíše u studny
-
jako Pavlovi na cestě do Damašku.
Nejen,
že se nám přihodilo něco
důležitého, že bychom se neměli
přibližovat, ale měli bychom zout své
opánky, neboť místo, na kterém
stojíme, je svaté.
Byli
jsme v přítomnosti Ježíšova Otce,
Boha Abrahámova, Izákova a Jákobova a
Boha našich předků.
Chvilku
jsme se domnívali, že máme prostě
zůstat v tomto radostném spočinutí,
ale ty jsi nám velmi rychle dal poznat,
že nás voláš k obrácení.
Nechtěl
jsi, abychom se zaměřili na tebe, tvá
pozornost byla upřena k utrpení tvého
lidu v Egyptě. Slyšel jsi jejich
volání po svobodě, znal jsi jejich
utrpení. Přivedl jsi nás do této
chvíle proto, že my sami jsme byli
otrokáři, či jsme se přinejmenším
soustředili na něco jiného, než ty.
Pane,
věděli jsme, že se chceme změnit, ale
cítili jsme se tak neschopní:
- co
máme dělat ?
-
nebudou se nám lidé smát ?
-
budou si nás ještě vážit, až se
dozví, že jsme hříšníci ?
- co
řekneme lidem, až se nás zeptají, kdo
nás posílá ?
- co
jim máme zvěstovat ?
Po
chvíli jsme pochopili, že další
obrácení pro nás znamená dát ti
úplnou důvěru.
Hledali
jsme bezpečí, chtěli jsme se ujistit o
tom, že naše obrácení je úplné a
nezměnitelné, a že už nikdy
neupadneme.
Ale
konečným obrácením je rozhodnutí
jít vpřed každý den a budoucnost
svěřit do tvých rukou.
Ty
jsi Bohem našich otců, Bohem
Abrahámovým, Izákovým a Jákobovým,
Otcem Ježíše Krista, a ty nás opravdu
posíláš, my tě však nemůžeme
vlastnit. Víme to, že jsi a že se s
tím musíme spokojit. To je tvé jméno
pro všechny generace. Amen.
- 4.
neděle velikonoční, rok C
Sk 13,14.43-52
V tomto
textu se nacházíme daleko od
Jeruzaléma. V Antiochii vznikla komunita
křesťanů z pohanství a ta se rozhodla
pro misii. Vyslala Pavla a Barnabáše,
aby šli a zakládali nová
společenství křesťanů. Ti na své
cestě přišli do antiochijského města
Pisidie.
To, co
se zde stalo, je typické pro každý
růst. Také to vyjadřuje v krátkosti
celý obsah Skutků, naplnění
Ježíšova příběhu. Pavel a
Barnabáš nejprve hlásali radostnou
zvěst Židům a byli odmítnuti. Pak
šli mezi pohany a ti ji radostně
přijali. Tak to prorokoval Ježíš:
"Tam bude pláč a skřípění
zubů, až uvidíte, jak Abrahám, Izák,
Jakub a všichni proroci jsou v Božím
království, ale vy budete vyhnáni
ven." (Lk 13,28)
Připomínáme
si také Ježíšovo první učení v
Nazaretě (Lk 4,23-30). I my žijeme
tento dvojí příběh milosti a
hříchu. Někdy tak, že podle Božího
plánu přineseme druhým zvěst o
spáse, a jindy my sami přijmeme či
odmítneme slovo určené nám. Naše
meditace nás povede k oslavě milosti,
kterou jsme zakusili, a k zármutku nad
hříchem.
"Ti,
kteří byli vyvoleni k věčnému
životu" (Sk 13,48) - to je
označení pro křesťanské povolání,
typické pro Skutky.
"Setřásli
prach z nohou" (verš 51) - tak to
přikázal Ježíš v Lk 6,5. Měli
bychom správně toto gesto vyložit.
Není to úkon samospasitelnosti či
odsouzení, protože to není
učedníkům Kristovým dovoleno.
Vyjadřuje se jím spíše vnitřní
svoboda, se kterou jsme schopni odejít
jinam a dát se ostatním.
MODLITBA
Pane,
jakmile se rozhodneme rozšířit pole
našich snažení, vždy se setkáme s
neúspěchem.
Nejprve
máme malou skupinu přátel, ve které
se všichni znají, mají stejné zásady
podobné cíle. Časem, jako Pavel a
Barnabáš, opouštíme nám dobře
známé území a vstupujeme do neznáma
a sedáme si na sedadla synagógy v
Pisídii. Zjistíme, že ne všichni
chtějí slyšet naši zvěst. Tehdy
pochopíme neměnné učení Bible:
-
Jeremiášovým povoláním bylo ničit a
bořit
-
Maria řekla, že svrhneš mocné z
trůnu, abys povýšil ponížené
-
Simeon prorokoval, že dítě bylo dáno
nejen k povstání, ale také k pádu
mnohých v Izraeli
-
Ježíš učil, že ačkoliv učedníci
dostanou v náhradu stokrát víc, nebude
to bez pronásledování.
Je
velkým uspokojením vědět, že jsme
přinesli světlo tam, kde byla tma:
-
že jsme ukázali zlomeným lidem, že
mohou sami o sobě rozhodovat
-
když jsme negramotné naučili číst a
psát
-
když jsme hříšníkům pomohli zakusit
odpuštění
-
když jsme smířili rozvaděné skupiny
ve společnosti.
Zakusili
jsme, že jsi nás učinil světlem pro
národy, aby se tvá spása rozšířila
až na konec země.
Mnoho
z těch, kterým jsme pomohli, přišlo
za námi, a my jsme je povzbuzovali, aby
zůstali věrni milosti, kterou jsi jim
dal. Potěšilo je to a děkovali ti za
tvou dobrou zprávu.
Na
druhé straně jsme vedle těchto
úspěchů zažili i odmítnutí dobré
zvěsti, rouhání se pravdě, útoky na
církevní hierarchii, nebo vyhnání
tvých hlasatelů z nějakého území.
Pane,
kdykoliv jsme odpověděli s hněvem nebo
zbabělostí, nebo odešli s prachem toho
města na svých nohou, bylo to proto,
že jsme zapomněli, že všechno je
tvým dílem. Pomoz nám setřást prach
z našich nohou a odejít jinam v
důvěře, že cokoliv dobrého jsme
učinili, zůstává, a ti, kdo měli z
našeho díla prospěch, jsou naplněni
radostí a Duchem svatým.
- 19.
neděle v mezidobí, rok A
Mt 14,22-33
Utišení
bouře
Na
první pohled vypadá tento úryvek jako
jednolitý příběh, ale ve skutečnosti
se jedná o příběhů několik. Bylo by
příliš komplikované meditovat o
všech. Musíme tedy rozplést
jednotlivé nitky a zaměřit se na jednu
z nich.
Především
zde Ježíš posílá pryč učedníky a
zástup, aby mohl vystoupit na horu a o
samotě se modlit.
Pak je
zde dramatický příběh učedníků na
lodi, plující daleko od břehu. To je
jasný symbol krizových dob. Můžeme
přejít přímo k vyvrcholení
příběhu: Ježíš vstupuje do lodi,
vlny se utiší a ti, kdo byli na lodi,
se mu klaní.
Možná
se raději zaměříte na Ježíše
kráčejícího po vodě. Pro učedníky
bylo moře nepřátelským živlem,
plným hrůzostrašných oblud. Ježíš
kráčející po moři, navíc v bouři,
tak symbolizuje svou moc nad zlem.
Je
příznačné, že když učedníci
uviděli Ježíše, zděsili se, neboť
mysleli, že je to přízrak. Ptejme se,
proč asi takto reagovali.
Scéna
s Petrem se obvykle považuje za hlavní
téma celého příběhu. Po staletí
živila obrazotvornost křesťanů, byla
mnohokrát znázorněna na obrazech, byla
tématem nespočetných kázání.
Dovolme jí, ať v nás probudí osobní
vzpomínky, ať už jsou zaměřené na
Ježíše jako vzor vůdce, či na Petra,
který je naším obrazem ve chvílích,
kdy se odvážíme nějakého
odvážného kroku a potom se bojíme
pokračovat.
MODLITBA
Pane,
velcí vůdci, jako byl Ježíš,
věděli, že čas od času musejí být
sami. Opustili i své nejbližší
přátele a zástup, který sytili,
poslali pryč, aby mohli odejít a o
samotě se modlit.
"Náboženství
je často odmítáno jako
reakcionářské. A přece je
křesťanská víra, správně pochopená
a celým srdcem následovaná, silou k
radikální změně a obnově."
(kard. Hume, květen 1990)
Pane,
naše civilizace prochází velkými
krizemi. Jsme jako apoštolové na lodi
daleko od břehu, plující po
rozbouřeném moři a vzdorující
větru. Jsou lidé, kteří chtějí
riskovat, jít novými cestami a tvořit
alternativní struktury. Když uslyší
naše volání, aby opustili bezpečí
lodi a vystoupili ven, i když to
znamená chůzi po vodě, poznají, že v
církvi je skutečně přítomen
Ježíš.
Pane,
někdy se cítíme velmi zklamaní a i
když přijdeš ty se svou mocí, která
vítězí nad zlem,
- v
příteli, kterému můžeme důvěřovat
- v
pozvání na rekolekce
- v
příležitosti k odpočinku, myslíme,
že je to přízrak, a křičíme
strachem. Pane, smiluj se nad námi.
"V
okamžiku, kdy jeden druhého přestaneme
podpírat, ve chvíli, kdy si přestaneme
důvěřovat, nás moře pohltí a
světlo se ztratí" (James Baldwin)
Pane,
děkujeme ti za věrné přátele,
kteří, když řekneme "zachraň
mě" ve chvíli, kdy cítíme sílu
větru a začneme se bát, natáhnou ruku
a zachytí nás.
Pane,
v modlitbě zakoušíme, že jsi opravdu
s námi, cítíme pobídku jít za své
možnosti a slyšíme tvé ujištění,
že to dokážeme. Pak si najednou
začneme uvědomovat rizika a dostaneme
strach, a pak poznáme, že jsi vztáhl
ruku a zachytil nás. Děkujeme ti, Pane.
Bože,
kéž je Ježíš pro nás vzorem
duchovního vůdce. Když poznáme, že
naši svěřenci mají malou víru,
nedovol, abychom k nim byli lhostejní,
nebo je odmítli. Pomoz nám hned
vztáhnout ruce a zachytit je.
"Mladá
žena se ptala stařenky: Co je v
životě nejtěžším břemenem?
Stařena řekla: Nenést nic."
(Židovský příběh)
Pane,
je nám líto lidí, kteří se trápí
pro to, co museli opustit. Neznají
radost těch, kdo pro svou víru rozdali
vše, co měli.
|