Zvedám své oči k horám.
Odkud mi přijde pomoc?
Pomoc mi přijde od
Hospodina, který učinil nebe i zemi.
(Ž 121)
Sobota:
Mezinárodní komise vybírá členy expedice kolem světa.
Budou z nich sestavena 4 stejně početná družstva,
která budou zastupovat některé evropské země (např.
Francie, Španělsko, Itálie a Švédsko). Na úvod je třeba projít
vstupními testy, aby si tak jednotlivá družstva vysloužila smlouvu a svoji
vlajku.
- Vytrvalostní test: celé družstvo se za ruce pověsí na dřevěnou
tyč nebo strom, stopuje se čas, kdy spadne poslední "visící".
- Obratnostní test: po deseti rychlých otočkách na místě
rovně běžet k určenému cíli.
- Jazykový test: pantomimicky se domluvit v této situaci: "Dobrý
den, chci koupit tento meloun." "Promiňte, špatně jste zaparkoval slona,
odveďte si ho prosím." "Kde ve vašem městě najdu policejní stanici?"
- Kulturní test: vybraný zástupce má za úkol zarecitovat
báseň nebo zazpívat píseň a předvést
úroveň svého společenského vystupování - Jak se
zachováš, když jdeš se svými přáteli po ulici a potkáte
tvého přítele?
- Inteligenční test: rébus, hádanka,...
Neděle:
A M E R I K A
- Písnička dne je Severní vítr
- U snídaně možné vyhlásit celodenní hru mimo soutěž (každý hraje sám
za sebe): na zjišťovací otázky se dnes může odpovídat pouze
anglicky YES - NO. Kdo se za celý den
ani jednou nesplete, vyhrává.
S k a l p y r u d é h o m u ž e : motivace
- úryvek z knihy Miroslava Stingla - Indiáni na válečné stezce.
"Indiánský bojovník osvědčil v boji statečnost, dotkl-li se těla
nepřátelského bojovníka. Podle počtu "zásahů" se lišilo postavení mužů
v kmeni. S představou, že dotekem je nepřátelskému bojovníku odňata
magická životní síla, souvisí bezprostředně
i jeden z nejznámějších i nejodsuzovanějších
indiánských obyčejů - skalpování, při němž byla z
hlavy protivníka nožem stahována kůže s vlasy. Skalp
byl pro Indiána důkazem odvahy, skutečnou válečnou trofejí.
Indiánští bojovníci skalpy pečlivě uchovávali. Konzervovali je a
pak je umisťovali ve svém týpí nebo před ním, nebo si jejich část
připevňovali na oděv."
Pravidla hry - uprostřed hřiště stojí "indián", který má zavázané oči
a kolem pasu připevněno několik šátků
- skalpů. Úkolem družstva je co nejvíce těchto skalpů ukořistit.
P a š e r á c i č a j e: pravidla obvyklá.
C e n n o s t i: pravidla obvyklá.
Pondělí:
A F R I K A
- píseň dne : Deset malých černoušků mělo rádo
med, jeden se z nich ulízal, zbylo jich devět.
Devět malých černoušků mělo rádo rum, jeden se z
nich ubumbal, zbylo jich osm.
Osm m. č. stavělo si dům, jeden spadl z lešení, zbylo jich sedm.
Sedm m. č. šlo na medvěda, pět jich medvěd zašplápl, zbyli jenom
dva.
Dva m. č. capali světem, jeden se z nich
ucapal, zbyl jenom jeden.
Jeden malý černoušek vzal si černošku, spolu měli do roka
deset černoušků.
N e b e z p e č í A f r i k y : pravidla obvyklá.
S a f a r i : Role ve hře - lovci (většina družstva)
pytláci (asi 2 z družstva)
strážci (vedoucí)
pracovníci správního střediska
(vedoucí)
Námět hry: V jednom z afrických národních parků povolila
správa snížení stavu zvěře, která se tam
v posledních letech tak rozmnožila, že ji tato oblast
nemohla uživit. Do národního parku vyslaly přední ZOO své zástupce, aby
pro ně nakoupili lvy, zebry, žirafy, slony, hrochy,... V národním parku
však pytlačí domorodci ze sousedních oblastí. Loví zvířata bez výběru a
povolení a kromě toho ohrožují i profesionální
lovce. Jejich řádění se snaží zabráni ozbrojení strážci divokých
zvířat.
Pravidla hry: Po lese
rozházíme větší množství lístků představujících
africká zvířata. Každé zvíře má různou hodnotu (např. žirafa
1OO dolarů, slon 150 dolarů,...), cena se během hry může měnit s ohledem
na množství ulovených zvířat.
Lovec, který se chce vypravit na lov - sbírat
po lese lístky - musí mít platnou licenci k odchytu.
Koupí ji za 1000 dolarů u správce národního parku, který na
ni napíše hodinu a minutu, kdy její platnost končí. Jestliže
strážce zastaví v herním území lovce, musí předložit svou licenci.
Když je strážcem přistižen lovec bez licence nebo s licencí,
jejíž platnost již skončila, musí zaplatit pokutu 2000
dolarů a odevzdat všechna zvířata, která má právě u sebe. Nemá-li
peníze, půjčí si v bance nebo jde na 10 minut do vězení.
Každého lovce také ohrožují pytláci.
Jestliže pytlák zasáhne lovce (např. papírovou koulí nebo šiškou),
musí mu lovec vydat všechny lístky - zvířata a peníze.
Strážci hlídají zvěř. Když potkají v herním území některého lovce nebo
pytláka, vyzvou ho, aby zastavil. Hráč se musí
zastavit a předložit licenci, kdo neuposlechne, je považován
za pytláka a strážce po něm zahájí palbu. Když hráče trefí,
musí odevzdat všechno, co má u sebe, zaplatit pokutu a putuje
do vězení na 10 minut. Pak se vrací do hry.
Pytláci sbírají lístečky stejně jako lovci. Protože však
nikdy nemají licenci, všemožně se vyhýbají strážcům. Nasbírané lístečky
si pytláci mohou schovat někde v úkrytu, ale nemají jistotu
,že skrýš neobjeví jiný pytlák nebo lovec
nebo strážce. Ulovená zvířata mohou prodat lovcům. Setkávají
se s nimi u správního střediska, které je mimo hranice
parku a kde se tedy nebojuje. Aby vzbudili u lovců zájem, musí pytláci
zvířata nabízet za nižší ceny, než se vyplácejí v
obchodě. I pytláci si mohou peníze ukládat v bance.
Budovy správního střediska: Obchod - vykupuje zvířata.
Banka - přijímá vklady, půjčuje peníze na nákup licencí.
Vězení - měří čas odpykávání trestu.
Nemocnice - lovec nebo pytlák, který byl v přestřelce zasažen, se musí
hlásit u lékaře a zaplatit poplatek za ošetření.
Hra může trvat i hodinu. Lístky představující zvířata se vracejí
během této doby stále znovu do hry. Po ukončovacím
signálu se hráčům nechá ještě čtvrt hodiny
na prodej zvířat a ukládání zbývajících peněz do banky.
Teprve potom uzavře ředitel banky osobní účty lovců a
pytláků. Výsledné číslo je mírou úspěchu ve hře.
Z n a č k o v á n í a n t i l o p : pravidla obvyklá.
C e s t a l a b y r i n t e m : vyprávějte báji o
labyrintech v egyptských pyramidách.
Pravidla - mezi stromy v lese napneme silnější nit nebo provázek
tak, aby se na některých místech v různých úrovních
křížila. Tímto labyrintem postupuje celé družstvo se
zavázanýma očima, spojená za ruce. Cestu hledá ten, kdo je
v čele zástupu. Pozor! Vytyčit trať tak, aby nikde nebyla převislá větev,
o kterou by se mohl někdo zranit.
K m e n y t á h n o u d o m ě s t z a prací
: výpomoc ve ves-
nici.
B o b r 1, 2 !!!
Úterý :
G R Ó N S K O
- písnička - Velrybářská výprava do Grónska
E s k y m á c i : pravidla obvyklá.
O b l é k a c í š t a f e t a : družstvo se rozestaví
na delším úseku asi po padesáti metrech od sebe. První v pořadí má
na sobě co největší počet svršků. Takto
doběhne k druhému a co nejrychleji
mu oblečení předá. Vítězí samozřejmě
rychlejší družstvo.
R y c h l e do t e p l a : Někde na louce
rozprostřeme pokrývku (představuje jediné teplé místo v této
ledové zemi). Každý hráč si zaváže oči a po určitém signálu se
snaží bosýma nohama najít pokrývku. Kdo ji objeví, přivolá co
nejrychleji zbývající členy svého družstva. Jak to však udělat,
aby současně nepřispěchali i soupeři? Každé družstvo
by si mělo před hrou smluvit tajné signály, kterým
nebudou jiní rozumět. Hned po startu na sebe začnou
volat, ale taková slova, která nic neznamenají. Teprve
když někdo vykřikne smluvené heslo, ostatní z jeho družstva budou vědět,
že objevil místo, kde leží pokrývka.
L o v r y b : Motivace - úryvek z knihy Helge Ingstada
- Kolumbus nebyl první:
"Lov utváří celý zdejší život Gróňanů a Eskymáků. Začíná v první
polovině června a trvá až do října.Lidé si sami stavějí
čluny, používají velké domácně vyrobené sítě.
Loví tresky, které nasolují a suší na větru na dlouhých nízkých
stojanech,a práce se účastní celá rodina. Občas také dochází k dobrým
úlovkům lososů. Viděli jsme také hejna makrel
před pobřežím, nikoho však nenapadlo,aby je lovil. Stejně
tomu bylo i se sledi, kteří čas od času táhnou k pobřeží. Lidé tu
mají také problémy. když přichází plovoucí led nebo ledové hory a
mohou jim zničit nářadí.. Někdy se přihrne do zálivu
velké množství sepií a rybáři je horlivě chytají ....."
Po přečtení tohoto úryvku se fantazii v organizaci hry
vedoucím meze nekladou.
L i š e j n í k o v é d o ž
í n k y spojené s volbou MISS slavnosti: Ilustrační úryvek
z knihy: " Členové výpravy sem přivezli asi 50 mužů a
žen. Viděl jsem tyto lidi, dotýkal se jich a zkoumal je a - abych
začal s jejich stavbou těla - chtěl bych říci, že jsou
o něco vyšší než u nás. Muži nosí vlasy stejně dlouhé
jako my a v kadeřích, obličej pak mají označen velkými
značkami jako u Indiánů. Jejich oči jsou zelenavé, a když je
na člověka upřou, působí jejich obličej dojmem velké opovážlivosti.
Jejich vystupování je velmi přívětivo, hodně se smějí
a dávají najevo největší spokojenost. Tolik o mužích.
Ženy mají krásná těla a příjemné obličeje a jejich
pleť je nutno považovat za světlejší než koho jiného, muži
však jsou znatelně tmavší."
Uspořádání slavnosti a soutěže záleží na vás!
Návrh - Upravit známý vtip na Eskymáky.
Disciplíny při volbě MISS - tanec,
- módní přehlídka
- volný projev
- představení se
Středa:
Č Í N A
- "Číňane, cos měl k snídani?" "Zrnko rýže."
"A co k obědu?" "Zbytky od snídaně."
- k snídani každý dostane hrst suché (uvařené) rýže
Z r n k o r ý ž e v t r á v ě: po jednom zrnku přenosit
hromádku rýže na určené místo vzdálené asi 10m. Kdo bude rychlejší?
Č í n s k é l i d o v é d i v a d l o : motivace úryvkem
z knihy Zdeňka Vavříka - Dobrodružství Marka Pola.
"Nejedenkrát se Marco Polo zúčastnil na dvoře
čínského císaře Kublajchána hostiny. Zanechal o ní dosti podrobnou
zprávu, takže vám mohu říci, jak takové stolování vypadalo.
Císařova tabule byla postavena na stupni, aby byla vyšší
než všechny ostatní. Kublajchán pak seděl na severní straně
sálu, hleděl k poledni. První císařovna a sedávala po
jeho levici, po jeho pravici na nižších židlích jeho synové a
ostatní pokrevní příbuzní. Ti sedí tak nízko, že jejich hlavy jsou
ve výši císařových nohou. Stoly jsou sestaveny tak, že císař vidí
na všechny své hosty. Uprostřed jídelny stojí obrovská
pozlacená a sochami vyzdobená nádoba s vínem. Kolem
ní jsou postaveny čtyři menší džbány vzácné
umělecké práce s jinými nápoji.Na stolech,
vždy přede dvěma hodovníky, stojí zlaté konvice, ve kterých je vína,
že by ho osm lidí mělo ažaž. A hodovníci si z té
konvice podle své chuti nabírají hlubokými lžícemi,
kterými si plní svoje zlaté nebo stříbrné poháry.
Množství zlatého a stříbrného nádobí je prostě neuvěřitelné.
A ještě mnoho jiného Marco na slavnostech
vídal. Tak třeba šlechtice, jejichž úřadem bylo číšnictví.
Všímal si jich hlavně proto, že ho velmi překvapilo, když
viděl, že mají nosy a ústa zahaleny jemnými šátky, aby svým dechem
neporušili císařovo jídlo nebo víno. A viděl také, že
když císaři na jeho pokyn nalili vína, ustoupili o
tři kroky nazad a poklekli. V téže chvíli poklekli
také všichni přítomní a ozvala se hudba na harfy. Zněla, pokud císař pil.
Potom se celá společnost zase posadila. Když je po hostině, odstraní
sluhové stoly a do jídelny vejdou kejklíři, zpěváci, hudebníci a
kouzelníci."
Pravidla hry: připravit divadelní představení
pro císaře (na volné téma, popřípadě na téma, které se vylosuje).
Č í n s k á p o š t a : motivace - "V Číně na každé třicáté
míli silnic stojí stanice, domy pro péči o cestující, kterým
se říká jamby neboli pošty. Jsou to
výstavné domy s mnoha dobře zařízenými místnostmi.
V jambech je dostatek zásob, které jejich správcové dovážejí
ze sousedních měst nebo je dostávají přímo z císařského
dvora. Poslové nebo vyslanci Jeho Veličenstva si zde tedy mohou
vyměnit svoje unavené koně a pokračovat
ve své důležité cestě ihned dále. Mezi jednotlivými
poštami jsou na každé třetí míli malé osady, kde
bydlí císařovi pěší poslové. Nosí kolem těla pás s malými rolničkami,
aby jejich příchod bylo slyšet už zdaleka. To proto, že každý
běží se zprávou vždy tři míle, na jejich konci
jej očekává posel ze sousední osady, štafetu od něho
převezme a běží dál. Potom běží další tři míle, tam zase dopis
odevzdá a tak to jde stále dál a dále, takže Veliký
chán dostává tím způsobem za noc a
den zprávu ze vzdálenosti nejméně dvanácti dnů."
Pravidla hry: každé družstvo dostane buzolu a údaj o počátečním
azimutem. (Může to být papírová karta, na které jsou 3 čísla - to v levém
horním rohu označuje pořadí tabulky na trati, číslo ve
zlomku nahoře udává azimut, číslo pod zlomkovou čárou vzdálenost
další tabulky v metrech nebo krocích - záleží na domluvě.) V lese pak
umístíme další karty s azimuty, podle kterých budou hráči
postupovat až k poště, která je jejich cílem. Zde se dozví další
úkol: vyznačit na mapě (ta musí být na poště připravena
předem pro každé družstvo zvlášť) umístění
pošty a od tohoto místa změřit co nejpřesněji azimut tábora.
To bude zpráva, kterou je třeba co nejrychleji
dopravit císaři (tzn. zpět do tábora). Vítězí družstvo,
které všechno stihne za co nejkratší čas. (Na trať jsou samozřejmě
vysílání s určitým časovým odstupem.)
S p e c i á l n í úkol
expedice - pátrání po mimozemské civilizaci
Čtvrtek:
R U S K O
- píseň dne - Kaťuša : Rascvetáli jábloni i grůši,
paplili tumány nad rekój,
vychodíla na bereg Kaťuša,
na vysokij, na bereg ...
2. Vychodila, pěsňu zavodila,
pro stěpnovo sivovo orla,
pro tovo, kotorovo ljubila,
pro tovo či písma peregla.
V E L K Á C E L O D E N N Í V Ý P R A V A
Pátek:
TÁBOROVÁ OLYMPIÁDA
Chvalte Hospodina,
všichni lidé,
oslavujte ho, všechny
národy,
neboť mocně vládne
nad námi jeho milosrdenství
a Hospodinova věrnost
trvá navěky.(Ž 117)+
I vy můžete přispět něčím zajímavým, co by stálo za zveřejnění a druhým pomohlo.
co dalšího nabízí Tiskový apoštolát
FATYMu
kreslené comicsy od FATYMu (většinou volně
šiřitelné)
texty knih (většinou volně
šiřitelné)
zpravodaj FATYMu
objednávky knih (jen za
příspěvek na tisk)
hlavní strana Tiskového apoštolátu
FATYMu