"Ministri dei possunt in dampnacionem perpetuam papam male viventem detrudere
..". Hus a problém Antikrista. František J. HOLEČEK, O.M.
Text
přednesený 20.7.2002 v Praze v rámci Evropského setkání řeholníků JOURNEYING
TOGETHER TOWARDS EUROPE
|
Toto
zamyšlení si neklade za cíl podat vyčerpávající přehled vývoje Husova náhledu
problému působení Antikrista, jako spíše postihnout v základních
rysech vnitřní motivaci a dynamiku jeho jednání tváří v tvář této
otázce v posledním desetiletí jeho života.
Predestinacionismus
se objevuje již v Husově kázání Diliges Deum (19. 10. 1405) a o čtyři
roky později je přítomen v komentáři Super
IV Sententiarum
[1],
ovlivňoval tedy jeho eklesiologické myšlení od počátku. Právě proto, že
v Husově pojetí se církev nekryje s viditelným shromážděním věřících
a je definována jako "universitas praedestinatorum", minulých, přítomných
i budoucích, předpokládá to homogenitu času a prostoru, jejich absolutnost,
tedy nezávislost církve na času a prostoru[2] s výhledem k naplnění
počtu vyvolených teprve na konci trvání světa. Právě tato zásadní nadčasovost
církve spravedlivých všech věků, v jistém smyslu církve "ante litteram"
- "ecclesia ab Abel"[3], ve svých důsledcích
muselo téměř nevyhnutelně vést ke konfrontaci s realitou církve přítomné.
V
principu totiž tento spirituální náhled církve neponechává hříchu a
lidským slabostem a selháním prostor v globální vizi dějin spásy a v
biblické perspektivě posiluje husovskou antinomickou představu o dvou církvích,
jedné z předzvěděných, v čele s Antikristem a druhé z předurčených, v
čele s Kristem[4].
Husovi se pak pojem církve bojující téměř ztrácel v pojmu církve
predestinovaných.
Eklesiologické
důsledky této konfrontace ovšem nutně problematizují tradiční náhled církevní
autority, protože pastýři se podle Husa obrátili zády ke Kristově radě
zanedbali svatý úřad a skutky učí spíše pravému opaku, přestože
Kristus sám říká "Skutkům věřte"![5]
Kategorický morální imperativ požadavku ortopraxe[6] tak v podstatě
relativizuje celý kanonicko-právně strukturovaný systém autority a poslušnosti
v církvi bojující i s jeho reprezentanty. Nedostatečná, a jak se zdá, vnitřně
rozporná tématizace reality církve bojující pak na druhé straně přepadá
v aktivní úsilí mobilizovat k boji s hříchem církev spravedlivých.
V
této souvislosti nepřekvapí, že se u Husa setkáme v kázáních z roku
1405, s radikálním vyjádřením odporu ke smrtelnému hříchu, který
se promítá do obrazu kleriků, bzdících v tvář papeži na stolci, obklopenému
kardinály a patriarchy, jak jej později nalézáme i v analogických dřevorytech
německé luterské reformace: "Et quid plus fetet Deo quam peccatum? Plus
enim inconparabiliter displicentiam facit homo peccans mortaliter, quam si
clericus minimus pape sedenti in sede in apparatu suo, cardinalibus omnibus et
patriarchis presentibus, retrograde discopertum culum transiens ostenderet et
demum in faciem stercorisaret, ymmo ipsum recipiens in gloacam pedibus
detruderet. Omnia ista possent fieri cum voluntate Dei, ut dum papa fieret Deo contrarius et mandaret
Deus in vindictam peccati talia per clericum operari. Nec est hoc discernendum,
cum ministri dei possunt in dampnacionem perpetuam papam male viventem detrudere.
Quod est inhonestius, horribilius, dampnabilius et fetidius quam predicta?"[7].
Zdá se, že i v tomto případě ostře kritický pohled na kurii vyzrával
již delší dobu[8].
Nelze
přehlédnout, že Hus považuje již roku 1405 radikální odpor pravých, byť
i těch nejmenších "služebníků Božích" proti služebníkům zdánlivým,
kteří jsou ve skutečnosti služebníky "těla Antikristova", za
plně oprávněný, protože je přesvědčen, že Bůh sám je tak nechává
jednat, když mstí hřích. Těmto, jak řekne o sedm let později "falešným
Kristům", "jenž praví, že jsú oni naprvnější Kristovi úředníci, a
súce v skutciech najvětčí jeho protivníci" se totiž "děje.. jako
židovským kněžím a biskupóm, jenž, což sú chtěli zachovati, to sú
ztratili, a čeho sú sě chtěli vystřieci, v to sú upadli, mně, by
pravdu přemohli v plně, jenž na věky přemáhá, mně, by ji utlačili,
ana tu zvláštnost má, že čím ji viece chtie zastieniti, tiem viece sě osvěcuje,
a čím ji viece doluov tlačie, ač druhdy padne, ale potom viece sě
pozdvihne"[9].
Hus sám, "lénie pták, domácí, nelétavý vysoko, jim ty sieti počela
jest dřieti, ovšem i jiní ptáci mnozí, jenž i životem vysoko k bohu
lécí, rozdrú jim jich sieti" neboť "pravda za hus jednu nestatečnau
dala jest Praze orlův mnoho i sokolův, jenž zrak dobrý mají, vysoko milostí
lécí a dobře králi a pánu Ježíšovi ptáky loví"[10]. V Knížkách proti knězi kuchmistrovi
v době, kdy je již zasahován církevními censurami, vyzná nepokrytě,
že si přeje "ač bude božie vuole, ještě déle pravdú ďábla i
Antikrista strašiti, klátiti a hubiti"[11] neb "hus, pták
pitomý, poznal jest toho ostříše neživého, protož nedal se jemu přikvačiti,
ale vzdvih se, dal jest příklad jiným božím ptákóm, by též činili"[12].
Vůle k odporu osobnímu i kolektivnímu je zde vyjádřena zcela explicitně.
Nestojíme tváří v tvář jakýmsi izolovaným výrokům, ale rostoucímu
a hluboce zvnitřněnému přesvědčení, dotvářenému od počátku přijatou
hermeneutikou v kontinuální linii - přesvědčení, jehož živnou půdou
jsou optika Písma, augustinský základ a výroky reformních autorit a katalyzátory
radikálně realistická orientace, viklefské podněty, tíhnutí k antropomorfnímu
náhledu živoucího organismu církve[13] a nekompromisní přilnutí
k Pravdě jako jediná možná reakce a východisko z dramaticky prožívané
situace církve. Bylo by snad možno říci, že se v tomto případě křesťanské
společenství jako celek stává v jistém slova smyslu obětí svých
vlastních tradovaných, důsledně domyšlených a radikálně přímočaře
aplikovaných orientačních a hodnotících kritérií, která se v situaci
ztráty jednoty a otřesu základních jistot paradoxně obracejí proti němu
samému. Téze ze spisu Contra
octo doctores, že římský pontifex nemá světsky vládnout, ale sloužit
lidu modlit se za něj účinně po
vzoru sv. Pavla (Řím 1, 9-10), zatímco hledá-li slávu ve světském panování
nad veškerou církví bojující má nejzjevnější znamení Antikrista a užívá-li
svou moc bez pokory a svatosti života, vynáší se tím jako Antikrist, který
nemá nic společného s životem a slávou Kristovou - dozrála k činu!
V době
kostnického procesu byl Hus obviněn, že prohlásil: "Hle, naplnilo se
proroctví, které předpověděl Jakub z Terama, že roku 1409 jeden
povstane, jenž bude pronásledovat evangelium, epištoly a víru Kristovu"[14]. Touto osobou prý
mínil papeže Alexandra V.[15]. Jakkoli Hus tuto výslovnou
identifikaci odmítl, připustil že proroctví Giacoma Palladiniho z Terama[16] znal a že se vyjádřil
v jiném smyslu. Nešlo tedy nejspíše ani tak o osobu papeže, jako spíše
o čas tříbení. Palladini totiž kladl datum parusie k roku 1409 nebo 1410[17]
a prohlásil, že budou ukončeny rozkoly v církvi, kterých bylo od dob
Karla Velikého a jeho syna Ludvíka až do doby českého krále Karla IV. a
"čtvrtého Ludvíka" celkem deset. církev pak měla zvítězit na konci
desátého pronásledování, spojeného se soudobým
schismatem, a těšit se absolutní svobodě po porážce satanské moci
císařství. V jedenácté kapitole (a následně v jednadvacáté
kapitole) prý Palladini prohlašoval, že Satan byl na tisíc let spoután, uvržen
do propasti, jež byla uzamčena a zapečetěna, "aby již nemohl klamat národy,
dokud se nedovrší těch tisíc let" ( Zj 20, 2) roku 309, kdy zemřel
Dioklecián a Maximián. Z propasti byl po tisíci letech vysvobozen roku
1304, kdy bylo papežství přeneseno z Říma do Avignonu, do padesátiletého
"zajetí", srovnatelného s babylonským zajetím vyvoleného lidu a
tak vypuklo sto let válek, morových epidemií, hladomorů a pronásledování[18].
Ještě zajímavější byla skutečnost, že Palladini spojoval brzký příchod
Kristův s Husovou vlastí - tvrdil totiž, že schisma skončí po třiatřiceti
letech roku 1411, poté, co padne římské císařství, které bylo v Českém
království pětašedesát let (od roku 1346)[19], a pak nastoupí
Kristovo království. V této souvislosti není jistě bez zajímavosti
pomyslet na analogický postup Jana Milíče z Kroměříže, jeho Libellus de Antichristo, založený na
danielovských počtech a především jeho identifikaci Antikrista s císařem
Karlem IV.[20].
Rok
1410 skutečně přináší kvalitativní zlom, vnímaný Husem i jeho stoupenci
jako přímý zásah anti-kristovské moci. Již
počátkem července 1410, tedy v napjaté atmosféře před arcibiskupovým příkazem
spálit demonstrativně Viklefovy knihy (16. 7. 1410), zvolá Hus v listu
jakémusi šlechtici: "Věru preláti nyní oblekli ducha pohanů a farizejů,
zakázavše v kaplích a na jiných místech náležitých kázání evangelia.
... Zdaž mám já uposlechnouti
arcibiskupa v jeho příkazu, který odporuje přikázání Božímu? Bůh
uchovej! ´Neboť více sluší poslouchati Boha než lidí´,
tak řekli apoštolé, když jim bránili velekněží. .." a prosí Pána:
"Pomoziž tedy, aby Tebe pokorně následovali preláti duchovní i páni světští,
kteří svými skutky usilují tvé evangelium zadusiti"[21]. Mistru Závišovi
ze Zap, faráři v Prachaticích, který ho výslovně nazval kacířem,
prohlašuje v srpnu, že je hotov za víru v naději pokorně vytrpět smrt[22].
Společenství také vyjadřuje toto odhodlání Písní
o arcibiskupu Zbyňkovi: "Slyšte, rytieři boží, připravte se již k boji,
chválu boží ku pokoji statečně zpievajte. Antikristus již chodí, zapálenú
péčí vodí, kněžstvo hrdé již plodí, probuoh znamenajte. Aby čtenie nekázali,
pány světa aby byli, apoštoly v smiech měli, jimž pilně přikázal.
..."[23].
V
březnu 1411 se svěřuje anglickému viklefistovi Richardu Wychovi ve vášnivém
vyznání, v němž je znovu přítomno odhodlání vydat se za Kristovo
evangelium až na smrt, s přesvědčením, že lid, jenž chodil v temnotách,
uviděl veliké světlo Ježíše Krista, že se sbírají zástupy a opovrhují
nepořádným kněžstvem a proto že povstal Satan a pohnul se ocas samotného
Behemota a zbývá, aby Pán Ježíš Kristus potřel jeho hlavu. Pochlubí se
dokonce: "Ejhle, hlavy jeho jsem se lehce dotkl , a "otevřel tlamu svou,
aby pohltil" mne a spolu bratří mé. Nyní zuří a lživým slovem brzy
kaceřuje, brzy lichotí, brzy rozhojňuje plamen trestu; rozšiřuje pochodeň
hrozného hromobití po diecésích okolních krajů, ale doma se neodvažuje
dotknouti mého temene. Neboť "ještě nepřišla hodina", protože skrze
mne a mé bratry ještě nevyrval z jeho tlamy Pán, ty, které předem vyvolil
k životu v slávě. A pro ně dá statečnost hlasatelům evangelia, aby samého
Behemota soužili aspoň na ocase, dokud by nebyla úplně potřena hlava jeho
se všemi údy"[24]. Wycheův list přitom hodnotí se
silnou nadsázkou: "si alia scripta singula per Antichristi consummerentur
voraginem, ipsa Christi fidelibus sufficeret ad salutem"[25].
Překvapivě
výrazný slovník apokalyptického zápasu je přímým odrazem termínů listu
anglického Wyclifova žáka. Wyche, který se doslechl "kterak ukrutně vás
mútí Antikrist, trápenie mnohá a neslýchaná Krystu věrným čině. Aniž
diev, že u vás, ponydž po všech zemích od protivníkóv zákon Kristóv
odbuoj trpí, a drák onen črvený, tolik maje hlav, o němž Zevení svatého
Jana, již z úst svých vypustil tok veliký, jímž pozřieti miení ženu,
cierkev svatú", nikterak nepochybuje, že "pán najmilostivější jedinkú
sobě choť konečně vysvobodí"[26]
a s vědomím, že "najviec má věrnými hnúti zákona buožieho zavrženie
i potupenie"[27],
prosí "znamenajme obyčějě otcóv prvnějších, znamenajme svaté obého zákona"[28]
a vybízí "běžme k buoji nám položěnému, hlediec k stvořiteli
viery a dokonanci Jéžišovi, jenž přědloživ sobě radost, strpěl jěst kříž,
hanby netbav"[29]
a "žádajme z srdcě pomoci od pána a proti jeho protivníku
antichristu silně rytěřujme, milujme Krystóv zákon"[30]. Wyche má zjevně
na mysli zápas mučednický[31], toto mučednictví
však v sobě již nese ve vzoru svatých Starého i Nového Zákona
potenciální možnost aktivního boje, a to v poukazu k Makabejským,
obsaženém v paralelním listu Johna Oldcastla Voksovi z Valdštejna[32].
Husovi samému pak Wyche adresuje výzvu: "pracuj jako dobrý rytieř Jezu
Krista, kaž, pilen stój slovem i příkladem, a kteréž moci budeš, k cěstě
zasě přivolaj pravdy. Neb pro domněnie neb ustavenie marná a pro blýskánie
Antikristovská pravda čtenie nemá býti zamlčána. Protož údóv zemdlených
od ďábla posiluj, jakž móžeš, a potvrzuj. A bude-li ráčiti najvyší pán,
skoro dokonáť sě Antikrist"[33]. Je-li Husova odpověď
vskutku autentická, je třeba si položit otázku, co tak zásadního obsahuje
Wycheův list, že by to mělo věřícím dostačovat ke spáse i kdyby
Antikristův jícen pohltil ostatní spisy? Odpověď je nasnadě: odbíjí
hodinu závěrečného eschatologického zápasu, v němž sehraje klíčovou
roli praedicator veritatis, čas v němž,
bude-li to Boží vůle, dokoná Antikrist a zvítězí církev těch, které
"Pán předem vyvolil k životu v slávě".
To
se také objevuje v listě Lounským z jara 1411, v němž již figuruje
zcela otevřeně Antikrist a současně vyvstává před očima komunita, jíž
"sám Spasitel sjednotil ve víře, pokoji, lásce a slyšení slova Božího"[34]
a působivá eschatologická vize: "Blaženi tedy budeme, až budeme požívati
oné blaženosti, kde bude dokonalá láska. tam totiž uvidíme, kdo je
proklet, zatracen a zlořečen, tam se spatří veškery hříchy, jež jsou nyní
skryty v lidských srdcích, tam zažijeme takovou radost a útěchu, jíž
nikdy nebudeme zbaveni... Blaženi tedy budeme, jestliže v dobrém vytrváme až
do konce. To vědouce, nejmilejší, že svět se řítí k horšímu, že smrt
je přede dveřmi a že my se odtud brzy postěhujeme, především zřeknouce
se hříchů žijte zbožně a svatě, za druhé o to stůjte, co je nebeské,
konečně milujte boha z celého srdce a v něho doufejte, že Vás pro zásluhy
Ježíše Krista ozdobí v své slávě a učiní účastnými království svého,
amen"[35]. Zjevně se zde ozývá
eschatologická vize Druhého listu Petrova (2 Pet 3, 9-13): "Pán neotálí
splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi
trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni
dospěli k pokání. Den Páně přijde jako přichází zloděj. Tehdy
nebesa s rachotem zaniknou, vesmír se žárem roztaví a země se všemi
lidskými činy bude postavena před soud. Když tedy se toto vše rozplyne, jak
svatě a zbožně musíte žít vy, kteří dychtivě očekáváte příchod Božího
dne! V něm se nebesa roztaví v ohni a živly se rozpustí žárem.
Podle jeho slibu čekáme nové nebe a novou zemi, ve kterých přebývá
spravedlnost".
Poslední
čtyři léta Husova života jsou nesena touto perspektivou. Klademe-li si otázku
po konkrétních formě jeho reformního programu, je třeba vzít v potaz,
že zásadní obnovu očekává od samotného Pána, jehož příchod a zásah
se nevyhnutelně blíží. Hus míří rozhodně vstříc naplnění Božího království.
Hřích pastýřů a ostatních kněží, jehož "příčinou, zdrojem a původem
všeho zla je tato kurie, a to nejenom proto, že zlu nebrání a že tyto
ohavnosti neodstraňuje, ... nýbrž mnohem více proto, že právě ona před očima
veřejnosti svými provisemi, dispensacemi a udílením obročí pastýřské péče
ustanovuje takové pastýře... to jest rovnou zhoubce světa"[36],
jak řekne slovy svého oblíbeného lincolnského biskupa Roberta Grossetesta,
ona "rána která krvácí v nitru církve a zhojit se nedá"[37]
neboť "synové církve dali tuto spravedlnost do klatby, takže pýcha ovládla
pole, a to zvláště u duchovních, kteří mají být pro ostatní příkladem
pokory"[38],
takže se uskutečňuje vše, co bylo předpověděno[39], protože se, řečeno
se sv. Řehořem, "přiblížil král pýchy a stydno jest říci, že šiky
kněží jsou v pohotovosti k jeho službám"[40],
je nahlížen ještě v Husově kázání Sermo
de pace, které chtěl pronést před kostnickým koncilem, jako hlavní příčina
toho, že je "Kristova bojující církev tísněna a oklešťována a splnění
Božího království se oddaluje"[41].
Plzeňské
vážně varuje, že když si jejich svaté jednoty v dobrém povšimnul "nepřietel
Boží, diabel, želeje toho, zbudil Antykristovy a své údy"[42],
aby z nich vypudili Boží milost a vůli a navrátili mu dům, do nějž by se
vrátil se sedmi horšími duchy a připomíná jim Ježíšovým výrokem blízkost
času příchodu k soudu. Nemají se bát těch, kdo zabíjejí tělo, každý,
kněz i nekněz, kdo zná pravdu, má ji bránit až do smrti, jinak by byl zrádcem
pravdy i Krista - každý, kdo není spravedlivý, není z Boha! Takto se ovšem
vyjadřuje v situaci, kdy ve městě již dochází k vleklým zápasům
o obsazení městské rady mezi jeho stoupenci a odpůrci[43]. V listu z jara
1411, určenému neznámému kazateli již vyznává: "více jsem .. nabyl
statečnosti, abych za zákon Ježíše Krista bojoval aspoň poněkud ve stopách
předcházejících otců. K mé bolesti nemůže o mně býti shledáno, že
bych byl hoden mučednických utrpení, která vytrpěli svatí otcové za Pána"[44]
- ideál martýria se tak objevuje v plné síle. Janu Bradatému a Krumlovským
po líčení díla zaslepených stoupenců Antikristových[45] a rozlišení svatých
apoštolů a pravých Kristových učedníků sděluje, že ti, kdo brání kázat
jsou křiví svědkové a svatokrádci a proto jsou dáni Pánem do klatby a vyzývá
je, aby se dovedli postavit na odpor ďábelským psům (papeži, arcibiskupovi
a ostatním satrapům)[46].
Velmi
signifikativní je Husovo jednání v pražské bouři z počátku července
1412, kdy tři mladíci, Martin, Jan a Stašek hlasitě odporovali ve svatovítské
katedrále, v Týně a u sv. Jakuba kazatelům odpustků. Hus se po jejich
zatčení a uvěznění v šatlavě Staroměstské radnice dostavil následujícího
dne, v pondělí 11. července 1412, v četném průvodu mistrů,
bakalářů a studentů a požadoval po konšelech, aby bylo zakročeno proti němu,
jako proti původci pozdvižení[47].
Po ujištění, že se uvězněným nic nestane, odešel a jakmile se dav začal rozptylovat, byli mladíci vyvedeni na náměstí
a sťati poblíž radnice. Smrt "pro pravdu" prý přijali s veselou tváří
a rozjasněným pohledem. Těla popravených zakryly zbožné ženy bílými
prostěradly a velký zástup, vedený M. Janem z Jičína, který
zanotoval antifonu o mučednících Isti sunt sancti,
qui pro testamento dei sua corpora tradiderunt et in sanguine agni laverunt
stolas suas je nesl do Betlémské kaple, kde byli pohřbeni a druhého dne
za ně byla sloužena slavnostní mše o mučednících.
Hus
obřadu údajně přítomen nebyl. Očitý svědek, autor Starých letopisů českých
z rukopisu křižovnického, výslovně poznamenává: "Pak kterak jest
mistr Hus v Betlemě s těmi stínanými nakládal, váže sobě každého
z nich viece než toliký /kruh/ zlata, to opustím, abych nebyl podezřín,
bych co v tomto skládání stranil; ač sem kolivěk při těch všech věcech
byl, porúčím to rozumnějším"[48]. Nepromluvil ani následující
neděle 17. července. Teprve, když byl obviňován, že mu biřic a páni
zamkli ústa, poukázal v kázání v neděli 24. července ve zcela
srozumitelné identifikaci na falešné jeruzalémské proroky, od nichž vyšla
poskvrna na celou zemi a vyhlásil s Micheášem (3, 5): "Toto praví
Hospodin proti prorokům, kteří svádějí můj lid: když mají svými zuby
co kousat, mluví o pokoji; když pak jim někdo do úst nic nedá, vyhlašují
proti němu svatý boj". Nato se zmínil o třech popravených a velebil je
jako mučedníky a vyzval ostatní, aby se ničím, ani smrtí, nedali odvrátit
od pravdy[49].
Posluchač patnáctého století, znalý Písma, si nemohl nevybavit další
kontext Micheášova výroku (3, 6-8): "Proto vám nastane noc bez vidění,
tma bez věštby. Nad těmi proroky zajde slunce, den se nad nimi zachmuří. Tu
se budou jasnovidci stydět, rdít se budou věštci, všichni si zakryjí ústa,
neboť Bůh neodpoví. Já však jsem naplněn mocí, duchem Hospodinovým, právem
a bohatýrskou silou, abych mohl Jákobovi povědět o jeho nevěrnosti, Izraeli
o jeho hříchu".
Demonstrativní
charakter a dosah tohoto aktu byl současníkům zcela zřejmý, vyvolal bouřlivou
odezvu Štěpána z Pálče[50] i Štěpána z Dolan,
který Husovi vytýká, že Betlémská kaple je od nynějška nazývána "u tří
svatých"[51]. Hus sám o rok
později zmínil v jednadvacáté knize De ecclesia popravené s odvoláním na Danielův výrok, že
učení v lidu budou vyučovat přemnohé a padnou mečem: "Pochopení
tohoto textu nám dává zkušenost, že z milosti Boží učení, ať
prostí laikové či kněží, vyučují přemnohé příkladem dobrého života
a protože veřejně slovem odporují lži Antikristově, padají pod mečem,
jak se ukázalo na laicích Janovi, Martinovi a Staškovi, kteří odporovali
prolhaným učedníkům Antikristovým a pod mečem padli. Jiní pak nasadili svá
hrdla za pravdu a byli mučeni, jati vězněni a vražděni a přece pravdu
Kristovu nezapřeli, jak kněží, tak laikové i ženy. Avšak ti, co se k nim
lstivě připojili, odešli, neboť zděšeni Antikristovými tresty a vězněním
obrátili se na opačnou cestu. Dosud však Hospodin rozmnožuje syny církve,
kteří dovedou trpět a hlásají pravdu Krista Pána"[52].
Je důležité si povšimnout, že právě martýrium je chápáno jako rozeznávací
znamení - kdo před ním zastrašeni tresty couvnou, se nyní Husovi odhalují
jako ti, kdo se lstivě připojili k obci
vyvolených a nemohli tedy být ve skutečnosti praedestinati ad salutem.
Hodina,
jež udeřila, je hodinou zápasu. Hus čelí mečem slova Božího "lži
Antikristově" přesně v milíčovsko-janovovské stopě, vycházející
z přesvědčení, že Antikrist nepřijde odjinud, leč z křesťanů,
ano, že není Antikrist nic jiného, než nehodný křesťan, stavějící se
proti Kristu[53].
Ostatně již Jan Milíč z Kroměříže membra
Anticristi, tedy ty, kdo "volunt esse et sunt ecclesiarum prelati,
prepositi, decani, archidyaconi, episcopi, archyepiscopi" a přitom "ministri
Cristi sunt et serviunt Anticristo"[54], ztotožnil se
simoniaky, mnohoobročníky a preláty dychtícími po zisku a současně poukázal
ve stopě Augustinova De verbis
Actuum Apostolorum k příkladu prvotní církve. Martin, Jan a Stašek
přijímají smrt radostně jako svědeckou konfrontaci s prostředím, jež
je v jejich očích anti-kristovské, t.j. Kristu nepřátelské. V zásadě
jde o stejný postoj, s jakým se setkáváme u starověkých martyrů: "Illuxit
dies victoriae illorum, et processerunt de carcere..., quasi in caelum, hilares,
vultu decori, si forte gaudio paventes non timore"[55]. A jakmile podstoupí lavacrum
sanguinis[56],
stejně jako ve starověku, zbožná žena zahalí jejich těla a obec vyvolených
je přenáší k pohřbu "v posvátném vzrušení i líbajíce bílé
roušky, jimiž setřena s dlažby krev utracených"[57]. Antikrist, s nímž
se konfrontuje starověký mučedník je Antikrist kolektivní, personifikovaný
v pronásledovatelích, státní moci, katech ba dokonce ve zvířatech,
která ho mají usmrtit, jak to zřetelně ukazují Passiones.
Tato
chvíle je nesporným mezníkem ve formaci nového společenství. Pálčovo
rozhořčení, odrážející se ve výtce Husovi: "tres laycos, rebelles
mandatis apostolicis et regiis, contra omnem divinam iusticiam et sancte matris
ecclesie consuetum ritum sanctissimum tamquam papa fuisses canonizasti et
sanctos predicasti"[58]
- je zcela pochopitelné. Zde totiž přikračuje k demonstrativnímu a
vysoce symbolickému aktu jiná sancta mater
ecclesia, ta kterou měl betlémský Mistr na mysli ve svém kázání, totiž communio praedestinatorum a staví se
proti "ohavnosti na místě Božím" - v paradoxním posunu kontextů -
způsobem zcela analogickým např. s Origenovým náhledem: "Ten, který se postaví na odpor a ´povýší se nade všecko, co má jméno
Boží´ (2 Ts 2, 4), Antikrist, jenž sedí v Božím chrámu, označuje
falešné slovo, jež je hledáno v Písmech, předstírá pravdu a chce svědectvími
z Písem dokázat platnost bezbožných nauk těm, kdo se dají získat
jeho důvody, a je to ten, kdo ´se staví na odpor´ a usedne na katedře a na
budově Písem a ´bude se vydávat za Boha´(2 Tes 2, 4). A vždy je v rozpravách heretiků vidět
Antikristy, sedící v chrámu Písem, chtějící si na jejich základě
naklonit ty, kdo poslouchají, jakoby každý z nich byl samo Boží slovo,
obsažené v Písmech"[59].
O tom, že "heresi potest infici curia romana" Hus, zejména v souvislosti
se svatokupectvím, ani v nejmenším nepochyboval[60]
a o kacířství svých protivníků hovořil opakovaně zcela otevřeně.
Závažnější
však je, že se ve sledované epizodě setkáváme ve výrazné podobě s již
aktivní formou pasivní resistence, nenásilného, avšak
rozhodného odporu, nalézajícího účinný prostředek v martýriu. Zdá
se, že se zde rýsuje specificky husovská cesta. Jakoubek ze Stříbra
postihuje roku 1421 zápas, který tento praedicator
veritatis svádí zcela jednoznačně: "´Pán rozkázal vyliti báni svú
na slunce´, totiž na Antikrista a na preláta najvyššieho, totiž papeže,
na Antikrista a na jeho audy všecky. Nebo, komu Pán dá poznati takové hřiechy
Antikristovy a lidu křesťanského v pajše, v lakotě, v lakomství
a v milování světa, takový kazatel hned vylévá báni svau proti němu,
totiž otvierá a oznamuje zlé věci jeho, kteréž sú bývaly skryty: jiný
posielá světský stav s pomstami tělesnými, aby sláva jeho zkažena
byla, jakož již to běží.... Mistr Jan Hus byl anděl boží dobrý, kteréhož
poslal Kristus, aby vylil báni svú a kázánie proti němu. On ť jest jistě
zjevil pajchu jeho a lakomstvie a kacieřstvie a pokrytstvie, ukázal, že jest
Antikristus jiné slunce než Kristus. I vypustil jest zase proti němu
Antikrist voheň a proti zemi této vyzdvihl krveprolitie"[61].
Hus
i Jakoubek byli přesvědčeni, že je "Antikristova strana a zlost jeho od
najvyššieho stupně uvalena ve všecky hřiechy, kterýžto hauf Antikristuov
zamorduje duchem aust božích Kristus Pán"[62]. Opírali se přitom
výslovně o druhou kapitolu druhého listu svatého apoštola Pavla Soluňanům
(2 Sol 2, 1-12): "Bratři, pokud jde o dobu, kdy přijde náš Pán Ježíš
Kristus a kdy my se u něho shromáždíme, prosíme vás: nenechte si tak
snadno poplést hlavu, či se dokonce polekat nějakým proroctvím nebo listem
prý od nás poslaným, jako by ten den Páně měl už nastat. Napřed totiž
musí nastat odpad a objevit se člověk skrz naskrz hříšný, propadlý záhubě,
protivník, který se povyšuje nade všecko, co nese jméno Boží nebo čemu
se vzdává náboženská úcta. Posadí se dokonce v Božím chrámě a
bude se prohlašovat za Boha. Když jsem byl ještě u vás, říkával jsem vám
to. Nevzpomínáte si? Víte, co ho teď zdržuje, že se nemůže objevit před
určeným časem. Tajemství špatnosti však už pracuje; napřed ovšem musí
ustoupit z cesty ten, který to dosud zdržuje. A pak se objeví ten bezbožník,
ale Pán Ježíš ho zahubí dechem svých úst a zničí svým slavným příchodem.
(Onen bezbožník) - podporován satanem - vystoupí s velikou mocí, s falešnými
divy a zázraky a všemi možnými bezbožnými pletichami (ke zkáze) těch,
kdo jsou určeni k záhubě za to, že nepřijali lásku k pravdě,
aby byli spaseni. Proto na ně Bůh dopustí vliv bludu, že uvěří naukám lživým.
Tak propadnou trestu všichni, kdo neuvěřili pravdě, ale dali přednost špatnosti".
Tento pavlovský výrok se obecně stal ve vrcholném a pozdním středověku svébytnou magnou
chartou eschatologické naděje a právě ve vztahu ke klíčové roli
Kristem osvíceného kazatele pravdy
ho bohatě rozvinuly všechny dobové modely, včetně jáchymistického[63].
U Husa i u Jakoubka je přítomno přesvědčení, že proti takovéto herezi,
která je odloučením od pravé víry, tedy víry prvotní církve, musí
bojovat "proti nepřátelóm čtenie svatého a viery" svým svědectvím a
obětí Boží mučedník[64]. Nešlo přitom o
jakousi analogii konfrontačního donatistického martýria, ale s jasným
vědomím přijatou reparační obět vyvolených za smíření Božího hněvu
a obrácení hříšníků[65].
Jakoubek
lpí na tomto mučednickém modelu, protože právě mučednictví je bránou, jíž
prošel Kristus, bránou k budoucímu životu, k nebeskému Jeruzalému[66].
Je to výsostná cesta kněze, následujícího Krista[67]. K jasnému
vidění božství a ráje vede člověka jen takový stupeň mučednictví,
který je spojen s utrpením bez reptání, ochotným snášením zármutků
a láskou k nepřátelům[68]. Boží lid "čistý,
svatý, nepoškvrněný a nevinný", složený ze svatých mučedníků "kteří
pospiechali k mučedlnictvu pro Krista a s radostí jako na hody šli
na smrt pro Krista a jeho čtenie"[69] je totiž oním bílým
koněm Apokalypsy, na němž sedí Kristus přicházející proměnit svět[70].
Proto Jakoubek devět let po svědecké smrti Martina, Jana a Staška burcuje
"pilni buďte, kterak rozeznávati, od kterých duchuov býváte hajbáni k válkám"[71],
lituje, že se již nedá pro vedení tělesného boje rozeznat strana Kristova
a strana Antikristova, a posteskne si hořce při vzpomínce na betlémského
kazatele: "Skrz mučedlnictvo naše byl by řád prvotnie cierkve uveden, ale
skrz války tyto neuvodí se"[72].
V
listu nejmenovanému knězi, asi z roku 1412, rozevřeném pozdravem "Spasení
od Pána Ježíše Krista, mimo nějž ´jiného základu nikdo nemůže položiti´,
protože on jest ´alfa i omega, začátek i konec´našeho vykoupení i blaženosti,
on je skála, ježto o sobě praví: ´Na této skále vzdělám církev svou´,
to jest počet předurčených"[73]
se objevuje hluboce propracovaný eklesiologický manifest, vrcholící výkladem
Ježíšova výroku "Ale ty moje nepřátele, kteří mě nechtěli za svého
krále, přiveďte sem a přede mnou je pobijte!"(Lk 19, 27), v němž jsou
nepřátelé identifikováni s předzvěděnými, kteří budou přivedeni
v den soudu a pobiti mečem Božího slova[74]. Odvolání od papeže
k Ježíši Kristu z 18. října 1412 se definitivně vzdaluje autoritě Církve
a vytváří mezi husovskou představou jakési teologie práva a světem vládnoucího
právního řádu nepřekročitelnou propast[75].
Na podzim adresuje Hus list kazatelům a bratřím ve "svatém Betlémě", v němž
prosí o modlitby k "vládkyni světa", Matce Boží[76],
a obrací se k pražským pánům a Mistrům s prosbou, aby "najprve vážili
při Boží, jemuž sě křivda veliká děje, nebť chtie jeho svaté slovo
utisknúti, kaplu úžitečnú k slovu Božiemu zbořiti a tak v lidu jich
spasení přěkaziti"[77]
a s poukazem "že sě na vás diabel trhá a Antikrist šklebí, ale jako pes
na řětězě vám neuškodí, když budete pravdy Božie milovníci", je vybízí,
"položiece pravdu Boží a chválu napřed, súce živi dobřě, z lásky stójme
proti lži Antikristově až do koncě, majíce Spasitele všemohúcieho s sebú
na pomoc, jehož nižádný nemóž přěmoci"[78].
Asi
v listopadu znovu vybízí Pražany, aby "znajíce chytrosti Antychristovy a
jeho posluov, nedali sě jím svésti ot Božie pravdy"[79], mají stát pevně
v pravdě poznané a doufat, že jako Kristus zvítězil, i oni zvítězí a
"běžet trpělivostí k ustavenému boji"[80].
Zlí nepřestanou klást odpor a dobří trpět "dokud zde boj Kristóv a
Antikristóv stane.."[81].
Konečně pak prosí, aby se za něj modlili, aby proti zlobě Antikristově
hojněji psal i kázal, a aby ho Bůh, až to bude vyžadovat nejvyšší tíseň,
postavil do bojové řady, aby chránil jeho pravdu. Poprvé se zde objevuje přesvědčení,
že Bůh sám bojuje za jeho stranu[82], i programové věty,
jež později vstoupí v parafrázované podobě i do chorálu Ktož jsú Boží bojovníci[83].
Záhy
se vrací k apokalyptické představě a zvěstuje rozhodující bitvu.
Rektora Univerzity, M. Křišťana z Prachatic vybízí koncem roku 1412 s jeho
spolubydlícími, aby "byli připraveni k boji, protože zprvu začaly předehry
Antikristovy a po nich již bude následovati bitva. A jest třeba, aby Hus
hnula křídly proti křídlům Vehemota a proti ocasu, který vždy přikrývá
ohavnost šelmy Antikristovy ... " a utne Pán hlavu i ocas", to jest papeže
i jeho proroky, mistry, doktory a právníky, kteří falešným jménem
svatosti přikrývají ohavnost šelmy"[84].
"Co je ohavnější", volá, "než nevěstka, která se celá dole odkrývá
a je veřejně připravena pro kohokoli, kdo by sní chtěl smilnit! A ještě větší
je ohavnost šelmy, která je připravena přijímat adoraci od každého příchozího,
sedí na místě důstojnosti, jako by byla Bůh, a je ochotna prodávat, cokoli
by kdo chtěl koupit z duchovních věcí, ba prodává co sama nemá. Běda
mi tedy, nebudu-li proti této ohavnosti kázati"[85].
Na
jaře 1413 nahlíží propastnou ztrátu jednoty jako naplnění Kristova
prorockého výroku a sděluje Křišťanovi: "O rozkolu v národě nevěřím,
že by se dal urovnati, protože se musí naplniti proroctví Kristovo, který
nepřišel uvésti pokoj, ale meč, aby tak oddělil otce od syna, matku od
dcery atd. A proroctví Pavlovo praví, že se nedovrší syn nepravosti, dokud
nepřijde rozkol"[86]
Obšírný eklesiologický výklad předchází plamenné: "Stran mého vítězství
- nedám nic na slávu světskou, protože vím, že vítězí ten, koho stihne
smrt"[87].
Není
třeba pochybovat, že jako eschatologický protivník, kladoucí osidla a překážky
nastolení Kristova království, je nahlížena římská církev. Další list
Mistru Křišťanovi otevírá totiž pozdravem "Spasení od Krista Ježíše,
pravé hlavy církve římské, která vpravdě dává život, cit i duchovní
pohyb údům svým.."[88]
a přejde k ostrému protipapežskému výpadu: "Vskutku "had v trávě
se skrývá". Neboť je-li papež hlava církve římské a kardinálové tělo,
pak oni sami jsou celá svatá římská církev, jako celé tělo lidské s
hlavou je člověk. A jeho učedlníci, náhončí Antikristovi, nazývají papeže
s kardinály souznačným jménem svatou římskou církví, i kdyby se stalo,
že by na místě Petrově seděl vtělený Satan s dvanácti nejzpupnějšími
ďábly, jehož základní a první zásadou je, že cokoliv sám se svým
potvorným souborem rozhodne, to se má držeti jako víra. Tak zajisté řekl
ďábel, pokoušeje Krista, že má moc udělovati všeliká království,
jestliže padna bude se mu klaněti. A podivné jest, co chtějí učedlníci
Antikristovi již nařizovati o svátostech. Což od čtrnácti set třinácti
let nestála církev bez onoho budoucího nařízení?"[89].
Snad v žádném jiném z listů není tak očividné,
s jakou zraněnou vášnivostí Hus srážku prožívá: "Já vím, že z rady
doktorů a prelátů psali ke stolici papežské a že to vyhrazují k podpisu
Antikristovu, aby klamali, připouštějíce horní návěst, a uzavírali: Tys
kacíř! Neboť se usuzuje takto: Cokoli rozhodne svatá římská církev - to
jest papež s kardinály - to jest držeti jako víru; on však se svými
rozhodne, že odpustky od mošny a měšce jsou katolické; tudíž jest to držeti
jako víru. Ty však, Huse, kázal jsi opak: tudíž odvolej kacířství, anebo se
dej upálit"[90].
Rozhořčení zbavuje Husa obvyklé opatrnosti - papež je zde již osobně jednoznačně a nepokrytě přímo
identifikován s Antikristem a oponenti jsou jeho přisluhovači: "A kdo z nás
může vyšťárati, ke kolika nesmyslným závěrům může dospěti Antikrist
podle své vlastní vůle? Shledávám dále, že by doktoři chtěli srovnati
Krista s Belialem, ovšem tak, že Kristus není nazýván hlavou svaté církve
... Chtěl bych věděti, zda kacířský papež Liberius, podobně kacíř Lev
a papež Jan, který porodil dítě, byli hlavami svaté římské církve. A
jestliže ano, pak nevadí, aby někdy později nebyla nevěstka nebo obzvláštní
Antikrist hlavou svaté římské církve. A tu se nepochybně chce Antikrist
rovnati Kristovi. Avšak "jaké srovnání Krista s Belialem?"[91].
Nebezpečná
personifikace Antikrista se stala skutečností již v lednovém kvodlibetu
z roku 1412, kde Jakoubek ze Stříbra vystoupil s kvestií Utrum sicut ex scriptura plane constat Christum in plenitudine temporis
personaliter advenisse, ita evidenter sit deducibile ex eadem antichristum in
complemento seculi propria venire in persona, jež navázala na milíčovskou
a janovovskou vizi, předpokládající, že poslední hodina, kdy se objevilo
mnoho Antikristů, již nastala (1 Janův 2, 18-19) a že Antikrist nepřijde
odjinud leč z křesťanů, ba není nic jiného než nehodný křesťan, stavějící
se proti Kristu Ježíši, buď činem, řečí a jednáním proti pravdě nebo
proti moudrosti tím, že obrací svou duši jakýmkoli způsobem k marnosti,
nebo proti lásce tím, že se dopouští bezbožnosti. Tak dospěl společně s Husem
k závěru, že papež je Antikrist nejvyšší[92]. Střízlivá a věcná
polemika traktátu M. Stanislava ze Znojma De Antichristo vyvrcholila konstatováním,
že stoupenci podobného názoru nemyslí na to, jak hrozný stav plyne z prohlašování
papeže a s ním i kardinálů, arcibiskupů, biskupů až k poslednímu
faráři za Antikrista, protože by každý mohl vše ve víře odmítat a
nebylo by autority v náboženských věcech[93].
Proti dramatické antropomorfní vizi Antikrista Jakoubkových kázání však
nemohl uspět: oči antikristovského těla[94] jsou v ní zakalené
žádostivostí, lakotou, pýchou a cizoložstvím; uši zatvrzené tak, že tělesné
duchovenstvo nenávidí napravování a je zatvrzelé vůči Božímu slovu a vůbec
nenapravitelné; nos je nalíčen vnějším aparátem pravdy Písma i rozumu,
spravedlnosti a poctivosti, ale ve skutečnosti je to líčidlo veliké
apokalyptické nevěstky; jeho ústy jsou falešní proroci, kteří vždy mluví
ze svého ducha, nebo z ducha světa či z ducha lži a jejich jazykem
je bezbožná nauka, která není v pravdě založena na Božím zákoně a
z níž vznikly všechny války, rozbroje a zlořády v církvi; jeho
zuby je rouhání, které kvete zvláště v klášterech a jeho rty jsou
kněží, kteří nechrání Boží nauku; bradou je falešná láska
antikristovského kléru k lidu a jejím výrazem jsou pokrytecké
odpustky, vydávané z nevyčerpatelné schránky papežových prsou; vousy
jsou jeho lest a tyranství, krkem jsou vůdci bludu a falší, paží je světské
rameno, na které se spoléhají Antikristovi zbrojnoši, kteří opustili
Krista, rukama pak zneužitá duchovní a světská moc, prsa tvoří lidské nálezky,
srdcem je zatvrzelost křesťanského lidu a plícemi rozdílení papežských
odpustků. Tyto "apokalyptické šelmy" představují na jedné straně lidé
krutí, brutální a tělesní, prostí všeho smyslu pro Písmo, Boží zákon
a svátosti a nemající žádnou lásku k duším, lidé plní bestiálních
žádostí, hněvu a tyranství, na druhé straně pak pokrytečtí kněží,
mistři a falešní proroci, horší než ti první, kteří svádějí lid od víry.
Přelom let 1412 a 1413 tak představuje další mezník konkretizací rozeznávacích
znamení podle nichž lze Antikrista bezpečně identifikovat a
demaskovat i s jeho spřeženci. Tím se ovšem konfrontace mezi církví ovcí - církví svatých a církví kozlů - církví zavržených,
mezi mystickým Tělem Kristovým a přirozeným tělem Antikristovým, nahlížená
v ostrých konturách antitézí, definitivně přenáší do přítomného
prostředí, času a prostoru[95] a současně sílí
s představou o vyvolenosti ke konečnému zápasu i přesvědčení o
vlastní výlučnosti a zvláštní roli v dějinách spásy, jež jsme u
Husa shledali již na jaře roku 1411 v slavnostním prohlášení že lid,
jenž chodil v temnotách, uviděl veliké světlo Ježíše Krista a jež do
roku 1419 doroste v přesvědčení o novém vyvoleném lidu Božím, svatém
národě, který očekává bezprostřední příchod svého Pána, aby byl jeho
bitevním koněm jeho slávy ve válce s Antikristem a jeho údy[96].
Zde
se již rodí následné úderné téze Husova traktátu De ecclesia:
"Přece však tvrdím, že město Řím není apoštolskou stolicí do té míry
nezbytnou, že by se bez ní církev Ježíše Krista nemohla obejít. Neboť i
kdyby se stalo, že by Řím byl zničen jako Sodoma, přece by mohla křesťanská
církev trvat dále. A také není pravda, že kdekoli je papež, tam je Řím,
jakkoli je pravda, že kdekoli by byl papež, dokud je zde na zemi, tam má papež
Petrovu autoritu, pokud neodstupuje od zákona Pána Ježíše Krista"[97]. Proslulá devátá
kapitola tohoto traktátu se poměřila s tradičním základem teorie papežského
primátu a moci klíčů (Mt 16, 18) v sérii závěrů zásadního významu.
Hus vychází z konstatování, že je patrné, že Petrovo vůdčí postavení
je zdůvodněno jeho vírou, pokorou, láskou, chudobou a vytrvalostí v chudobě
a přechází k podmínce pravosti vikářské
funkce papeže, řka, že jestliže již po těchto cestách ctností kráčí
povolaný náměstek Petrův, věříme, že je jeho pravým náměstkem a předním
veleknězem církve, kterou spravuje. Jde-li však po cestách opačných, je
posel Antikristův a odpůrce Petrův i Pána Ježíše Krista[98]. Nato rozvíjí klíčovou
tézi, jež se promítne později do závěrečných článků kostnické žaloby,
že totiž nikdo nezastává Kristovo nebo Petrovo místo opravdově a Kristu přijatelně,
leč následuje-li ho v mravech, protože není žádný jiný přiměřený způsob
následování než ten, který s mravním závazkem přijímá od Boha správcovskou
moc a tak se k takovému úřadu náměstka vyžaduje jak shodnost mravů, tak
autorita ustanovitelova[99]. Ústřední téze
"nemo vere et Christo acceptabiliter gerit vicem Christi vel Petri, nisi
sequatur eum in moribus" poměrně věrně parafrázuje Decretum Gratiani "non enim loca, sed
vita et mores sanctum faciunt sacerdotem. Unde ex suscepto officio non licentiam
peccandi, sed necessitatem bene vivendi se noverint assecutos"[100]
a požaduje po papežské funkci následování "lex Christi" v takové míře,
aby se v papeži, který má ztělesňovat "exemplum Christi", jevilo skutečné
"imitatio Christi"[101].
V každém
případě Hus vykračuje cestou malého společenství věrných, jak na to
poukazuje i závěrečná modlitba šesté kapitoly De ecclesia:
"Všemohoucí Pane, jenž jsi cesta, pravda i život. Ty víš, jak málo je těch,
kdo v těchto dobách chodí s Tebou. Málo je těch, kdo Tebe, svou
hlavu, napodobují v pokoře a tichosti, v chudobě a čistotě, v pracovitosti
a trpělivosti. Otevřela se cesta Satanova a mnozí kráčejí po ní. Přispěj
maličkému stádci svému, aby Tě nezrazovalo, ale cestou úzkosti Tě následovalo
až do konce"[102]. Stín protivníka
je jasný, mosty jsou spáleny. V červenci roku 1413 píše Pražanům:
"Ejhle, nejmilejší, již máme jasný obraz vlků, nadto i naučení,
abychom se od nich nedali svésti s cesty Kristovy, po níž spěcháme dojíti
do radostí nebeských"[103]. V listopadu
jim ohlašuje, že se přibližuje druhý příchod Kristův a soud soudce
nejbystřejšího, nejspravedlivějšího a nejstrašnějšího[104]. Eschatologický čas zkoušky se rozevírá.
V listu z podzimu 1414 všem věrným Čechům na rozloučenou před
odjezdem do Kostnice zdůrazňuje, že "smrt naše jest naše vítězstvie"
a prosí o modlitby, aby mu ji Bůh dal, bude-li to k jejich prospěchu,
podstoupit beze strachu, a ráčí-li jim ho vrátit "abychom ještě spolu v jeho
zákoně sě poučili a Antikrystových sietie něco porušili a budúcím bratřím
po sobě dobrý příklad ostavili"[105].
Z Kostnice pak vyzývá šestnáctého listopadu bratří a sestry v Čechách:
"... prosím vás, aby jsúce živi vedle božího zákona, pilni byli svého
spasenie, slyšíce slovo boží v opatrnosti, aby nedali se zklamati poslóm
Antikristovým, jenž hříchy lidu lehčie, z hříchu netrescí, svým
starším pochlebují, hříchóv lidu neoznamují, sami se velebie, z svých
skutkóv se honosie, moc svú veličie, ale pána boha Ježíšě v pokořě,
v chudobě, v trpědlivosti a v práci následovati nechtie"[106]
a varuje: "bděte, aby lest Antykrystova ďábelská vás nepodtrhla. A tiem
buďte pilnějšie, čím viece Antikrist sě protiví neboť súdný den se blíží,
smrt mnohé trutí a synóm božím nebeské se královstvie blíží... Viete,
najmilejší, že mnohým haněním Antikrist na nás sě osopil, a ještě mnohým
na vlasě jest neuškodil, jakožto i mně, ač sě jě velmi obořil na mě.
Protož prosím vás, abyste snažně pána boha za mě prosili, aby mi ráčil
dáti múdrost, trpělivost, pokoru i statečnost k setrvání v své
pravdě"[107].
Panu Janovi z Chlumu vyslovuje před osmým lednem 1415 z dominikánského
žaláře v Kostnici naději, že "vysvobodil Pán Jonáše z břicha
velryby, Daniele z jámy lvové, tři mládence z pece ohnivé, Zuzanu
ze soudu křivých svědků - i mne může vysvoboditi pro slávu svého jména
a pro kázání jeho slova, bude-li to tak prospěšné. Pakli však přijde vzácná
smrt před tváří Páně, buď jméno Páně požehnáno"[108].
Služebníci Antikristovi se objevují i v listu M. Petrovi z Mladoňovic z doby po 19. lednu 1415[109]. "Kristus pomoc nám dej, ať nás nezhltí Antikristus", veršuje Hus v listu přátelům z března[110]. V listu Janovi z Chlumu z 23. června, v němž líčí setkání s Pálčem, zvolá: "Ó svatý Bože, jak široko rozprostírá svou moc a krutost Antikrist! Ale doufám, že bude jeho moc ukrácena, a více, že bude obnažena ničemnost jeho u věrného lidu. Všemohoucí Bůh utvrdí srdce svých věrných, jež vyvolil před ustanovením světa, aby přijali nevadnoucí věnec slávy. A nechť si zuří Antikrist, jak chce, neodolá proti Kristovi, který ho "zabije dechem svých úst", jak praví apoštol"[111]. V listu na rozloučenou z 26. června vybízí věrné Čechy, aby se nedali zastrašit spálením jeho knih a odvolává se k proroctví Mat 24, 21-22: "že před súdným dnem bude tak náramné trápenie, že od počátka světa nebylo, aniž potom bude tak veliké, že, by to mohlo býti, i vyvolení byli by uvedeni v blud; ale budú dnové ukráceni pro vyvolené. To pamatujíce, najmilejší, stójte pevně; nebť úfám bohu, žeť sě vás Antikristova škola lekne a necháť vás u pokoji, a sbor z Constancie do Čech nepříde"[112]. Toto určení eschatologické doby mělo dát jeho stoupencům v Čechách výstrahu a posílit je, aby snesli hrůzy posledního času bez otřesu a bázně, jako konstatoval Heiko A. Oberman, s nímž lze jen souhlasit v závěru, že "již pět let před Kostnicí Hus nejenom formuloval nauku o církvi jako shromáždění predestinovaných, ale označil toto shromáždění za napadané Antikristem. Nyní ve svých posledních dnech chce předurčené mobilisovat jako povolané svědky krve, kteří mají být stejně jako dřívější bezpočetní mučedníci hotovi položit svůj život k reformačnímu napomenutí církve, "quae non patitur reprehensionem", jež není schopna snést kritiku"[113]. Hus tedy prožívá do posledka svůj kostnický zápas v eschatologické perspektivě střetnutí s Antikristem, posilován výrokem z druhé knihy Ezdrášovy 4, 35-38 o pravdě, která nade vším vítězí a rozumí mu ve světle Janova evangelia, čímž výrok o vítězící pravdě dostává jednoznačně mesiášský smysl[114]. Není pochyb o tom, že se rozhodnutím neodvolat vystavuje smrti v plamenech hranice plně vědomě a dobrovolně jako přijatému eschatologickému martýriu.
__________________________________
[1] Na
to upozornil M. RANSDORF, Kapitoly z geneze husitské ideologie, Praha
1986, s. 92, pozn. 48.
[2]
Srov. tamtéž, c.d., s. 94.
[3] K tomuto
pojmu srov. Y. CONGAR, Ecclesia ab Abel, v: Abhandlungen über Theologie und
Kirche. Festschrift für K. Adam, Düsseldorf 1952, s. 79-108; k Husově
eklesiologii srov. A. PATSCHOVSKY, Ekklesiologie bei Johannes Hus, v:
Lebenslehren und Weltenwürfe im Übergang vom Mittelalter zur Neuzeit. Politik
- Bildung - Naturkunde - Theologie, red. H. BOOCKMANN - B. MOELLER - K.
STACKMANN, Göttingen 1989, s. 370-399; nejnověji pak G. RYŚ, Jan Hus wobec
kryzysu Kościoła doby wielkiej schizmy, Kraków 2000, zvl. kap. II. Corpus
politicum versus corpus Christi misticum, s. 81-188.
[4] K oddělení
"církve ovcí" od "církve kozlů" srov. F. ŠMAHEL, Ideál spravedlivého
řádu a sociální harmonie v díle Mistra Jana Husa, v: Traditio et
cultus. Miscellanea historica bohemica Miloslao Vlk archiepiscopo Pragensi ab
eius collegis amicisque ad annum sexagesimum dedicata, Praha, 1993, s. 66.
[5] Srov. Mistr Jan Hus, Tractatus de ecclesia, vyd. S.
HARRISON THOMSON, Praha 1958, s. 36.
[6]
nadto ortopraxe, podmiňující a ověřující ortodoxii.
[7]
Srov. Magistri Iohannis Hus Sermones de tempore qui Collecta dicuntur /= Opera
omnia VII/, vyd. A. SCHMIDTOVÁ, Praha 1959, Dominica 2º post octavam
Epiphanie (XIII), s. 92, ř. 13-22, s. 93, ř. 1-2.
[8] V žalobách
z roku 1409 klade Protiva již k roku 1401 ke známému rozhovoru o
utopení Jana z Pomuku v domě Václava češíře Husovu reakci na námitku,
že církevní zákony v takových případech nařizují interdikt: "Což
římská církev? Tam antikrist pevně zapustil nohu, jíž nesnadno jest
hnouti", srov. J. SEDLÁK, M. Jan Hus, Praha 1915, s. 103.
[9] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, vyd. V. NOVOTNÝ, Praha 1920, č. 49,
listopad? 1412, s. 145.
[10] Tamtéž,
č. 49, s. 146.
[11]
Mistr Jan Hus, Drobné spisy české /= Opera omnia IV/, vyd. A. MOLNÁR, Praha
1985, Knížky proti knězi kuchmistrovi, s. 321-322.
[12] Tamtéž,
c.d., s. 322.
[13] K tomu
srov. A. TENENTI, La concezione dell´uomo nel De ecclesia di Jan Hus, v: Italia
e Boemia nella cornice del Rinascimento europeo, red. S. GRACIOTTI, Firenze
1999, s. 75-83.
[14]
srov. J. SEDLÁK, M. Jan Hus, Přílohy, 19. Articuli e processu Mgri. J. Hus
Constantiensi, 2. Articuli testium, b) Pragensium, č. 9, str. 342: "Idem
Johannes Huss dixit in vulgari ad populum: Ecce impleta est prophetia, quam
praedixit Jacobus de Tharamo, quod a.d. MCCCCIX surget unus, qui evangelium et
epistolas et fidem Christi persequetur.
[15] Tamtéž,
č. 10, s. 342: "Item ponitur, quod hoc dixit denotando dom. Alexandrum, qui
in suis bullis mandavit libros Wiclef cremari". Husova slova o naplnění
proroctví Jakuba z Terama bývají spojována s kázáním v Betlémské
kapli z 25. června 1410, kdy dal Mistr předčítat i odvolání, podané jménem
svým i jménem M. Zdislava ze Zvířetic a dalších šesti bakalářů a
studentů k apoštolské stolici proti zákazu hlásání bludných
Wyclifových článků a kázání na soukromých místech, vyhlášenému veřejně
arcibiskupem Zbyňkem Zajícem z Hasenburka 16. června na synodě v arcibiskupově
dvoře. Kázání bylo tak bouřlivé,
že se v gestu vzdoru i podstatné části svého obsahu promítlo i do
kostnických žalob. Právě demonstrativní výzva - "Věru, bylo by třeba,
abychom se přepásali mečem a hájili zákon Boží, jak bylo ve Starém zákoně
nařízeno Mojžíšem" - přináší osudový zlom, předznamenává nadcházející
hodinu drakobijců.
[16] K němu
srov. F.J. HOLEČEK, M. Jan Hus a proroctví Giacoma Palladiniho z Terama,
v: Nový Mars Moravicus aneb Sborník příspěvků, jež věnovali Prof. Dr.
Josefu Válkovi jeho žáci a přátelé k sedmdesátinám, red. B. CHOCHOLÁČ
- L. JAN - T. KNOZ, Brno 1999, s. 111-118.
[17] Žaloba
Giovanni Scrivaniho, Archivio Segreto Vaticano, Instrumenta Miscellanea, č.
4762, c. 1v: "VII. Item in capitulo sexto dicit /quod/ secundus adventus filii
Dei pro salute populi Israelitici erit anno Domini MºCCCCº nono vel
decimo, fundasse super illo dicto Danielis: Beatus qui pervenit ad dies MCCCXXXV,
incipiens hoc tempus dierum a tempore cum ablatum fuit iuge sacrificium et
posita abominacio in desolacione, quod tempus fuit inceptum anno destruccionis
Jherusalem per Titum et Vespasianum, quibus diebus sumptis pro annis secundum
morem prophetarum et scripture, si addantur 74 anni quibus precessit nativitas
Christi, reperietur propositum, quod videlicet anno predicto et millesimo
venturus est filius Dei"; na text této žaloby, na jejímž základě si můžeme
učinit představu o podobě tezí Palladiniho, upozornil R. RUSCONI, L´Attesa
della fine. Crisi della società, profezia ed Apocalisse in Italia al
tempo del grande scisma d´occidente (1378-1417), Roma 1979.
[18] Tamtéž,
c. 2r: "XIII. Item, in vicesimo primo capitulo dicit quod anno domini MºCCCº
quarto diabolus complevit annum /millesimum/ sue captivitatis, de quo supra
capitulo undecimo, et tunc maxime tribulaciones tam in terra quam in mari
creverunt potissime in ecclesia, que ipsius diaboli malicia trasmigrata est de
sede romana in Avinione, templo et Laterano exustis, millesimo trecentesimo
quarto, et ibi captiva facit sicud /SIC!/ sinagoga in Babilonia annis
quinquaginta; que potestas diaboli duratura erat contra ecclesiam et eius
populum fidelem in terra ac alios populos infideles annis centum in quatuor
iudiciiis pessimis, gladio, peste, face et dentibus bestiarum".
[19] Tamtéž,
c. 2r: "XV. Item, in eodem capitulo /sc. vicesimo tercio/ dicit quod scisma
ecclesie terrene terminabitur secundum concordantiam scripturarum in annis
triginta tribus sub quatuor pontificibus et imperium romanum duravit et durabit
in regno Bohemie annis sexagintaquinque, in quo deficiet".
[20] srv.
M. KAŇÁK, Milíč z Kroměříže, Praha 1975, str. 23 a J. SPĚVÁČEK,
Karel IV. Život a dílo (1316-1378), Praha 1979, str. 524-525, dále srov. R.
CEGNA, Appunti per una tiplogia dello status Spiritus libertatis nella riforma
boema e del Centro Europa del Quattrocento e degli inizi del Cinquecento, v: Il
profetismo gioachimita tra Quattrocento e Cinquecento. Atti del III Congresso
Internazionale di Studi Gioachimiti, S. Giovanni in Fiore, 17-21 settembre 1989,
red. G. L. POTESTÀ, Janov 1991, str. 350-353.
[21] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 18, s. 70: "Vere gentilium et
Phariseorum nunc prelati induerunt animum, in capellis et in aliis locis
competentibus ewangelio praedicationem prohibentes!... Numquid ego debeo obedire
archiepiscopo in mandato suo, mandato dei contrario? Absit! "Magis enim
oportet deo obedire, quam hominibus", dixerunt apostoli, dum pontifices
prohibebant.... Ergo da auxilium, ut sequantur te humiliter spirituales prelati
et seculares domini, qui ewangelium tuum nituntur operibus suffocare".
[22] Tamtéž,
č. 20, s. 73: "Spero tamen de omnipotentis dei gracia, quod tantam fidem
teneo Iesu Christi domini, quantam vos, et tam bene, paratus pro ea in spe
humiliter mortem pati".
[23]
Srov. Z. NEJEDLÝ, Dějiny husitského zpěvu, III. Jan Hus, Praha 1955, s.
361-362.
[24] Tamtéž,
č. 24, s. 84-85: "Ecce caput eius lente tetigi, et apperuit os suum, ut me
cum fratribus pariter deglutiret. Furit nunc et mendaci verbo nunc hereticat,
nunc blandit, nunc flammam censure multiplicat, expandit facem fulminacionis
horride in terraarum circumiacencium diocesibus, et domi non audet meum verticem
tangere. "Nondum enim hora venit", quia nondum de ore suo eripuit per me et
fratres meos dominus, quos ad vitam glorie preelegit; propter quos dabit
fortitudinem ewangelizantibus, ut ipsum Vehemoth saltim in cauda tribulent,
donec caput ipsius cum membris eius singulis totaliter conteratur".
[25] Tamtéž,
č. 24, s. 83.
[26] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., staročeský překlad, č. 22*, s.
80; latinský text, Londýn 8.9. 1410, č. 22, s. 76: "... quam acriter vos
turbat Antichristus, tribulaciones varias et inauditas Christi fidelibus
inferendo. Nec mirum utique, si apud vos, cum iam quasi ubique terrarum per
adversarios lex Christi inpugnantur nimium, et draco ille ruffus, tot habens
capita, de quo in Apocalipsi, iam de ore suo emiserit flumen magnum, per quod
absorbere nititur mulierem. Sed deus graciosissimus unicam sibi fidelissimam
sponsam finaliter liberabit".
[27] Tamtéž,
c.d., č. 22*, s. 80; latinský text, č. 22, s. 77: "... quod magis fideles
movere deberet, legis domini deiectionem nimiam et contemptum".
[28] Tamtéž,
c.d., č. 22*, s. 80; latinský text, č. 22, s. 77: "Consideremus
contubernium patrum precedencium, consideremus sanctos utriusque testamenti".
[29] Tamtéž,
c.d., č. 22*, s. 80; latinský text, č. 22, s. 77: "... curramus ad
propositum nobis certamen, aspicientes in auctorem fidei et consumatorem Ihesum,
qui proposito sibi gaudio sustinuit crucem confusione contempta".
[30] Tamtéž,
c.d., č. 22*, s. 81; latinský text, č. 22, s. 78: "... sed deprecemur ex
corde auxilium a domino et contra eius adversarium Antichristum viriliter
militemus".
[31]
Wyche již roku 1403 vyjádřil ochotu přijmout mučednictví, bude-li to Bůh
chtít, k tomu srov. A. HUDSON, The Premature Reformation. Wycliffite Texts
and Lollard History, Oxford 1988, s. 160.
[32]
Srov. tamtéž, s. 222, pozn. 257; český překlad v: A. BEJBLÍK, Shakespeare
a dobrá královna Anna, Praha 1989, s. 208-210.
[33] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., staročeský překlad, č. 22*, s.
81; latinský text, č. 22, s. 78: "... labora sicud bonus miles Christi Jesu.
Predica, insta verbo et exemplo, et quos poteris, ad viam revoca veritatis, quia
non propter censuras frivolas et fulminaciones Antichristianas est veritas
ewangelica subticenda. Et ideo membra Christi per dyabolum debilitata robora pro
viribus et confirma, et si dignatus fuerit altissimus, in proximo terminabitur
Antichristus".
[34] Tamtéž,
c.d., č. 16, s. 54: "... quomodo ipse salvator vos in fide, pace, caritate et
audicione verbi dei univerit".
[35] Tamtéž,
c.d., č. 16, s. 55-56: "Beati ergo erimus, dum beatitudine illa fruemur, ubi
perfecta dileccio erit; ibi enim videbimus, quis sit anathematizatus, dampnatus
et maledictus, ibi omnia peccata nunc in corde hominum latencia conspicientur,
ibi tale gaudium et consolacionem experiemur, qua nunquam privabimur... Beati
igitur erimus, si in bono usque ad finem perseveraverimus. Hec, carissimi,
scientes, quod mundus in peius ruat, mors pro foribus sit, et nos brevi hinc
migraturi simus, primum pie et sancte peccatis abrenuncciantes vivite, deinde,
que sunt celestia, ea affectate, postremo deum ex toto corde diligite, et in
deum confidite, quod vos propter merita Iesu Christi in sua gloria ornabit et
sui regni participes faciet. Amen".
[36]
Srov. Mistr Jan Hus, Sermo de pace - Řeč o míru, vyd. F.M. DOBIÁŠ, Praha
1963, s. 76: "Causa, fons et origo huius est hec curia, non solum ex eo, quod
hec non dissipat et has abominaciones non purgat, ... sed et eo amplius, quod
ipsa per suas provisiones et dispensaciones et collaciones cure pastoralis tales
quales pretacti sunt pastores, ymmo mundi perditores, in oculis solis huius
constituit".
[37] Tamtéž,
s. 46: "Intestina et insanabile plaga ecclesie".
[38] Tamtéž,
c.d., s. 54: "Sed, heu, proscripta est a filiis ecclesie hec iusticia et
prevaluit superbia, et precipue in spiritualibus, qui debent exemplum esse aliis
humilitatis".
[39] Tamtéž,
c.d., s. 54: "Omnia, que predicta sunt, fiunt".
[40] Tamtéž,
c.d., s. 54 a 56: "Rex superbie prope est, et quod dici nephas est, sacerdotum
ei preparatur exercitus".
[41] Tamtéž,
c.d., s. 70 a 72: "Et que inconsolabiliter lugende coartacionis et
inminucionis, ac per dilacionis complementi celestis regni causa, in promptu est",
řečeno s Robertem z Lincolnu.
[42] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 35, s. 105.
[43]
Srov. E. MAUR, Lokální záští a předpoklady husitství v západních
Čechách, v: "Minulostí Západočeského kraje", 29, 1994, s. 42-43: vnitřní zápas reformní
a protireformní strany v západočeských městech lze sledovat nejlépe v Plzni,
kde se přinejmenším od roku 1407 projevoval náhlými změnami ve složení městských
rad. Prohusovsky orientované rady působily
v letech 1408, 1410 a 1414, katolicky orientované byly dosazeny v letech
1411, 1413 a 1416.
[44] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 27, s. 88: "... magisque...
accepi fortitudinem, ut pro lege Ihesu Christi saltim secundum aliquod vestigium
precedencium patrum militarem. Nec enim proch dolor dignus passionum reperior,
quas sancti patres pro domino sustulerunt".
[45] Tamtéž,
č. 28, s. 90: "... Sed proch dolor, Antichristiani in illa regula sunt cecati,
non autem sancti appostoli et veri Christi discipuli"; termín "antichristianus"
je pravděpodobně inspirován Wyclifem, srov. A. PATSCHOWSKY, "Antichrist"
bei Wyclif, v: Eschatologie und Hussitismus. Internationales Kolloquium, Praga
1.-4. September 1993, red. A. PATSCHOVSKY - F. ŠMAHEL, Praha 1996, s. 84.
[46] Tamtéž,
č. 28, s. 92: "... Voluntas ergo dei docet et scriptura, quod solum in
licitis superioribus est parendum. Istis innixus, malui plus in predicacione
obedire deo, quam pape et archiepiscopo et ceteris satrapis contrariantibus
verbo Christi isti: ´Ite in universum mundum´etc. Ista signavi, ut sciatis
dyaboli canibus obviare"; k viklefské inspiraci termínu "satrape"
srov. A. PATSCHOWSKY, "Antichrist" bei Wyclif, c.d., s. 85.
[47] Štěpán
z Dolan shrnuje Husova slova takto: "Iniuste isti dampnati sunt. Ego feci
et ego feram", srov. J. SEDLÁK, M. Jan Hus, Praha 1915, s. 243, pozn. 3.
[48]
Srov. Staré letopisy české z rukopisu křižovnického, vyd. F. ŠIMEK -
M. KAŇÁK, Praha 1959, s. 46, ř. 224-227.
[49]
Srov. V. NOVOTNÝ, M. Jan Hus. Život a dílo, I/2, Praha 1921, s. 119.
[50]
Srov. Mgri Stephani de Palecz Antihus, vyd. J. SEDLÁK, v: Miscellanea husitica
Ioannis Sedlák, Praha 1996, IV/61, s. 419: "... sutores et sartores sanctos
appellas et papam patrem sanctissimum racione officii dyabolum et antichristum
simpliciter non formidas nominare, in hoc toti ecclesie militanti derogando, cum
caput tocius ecclesie militantis, ipsum dominum apostolicum, ita confundere non
erubescis, ymmo esse caput negas...".
[51]
Srov. V. NOVOTNÝ, M. Jan Hus. Život a dílo, I/2, c.d., s. 120, pozn. 1:
"... ita ut te largiente et te donante locus ille tue cathedre summus non iam
Bethlehem, sed ad tres sanctos per te et tuos complices vocaretur". Václav
Novotný soudí, že "per te" je třeba chápat jako "jen tvým působením,
vinou tvého jednání". V širších souvislostech chápání martýria
třech mladíků však nelze vyloučit, že označení užili sami Husovi
stoupenci.
[52] Srov. M. Jan HUS, Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON
THOMPSON, Praha 1958, kap. XXI, s. 201: "Istius textus intelligenciam exponit
facti experiencia, quia docti per graciam dei, simplices laici et sacerdotes,
docent plurimos vite bone exemplo, et contradicentes publice Antichristi
mendacio verbo ruunt in gladio, ut patet de laicis Johanne, Martino et
Stasskone, qui contradicentes Antichristi discipulis mendacibus in gladio
corruerunt. Alii autem exponentes cervices suas pro veritate martirisati sunt,
captivati, carcerati et cruci dati, et tamen veritatem Christi non negaverunt,
tam sacerdotes quam laici et mulieres. Sed qui applicabantur eis fraudulenter
abierunt, nam exterriti censuris Antichristi et captivacionibus in viam
contrariam sunt conversi. Adhuc autem multiplicat dominus filios ecclesie, qui
bene pacientes sunt, et anunciant Christi domini veritatem".
[53]
Srov. E. MICHÁLEK, Antikrist - klíčové slovo v jazyce doby husitské,
v: "Husitský Tábor" 4, 1981, s. 111 a pozn. 9.
[54]
Srov. Iohannis Milicii de Cremsir, Tres sermones synodales, vyd. V. HEROLD - M.
MRÁZ, Praha 1974, Audite reges, s. 113.
[55]
Passio Perpetuae et Felicitatis, 18, 1, srov. Atti e passioni dei martiri, vyd.
A.A.R. BASTIAENSEN - A. HILHORST - G.A.A. KORTEKAAS - A.P. ORBÁN - M.M. van
ASSENDELFT, Milano 1987, s. 138.
[56] K tomuto
pojmu srov. F.J. DÖLGER,
Tertullian über
die Bluttaufe. Tertullian De Baptismo, 16, v: "Antike und Christentum", 2,
1930, s. 116-141; M. GULÌ, "Lavacrum
sanguinis". Il battesimo di sangue e la sua efficacia in Tertulliano, Roma
1960.
[57] Tak
V. NOVOTNÝ, M. Jan Hus. Život a dílo, I/2, c.d., s. 117; P. ČORNEJ, Velké dějiny
zemí Koruny české, V. 1402-1437, Praha - Litomyšl 2000, s. 141 soudí, že:
"přesvědčení o spáse duší nevinných obětí projevily zejména ženy,
jejichž psychické ustrojení snadněji podléhá davovým psychózám. Některé
v posvátném vytržení dokonce lízaly zrudlé roušky, do nichž stekla
krev z bezhlavých trupů. Vstupovaly tak v bezprostřední kontakt s tekutinou,
která se v jejich chápání stávala pojítkem mezi živými přívrženci
božího zákona a sakrálnem, do jehož spásné sféry vstoupily duše
popravených mládenců". K tomu je třeba dodat, že uchovávání roušek,
zbrocených krví martyra, je sledovatelné již ve starověkých pronásledováních
a zcela pochopitelné pro mučedníkovu mystickou identifikaci s Kristem výkupné
oběti.
[58]
Srov. J. SEDLÁK, M. Jan Hus, c.d., s. 244, pozn. 2.
[59]
Srov. Testi sull´Anticristo. Secolo III, vyd. F. SBAFFONI, Firenze 1992, s. 65:
"Qui adversatur et extollitur supra omne quod dicitur deus", qui sedet in
templo dei Antichristus, falsus est sermo qui in scripturis habetur, qui simulat
veritatem proferens testimonia impiorum dogmatum de scripturis, palacri aliunde
nolentibus, et ipse est "qui adversatur" et super cathedram scripturarum et
super aedificationem earum sedet "ostendens se quasi sit deus". Et semper est videre sermones haeresium
Antichristos in templo scripturarum sedentes et ex ipsis volentes eos placare
qui audiunt, tamquam unusquisque eorum ipse sit deus verbum in scripturis".
[60]
Srov. např. M. Jan HUS, Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON THOMPSON, c.d.,
kap. XVI., s. 143: "... Sed dementis foret credere, quod hoc debet trahi in
consequenciam de quocunque romano pontifice, quia certum est, quod multi eorum
ratificaverunt errores et hereses, quia fuerunt heretici. Unde dist. XXIII, c.
1, In nomine domini, narrat textus quomodo papa conqueritur, quod crebris
tunsionibus symoniace heresis sedes illa sepius est percussa". K tomuto
viklefsky motivovanému propojení kacířství s Antikristem, inspirovanému
výrokem 1 Jan 4, 3: "ale žádný duch, který Ježíše nevyznává, není z Boha.
To je (duch) antikristův, o němž jste slyšeli, že má přijít, a už teď
je na světě", srov. A. PATSCHOWSKY, "Antichrist" bei Wyclif, c.d., s.
90.
[61]
Srov. Jakoubek ze Stříbra, Výklad na Zjevenie sv. Jana, vyd. F. ŠIMEK, sv.
II., Praha 1933, s. 31-32; Jakoubek výslovně poukazuje, že "jsau tak srdce
nakažená, že, jsauce strana Antikristova, a pravie se býti stranau Kristovau
a umějí k své straně Písma přivoditi; ale ten, kterýž sedí na koni
bielém, totiž Kristus Ježíš, dává svým poznati stranu Antikristovu,
chytrosti jich a lsti. A my žádati máme, abychom vojsko Antikristovo šelmy té
viděli a poznali", tamtéž, s. 243.
[62]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 236.
[63] K tomu
srov. B. TÖPFER, Il regno futuro della libertà. Lo sviluppo delle
speranze millenaristiche nel medioevo centrale, Genova 1992; R.E. LERNER,
Refrigerio dei santi. Gioacchino da Fiore e l´escatologia medievale, Roma 1995;
R. RUSCONI, Profezia e profeti alla fine del Medioevo, Roma 1999.
[64]
Srov. Jakoubek ze Stříbra, Výklad na Zjevenie sv. Jana, c.d., sv. II, s. 263.
[65]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 265: "Nebo sama smrt a mauka nečiní mučedlníka, ale
aumysl k slávě boží a pro četní boží zjevně.... potřebie jest
pohleděti těch beránkuov a telcuov vyvolených, aby se ti obětovali k ukrocení
Boha. A po smrti prvních mučedlníkuov mnozí se obracovali hřiešníci k Bohu".
[66]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 380: "Item za času mučedlnictva, když sau brány byly
dobré, kteréž k smrti prohlédaly a k budauciemu životu, lid vida,
ano světí zprávcové umierali pro Krista, mnohý jich následoval lid a napomínali
se vespolek řkauce: ´Poďte skrz tuto bránu, kterauž Kristus šel, a posilňujíce
se předrahým tělem a krví Páně, silní bývali v utrpení a vítězili
sau"; dále srov. s. 478: "A když vyjde člověk skrz mučedlnictvo z smrtedlného
života, hned bývá oblečen v raucho svatebnie slavné a jakaus odplatau
velikau obdařen bývá a jakaus divnau slavau jako rauchem bývá odien, aby
byl král, dědic a syn, aby měl krásu velikau a čest divnau".
[67]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 381: "My kněžie měli bychom státi v těch branách
a vyhlédati tam a nětco sem a hotovi býti vždycky k vyjití".
[68]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 485.
[69]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 592.
[70]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 591: ".. a Kristus seděl na tom koni, na takovém lidu svatém
božím, a Duch boží byl v něm".
[71]
Srov. tamtéž, c.d., sv. II, s. 43.
[72]
Srov. Jakoubek ze Stříbra, Výklad na Zjevenie sv. Jana, vyd. F. ŠIMEK, sv.
I., Praha 1932, s. 559.
[73] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 36, s. 108: "Salus a domino
Jesu Christo, preter quem "alium fundamentum nemo potest ponere", quia ipse
est alpha et o, principium et finis nostre redempcionis et beatitudinis, ipse
est petra, de se dicens: Super hanc petram edificabo ecclesiam meam", que est
predestinatorum numerus".
[74]
Srov. tamtéž, s. 111: "videtur michi, quod inimici illi hominis Christi...
sunt omnes presciti, qui finaliter recusabunt regnacionem Christi super se. Illi
debent adduci in die iudicii et interfici gladio verbi dei, scilicet: "Ita,
maledicti, in ignem eternum", in quo mors dampnacionis vos depascet".
[75] K tomu
srov. J. KEJŘ, Husovo odvolání od soudu papežova k soudu Kristovu, Ústí
nad Labem 1999.
[76] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 47, s. 139: "Quod ut
fiducialius inpleretur, ad dominatricem mundi recurramus ipsique reverenter cum
angelo tremente a longe et salutante dicamus illud archangelicum: Ave Maria,
gracia plena, dominus tecum, benedicta".
[77] Tamtéž,
c.d., č. 48, s. 140.
[78] Tamtéž,
c.d., č. 48, s. 141.
[79] Tamtéž,
c.d., č. 49, s. 142.
[80] Tamtéž,
c.d., č. 49, s. 143.
[81] Tamtéž,
c.d., č. 49, s. 144; latinský text, č. 49*, s. 148: "donec hic bellum
Christi et Antichristi durabit".
[82] Tamtéž,
c.d., č. 49, s. 148: "Ó poněvadž on, pravý bůh, všemohúcí, jest s námi,
obránce najmocnější a najjistější, král a dárce najštědřejší, kdo
proti nám v boji ostojí, který strach nás od něho odlaučí, která
smrt oddělí?".
[83] Tamtéž,
c.d., č. 49, s. 146: "I co ztratíme, když pro něho /Krista/ zboží, přátely,
čest, bídný svět i život bídný složíme? Jistě teprv bídy zbudeme,
stokrát utěšenější zboží, přátely milejší a chválu radostivější
přijmeme, smrt nás od těch věcí neodlaučí. Neb kdo pro Krista umře, ten
vítězí, vší bídy zniká a radosti věčné požívá".
[84] Tamtéž,
c.d., č. 52, s. 154: "Hoc ipsum et vobis opto, et hortor vos in Christo Ihesu
cum omnibus vestris commensalibus, ut sitis parati ad prelium, quia primo
inceperunt Antichristi preludia, ad que primo consequetur pugna. Et oportet,
quod Auca alas moveat contra alas Vehemot et contra caudam, que semper cooperit
abhominacionem bestie Antichristi... disperdet dominus caput et caudam, id est
papam et eius prophetas, magistros, doctores et iuristas, qui falso nomine
sanctitatis cooperiunt abhominacionem bestie".
[85] Tamtéž,
c.d., č. 52, s. 154: "Adhuc maior est abhominacio bestie, que parata est a
quocunque veniente adorari, sedens in loco dignitatis, quasi sit deus, et
existens parata vendere, quidquid voluerit quis emere in spiritualibus; et
vendit illud quod non habet. Ve mihi ergo, si super ista abhominacione non
predicavero".
[86] Tamtéž,
c.d., č. 58, s. 163: "Scisma populi non credo quod posssit sopiri, quia
propheciam Christi oportet impleri, qui non venit "mittere pacem, sed gladium",
quo separet patrem a filio et matrem a filia etc. Et prophecia Pauli dicit, quod
non consumabitur filius iniquitatis, donec venerit scissio".
[87] Tamtéž,
c.d., č. 58, s. 163: "De victoria autem mea nichil ad famam seculi, quia scio,
quod vincit, qui occiditur".
[88] Tamtéž,
c.d., č. 60, s. 164: "Salus a Christo Ihesu, vero capite Romane ecclesie,
quod vere dat vivere, sentire et moveri spiritualiter membris suis".
[89] Tamtéž,
c.d., č. 60, s. 164-165: "Vere "latet angwis in herba". Nam si papa est
caput Romane ecclesie et cardinales corpus, tunc ipsi sunt tota sancta romana
ecclesia, sicut totum corpus hominis cum capite est homo; et ipsius discipuli,
Antichristi satellites, vocant antonomastice sanctam Romanam ecclesiam papam cum
cardinalibus, dato eciam, quod in loco Petri resideat Sathanas cum 12
superbissimis dyabolis incarnatus, cuius maxima et principium est, quod,
quidquid ipse cum suo corpore monstruoso diffinierit, quod hoc est ut fides
tenendum. Sic enim dyabolus temptans Christum dixit se habere potestatem omnia
regna dandi, si ipsum procidens adoraret. Et mirabile est, quid volunt
Antichristi discipuli iam determinare circa sacramenta. Numquid ab annis 1413
non stetit ecclesia sine determinacione illa futura?".
[90] Tamtéž,
c.d., č. 60, s. 165: "Ego scio, quod scripserunt ad curiam de consilio
doctorum et prelatorum, et illa reservant ad subscripcionem Antichristi, ut
decipiant, maiorem concedentes, et concludant: tu hereticus es! Nam sequitur:
Quidquid determinat sancta Romana ecclesia, id est papa cum cardinalibus, hoc
est ut fides tenendum; sed ipse cum suis determinat, quod indulgencie a pera et
a bursa sunt katholice: ergo hoc ut fides est tenendum. Sed tu Hus predicasti
oppositum, ergo revoca heresim, vel comburaris".
[91] Tamtéž,
c.d., č. 60, s. 165-166: "Et quis potest rimari ex nobis, quot secundum
voluntatem propriam inconveniencia concluderet Antichristus? Video ergo, quod
doctores vellent componere Christum cum Belial, sic tamen, quod christus non
habeat nominacionem capitis sancte ecclesie... Vellem scire, si papa Liberius
hereticus, similiter Leo hereticus, et Johannes papa, qui peperit puerum,
fuerunt capita sancte Romane ecclesie? Et si sci, tunc non refert, quin
aliquando depost meretrix vel Antichristus precipuus sit capud sancte Romane
ecclesie. Et tunc sine dubio wlt Antichristus parificari Christo. Sed "que
convencio Christi cum Belial?".
[92]
Srov. J. SEDLÁK, M. Jan Hus, c.d., s. 219-220; dále srov. Mistr Jan Hus,
Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON THOMSON, c.d., kap. IX., s. 72: "...
Aliter enim est mendax Antichristus, et quanto in alciori officio tanto maior
Antichristus".
[93]
Srov. J. SEDLÁK, Spis Stanislava ze Znojma "de Antichristo", v: Miscellanea
husitica Ioannis Sedlák, c.d., s. 122, pozn. 7: "Quo dato fieret imperium et
regnum Christi super terram, quod est militans presens ecclesia, peior et
crudelior tyrannis, quam esset aliqua quoad bona temporalia in tota gentilitate,
cum daretur discolis libertas et occasio circa quacumque materiam fidei non
clare et plane in scriptura expressam, ymmo forte et expressam, ut illi iuxta
suam apparenciam unam partem contradicionis docerent et dogmatizarent esse fidem
katholicam, alii autem aliam partem contradicionis, et nec unus nec plures nec
aliqua communitas visibiliter conversans in terris posset auctoritative illam
vel aliam partem corrigere, cohercere aut compescere per virtutem, legem et iura
sue fidei et sue confessionis et per claves ligandi et solvendi. Et sic tunc
prius Jerusalem, visio pacis et concirdie, ubi omnes debent id isum sapere
secundum Apostolum et teneri ad hoc faciendum, converteretur in Babiloniam
confusionis, ubi quilibet posset pro arbitrio suo non fidem pro fide vel fidem
pro non fide dogmatizare et asserere, et sic fidei dogmatizare et asserere, et
sic fidei katholice venenum et eternam mortem pestifere immitere, nulla
legislatoria, iusticiaria et iudiciaria potestate in terris perceptibiliter
exercenda habente id prohibere, corrigere, compescere et desperatum corrigi
exterminare".
[94] Nejde ovšem o Antikrista ve smyslu mystickém, jímž jsou všichni křesťané, protivící se svým životem Kristu, jak soudí J. Sedlák, M. Jan Hus, c.d., s. 220, ale ve smyslu přirozeném - neboť i Hus sám výslovně upřesňuje v šesté kapitole Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON THOMSON, c.d., s. 40: "Ubi autem corpus Christi vocatur misticum propter misterium celestis coniugii inter Christum et ecclesiam, corpus dyaboli non est sic in misticum sed obscurum, cum sic coniungi cum dyaboli non est sic in ministerium directe sed flagellum. Et sic corpus illud dyaboli habet esse naturale". Toto tělo ďáblovo, jež je synagogou Satanovou lze s jistou dvojznačností nazývat církví Kristovou vzhledem k Božímu dílu stvoření, opatrování a záchovy, avšak nikoli vzhledem k sjednocení v lásce v tom smyslu, jako se mluví o církvi Kristově, kterou si zamiloval, aby ji učinil nevěstou bez poskvrny k trvalému objetí. Která však z nich, zda církev Kristova nebo synagoga Satanova, je nebo bude početnější mezi lidmi nebo i mezi anděly, poznáme teprve, až Bůh Kristus Ježíš vynese konečnný soud, srov. tamtéž, s. 42.
[96] Jan ŽELIVSKÝ, Dochovaná kázání z roku 1419, sv. I., vyd. A. MOLNÁR, Praha 1953, VIII. Octava Paschae, s. 49-50, ř. 76-78: "O, utinam nunc sero modo nobis Dominus appareat, ut essemus equus glorie sue in bello contra Anticristum et eius membra".
[97] Mistr Jan Hus, Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON
THOMSON, c.d., kap. XVIII, s. 172-173: "Non tamen dico quod civitas Roma sit
sedes apostolica ad tantum necessaria, quod sine ea non possit stare ecclesia
Ihesu Christi, nam perpossibile destructa Roma ut Sodoma adhuc posset stare
ecclesia christiana. Nec eciam est verum, quod ubicunque est papa, ibi est
Roma, quamvis verum est, ubicunque fuerit papa, dum hic est in terris, ibi est
auctoritas Petri in papa, dum non discedit a lege domini Ihesu Christi".
[98] Tamtéž,
c.d., kap. IX., s. 70: "Si iam dictis virtutum viis incedit vocatus Petri
vicarius, credimus, quod sit verus eius vicarius et precipuus pontifex ecclesie
quantam regit. Si vero vadit viis contrariis, tunc est Antichristi nuncius,
contrarius Petro et domino Ihesu Christo"; papež však může být i
Antikristem, srov. kap. XIII., s. 103: "Et tunc de Antichristo patet, quia
omnis papa vivens contrarie Christo, sicut et quilibet homo perversus, dicitur
comuniter Antichristus, iuxta illud I Joh. II, 18: Antichristi multi facti sunt".
[99] Tamtéž,
c.d., kap. IX., s. 70: "Sed nemo vere et Christo acceptabiliter gerit vicem
Petri, nisi sequatur eum in moribus, cum nulla alia sequela est pertinens, nec
aliter nisi sub illa condicione recipit a deo procuratoriam potestatem. Et ideo
ad tale officium vicarium requiritur et morum conformitas et instituendis
auctoritas".
[100]
Srov. Decretum Gratiani, Dictum ante cap. 1, Distinctio XL.
[101] Srov. W. ULLMANN, Principi di governo e politica nel
Medioevo, Bologna 19822, s. 1130-131.
[102] Mistr Jan Hus, Tractatus de ecclesia, vyd. S. HARRISON
THOMSON, c.d., kap. VI., s. 42: "Omnipotens domine, qui es via, veritas et
vita, tu nosti quam pauci in te ambulant istis temporibus. Pauci te caput suum
in humilitate, miticia, paupertate, castitate, laboriositate et paciencia
imitantur. Aperta est via Sathane: multi vadunt per eam. Adiuva pusillum gregem
tuum, ut non te deserat, sed per viam angustie finaliter te sequatur".
[103] M.
Jana Husi Korespondence a dokumenty, c.d., č. 69, s. 179: "En, carissimi, iam
evidentem luporum demonstracionem habemus, insuper et doctrinam, ne paciamur nos
ab illis de via Christi seduci, qua contendimus ad celestia venire gaudia".
[104] Tamtéž,
c.d., č. 70, s. 181: "... appropinquat enim iudicium iudicis sagacissimi,
iustissimi et terribilissimi".
[105] Tamtéž,
c.d., č. 87, s. 208.
[106] Tamtéž,
c.d., č. 100, s. 223.
[107] Tamtéž,
c.d., č. 100, s. 224.
[108] Tamtéž,
c.d., č. 108, s.
242: "Liberavit dominus Jonam de ventre ceti, Danielem de lacu leonum,
tres pueros de camino ignis, Susannam de iudicio falsorum testium, et me potest
pro gloria sui nominis et pro verbo predicando, si expedierit, liberare. Si
autem mors preciosa in conspectu domini venerit, sit nomen domini benedictum".
[109] Tamtéž,
c.d., č. 110, s. 244: "Inimici mei dixerunt, quod nulla michi dabitur
audiencia, nisi prius solvam duo milia ducatorum Antichristi ministris pro
impensis".
[110] Tamtéž,
c.d., č. 118, s. 255: "Adiuvet nos Christus, ne gluciat nunc Antichristus",
zde se znovu objevují i zmíněné biblické postavy spravedlivých.
[111] Tamtéž,
c.d., č. 145, s. 300-301: "O sancte deus, quam late potenciam et crudelitatem
extendit Antichristus! Sed spero, quod abreviatur potencia sua, et amplius
denudabitur iniquitas eius in fideli populo. Deus omnipotens confirmabit corda
suorum fidelium, quos elegit ante mundi constitucionem, ut accipiant
inmarcescibilem glorie coronam. Et furiat, quantum velit, Antichristus, non
prevalebit contra Christum, qui illum "interficiet spiritu oris sui", ut ait
apostolus".
[112] Tamtéž,
c.d., č. 147, s. 305-306.
[113]
Srov. H.A. OBERMAN, Hus a Luther. Antikrist a druhý reformační objev, v: Jan
Hus mezi epochami, národy a konfesemi. Sborník z mezinárodního
sympozia, konaného 22.-26. září v Bayreuthu, SRN, red. J.B. LÁŠEK,
Praha 1995, s. 269.
[114]
Srov. A. MOLNÁR, Hledej pravdu! Jan Hus, v: týž, Na rozhraní věků. Cesty
reformace, Praha 1985, s. 13.