Odpověď na Boží volání v biblické spiritualitě P. Jaroslav Brož Th.D. |
To, co nazýváme povoláním ke kněžství, k řeholnímu životu, k plnějšímu
následování Ježíše, nemůžeme omezit na intenzivní okamžiky, v nichž jsme
poznali pozvání ke své osobní duchovní cestě. Povolání podle Písma svatého má
mnohem hlubší kořeny a širší dosah.
Chceme-li mluvit o svém povolání, musíme začít od první stránky Bible.
Náš život s Bohem a naše služba Církvi začíná tam, kde Bůh člověka oslovuje a
člověk mu odpovídá. Tuto schopnost má každý z nás na základě své stvořenosti.
Bůh stvořil člověka slovem (Gn 1,26). Schopnost rozumět Božímu hlasu, Božímu
oslovení, je tedy vepsána do naší přirozenosti. Můžeme říci, že prvotním
smyslem lidského života je naslouchat Bohu a odpovídat mu.
Tuto schopnost v člověku nezničil ani hřích. První člověk a jeho žena
po své vzpouře proti Bohu slyší Hospodinův hlas, když se prochází za denního
vánku v rajské zahradě (Gn 3,8). A Bůh je ochoten i za tohoto stavu člověka
oslovit, hledat ho, volat k němu: "Kde jsi?" (Gn 3,9). A člověk
nadále slyší, ale ztrácí radostnou pohotovost k odpovědi: "Slyšel jsem
tvůj hlas a bál jsem se" (Gn
3,10). Tady začíná nová etapa vztahu člověka k Bohu. Člověk se má učit znovu
poslušnosti vůči Bohu a v ní najít znovu smysl svého života a svoji radost.
Boží oslovení s sebou nese dynamismus, sílu, která naléhá a je schopná
dát do pohybu můj život. Tento dynamismus má vyústit do odpovědi na Boží
volání. Jaké vlastnosti tato odpověď má mít? Její podstatné vlastnosti
vycházejí z její podstaty.
První charakteristika naší odpovědi se vztahuje k předmětu. Předmětem odpovědi je ten prvek, který je původcem Božího
dynamismu v člověku: Boží slovo. Tak
odpovídá na Boží nabídku Maria: "Jsem služebnice Páně, ať se mi stane
podle tvého slova" (Lk 1,38). K tomuto druhu odpovědi zve také nás všechny
svými posledními slovy v Bibli zaznamenanými: "Učiňte, co vám řekne"
(Jan 2,5).
Odpověď na Boží slovo předpokládá, že nejprve rozlišíme, zda mě
oslovuje skutečně Bůh, nebo zda se jedná o projev mého podvědomí, mých
instinktivních přání, očekávání, nenaplněných tužeb oděných třebas do
náboženského roucha. Někdy je třeba velikého úsilí, rozlišování a pomoci
duchovního vůdce, aby se Boží oslovení jasně rozlišilo.
Naše odpověď je podstatná pro celé povolání; samo Boží volání ji vyžaduje.
Bez odpovědi zůstává neúplné a neúčinné. Abraháma lze považovat v dějinách
spásy za prvního povolaného. V jeho povolání se zdůrazňuje výslovně poslušnost jako ustavující prvek
odpovědi: "A Abrahám se vydal na cestu, jak mu Hospodin přikázal" (Gn
12,4). V síle poslušnosti věřící a poslušný Abrahám přijímá plné Boží
zaslíbení: "Přisáhl jsem při sobě, je výrok Hospodinův, protože jsi to
učinil a neodepřel jsi mi svého jediného syna, jistotně ti požehnám a tvé
potomstvo jistotně rozmnožím jako nebeské hvězdy a jako písek na mořském břehu.
Tvé potomstvo obdrží bránu svých nepřátel a ve tvém potomstvu dojdou požehnání
všechny pronárody země, protože jsi
uposlechl mého hlasu" (Gn 22,16-18). Poslušná odpověď na Boží pozvání
je zdrojem duchovní síly. V tomto případě tak veliké, že dynamizuje ještě po
staletích Pavlovo hlásání svobodného přijetí evangelia pohany (viz listy
Galaťanům a Římanům).
Protože odpověď je konstitutivním prvkem povolání, uchovává si povolání
charakter dialogického osobního vztahu. Tento vztah je svobodný a dobrovolný,
uskutečňovaný v klimatu modlitby, v bezprostředním kontaktu života s Bohem.
Zasvěcená osoba podstatně žije a čerpá sílu a smysl svého života z prožívání
tohoto vztahu. My nemůžeme žít ze své služby. Do ní vkládáme to, co jsme
přijali od Boha. Kdo by byl ve svém osobním prožívání závislý jen na službě, na
jejím zdaru či nezdaru, brzy vyhoří.
Odpověď na Boží volání se neuskuteční jednou pro vždy. Můžeme ji v
podstatě definovat jako ustavičnou
učenlivost vůči Božímu Duchu, který někdy může i bránit vlastním
apoštolským plánům (srov. Sk 16,6nn: Duch svatý nedovoluje jít hlásat
evangelium tam, kde to podle lidských očekávání mohlo být výhodné. Je třeba mít
odvahu uposlechnout vnuknutí Ducha i když nás zve ke službě v lidsky neperspektivním
prostředí. Pokud zasévá skrze nás on, naše dílo vždycky rozkvete).
Aby proces povolání byl úplný, je třeba nutně na Boží volání odpovědět,
takže ve skutečnosti je více povolaných
než vyvolených (Mt 22,14). Více je těch, kdo přijímají Boží volání, než
těch, kdo skutečně vstoupí do situace odpovědi a užívají milosti povolání, aby
věrně naplnili jeho autentické podmínky. S velkou názorností o tom mluví
podobenství o pozvání na hostinu (Mt 22,1-14; Lk 14,16-24). Je tu i možnost, že
člověk povolání odmítne. Situace toho, kdo pozvání odmítl (srov. Lk 14,24) je
vždycky horší než toho, kdo pozvání nikdy neobdržel: "Sůl je jistě dobrá
věc. Jestliže však sůl ztratí slanou chuť, čím zase nabude slanosti? Nehodí se
ani do země ani do hnoje; vyhodí se ven" (Lk 14,34n).
Charakteristiky odpovědi na
Boží volání
Boží volání je třeba
přijmout tak, jak skutečně je, tj. jako milost,
a ne jako vlastní nároky (např. z domýšlivosti, že já bych se hodil právě pro
to či ono). A protože je založeno na milosti, nevyžaduje odpověď násilím, nýbrž
svobodně. Reakce na Boží volání tedy mohou být různé. Písmo svaté jich uvádí
několik:
a) Někteří pozvání na hostinu nepřijmou (Mt 22,2-7; Lk 14,18-20).
Lukášova verze uvádí úplněji důvody odmítnutí. Jsou tři: a) Koupil jsem pole,
musím se na ně jít podívat; b) Koupil jsem pár býků, a jdu je vyzkoušet; c)
Oženil jsem se, a proto nemohu přijít. V těchto třech postojích jsou zastoupeny
tři nejsilnější tendence v lidské instinktivní oblasti, které brání naší plné
odpovědi na Boží volání a život podle evangelia: a) oblast kaptativní - touha
po vlastnění; b) oblast agresivity - touha dobývat a být nezávislý; c) oblast
seberealizace v oblasti sexuality. Slib chudoby, poslušnosti a čistoty posilují
tendenci ke svobodě od těchto instinktivních složek naší osobnosti a napomáhají
k jejich integraci do odpovědi na Boží povolání.
b) Jiní vstupují do struktury povolání bez náležitých podmínek (Mt
22,11-14). Svatební šaty symbolizují ochotu k obrácení - radikální změně
života.
c) Další žijí ve struktuře, aniž v ní uchovávají olej dobrých skutků a
lásky (Mt 25,1-13). Je to třeba případ těch, kdo se pasivně "vezou"
vnějším během řeholního života, aniž mu dávají osobně vnitřní náplň. To je i
hřích farizeů a zákoníků - pokrytectví, které Ježíš velice silně pranýřoval.
d) Jiní zacházejí s přijatými dary nedbale bez snahy je zužitkovat (Mt
25,14-20). Hřivnami v našem případě nejsou na prvním místě přirozené
předpoklady a vlohy, ale dary, které nám svěřil Pán ve spojení s naším
povoláním: hodnoty slibů, svěcení atd. Ty máme především mnohonásobně zúročit
spoluprací s nimi.
e) Někteří nechají Slovo zcela bez odpovědi z duchovní lenosti. Srov. Přís 24,30-34:
Šel jsem kolem pole
muže lenivého,
kolem vinice člověka bez
rozumu,
a hle, byla celá
zarostlá plevelem,
celý její povrch
pokrývaly kopřivy
a její kamenná zeď byla
pobořena.
Když jsem na to hleděl,
vzal jsem si to k srdci,
přijal jako napomenutí
to, co jsem viděl:
Trochu si pospíš, trochu
zdřímneš,
trochu složíš ruce v
klín a poležíš si
a tvá chudoba přijde jak
pobuda
a tvá nouze jako
ozbrojenec
f) Někteří se nadchnou odpovědí čistě afektivní, srov. Ez 33,30-33:
Ty, lidský synu, slyš.
Synové tvého lidu si o tobě povídají u zdí u vchodů do domů a mluví mezi sebou,
jeden s druhým: "Pojďte a poslechněte, jaké slovo vychází od
Hospodina!" Přicházejí k tobě, jako když se schází lid k rokování, a
sedají si před tebou jako můj lid. Poslouchají tvá slova, ale podle nich
nejednají. V ústech mají horoucí slova o tom, co udělají, ale jejich srdce tíhne
za jejich mrzkým ziskem. Tys pro ně jako ten, kdo horoucně a krásně zpívá a
pěkně hraje. Poslouchají tvá slova, ale vůbec podle nich nejednají. Až to
přijde, a už to nadchází, poznají, že byl mezi nimi prorok.
g) Jiní naopak odpovídají kladně, ale s jinými plody podle kvality své
přirozenosti, a nikoli podle Boží vůle; Mt 11,16-19/Lk 7,31-35): "Hráli
jsem vám, a vy jste netancovali, naříkali jsme, a vy jste neplakali". Pán
chce, abychom reagovali na jeho vedení
a impulsy Ducha svatého, a ne abychom mu sloužili realizací sebe. Jen tak
budeme svobodní srdcem, a tudíž schopni "radovat se s radujícími a plakat
s plačícími" (Řím 12,15).
Ježíš volá každého člověka slovem svého evangelia již od počátku svého
kázání zde na zemi. A již od počátku také vyvolává v lidech odpověď, jejímž
předmětem je následování Pána (Jan
1,38a; srov. 6,68n). Vyžaduje, aby se člověk osvobodil od jakéhokoli jiného
pouta sociálního nebo rodinného (Mk 1,16-20; 2,13n). První učedníci věrně
splnili tyto podmínky a stali se tak vzory autentické odpovědi na povolání (Jan
1,35-51).
Odpověď na Boží volání obsahuje v celém procesu 3 kroky:
a) nezůstat v odmítavém postoji: Jako příklad si uveďme Petrovo chování
v Antiochii, jak je popisuje apoštol Pavel: "Než totiž přišli lidé z
Jakubova okolí, jídal společně s pohanokřesťany. Ale když přišli, začal se
stranit a odlučovat, protože měl obavy z oněch židokřesťanů" (Gal 2,12).
Petr zřejmě ještě celým srdcem nepřijal otevření evangelia pro pohany, jak mu
to bylo Bohem sděleno Joppe (Sk 10,9-16). Vnějším chováním přijal svobodu od
požadavků Zákona, avšak v srdci mu zůstalo odmítavý postoj, který se projevil v
krizové situaci, když pociťuje silný tlak zastánců opačného mínění. Po vyjevení
této skryté tendence svého srdce může tento rozpor duchovně řešit.
b) přijmout odpověď kladně v postoji úcty (tj. pokory, ve vědomí, že
povolání svojí velikostí převyšuje moje lidské schopnosti a možnosti):
"Žijte způsobem hodným toho povolání, které jste dostali: buďte přitom
všestranně pokorní, mírní a trpěliví" (Ef 4,1n).
c) uskutečnit ji skutky: ".jeho milost, kterou mi udělil,
nezůstala ležet ladem. Ano, pracoval jsem do únavy daleko více, než všichni
ostatní. Vlastně ne já, nýbrž Boží milost se mnou" (1 Kor 15,10).
Přehled odpovědi na Boží
volání v dějinách spásy
Již ve Starém zákoně si Bůh pro sebe získává levity ("Budou mi
odděleni z Izraelců jako dar." Nm 8,16nn), kteří si mají dobrovolně zvolit
Boží vůli jako prvořadou směrnici svého života ("Tvůj podíl i tvé dědictví
uprostřed Izraelců jsem já" Nm 18,20; "Ty jsi Hospodine, mým dědičným
podílem i mou číší." Žl 16,5n).
Také struktura pravého proroka je utvářena poslušnou odpovědní na Boží
slovo (srov. 1 Král 13,8nn), které k němu dospělo nezávisle na jeho vlastní
iniciativě. Tneto postoj odpovědi je u Ezechiela symbolizován v požadavku, aby
se postavil na nohy, tj. do postoje připravenosti (Ez 2,1). Stejný postoj
zjišťujeme v Novém zákoně u Jana Křtitele: "Ženich je ten, kdo má nevěstu.
Ženichův přítel, který u něho stojí a
čeká na jeho rozkaz, upřímně se raduje, když uslyší ženichův hlas"
(Jan 3,29 - Český ekumenický překlad odpovídá lépe řeckému originálu). Elizeus
(Elíša) svoji odpověď na prorocké povolání, dané mu skrze Eliáše, zpečetí
kultickým způsobem. Přináší Hospodinu oběť, v níž se zřekne své minulosti a
veřejně se zasvětí svému povolání a zapojí do obřadu své odpovědi veškerý lid
(1 Král 19,21).
Iniciativa povolání vychází přirozeně vždycky od Druhého.[1] Když nás
Bůh zve k odpovědi na své volání, vždycky se dovolává lidské svobody: "Chceš-li být dokonalý." (Mt 19,21).
Právě tato stránka svobodné volby vyvolává krizi rozlišování, v níž se
uskutečňuje celá odpověď (Jan 6,67: "I vy chcete odejít?"). Její
autentický charakter je určen otevřeností,
jak ji dosvědčuje Ježíš vůči Otci: Když přicházel na svět, řekl: "Tady
jsem, abych plnil tvou vůli" (Žid 10,5nn). A potom při svém poslání
neuskutečňuje nic skrze sebe, protože by to nebylo svobodné odevzdání se do
Otcovy lásky (Jan 10,18; srov. 5,19.30; 8,28n).
Tímto směrem začíná svoje poslání také sv. Pavel, když s otevřeností
odpovídá na Ježíšovo volání: "Pane, co chceš, abych učinil?" (Sk
22,10). Veškerá činnost z povolání je tedy vázána více na odpověď než na pouhé
osobní kvality. Pro účinnost mého života a působení pro Boží království je
rozhodující, že jsem Bohu svobodně
odpověděl, a ne jaké přirozené
předpoklady mám. Tak například na
pozadí pocitu neschopnosti, nečistoty a hříšnosti rozhoduje o účinnosti
Izaiášova poslání jeho svobodná odpověď:
"Hle zde jsem, pošli mne" (Iz 6,8). Pouze lidské kvality totiž
neustavují povolání ani poslání. Bůh dává rozličné milosti, které člověka
uschopňují ke službě a něž má povolaný odpovědět: "Podle Boží milosti,
která mi byla dána, položil jsem jako zkušený stavitel základy." (1 Kor
3,10). Je sice pravda, že Boží dary jsou neodvolatelné (Řím 11,29). Tyto dary
se však neaktualizují, nesetkají-li se s osobní odpovědí. Proto Pavel vyzývá,
aby se původní charisma ustavičně oživovalo trvalým odpovídáním na ně (2 Tim
1,6: ".zase oživ plamen Božího daru"). Je třeba se starat, aby člověk
neupadl do nedbalosti (1 Tim 4,14: "Nenech v sobě ležet ladem Boží
dar").
Když se toto volání setká s odpovědí, samo povolání pak působí v
člověku jeho zasvěcení a svatost, tj. vztaženost člověka k Bohu, vázanost na
Boha (ve smyslu re-ligio = navázání,
vazba): "posvěceni v Kristu Ježíši a povoláni do stavu svatých" (1
Kor 1,2). Naše trvalá odpověď volajícímu Bohu pak každý den dynamizuje náš
život a činnost (srov. Ef 4,1: žít způsobem hodným, tj. vycházejícím či
pramenícím z povolání jako z jeho silového zdroje). Je však třeba každý den
znovu Boží volání přijímat, vždyť Bůh volá vždy v přítomnosti: "Věrný je
ten, který vás povolává, a on to také
splní" (1 Sol 5,24).
Očišťování odpovědi od překážek
Tato odpověď však nedojde trvalého a dokonalého dovršení, leč skrze
nesnáze. Předpokládá totiž očišťování od všech překážek. Po Abrahámovi Bůh žádá
odpověď na volání ve spojení s tím, že se zřekne své minulosti ("Odejdi ze
své země, ze svého rodiště a z domu svého otce" Gn 12,1) a také budoucnosti
("Vezmi svého jediného syna Izáka, kterého miluješ. a obětuj ho" Gn
22,2). Rabínská tradice neváhá připisovat také Izaiášovi úděl všech proroků,
tj. utrpení, i když Bible připomíná pouze jeho zážitek při povolání (srov. Iz
6,8; srov. 52,13-53,12). Jeremiášova odpověď na povolání vyžaduje hlubokou
samotu: "Nesedám v kruhu těch, kdo se vysmívají, a nejásám. Kvůli tvé ruce
sedím osamocen, neboť jsi mě naplnil svým hrozným hněvem" (Jer 15,17).
Mezi Božími nároky na proroka je i požadavek celibátu: "Stalo se ke mně slovo
Hospodinovo: Neber si ženu" (Jer 16,1nn). A Hospodinův služebník
potvrzuje, že necouvnul před žádnou nespravedlností, kterou měl vytrpět (Iz
50,6nn).
Očišťování nesnázemi a překážkami vyžaduje také odpověď na Boží volání
v Novém zákoně. Povolání Josefovo vyžadovalo vždy nesnadnou odpověď (Mt
2,13nn.19-23). Zvláště pak Panna Maria je postavena před povolání a poslání,
které ji od počátku zbavuje lidských jistot ("Jak se to stane?" Lk
1,34). A vrcholný okamžik jejího povolání bude proniknut bolestným mečem, který
vyjeví smýšlení mnoha srdcí (Lk 2,35).
Také Ježíš prožívá plnost své odpovědi v radikálním postoji
oproštěnosti od všech lidských vazeb (Lk 2,43.49; 8,19nn; Jan 19,25nn), aby
mohl být pouze ve věcech svého Otce. Jeho pokušení jsou výrazem nesnází, do
nichž je zahalena jeho služebná odpověď. Prochází nebezpečím, že bude ve službě
hledat sebe sama (pokušení použít Boží moci ve svůj prospěch, když má hlad),
nebo že zamění Boží poselství za domnělé lidské výhody pro misii (pokušení
použít světské moci pro účinnější šíření Božího království), nebo že se nebude
umět svěřit do Boží vůle (pokušení zkušenostně si ověřit, že Boží andělé ho v
nebezpečí ochrání). Ježíš na všechna pokušení odpovídá jako nový Adam a nový
Izrael. Stává se tak vzorem odpovědi pro celou Církev: čelí pokušení
interiorizovaným, tj. srdcem přijatým Božím slovem, které ho poučuje, jak
rozlišovat mezi různými duchy. Ježíš plně aktualizuje svoji odpověď na kříži,
kde jednou provždy dosáhne plné odevzdanosti ve svém poslání (Žid 5,5-10; Jan
12,23-32). Zde hluboce uplatňuje svůj radikální postoj, že nikdy nekoná svoji
vůli, nýbrž vůli svého Otce, který ho poslal (Mk 14,35n; srov. Jan 6,38).
Také učedníci odpovídají na Ježíšovo volání s vědomím, že opouštějí
všechno (Lk 5,11), absolutně všechno (Lk 14,33: "Tak ani každý z vás, kdo
se nezřekne všeho, co má, nemůže být mým učedníkem"), až tak, že ve svém
životě ponesou s Ježíšem svůj kříž (Lk 14,27: "Kdo nenese svůj kříž a
nejde za mnou, nemůže být mým učedníkem").
Také Pavlovo povolání předpokládá řadu utrpení: "Já mu ovšem
ukážu, jak mnoho musí pro mě vytrpět" (Sk 9,16). Povolání totiž nikdy
nevylučuje boj, ba právě ho předpokládá. Pavel od svého povolání se nenechá
určovat tělem ani krví (Gal 1,16b;[2] srov. 2
Kor 5,16). Zcela se odevzdává odpovědi na volání bez jakékoli iluze, která by
mohla určovat jeho kariéru (Flp 3,12nn), nebo naplnit službu, kterou přijal od
Pána Ježíše (Sk 20,24). Ví, že ten, kdo přijal od Pána zvláštní povolání, bude
podroben náročnějšímu soudu (1 Kor 9,16), jak to Bůh naznačuje již skrze
proroka Ámosa: "Pouze k vám jsem se znal ze všech čeledí země, a proto vás
ztrestám za všechny vaše nepravosti" (Am 3,2).
Biblické prameny tedy uchovávají vzpomínku na převážně kladné odpovědi
velikých biblických postav. Zároveň však neustávají připomínat ustavičné
obtíže, na něž odpověď povolaného naráží: Mojžíšovy pochybnosti v Meribě (Ex
17,7); zlaté tele v příběhu o Árónovi (Ex 31,1-6); Davidova nevěrnost v příběhu
o Uriášovi nebo o sčítání vojska (2 Sam 12,1-15; 24,1-10); trvalé vnitřní boje,
které zakoušel při své odpovědi Jeremiáš (Jer 1,6n; 15,11.15a; 20,7nn);
možnost, že Ezechiel nesplní svoje poslání napravit lid (Ez 3,16-21). Především
však v případě Saula, který byl Bohem zamítnut proto, že nezůstal věrný
Hospodinově svrchovanosti a využíval královského postavení pro osobní výhody, a
ne v poslušnosti Božímu slovu. Proto Bůh - antropomorfisticky řečeno - lituje,
že ho vyvolil za krále (1 Sam 15,10). Vytváří se tu dramatický kontrast mezi
vyvolením a odmítnutím. Není to projev Boží vrtkavosti, nestálosti. Skrze
Samuela tu ukazuje svoji suverénní svobodu.
Vzorovou odpověď uprostřed velikých nesnází pak dává starozákonní Job
(srov. Job 1,20nn; 2,8nn; 42,7-12a).
Dalšími tématy, která by v souvislosti s odpovědí na Boží volání
zasloužila podrobnější rozvedení, jsou:
-
trvale meziosobní charakter odpovědi na Boží volání
-
odpověď předpokládá závazek (vazbu) - charakter
smlouvy s vlastnostmi manželství
-
odpověď předpokládá a vyžaduje pokrok
-
věrnost: trvalá věrnost může člověka dovést k dokonalosti
jeho odpovědi
-
plodem dokonalosti je svatost
Část tohoto textu byla přednesena na pouti řeholníků a řeholnic na
Svatém Kopečku dne 8. května 2002.
Literatura
J. Luzarraga, La respuesta vocacional en la espiritualidad
bíblica, Teología Espiritual XXIX (1985) 231-257.
J. Luzarraga, Espiritualidad bíblica de la vocación,
Madrid 21984.
[1] Je třeba ustavičně si zdůrazňovat, že Bůh, který volá, je Jiný, neslučitelný s projekcemi našich podvědomých přání a očekávání. Proto v odpovědi na Boží volání dotyčný nemůže usilovat o svoji seberealizaci, nýbrž o sebepřekročení (autotranscendenci), v němž nakonec však nalezne nejlepší realizaci sebe, svých životních možností.
[2] V řec. textu: "nešel jsem k tělu a krvi", tj. k žádnému člověku. Pavel ujišťuje Galaťany, že jeho povolání není výsledkem čistě lidského vlivu, ale pochází od Pána.