METODA Lectio
divina
Pojem
Lectio
divina se
překládá jako "posvátné
čtení", čtení jako
duchovní cvičení, které přibližuje
k Bohu. Nejde jen o čtení
Bible, ale také čtení zkušeností;
objevujeme Bibli ve své životní
zkušenosti a svou zkušenost nacházíme
v Bibli. Jedno nás učí porozumět
druhému.
Díky
lectio divina se
Bible stává živou knihou a životní
události se stávají slovem Božím.
POTŘEBA VÝUKY
V
západním světě se slova
"učený" a "lidový,
prostý" chápou jako protiklady. Bereme
za dané, že studium Bible je jen pro
lidi, kteří mají formální školní
vzdělání. Lidé říkají: "Rád
pracuji s prostými lidmi, protože mají
nádherné chápání Písma." Ale
kdo jsou to ti "prostí lidé"?
Všichni jsme složitými osobnostmi s
předsudky a sklony vidět vše ze svého
úhlu pohledu. Někteří lidé mají
školní vzdělání, jiní jen nepatrné
nebo žádné. Ale "prostota"
je něco, oč musíme usilovat všichni.
A k tomu je zapotřebí výuky. V
žádném případě není pravdou, že
lidé bez formálního vzdělání
nemohou systematicky studovat.
Samozřejmě musejí mít metodu, kterou
mohou ovládnout. Ale i populární
teologie je ve skutečnosti
systematická, hluboká a koherentní, a
musí taková být, má-li se nazývat
teologií.
VÝUKA POMOCÍ PŘÍBĚHU
Abychom
pochopili lectio divina, musíme rozlišit
dva druhy textů: učebnicové texty a
příběhy. Učebnicovými texty
míním vše, co čteme kvůli
informacím, včetně tisku a uličních
vývěsek. Novodobé příběhy se
vyprávějí nejen v knihách, ale také
v rádiu a v televizi.
V
učebnicích hledáme objektivní a
trvale platná fakta. Zde pracuje náš
rozum. Při čtení příběhů se děje
něco jiného - je zde děj, do kterého
vstupujeme tím, že se identifikujeme s
některými postavami. Zde pracuje naše
představivost a zapojují se city a
citová hnutí. Nejsme objektivní, ale
subjektivní.
Obecným
omylem naší kultury je názor, že
učebnice čteme, protože se chceme
poučit, a příběhy proto, že se
chceme pobavit. Říkáme, že
učebnice jsou seriózní a příběhy
ne. Myslíme si, že dospělí se učí z
učebnic a děti (a "primitivní
lidé") z příběhů. Říkáme,
že v Bibli je tolik příběhů proto,
že Židé nebyli tak kultivovaní, jako
my.
To
není pravdivé. Příběhy jsou mnohem
serióznější a důležitější než
učebnice. Příběhy jsou totiž ve
všech kulturách, i v té naší, velmi
mocným, téměř jediným způsobem pro
sdělování hodnot. Rodiče vyprávějí
dětem o tom, jak to bylo za jejich
mládí, jak byli kdysi chudí, i když
dnes jsou bohatí, jak se kdysi měli
dobře, ačkoliv teď jsou chudí.
Nedělají to pro pobavení, ale proto,
aby sdělili svou hodnotu, vědomí
vlastní ceny, úctu k těm méně
úspěšným, tvrdou námahu.
Kmenové,
národnostní a náboženské skupiny
uchovávají své tradiční hodnoty
právě tak - ne v učebnicích, ale v
příbězích, písních, sochách a
malbách.
Učebnice
učí přímo, prezentujíc fakta.
Příběhy poučují nepřímo -
identifikujeme se s lidmi v daném
příběhu a spontánně přejímáme
jejich hodnoty. To je mimochodem problém
dneška, že chápeme příběhy jako
čistě zábavné. Neuvědomujeme si tak
hodnoty, které vstřebáváme. Protože
lidé v příbězích jsou atraktivní,
postupně si začínáme myslet, že
jejich vypočítavost, násilnost a
sexuální nevázanost nejsou zřejmě
tak zlé.
A co
Bible? Je to učebnice, nebo příběh?
Mnoho lidí říká, že učebnice,
někteří že je to směs příběhů a
učebnicových textů, a jen málokteří
spontánně řeknou, že je to příběh.
To proto, že příběh nechápeme jako
něco seriózního.
Ve
skutečnosti zde není žádných pochyb.
Bible je příběhem, příběhem
Božího lidu. Můžeme krátce říci,
že je příběhem Ježíšovým,
předobrazeným ve Starém zákoně,
hlásaným v Novém zákoně a žitým v
novozákonní církvi.
Bible
obsahuje různé druhy knih.
Jednak jsou zde opravdové příběhy,
potom historie, přísloví, písně a
zákony. To vše má být čteno ale jako
příběh, do kterého má čtenář
vstoupit a přisvojit si jeho hodnoty.
Ve
starověku tohle bylo samozřejmé, ale
dnes je obtížné takové chápání
prosadit. Lidé se učí, že moudrosti
se naučí rozumem. I neevropským
kulturám, ve kterých je vypravěčství
významnou součástí jejich tradice, se
vnucuje názor, že se jedná o
podřadný způsob komunikace.
Bůh
ale zná lidskou přirozenost a dává
nám hluboké lekce ze života jak
pomocí jednotlivých příběhů, tak
celého příběhu Ježíše Krista.
Máme-li se učit způsobem, kterým nás
učí on, musíme se naučit
vypravěčskému umění.
"Vyprávím
příběh" - tím neříkám, zda
to, co vyprávím, se opravdu stalo.
Říkám tím však, že používám
určitý způsob komunikace. Toto
objasnění je pro četbu Bible velmi
důležité. Bible obsahuje mnoho
různých spisů, z nichž některé
zachycují historické události.
Všechny tyto spisy však užívají druh
komunikace, který nazýváme
příběhem. Lectio divina je
čtením biblických příběhů.
OSOBNÍ ČETBA
Existují
dva způsoby čtení příběhů -
vnější a osobní. V tom
vnějším se sice identifikujeme s
některými postavami, ale zachováváme
odstup. Svět tohoto příběhu není
naším, zůstáváme mu vzdáleni.
Dobrým
příkladem jsou televizní seriály.
Jakmile zapneme televizor, přeneseme se
rázem do světa na malé obrazovce.
Postavy na ní jsou mnohem více
vzrušující a romantičtější, než
my, nejen díky svému oblečení, domům
či automobilům, ale také pro své
konflikty a triumfy. V tom spočívá
přitažlivost seriálů - umožňují
nám uniknout z jednotvárnosti našeho
světa.
To
platí zvláště pro chudá
společenství, kde lidé, kteří jsou
velmi chudí, mohou díky satelitům
sledovat pořady s reklamou na věci, na
které absolutně nemají. Do těchto
příběhů nemohou vstoupit, a tyto
příběhy nemají vliv na jejich život.
Osobní
příběhy jsou něčím úplně jiným.
Jsou to příběhy, které vyprávějí
rodiče dětem, aby jim pomohli pochopit:
"jsme slušní lidé",
"těžce pracujeme",
"nemáme sice tak hezký dům jako
sousedé, ale můžeme být hrdi na to,
čeho jsme dosáhli".
Podobně
nám příběhy svatých či národních
hrdinů pomáhají pochopit, odkud jsme
přišli, kam jdeme a proč právě
takhle.
Jsou
biblické příběhy vnější či
osobní? Podívejme se
kupříkladu na příběh přechodu
Izraelitů přes Rudé moře. Izraelité
prchají plni strachu před Egypťany,
kteří je pronásledují. Přicházejí
k moři, které je pro ně
hrůzostrašným místem plným
příšer. Mojžíš vztáhne svou ruku a
vody se rozdělí. Izraelité bezpečně
přejdou a jsou volní.
Vyprávějte
nějakému společenství tento
příběh, toto drama, a zeptejte se, zda
něco podobného někdy zažili. Vždycky
dostanete odpověď: "Ne, nic tak
dramatického jsem nikdy nezažil."
To ale není pravda. Všichni jsme někdy
byli v úzkých, uprostřed nebezpečí,
a Bůh nás převedl a dal nám opět
svobodu.
Potíž
je v tom, že jsme zvyklí na
hollywoodský styl vyprávění
příběhů, napínavý a výpravný,
takže celý příběh je jedinečnou
událostí, která se stala v minulosti v
nějaké vzdálené zemi naprosto
mimořádným lidem.
Bibli
pak můžeme také číst jako vnější
příběh. Ona tak ale míněna nebyla.
Bible je osobní četbou a lectio
divina je způsobem,
jak v ní objevit svůj vlastní
příběh a příběh lidí, se kterými
jsme se v životě setkali.
Skrze
lectio divina
si uvědomujeme, že
my sami jsme posvátným příběhem,
vyvoleným národem, kněžským lidem.
LECTIO DIVINA V BIBLI
Zaposlouchejme
se nyní do úryvku z proroka Izaiáše.
Tento úryvek jasně ukazuje, že v Bibli
samé byla metoda lectio divina praktikována:
"Toto
praví Hospodin, který razí cestu
mořem, dravými vodami stezku, jenž
přivádí vozbu i koně, vojsko a
válečnou moc i dokáže, že pospolu
lehnou a nepovstanou, dohořeli, zhasli
jako knot. Nevzpomínejte na věci
dřívější, o minulosti
nepřemítejte. Hle, činím něco docela
nového a už to raší. Nevíte o tom?
Já povedu pouští cestu, pustou
krajinou řeky. Čest mi vzdá zvěř
pole, šakalové i pštrosi; obdařil
jsem poušť vodou a pustou krajinu
řekami, abych napojil svůj vyvolený
lid. Lid, jejž jsme vytvořil pro sebe,
ten bude vyprávět o mých
chvályhodných činech." (Iz
43,16-21).
Tato
slova byla napsána v době
babylónského vyhnanství Židů. Židé
byli velkým a mocným národem, ale
zvláště díky vnitřnímu rozdělení
se stali slabými a zranitelnými pro
své sousedy. Byli přepadeni, poraženi
a posláni do vyhnanství. Jako vyhnanci
byli vykořisťováni a nuceni vykonávat
podřadné práce. Lidé, tak hrdí na
svou minulost, byli teď hluboce
pokořeni.
Nevíme,
zda Izaiáš sám byl členem komunity ve
vyhnanství nebo byl jedním z těch, kdo
zůstali v Palestině a do Babylónie
přišli jako misionáři. V každém
případě učí lidi skrze Bibli, a to
ve třech etapách:
1.
Nejprve jim vypráví starou historii o
exodu. Dělá to jako dobrý vypravěč,
mluví napínavě, používá obrazů.
Nesoustředí se tolik na historickou
přesnost svého vyprávění.
Představme
si lidi, kteří mu naslouchají. Jejich
reakce musejí být různé. Jedni
cynicky říkají: "Co my s tímhle
máme společného?" Pro druhé je
to nostalgický útěk z reality:
"To je ale nádherný příběh! To
jsme potřebovali slyšet, abychom
zapomněli alespoň na chvíli na svá
trápení."
2.
Izaiáš odmítá obě tyto reakce:
"Nemluvím o minulosti!"
Nevypráví jim ten starý příběh
proto, aby se stali cynickými či
unikali realitě, le proto, aby si
uvědomili, že podobně Bůh jedná i
dnes. Neříká jim, co by se mělo
stát, nebo co se stane když se budou
dobře chovat. Mluví k nim o tom, co se
děje teď. "Hle, činím něco
docela nového a už to raší. Nevíte o
tom?" To je lectio divina -
vyprávět starý příběh a objevovat,
že toto se děje právě teď.
3.
Izaiáš pak činí jednu zajímavou
věc: vrací se opět ke starým
příběhům a biblickému jazyku, mluví
o "řekách v pusté krajině".
To je způsob čtení Bible - začneme s
jedním příběhem, objevíme ho ve své
vlastní zkušenosti a pak se vrátíme
zpět k původnímu příběhu, který
ale teď už čteme jako svůj vlastní.
Nyní se v něm sami nacházíme.
Izaiáš jde dále. Starý příběh se
stává ještě krásnějším a
velkolepějším, nový exodus je ještě
větší, než byl ten první. Je to
současně i příslib do budoucnosti -
voda ze skály se stane řekou, polní
zvěř, šakalové a pštrosi zde budou
pro Boží lid. Není zde ani stín
moralizování. Izaiáš ukazuje lidem,
jak mají chápat svůj život, a ukazuje
jim perspektivu naděje.
Tak
vypadá lectio divina podle
Izaiáše. I my můžeme číst biblický
text a sledovat, jak se odehrává v
přítomnosti a co slibuje pro
budoucnost. Je to stále stejné čtení,
stejné slovo Boží pro současnost i
budoucnost.
Izaiáš
je model teologa - vypravěče, který
dokáže starý příběh vyprávět tak,
že se v něm jeho posluchači poznají a
přijímají ho za svůj. Proto
teologové (a kazatelé) musí znát
nejen Bibli, ale také to, jak dnes lidé
žijí.
Izaiáš
také ukazuje, že učení Bible nemá
být redukováno jen na moralizování,
jak je to dnes často obvyklé. Z
lectio divina samozřejmě
vycházejí morální závěry. Avšak,
jako u všech příběhů, vyplývají ze
čtení spontánně, nemusíme o nich
výslovně mluvit, nebo se o nich, tak
jako Izaiáš, vůbec nemusíme
zmiňovat.
|