DONUM VITAEO respektování rodícího se lidského života a o důstojnosti plození |
"Tys přece stvořil mé ledví,
utkal jsi mě v lůně mé matky.
Chválím Tě, že jsem vznikl tak podivuhodně,
úžasná jsou Tvá díla."
(Žl 138,14-15)
Dar života - hned první slova instrukce Kongregace pro nauku
víry nabízí správné východisko při obtížném hledání odpovědí
na otázky, které vyvolávají ve svědomí odpovědných lidí
možnosti biologie a lékařství v oblasti sdílení lidského života.
Jestliže život není výsledkem náhody, ale osobním Božím
darem, všechny zásahy do jeho sdílení a vývoje i v
nejrannějších stádiích existence lidské bytosti mohou být k
jejímu užitku i k užitku celého lidstva jen tenkrát, jsou-li v
souladu se záměry Stvořitele. Proto je i pro genetiku užitečné a
dokonce naléhavě nutné hledat a respektovat hranice mravně
dovoleného. Další pokrok pak jistě přinese nové možnosti i
tam, kde zatím ještě není možné setřít slzy (předcházení
tělesným a duševním postižením, pomoc manželům, kteří
zatím marně touží po dětech ...).
Kde však věda podlehne staronovému pokušení "být jako
Bůh", je samotný zdroj lidského bytí vystaven ohrožení, které
by mohlo být nebezpečnější než nukleární zbraně. V této
oblasti je však tolik idejí a nejrozličnějších mínění, že i člověk
dobrých úmyslů se jen těžko orientuje. Křesťanská etika je
obohacena o moudrost, kterou vnesla do lidského hledání
pravdy o životě událost vtělení a vykoupení.
Zprostředkovává myšlenky Boží, informace z jiného zdroje
poznání, než jaký má věda, která čerpá z výzkumu. Tyto
myšlenky jsou jistě určující pro věřící, ale nemohou nechat
lhostejnými ani ty, kdo nevěří, či jsou odlišné víry, pokud jsou
čistí, upřímní a bez předsudků. Utváření "civilizace lásky", o
níž hovoří poslední papežové, je záležitostí všech lidí dobré vůle.
Na katedrále v Chartres je nápis: Magnacum reverentia creavit
Deus hominem - Bůh stvořil člověka s velikou úctou. S touto
úctou je třeba vždy přistupovat k daru života.
Mons. Jiří Mikulášek
A. Bůh, Stvořitel a Otec, svěřil člověku život jako svůj dar. To
člověka zavazuje, aby si uvědomoval jeho nevýslovnou cenu a
přijal za něj odpovědnost. Tento základní princip musí být
středem úvah, jejichž cílem je objasnit a vyřešit mravní otázky
vyvolané umělými zásahy do rodícího se života a do procesu plození.
Díky pokroku biologických a lékařských věd má člověk k
dispozici stále účinnější terapeutické zdroje, ale může také
získat novou moc, ovšem s nepředvídatelnými důsledky, na
lidský život v jeho počátku a v jeho údobích. Různé metody
umožňují dnes zasahovat do procesu plození a to nejen aby se
jimi napomáhalo, ale aby jej též řídily a usměrňovaly.
Takovéto techniky dovolují sice člověku, aby měl ve svých
rukou vlastní osud, avšak uvádějí ho též v pokušení, aby
překročil meze rozumného ovládání přírody. Mohou být
pokrokem ve službách člověka, ale přinášejí s sebou
nebezpečné hrozby. Proto mnoho lidí naléhavě žádá, aby při
zásazích do plození byly zaručeny hodnoty a práva lidské
osobnosti. Žádosti o objasnění a radu, jaké stanovisko je třeba
zaujmout, přicházejí nejen od věřících, nýbrž i od těch, kdo
alespoň uznávají, že posláním církve pro její bohaté zkušenosti
s lidmi je sloužit civilizaci lásky a životu.
Církevní Učitelský úřad nezasahuje do oblasti
experimentálních věd svou vlastní kompetencí; jakmile se však
seznámí s údaji, jež podávají bádání a technika, chce v duchu
svého evangelního poslání a apoštolské povinnosti poskytnout
lidem morální učení odpovídající důstojnosti lidské osobnosti a
jejímu povolání ve všech složkách. Proto vysvětluje měřítka,
podle nichž se má posuzovat praktické uplatňování vědeckého
bádání a techniky, zejména pokud jde o lidský život a jeho
počátky. Těmito měřítky jsou úcta k člověku, jeho obrana a
rozvoj, jakož i jeho prvořadé a základní právo na život a jeho
důstojnost jako osoby, která má duchovní duši, mravní
odpovědnost a je povolána k blaženému společenství s Bohem.
Zásah církve je i na tomto poli podmíněn láskou, jakou musí
milovat člověka a projevuje ji tím, že mu pomáhá poznávat a
respektovat svá vlastní práva a povinnosti. Tato láska čerpá ze
zdrojů Kristovy lásky. Rozjímáním o tajemství vtěleného Slova
církev poznává i tajemství člověka. Hlásáním Evangelia spásy
zjevuje člověku jeho vlastní důstojnost a vybízí ho, aby plně
objevil pravdu o sobě samém. Církev tak razí cestu pravdě a
osvobození člověka tím, že znovu poukazuje na Boží zákon.
Protože je Bůh dobrý, dává lidem svá přikázání a milost k
jejich zachovávání, aby jim ukázal cestu života. A rovněž z
dobroty Bůh stále nabízí všem lidem své odpuštění, aby mohli
na této cestě vytrvat a aby jim k tomu pomáhal. Kristus má
soucit s naší slabostí, vždyť je naším Stvořitelem a
Vykupitelem. Kéž jeho duch uschopní ducha lidí, aby přijali
dar Božího pokoje a správně chápali i jeho předpisy.
B. "Bůh stvořil člověka ke svému obrazu a podobě, jako muže
a ženu je stvořil" a dal jim za úkol podmanit si Zemi. Základní
vědecké bádání a jeho praktické uplatňování jsou významným
výrazem této vlády člověka nad tvorstvem. Věda a technika
jsou cennými zdroji, jsou-li postaveny do služeb člověka a
podporují-li jeho všestranný rozvoj pro obecné blaho a dobro.
Nemohou však samy od sebe vysvětlit smysl lidského bytí a
pokroku. Jsou určeny pro člověka, jenž jim dal vznik a růst.
Své cíle a vědomí vlastních mezí pak čerpají z lidské osoby a
jejích mravních hodnot.
Bylo by tedy sebeklamem vyžadovat mravní neutralitu pro
vědecká bádání a jejich uplatňování. Na druhé straně nelze
odvozovat orientační měřítka z pouhé technické účinnosti, z
užitku, který mohou poskytnout některým lidem, ale na úkor
jiných, anebo, ještě hůře, z vládnoucích ideologií. Proto věda a
technika vyžadují již svým vnitřním významem
bezpodmínečné respektování mravních základních měřítek,
tzn. musí být postaveny do služeb člověka jako osoby, jeho
nezcizitelných práv a jeho opravdového a všestranného dobra
podle Božího plánu a vůle.
Rychlý rozvoj technologických objevů činí ještě naléhavějším
požadavek respektování uvedených měřítek. Věda bez svědomí
může vést jen ke zkáze člověka. Náš věk potřebuje tuto
moudrost více než minulá staletí k tomu, aby zlidštěly všechny
vynálezy člověka. Vroucí osud světa je v nebezpečí,
nevyvstanou-li skutečně moudří lidé.
C. Která mravní měřítka je třeba používat k objasnění otázek,
které dnes vyvstávají na poli tzv. biomedicíny?
Odpověď předpokládá správné pojetí přirozenosti lidské
osoby, pokud jde o její tělesnou stránku. Lidská osoba se totiž
může sama uskutečnit jako jednotný celek pouze v souladu se
svou opravdovou přirozeností a ta je zároveň tělesná i
duchovní. Lidské tělo v důsledku své základní jednoty s
duchovou duší nemůže být považováno za pouhý soubor tkání,
orgánů a funkcí, ani nemůže být hodnoceno stejně jako tělo
živočichů. Přirozený mravní zákon tlumočí a předpisuje cíle,
práva a povinnosti, založené na tělesné a duchovní povaze
člověka jako osoby. Nelze jej tedy chápat jakoby zavazoval jen
biologicky, nýbrž je třeba definovat jej jako racionální řád,
podle něhož je člověk Stvořitelem povolán, aby řídil a
upravoval svůj život a jednání a zejména aby užíval své vlastní
tělo a rozhodoval o něm.
Z takovýchto zásad můžeme vyvodit první důsledek: zásah
proti lidskému tělu se nevztahuje pouze na tkáně, orgány a
jejich funkce, nýbrž zahrnuje v sobě na různých úrovních i
člověka jako osobu. Má tedy i svůj mravní význam a
zodpovědnost, sice jen vnitřní, ale přesto skutečnou. Jan Pavel
II. zdůraznil ve své řeči členům Světového svazu
lékařů: "Každá lidská osobnost ve své neopakovatelné
jedinečnosti není tvořena jen duchem, nýbrž i tělem, takže v
těle a skrze tělo se zasahuje sama lidská osoba ve své konkrétní
skutečnosti. Respektovat lidskou důstojnost tedy znamená
bránit a zaručit tuto totožnost člověka, jež je jednotou duše a
těla, jak to ostatně potvrdil i II. vatikánský koncil." Na základě
tohoto antropologického pojetí je třeba nalézt i základní
měřítka pro příslušná rozhodnutí, když jde o zásahy, které
nejsou čistě terapeutické jako např. ty, jež se snaží zdokonalit
biologický stav člověka.
Biologie a lékařství přispívají ve svém konkrétním uplatňování
k plnému prospěchu lidského života jen tehdy, když při své
pomoci nemocnému a slabému člověku respektují jeho
důstojnost Bohem stvořené bytosti. Žádný rozumný biolog či
lékař si nemůže v důsledku své vědecké kompetence osobovat
právo na rozhodování o zrodu a dalším osudu lidí. Tuto zásadu
je nutno uplatňovat zejména v oblasti pohlavního života a
plození, kde muž a žena uskutečňují základní hodnoty lásky a
života.
Bůh, který je láska a život, vryl do nitra muže a ženy povolání
ke zvláštní účasti na svém tajemství osobního společenství a na
svém díle Stvořitele a Tvůrce, Stvořitele a Otce. Proto také
manželství má v sobě specifická dobra a hodnoty jednoty a
plození, které nelze srovnávat s těmi, jež se vyskytují v nižších
životních formách. Tyto hodnoty a významy osobního řádu
určují z mravního hlediska i smysl a meze umělých zákroků v
oblasti plození a vzniku lidského života. Tyto zásahy se nemají
odmítat jen proto, že jsou umělé. Jako takové jsou důkazem
možnosti lékařského umění. Je třeba je hodnotit z mravního
zorného úhlu ve vztahu k důstojnosti lidské osoby, povolané k
uskutečňování daru lásky a života.
D. Jsou dvě základní hodnoty, spojené s technikami umělého
lidského plození: život lidské bytosti, která je povolána k bytí,
a jeho původní předávání v manželství. Mravní úsudek o
metodách umělého plození musí tedy brát na tyto hodnoty
zřetel. Tělesný život, kterým začíná pozemská pouť, v sobě
jistě nevyčerpává veškerou hodnotu člověka jako osoby, ani
není nejvyšším dobrem, poněvadž člověk je povolán k
věčnému životu. Přesto však i pro člověka je určitým
způsobem základní hodnotou, protože právě na tělesném životě
se zakládají a rozvíjejí všechny ostatní hodnoty lidské osoby.
Nedotknutelnost práva na život nevinné lidské bytosti od
okamžiku početí až do smrti je symbolem a požadavkem
nedotknutelnosti samotné osoby, která dostala od Stvořitele dar života.
Vzhledem k předávání ostatních forem života na světě,
předání lidského života se od nich liší svou plodností, která
vyplývá z odlišnosti lidské osoby a její dědičnosti. Předávání
lidského života je přírodou svěřeno osobnímu a vědomému
úkonu a jako takové podléhá nejsvětějším Božím zákonům a to
jsou neměnné a neporušitelné zákony, které je třeba uznávat a
zachovávat. Z toho důvodu nelze ani užívat prostředky a
sledovat metody, které mohou být dovoleny při předávání
života rostlin a živočichů.
Technické pokroky dnes umožnily plození bez pohlavního
styku, totiž ve zkumavce, splynutím předem odebraných
mužských a ženských zárodečných buněk. Je-li však něco
technicky možné, není to samo sebou morálně přípustné.
Rozumné uvažování o základních hodnotách lidského života a
plození je proto nezbytné. Teprve pak lze mravně zhodnotit
takovéto technické zákroky, jejichž předmětem je lidská bytost,
již od prvních údobí svého vývoje.
E. Církevní Učitelský úřad poskytuje lidskému rozumu i na
tomto poli světlo Božího zjevení. Učení tohoto církevního
úřadu o člověku obsahuje mnoho prvků osvětlujících otázky,
jimiž se zde zabýváme.
Život každé lidské bytosti je nutno absolutně respektovat již
od chvíle početí, poněvadž člověk je na zemi jediným tvorem,
kterého Bůh chtěl pro něj samého a nehmotná duše každého
člověka je bezprostředně stvořena Bohem. Celým svým bytím
v sobě nosí obraz Stvořitele. Lidský život je posvátný, protože
již od svého počátku je výrazem Božího stvořitelského díla a
má stále zvláštní vztah ke Stvořiteli, jenž je jeho jediným
cílem. Jen Bůh je Pánem života od jeho počátku až do konce.
Nikdo si za žádných okolností nemůže osobovat právo přímo
zničit nevinnou lidskou bytost. Lidské plození vyžaduje
zodpovědnou spolupráci s Boží láskou, přinášející bohaté
plody. Dar lidského života se má uskutečňovat v manželství
specifickými a výlučně manželskými úkony podle zákonů
vepsaných do jejich spojení.
Pozorné přemýšlení o tomto učení církevního Učitelského
úřadu a o výše připomenutých údajích vyplývajících ze
zdravého rozumu, umožňuje odpovědět na mnoho různých
morálních problémů, kladených technickými zákroky na lidské
bytosti v jejich počátcích a životních fázích a týkajících se i
procesů jejího početí.
Lidskou bytost je nutno respektovat jako osobu již od prvního
okamžiku její existence.
Praktické uplatňování metod oplodnění umožnilo různé
zákroky proti lidským zárodkům v embryonálním i
vyvinutějším stavu. Cíle, které se tím chtějí dosáhnout, jsou
různé, diagnostické a terapeutické, vědecké a obchodní. Z toho
všeho vyvstávají závažné problémy. Je možno mluvit o právu
konat pokusy na lidských zárodcích za účelem vědeckého
bádání? Jaké předpisy či zákony je třeba vypracovat v tomto
oboru? Odpověď na takové otázky předpokládá důkladnou
úvahu o povaze a vlastní totožnosti. Mluví se též o tzv. statutu
lidského zárodku. Církev ze své strany znovu předložila
dnešním lidem na II. vatikánském koncilu své stále spolehlivé
učení, podle něhož jednou počatý život musí být chráněn co
nejpečlivěji. Potrat a usmrcení nemluvněte jsou hanebné
zločiny. Nejnověji pak tzv. charta práv rodiny zveřejněná
Svatým Stolcem zdůraznila: "Lidský život je nutno absolutně
respektovat a chránit již od chvíle početí."
Této kongregaci jsou známé současné diskuse o tom, kdy
začíná lidský život, o jedinečnosti lidské bytosti a o totožnosti
člověka jako osoby. Odvolává se přitom na učení obsažené v
Prohlášení o umělém potratu, kde stojí: "Od okamžiku, kdy je
vajíčko oplodněno, počíná nový život, který není ani životem
otce, ani matky, nýbrž životem nového živého člověka, který se
vyvíjí sám pro sebe. Nikdo by se nestal člověkem, kdyby jím
nebyl už v tomto okamžiku." Moderní genetická věda to
potvrzuje cennými důkazy. Ukázala, že již od prvního
okamžiku je stanoven program toho, čím bude tato bytost, totiž
člověkem, a tento člověk jako jednotlivec má již jasně určeny
své charakteristické rysy. Již od oplodnění začala historie
jednoho lidského života, v němž každá z jeho velkolepých
schopností vyžaduje čas, aby se mohla uplatnit a začít se
projevovat a působit. Toto učení zůstává v platnosti a kdyby
toho bylo zapotřebí, jsou po ruce i důkazy, poskytované
posledními biologickými objevy, které uznávají, že v tzv.
zygotě, tj. v oplozené vaječné buňce, je již vytvořena
biologická totožnost nového lidského jednotlivce.
Žádný vědecký údaj nemůže být ovšem sám o sobě
dostatečným k uznání nehmotné duchovní duše. Přesto však
vědecké závěry o lidském zárodku podávají cenné potvrzení, že
rozumovou úvahou lze rozlišit osobní přítomnost již od tohoto
prvého objevení se lidského života. Nebo snad lidské
individuum není lidskou osobou?
Církevní učitelský úřad se v tomto ohledu zdržel výslovného
potvrzení filozofického hlediska. Nepřetržitě však zdůrazňuje,
že jakýkoliv umělý potrat je odsouzeníhodný z mravní stránky.
Toto učení nebylo změněno a je proto neměnné.
Z toho důvodu lidský plod již od prvního okamžiku své
existence, tzn., jakmile se vytvořila zygota, vyžaduje
bezpodmínečný respekt, který morálně náleží lidské bytosti,
chápané jako jediný tělesný a duchovní celek. Lidskou bytost
dlužno respektovat a jednat s ní jako s osobou již od jejího
početí, a proto také od této chvíle musí být uznávána její práva
jako osoby, mezi něž patří především nezadatelné právo na
život, které platí pro každou nevinnou lidskou bytost. Toto
učení poskytuje i základní měřítko pro řešení různých otázek,
jež klade na tomto poli rozvoj biologických a lékařských věd.
Jelikož s lidským zárodkem se musí jednat jako s osobou, musí
být též v mezích možností chráněn ve své celistvosti, musí být
léčen a musí se o něj pečovat po lékařské stránce jako o
každou jinou lidskou bytost.
Jestliže tato diagnóza respektuje život a celistvost lidského
zárodku v embryonálním či vyvinutějším stavu a je-li cílem
jeho zachování či uzdravení, odpověď je kladná.
Diagnózou prováděnou před narozením je totiž možno poznat
stav zárodku, pokud je ještě v mateřském lůně. Dovoluje či
umožňuje též předvídat včasněji a účinněji některé
terapeutické lékařské nebo chirurgické zákroky.
Takováto diagnóza je mravně nezávadná, jestliže rodiče jsou
přiměřeně informováni o metodách, které se při ní používají a
souhlasí s nimi a jestliže tyto metody chrání život a celistvost
zárodku a jeho matky, aniž by je vystavovaly přílišnému
nebezpečí.
Je však v přímém rozporu s mravním zákonem, když v
závislosti na výsledcích připouští i možnost vyvolat umělý
potrat. Jestliže diagnóza zjistí nějakou deformaci nebo
dědičnou nemoc, nesmí se rovnat rozsudku smrti. Proto žena,
která by požádala o diagnózu s pevným úmyslem přikročit k
umělému potratu v případě, že její výsledek potvrdí nějakou
deformaci či nenormálnost, dopustila by se nedovoleného a
mravně těžce závadného činu. Stejně tak by jednal proti
mravnímu zákonu i manžel, příbuzní či kdokoliv jiný, kdyby
poradili nebo nařídili těhotné ženě diagnózu se stejným
úmyslem, tj. rozhodnout se případně pro umělý potrat.
Podobně by byl odpovědný za nedovolenou spolupráci i lékař,
který by po provedení diagnózy a sdělení jejího výsledku
úmyslně přispěl k rozhodnutí pro umělý potrat, anebo by toto
rozhodnutí podporoval.
Konečně nutno odsoudit jako porušení práva na život dosud
nenarozeného dítěte směrnice či program veřejných a
zdravotních úřadů, jakož i vědeckých organizací, které by
jakýmkoliv způsobem podporovaly spojitost mezi touto
diagnózou a umělým potratem anebo které by přímo nutily
těhotné ženy, aby se podrobovaly této diagnóze, zamýšlené
proto, aby se usmrcovaly zárodky postižené nějakou deformací nebo dědičnými nemocemi.
Stejně jako každý lékařský zákrok na pacientech je třeba
považovat za dovolené zákroky na lidském zárodku, pokud
ovšem respektují jeho život a celistvost a nevystavují ho
nepřiměřenému nebezpečí, nýbrž jsou zaměřeny na jeho
uzdravení, zlepšení zdravotního stavu anebo individuální přežití.
Pro jakoukoliv lékařskou, chirurgickou či jinou terapii se
vyžaduje svobodný souhlas rodičů po jejich informování ve
shodě s deontologickými zásadami předvídanými v případě
dětí. Uplatňování tohoto morálního principu může vyžadovat i
jiná ohleduplná a zvláště obezřetná opatření, jde-li o život lidského zárodku.
O oprávněnosti a měřítcích takovýchto zákroků se jasně
vyslovil Jan Pavel II.: "Čistě terapeutický zákrok, jehož cílem
je léčení různých nemocí, jako např. těch, jež jsou zaviněné
poruchami chromozomů, je v zásadě považován za žádoucí,
ovšem za předpokladu, že chce přispět k opravdovému zlepšení
osobního stavu určitého jednotlivce, aniž by poškozoval jeho
celistvost anebo zhoršoval jeho životní poměry. Takový zákrok
se fakticky zařazuje do logiky tradiční křesťanské morálky."
Lékařské bádání se má zdržovat zákroků na živých lidských
zárodcích, neexistuje-li mravní jistota, že se jimi nezpůsobí
škoda ani životu, ani celistvosti dosud nenarozeného dítěte a
jeho matky. Je též podmínkou, aby rodiče byli o povaze
zákroku na zárodku informováni a dali k němu souhlas. Z toho
plyne, že každý výzkum, i když se omezuje na pouhé
pozorování zárodku, se stává nedovoleným, jestliže by svými
metodami či účinky mohl uvést v nebezpečí fyzickou celistvost nebo život zárodku.
Pokud jde o pokusy, předpokládá se jejich všeobecné
rozlišování na ty, jež mají či nemají přímý terapeutický účel
pro subjekt, na kterém se konají. Ve skutečnosti je však třeba
rozlišovat i mezi pokusy prováděnými na dosud živých nebo již
mrtvých zárodcích. Jsou-li živé, ať již v jakémkoliv stavu, musí
být respektovány jako všechny lidské osoby. Pokusy, které
nemají přímý terapeutický účel, jsou nedovolené. Žádný účel a
cíl, i když je sám o sobě ušlechtilý, jako např. předpokládaný
užitek pro vědu, jiné lidské bytosti anebo pro celou společnost,
nemůže nikterak ospravedlnit pokusy na lidských zárodcích v
embryonálním či vyvinutějším stavu, jsou-li jakýmkoli
způsobem živé a to jak v mateřském lůně, tak i mimo ně.
Souhlas po příslušném poučení, který se morálně vyžaduje pro
klinické pokusy na dospělém člověku, nemůže být v tomto
případě dáván ze strany rodičů, poněvadž nemohou rozhodovat
ani o fyzické celistvosti ani o životě nenarozeného dítěte.
Z druhé strany pokusy na zárodcích v embryonálním či
vyvinutějším stavu jsou vždy riskantní a často lze dokonce s
jistotou předvídat, že jimi utrpí jejich tělesný stav anebo dojde
přímo k usmrcení. Používat lidské zárodky jako předmět či
nástroj k pokusům je zločinem proti jejich důstojnosti jako
lidských bytostí, protože mají právo na stejný respekt jako již
narozené dítě, či kterákoliv lidská osoba. Charta práv rodiny,
kterou vydal Svatý Stolec, zdůrazňuje: "Respektování
důstojnosti lidské osoby vylučuje jakékoliv pokusy či využívání
lidského zárodku. Udržování lidských zárodků při životě, buď
přirozeně nebo uměle, pro pokusné či obchodní účely, se zcela
příčí lidské důstojnosti."
V případě pokusů s jasně terapeutickými účely, tzn. jde-li o
pokusné terapie ve prospěch zárodku, čili jako poslední pokus
o záchranu života zárodku a chybějí-li jiné osvědčené terapie,
může být dovoleno sáhnout k lékům či metodám, které dosud nejsou zcela ověřeny.
Mrtvé zárodky, ať již po umělém potratu či ne, je třeba
respektovat jako tělesné ostatky ostatních lidských bytostí.
Zejména je zakázáno mrzačit nebo pitvat, jestliže jejich smrt
nebyla spolehlivě zjištěna a bez souhlasu rodičů nebo matky.
Kromě toho je vždy třeba dbát na mravní požadavek, který
káže vyhnout se nebezpečí pohoršení a spoluviny na umělém
potratu provedeném za tímto účelem.
S mrtvými zárodky stejně jako s mrtvolami dospělých osob
není dovoleno obchodovat a jakákoliv manipulace s nimi je zakázána.
Lidské zárodky, které se vyvinuly umělým oplodněním, jsou
plnoprávné lidské bytosti. Jejich důstojnost a právo na život je
dlužno respektovat již od první chvíle jejich existence. Je
nemorální vyrábět lidské zárodky s úmyslem, že budou využity
jako tzv. biologický materiál, tj. k pokusům.
Při umělém oplozování nejsou všechny zárodky zpravidla
přenášeny do ženského lůna. Některé z nich se obvykle ničí.
Stejně tak jako se odsuzuje umělý potrat, církev zakazuje i
usmrcování těchto lidských bytostí. Je třeba pranýřovat jako
obzvláště odsouzeníhodný čin, jestliže se úmyslně ničí lidské
zárodky, jimž se umožňuje vznik jen za účelem pokusů a
bádání, ať již umělým oplozením anebo tzv. přehradečným
dělením oplozených buněk.
Badatel, který takto postupuje, si přivlastňuje právo, které
patří výhradně Bohu. I když si to neuvědomuje, vystupuje jako
pán nad životem jiných lidských bytostí, neboť libovolně
rozhoduje koho nechat žít a koho usmrtit a zabíjí bezbranné lidské bytosti.
Z těchto důvodů jsou morálně nedovolená i pozorování či
pokusné metody, které poškozují anebo vystavují vážnému a
neúměrnému nebezpečí zárodky, vzniklé umělým způsobem.
Každou lidskou bytost je třeba respektovat jako takovou a
nelze ji snižovat na pouhý nástroj pro výhody jiných.
Libovolné usmrcování uměle vzniklých zárodků proto
odporuje morálce. Tyto zárodky v důsledku toho, že vznikly
umělým způsobem a nebyly přeneseny do matčina lůna, jsou
nazývány nadpočetnými a jsou vydávány absurdnímu osudu,
aniž by se jim poskytly spolehlivé mravně nezávadné možnosti k přežití.
Techniky umělého oplození mohou připravit možnost dalších
forem biologické či genetické manipulace s lidskými zárodky
jako např. pokusy či plány oplodňování mezi lidskými a
zvířecími pohlavními buňkami a nasazování lidských zárodků
do zvířecích děloh; hypotézy či plánování výroby umělých
děloh pro lidský zárodek. Tyto procesy se příčí lidské
důstojnosti, která je zárodku vlastní a současně porušují i právo
každé osoby na početí a narození v manželství a z manželského
spojení. Rovněž pokusy či hypotézy zaměřené na vznik lidské
bytosti bez jakéhokoliv pohlavního styku, tzn. přehradečným
dělením pohlavních buněk, vegetativním množením, či tzv.
partenogenezí je nutno považovat za neslučitelné s morálkou,
neboť jsou v rozporu jak s důstojností lidského plození, tak i
manželského pohlavního spojení.
Také zmrazování zárodků, i když jeho cílem je zachování
života zárodku, je urážkou respektu, na který mají lidské
bytosti nárok, neboť je vystavuje váženému nebezpečí smrti,
poškození jejich fyzické celistvosti anebo je alespoň dočasně
zbavuje vývoje v mateřském lůně a uvádí je do postavení, v
němž jsou možné další urážlivé procesy a manipulace.
Terapeutické nejsou ani pokusné zákroky, týkající se
genetického či chromozómového stavu, poněvadž jejich
účelem je výroba lidských bytostí, vybíraných podle pohlaví či
jiných předem stanovených vlastností. Tyto manipulace jsou v
rozporu s osobní důstojností lidské bytosti, její celistvosti a
totožnosti. Nemohou tedy být žádným způsobem
ospravedlňovány, ani nadějí na případné blahodárné důsledky
pro budoucí lidstvo. Každá lidská osoba musí být respektována
jako taková. V tom spočívá důstojnost a právo každé lidské bytosti již od jejího počátku.
Umělým plozením anebo umělým oplodňováním zde
rozumíme různé technické postupy, jejichž cílem je dosáhnout
lidské početí jiným způsobem než pohlavním spojením muže a
ženy. Instrukce pojednává o oplozování vajíčka ve zkumavce,
tzv. oplozování in vitro a o umělém oplodňování pomocí
vstřikování předem získaného semene do ženských pohlavních
orgánů. Předběžný bod pro mravní hodnocení těchto technik
spočívá v úvaze o okolnostech a následcích, které přinášejí,
pokud jde o povinná respektování lidského zárodku. Ověřování
praxe umělého oplodnění si vyžádalo nesčetné pokusy s tímto
oplodňováním a zničení spousty lidských zárodků. Ještě dnes
to obvykle předpokládá tzv. hyperovulaci u ženy. Odebere se
více vajíček, oplodní se a pak se po několik dní pěstují ve
zkumavce. Do pohlavních orgánů ženy se obvykle nevstřikují
všechna. Některé zárodky, kterým se obyčejně říká nadpočetné,
se zničí nebo zmrazí. Některé zárodky se také zničí z různých
eugenetických, hospodářských či psychologických důvodů.
Takové úmyslné poškozování lidských bytostí anebo jejich
používání k rozličným účelům na úkor jejich celistvosti a
života je v rozporu s učením, které jsme již připomněli ohledně umělého potratu.
Vztah mezi umělým oplodněním a úmyslným zničením
lidských zárodků je příliš častý a to má velký význam. Těmito
procesy, jež zdánlivě mají opačný účel, život a smrt se
podrobují rozhodnutí člověka, který se tak sám dělá dárcem
života a smrti podle svého rozkazu.
Této dynamiky násilí a vlády si někdy nepovšimnou ani ti,
kteří ji chtějí použít, ale tím se jí i podrobují. Pro mravní
úsudek o umělém oplodňování je tedy třeba přihlížet k
uvedeným faktickým údajům a chladné logice, která je spojuje.
Mentalita umělého potratu, která je umožnila, vede tak, chtě
nechtě, k vládě člověka nad životem a smrtí svých bližních,
což může vést k radikálnímu uplatnění eugenetických zásad.
Takováto různá zneužívání zárodků nás však nezprošťují ani
další důkladné etické úvahy o technikách umělého plození jako
takových, i když při ní nebudeme, pokud možno, přihlížet k
ničení uměle vyrobených zárodků.
Tato instrukce bude proto brát zřetel především na problémy
vznikající u tzv. heterologického umělého oplodňování a
potom i na ty, jež jsou spojeny s tzv. homologickým umělým oplodňováním.
Dříve než o obou vyslovíme etický úsudek, vezmeme v úvahu
zásady a hodnoty, jež určují mravní hodnocení obou těchto procesů.
Každou lidskou bytost je třeba vždy přivítat jako Boží dar a
požehnání. Z mravního hlediska však plození se skutečnou
zodpovědností vůči dosud nenarozenému dítěti, musí být plozeno v manželství.
Lidské plození má totiž své typické specifické rysy vzhledem k
důstojnosti rodičů a dětí. Přivést na svět novou lidskou osobu,
skrze niž muž a žena spolupracují s mocí Boha Stvořitele, musí
být plodem a znamením vzájemného osobního darování se
manželů, jejich lásky a věrnosti. Věrnost manželů a jejich
hodnota v manželství znamená též vzájemný respekt jejich
práva stát se otcem a matkou jeden skrze druhého.
Dítě pak má právo na to, aby bylo počato, nošeno v mateřském
lůně, zrozeno a vychováváno v manželství. Právě rodiče jsou
spolehlivým a uznávaným styčným bodem, aby dítě
mohlo objevit svou vlastní totožnost a aby vyzrála jeho lidská formace.
Rodiče pak vidí v dítěti potvrzení a dovršení svého
vzájemného darování se. Dítě je živým obrazem jejich lásky,
stálým znamením jejich manželské jednoty, živým a
nerozlučitelným souhrnem jejich otcovství a mateřství.
Vlivem tohoto povolání a společenské zodpovědnosti člověka
jako osoby, dobro dětí a rodičů přispívá i k dobru občanské
společnosti. Životnost a rovnováha společnosti vyžadují, aby
děti přicházely na svět v rodině a ta aby byla pevně založena v manželství.
Církevní tradice a antropologické důvody uznávají v
manželství a jeho nerozlučitelné jednotě jediné důstojné místo
pro skutečně zodpovědné plození.
Při heterologickém umělém oplodnění in vitro (FIVET) a
vstřiknutí semene dochází k lidskému početí setkáním gamet,
přičemž alespoň dárcem je jiná osoba, než manželé, spojeni v
manželství. Heterologické umělé oplodnění odporuje jednotě
manželství, důstojnosti manželů, vlastnímu povolání rodičů a
právu dítěte na početí a zrození v manželství a z manželství.
Respektování jednoty manželství a manželské věrnosti
vyžaduje, aby dítě bylo počato v manželství. Manželský svazek
dává manželům objektivním a nezcizitelným způsobem
výhradní právo stát se otcem a matkou jen jeden skrze
druhého. Užívání gamet, tj. pohlavních buněk třetí osoby, aby
bylo k dispozici semeno a vajíčko, je porušením vzájemného
manželského závazku a závažným nedostatkem jedné ze
základních vlastností manželství, tj. jednoty.
Heterologické umělé oplodnění porušuje i práva dítěte,
zbavuje je synovského vztahu ke svým původním rodičům a
může též být na překážku vyzrání jeho osobní totožnosti.
Kromě toho je urážkou společného povolání manželů,
spočívajícího v otcovství a mateřství. Objektivně též zbavuje
manželskou plodnost její jednoty a celistvosti. Způsobuje a
uskutečňuje zlom mezi genetickým rodičovstvím, právem na
mateřské lůno a výchovnou odpovědnost. Takovéto narušení
osobních vztahů v rodině se odráží i v občanské společnosti: co
rozrušuje jednotu a nerozlučnost rodiny, je zdrojem rozporů,
nepořádku a nespravedlnosti v celém společenském životě.
Tyto důvody vedou k zápornému mravnímu úsudku o
heterologickém umělém oplodnění. Je proto mravně
nepřijatelné oplodnění ženy spermatem muže, který není
manželem. Mimo to nelze mravně ospravedlnit ani umělé
oplodnění neprovdané svobodné ženy či vdovy, ať je dárcem
semene kdokoliv.
Pochopitelnými důvody jsou sice přání mít dítě a láska
manželů, kteří se chtějí vyhnout jinak nepřekonatelné
neplodnosti, avšak ani subjektivně dobré úmysly nemohou
uvést heterologické umělé oplodnění ve shodu s objektivními a
nezadatelnými vlastnostmi manželství a stejně tak ani s
respektováním práv dítěte a manželů.
Není. A to ze stejných důvodů, které vedou k odmítnutí
umělého heterologického oplodnění. Odporuje totiž manželské
jednotě a důstojnosti plození lidské osoby.
Náhradní mateřství je objektivním popřením závazků
plynoucích z manželské lásky, manželské věrnosti a
zodpovědného mateřství. Uráží důstojnost dítěte a jeho právo
na početí, vývoj v mateřském lůně, zrození a výchovu
vlastními rodiči. Zavádí též na úkor rodiny rozdělení mezi
fyzickými, psychickými a mravními prvky, které rodinu vytvářejí.
Prohlásili jsme za nepřijatelné heterologické umělé
oplodňování. Nyní vyvstává otázka, jak máme mravně hodnotit
procesy homologického umělého oplodňování, tj. umělé
oplodnění mezi manžely. Nejprve je třeba objasnit zásadní otázku.
a) Církevní učení o manželství a lidském plození potvrzuje
nerozlučnou spojitost, kterou si Bůh přál a kterou člověk nesmí
ze svého popudu měnit, mezi dvěma významy manželského
aktu, tj. spojujícím a plodivým. Manželský akt totiž již svou
vnitřní strukturou jednak spojuje manžely velmi hlubokým
svazkem a jednak je uschopňuje k plození nových životů podle
zákonů vrytých do samé bytosti muže a ženy. Tento princip
založený na přirozené povaze manželství a vnitřní spojitosti
jeho dober má dobře známé následky, pokud jde o zodpovědné
otcovství a mateřství. Manželský akt zajišťuje oba tyto
základní rysy, tj. spojující a plodivý a přitom též plně odpovídá
smyslu vzájemné a opravdové lásky a jejímu zaměření na
nejvyšší lidské povolání, tj. rodičovství.
Totéž učení, tzn. týkající se svazku mezi významem
manželského aktu a manželskými dobry, objasňuje i mravní
problém homologického umělého oplodňování, protože nikdy
není dovoleno oddělovat tyto dva různé rysy do té míry, aby se
pozitivně vylučoval buď úmysl plodit a nebo manželský vztah.
Antikoncepce úmyslně zbavuje manželský akt jeho účelu, jímž
je plození a odchyluje tím záměrně manželství od jeho cíle.
Homologické umělé oplodňování, jehož účelem je plození,
které není výsledkem specifického manželského spojení,
rovněž objektivně působí podobná rozpolcení mezi dobry a významy manželství.
Oplodnění má proto být výsledkem manželského aktu, jenž je
sám o sobě vhodně zaměřený k plození potomstva. Manželství
je k tomu určeno svou přirozenou povahou a manželé se tím
stávají jedním tělem. Plození se však z morálního hlediska
zbavuje své vlastní dokonalosti, jestliže se nechápe jako
výsledek manželského aktu, tj. jako specifického projevu manželského svazku.
b) Mravní hodnota vnitřního svazku mezi manželskými dobry
a významy manželského aktu se zakládá na tom, že lidská
bytost tvoří jednotu těla a nehmotné duše. Manželé si navzájem
projevují svou osobní lásku tzv. řečí těla, která má přirozeně
manželský a zároveň rodičovský význam. Akt, kterým si
manželé dokazují, že se jeden druhému dávají, vyjadřuje
současně i ochotu k daru nového života. Tento akt je tedy
nerozlučitelně tělesným i duchovním. Muž a žena dovršují
manželství ve svém těle a skrze ně a tak se mohou stát otcem a
matkou. Manželské spojení musí respektovat i případné
plození, chce-li respektovat řeč těla a jeho vrozenou
velkodušnost, takže zplození lidské osoby má být plodem a
výsledkem manželské lásky. Lidská bytost má tedy svůj původ
ve zplození, které je svázáno nejen biologickým, nýbrž i
duchovním spojením rodičů, které pojí manželské pouto.
Oplodnění, k němuž došlo mimo těla manželů, zůstává z téhož
důvodu zbaveno významu a hodnot, které se vyjadřují řečí těla a spojením lidských osob.
c) Respektuje-li se úzká souvislost mezi významy
manželského aktu a respektuje-li se lidská bytost jako jednota
těla a duše, jedině tehdy se umožňuje plození hodné lidské
důstojnosti. Pro svůj jedinečný a neopakovatelný původ má být
osobní důstojnost dítěte respektována a uznávána stejně jako
důstojnost těch, kdo mu dali život. Nová lidská osoba má být
přivítána ve znamení jednoty a lásky jejích rodičů. Zplození
dítěte musí být proto plodem vzájemného darování se
uskutečňujícího se v manželském aktu, ve kterém manželé
spolupracují na díle lásky Boha Stvořitele jako služebníci a ne jako svrchovaní páni.
Původ lidské osoby je ve skutečnosti výsledkem vzájemného
darování se. Proto i početí má být plodem lásky rodičů.
Nemůže být chtěno ani chápáno jako výsledek zásahu
lékařských a biologických technik, protože tím by se snižoval
na pouhé předměty lidské technologie. Nikdo nesmí
podrobovat zplození dítěte podmínkám technické účinnosti, jež
se hodnotí podle norem kontroly a vlastnictví.
Mravní důležitost mezi významy manželského aktu a dobry
plynoucími z manželství, jednota lidské bytosti a důstojnost
jejího původu vyžadují, aby zplození lidské osoby bylo nutně
plodem specifického aktu manželské lásky. Svazek mezi
plozením a manželským aktem se proto jeví jako velmi
důležitý z antropologického i mravního hlediska a objasňuje
tak i stanovisko církevního Učitelského úřadu k homologickému umělému oplodňování.
Odpověď na tuto otázku těsně závisí na výše uvedených
zásadách. Nelze jistě přehlížet ani oprávněné tužby neplodných
rodičů. Pro některé z nich se homologické umělé oplodnění
jeví jediným prostředkem pro zrození dítěte, po kterém
upřímně touží. Můžeme si položit otázku, zda v těchto
případech již manželský život jako takový nestačí k zajištění
důstojnosti lidského plození. Uznává se, že umělé plození zcela
jistě nemůže nahradit manželské styky a nemůže se mu dávat
přednost vzhledem k nebezpečím, kterým může být vystaveno
dítě, a obtížím celého postupu, před specifickým manželským
spojením. Ptáme se však, zda v případech, kdy se nemůže
odpomoci jiným způsobem neplodnosti, jež je příčinou utrpení,
umělé homologické oplodnění se může považovat za vítanou
pomoc nebo přímo za terapii a zda by tedy nemohla být uznána jeho mravní přípustnost.
Přání mít dítě anebo alespoň ochota dát vznik novému životu
je ovšem z morálního hlediska nutným požadavkem
zodpovědného lidského plození. Avšak tento dobrý úmysl sám
o sobě nestačí ke kladnému mravnímu hodnocení umělého
oplodňování mezi manžely. Postup, užívaný při tomto umělém
oplodňování, musí být posuzován sám o sobě a nemůže změnit
definitivní morální hodnocení ani z hlediska manželského
života, ve kterém k němu dochází, ani z hlediska manželských
aktů, které mu mohou předcházet anebo po něm následovat.
Již jsme si připomněli, že za okolností, kdy se obvykle
provádí, má umělé oplodňování za následek ničení lidských
zárodků a to je ovšem proti již uvedenému učení o
nepřípustnosti umělého potratu. Ale i v případě, že by se
postupovalo se všemožnou opatrností, aby se zamezila smrt
lidských zárodků, umělé oplodnění přesto stále vede ke
vzájemnému oddělování úkolů, určených k lidskému oplodnění
a manželským aktem. Vlastní povahu homologického
oplodňování je proto nutno brát v úvahu i bez ohledu na jeho
spojení s umělým potratem. K homologickému umělému
oplodnění totiž dochází mimo těla manželů úkony třetí osoby,
jejíž schopnosti a technické činnosti určují úspěch zákroku.
Vydává tedy život a totožnost zárodků do moci lékařů a
biologů a zavádí technickou vládu nad vznikem a osudem
lidské osoby. Taková vláda se sama osobě příčí důstojnosti a
rovnoprávnosti, které mají být stejné u rodičů i u dětí.
Početí ve zkumavce je výsledkem technické činnosti, která
řídí oplodňování. Není tedy ani fakticky dosaženým ani
pozitivně chtěným výrazem a plodem specifického
manželského spojení. Proto při homologickém umělém
oplodňování, i když na ně pohlížíme v souvislosti s
manželskými vztahy, které opravdu existují, zplození lidské
osoby je objektivně zbavováno dokonalosti, která ji náleží, tj.
být výsledkem a plodem manželského aktu, při němž manželé
mohou působit jako spolupracující s Bohem na daru života nové osobě.
Tyto důvody nám umožňují pochopit, proč akt manželské
lásky je v církevním učení považován za jediné místo důstojného lidského plození.
Z téhož důvodu homologické umělé oplodňování, i když není
smíšeno s ničením zárodku jako při praxi umělého potratu ani s
masturbací, přesto zůstává mravně nedovolenou technikou,
poněvadž zbavuje lidské plození důstojnosti, která je mu vlastí a vrozená.
Homologická umělá oplozování nejsou ovšem zatížena vše-
mi zápornými znaky, které se vyskytují při mimomanželském
plození, protože rodina a manželství zde stále zůstávají
prostředím, v němž děti přicházejí na svět a jsou vychovávány.
Přesto však ve shodě s tradičním učením o dobrech manželství
a o důstojnosti lidské osoby je církev z morálního hlediska
proti homologickému umělému oplodňování ve zkumavce,
poněvadž je samo o sobě nedovolené a odporuje důstojnosti
plození a manželského spojení a to i tehdy, když se podnikne
vše možné, aby se zamezilo smrti lidského zárodku.
I když nelze schvalovat způsoby, jimiž se dosahuje lidského početí
při umělém oplodňování, přesto má být každé dítě, které takto
přichází na svět, přivítáno jako živý dar Boží dobroty a má být také s láskou vychováváno.
Homologické umělé vstřikování semene je v manželství
nepřípustné kromě případu, v němž jako technický prostředek
nemá být náhražkou manželského aktu, nýbrž jej usnadnit a
pomoci mu, aby dosáhl svého přirozeného účelu.
Učení církevního Učitelského úřadu bylo v tomto ohledu již
jasně vyjádřeno. Není pouze výrazem zvláštních historických
okolností, nýbrž je založeno na církevním učení ve spojitosti s
manželským spojením a plozením a s úvahou o osobní povaze
manželského aktu a lidského plození. Manželský akt je svou
přirozenou strukturou osobním úkonem, bezprostřední a
současnou součinností obou manželů, která již pro samou
povahu vlastností aktu a těch, kdo jej konají, je výrazem
vzájemného darování se, jež podle slova Písma sv. působí, že
oba se stávají jedním tělem. Mravní svědomí se proto nutně
nestaví proti užívání takových umělých prostředků, jež jsou
určeny buď k usnadnění přirozeného úkonu nebo k zajištění, že
bude dosaženo jeho vlastního přirozeného účelu. Jestliže
takový technický prostředek usnadňuje manželský akt nebo
napomáhá k dosažení jeho přirozených cílů, může být morálně
přijatelný. Jestliže však tento zásah má naopak nahrazovat
manželský akt, stává se mravně nedovoleným.
Umělé vstřikování semene jako náhrada manželského aktu se
zakazuje, poněvadž úmyslně rozděluje dva jeho významy.
Masturbace, kterou se semeno při tomto postupu normálně
získává, je pak dalším znakem tohoto záměrného rozdělení. I
když se provádí za účelem plození, zůstává úkonem, zbaveným
svého významu spojovat, tj. chybí tu morálně vyžadovaný
pohlavní styk takový, jímž se uskutečňuje ve spojitosti s
opravdovou láskou plný smysl vzájemného darování se a lidského plození.
Lékařský zákrok se nesmí hodnotit jen ve vztahu ke své
technické stránce, nýbrž také a především vzhledem ke svému
účelu, jímž je dobro lidí a jejich tělesné a psychické zdraví.
Morální měřítka pro lidský zásah do plození se vyvozují
důstojností lidí jako osob, jejich sexuality a původu.
Lékařství, jehož cílem je všestranné dobro člověka, musí
respektovat specificky lidské hodnoty. Lékař stojí ve službách
lidských osob a lidského plození. Nemůže s nimi ani volně
nakládat, ani o nich rozhodovat.
Lékařský zákrok respektuje důstojnost lidských osob tehdy,
jestliže chce pomoci manželskému aktu, buď aby usnadnil jeho
dovršení nebo aby mu umožnil dosáhnout svého účelu, když byl normálně vykonán.
Někdy se však naopak stává, že lékařský zákrok technicky
nahrazuje manželský akt, aby dosáhl plození, které není jeho
výsledkem ani plodem. V tomto případě se lékařský zákrok
nejeví, jak by měl, ve službách manželského spojení, nýbrž
přisvojuje si plodivou funkci a tím odporuje důstojnosti
manželů i nenarozeného dítěte a porušuje jejich práva.
Zlidštění lékařské vědy, o které dnes všichni tak naléhavě
žádají, vyžaduje respektování lidské důstojnosti po všech
stránkách, zejména ve chvíli, kdy manželé předávají život nové
osobě. Je proto logické obrátit se na katolické lékaře a badatele
s naléhavou výzvou, aby sloužili za příklad, pokud jde o
respektování lidského zárodku a důstojnosti plození. Lékařský
personál a ošetřovatelé v katolických nemocnicích a klinikách
se obzvláště vybízejí, aby čestně zachovávali přijaté morální
závazky, které jsou často obsaženy i ve stanovách. Zodpovědní
vedoucí těchto katolických nemocnic a klinik, jimiž jsou často
řeholníci, mají úzkostlivě dbát, aby se zajistilo a utvrzovalo
pozorné dodržování morálních směrnic, které připomíná tato instrukce.
Utrpení manželů, kteří nemohou mít děti nebo se bojí, že
přivedou na svět tělesně či duševně postižené děti, je utrpení,
které všichni mají chápat a přiměřeně hodnotit.
Přání mít dítě je u rodičů přirozené, je výrazem povolání k
otcovství a mateřství, které je vryto do manželské lásky. Toto
přání může být silnější, je-li manželská dvojice postižena
neplodností, jež se jeví jako nevyléčitelná. Přesto však
manželství nedává manželům právo mít dítě, nýbrž jen právo k
těm přirozeným úkonům, jež jsou samy o sobě určeny k plození.
Opravdové a přímé právo na dítě by totiž bylo v rozporu s jeho
důstojností a přirozeností. Dítě není něčím, nač máme nárok, a
nemůže být pokládáno za předmět, patřící k našemu
vlastnictví. Je to spíše dar a to ten největší, jehož se dostává v
manželství bez jakýchkoliv zásluh. Z toho důvodu, jak jsme již
podotkli, dítě má právo, aby bylo plodem specifického úkonu
manželské lásky jeho rodičů a má rovněž právo, aby bylo
respektováno jako lidská osoba již od okamžiku svého početí.
Přesto však neplodnost, ať už je její příčina a prognóza
jakákoliv, je bezesporu těžkou zkouškou. Obec věřících je
povolána k tomu, aby těšila a posilovala ty, kteří nemohou
uskutečnit svou oprávněnou touhu být otcem a matkou.
Manželé, kteří jsou takto postiženi, by měli v tomto utrpení
vidět obzvláštní příležitost k účasti na Kristově kříži, který je
opět zdrojem duchovní plodnosti. Neplodné manželské dvojice
by neměly zapomínat, že manželský život neztrácí svou
hodnotu, ani když plození potomstva není možné. Tělesná
neplodnost může totiž být příležitostí, aby manželé sloužili
lidem jinými důležitými způsoby. Mohou např. adoptovat dítě,
převzít různé formy výchovné činnosti, pomáhat jiným
rodinám anebo chudým či tělesně postiženým dětem. Mnoho
badatelů usilovně bojuje proti neplodnosti. Někteří z nich s
plným respektem k důstojnosti lidské osoby již dosáhli
výsledky, které se dříve zdály nedosažitelné. Proto vědce
povzbuzujeme, aby pokračovali ve svém bádání, jak předcházet
příčinám neplodnosti a jak ji léčit, a to tak, aby neplodné
manželské dvojice mohly plodit, aniž by se tím porušovala
jejich osobní důstojnost a důstojnost dosud nenarozeného dítěte.
Neporušitelné právo na život každé lidské bytosti a práva
rodiny i manželství jsou základní mravní hodnoty, poněvadž se
vztahují na přirozený vztah a povolání člověka jako osoby.
Současně jsou to i základní cesty občanské společnosti a jejího
řádu.
Z toho důvodu i nové technologické možnosti, které se
objevily na poli tzv. biomedicíny (biolékařství), vyžadují zásah
zákonodárství od politické moci, poněvadž nekontrolované
užívání těchto technik by mohlo přinést nepředstavitelné a
škodlivé následky občanské společnosti. Doporučení, aby se
každý řídil vlastním svědomím a pravidly, která si sám stanoví,
je nedostačující pro respektování osobních práv a veřejného
řádu. Kdyby zákonodárce, zodpovědný za obecné dobro,
přestal bdít, mohli by ho zbavit jeho práv sami badatelé, kteří
by si mohli osobovat nárok na vládu nad lidstvem ve jménu
biologických objevů a domnělých zdokonalujících procesů,
které by z nich vyvodili. Tzv. eugenetika a diskriminace mezi
lidskými bytostmi by tak mohla nalézt své oprávnění, a to by
opět bylo těžkou urážkou rovnoprávnosti, důstojnosti a základních práv člověka.
Zákony politické moci musí vycházet z rozumných zásad,
jimiž se řídí vztahy mezi občanským a mravním zákonem.
Úkolem občanského zákona je zajistit obecné dobro lidí
uznáním a obranou základních práv, jakož i utvrzováním míru
a veřejnou morálkou. V žádné oblasti života však občanský
zákon nemůže nahrazovat svědomí, ani nemůže diktovat
předpisy o tom, co přesahuje okruh jeho pravomoci. Někdy
musí s ohledem na veřejný pořádek trpět něco, co nemůže
zakázat, aniž by se tím způsobila ještě větší škoda. Přesto však
občanská společnost a politická moc musí uznávat a
respektovat nezcizitelná lidská práva. Taková práva totiž
nezávisí na jednotlivcích ani na rodičích ani nemohou být
pokládána za nějaké povolení ze strany společnosti a státu.
Patří k lidské přirozenosti a lidské osobě jsou vrozena díky
Božímu stvoření, jímž tato práva vznikla.
Z takovýchto základních práv je třeba v této souvislosti připomenout:
právo na život a tělesnou celistvost, které má každá lidská
bytost od chvíle početí až do smrti.
práva rodiny a manželství, kam patří také právo dítěte na
početí, zrození a výchovu ze strany rodičů.
Tyto dva náměty považujeme za vhodné poněkud rozvést.
Některé státy svými zákony povolily přímé usmrcování
lidských bytostí. Jestliže pozitivní zákon zbavuje některou
skupinu lidí ochrany, kterou jí má občanské zákonodárství
poskytnout, pak tím stát popírá rovnoprávnost všech občanů
před zákonem. Jestliže stát nestaví svou moc do služeb práv
každého občana a zejména těch nejslabších, podkopává tím
základy právního státu. Proto politická moc nemůže
schvalovat, aby byly lidské bytosti přiváděny k životu takovými
procesy, jež by je vystavovaly výše uvedenému závažnému
nebezpečí. Kdyby pozitivní zákon a politická moc případně
uznaly jako povolené techniky umělého předávání života a s
nimi spojené pokusy, rozšířily by tím ještě více průlom, který
způsobilo zákonodárství o umělém potratu.
Jako důsledek respektu ochrany, jež má být zaručena dosud
nenarozenému dítěti již od chvíle jeho početí, by měl zákon
stanovit příslušné trestní opatření pro každé vědomé porušení
jeho práv. Zákon nemá trpět, naopak má výslovně zakázat, aby
se s lidskými bytostmi, třeba jen v zárodečném stavu, jednalo
jako s pokusnými předměty, aby byly mrzačeny či přímo
zničeny pod záminkou, že jsou nadpočetné nebo neschopné normálního vývoje.
Politická moc má povinnost zaručit rodině, na které se zakládá
celá společnost, právní ochranu, na niž má právo. Politická
moc má být ve službách rodin proto, že má sloužit občanům
jako osobám. Občanský zákon nemá opravňovat ty metody
umělého plození, které odnímají ve prospěch třetích osob
(lékařů, biologů, hospodářské či vládní moci), to, co je
vrozeným právem vztahů mezi manžely a nemá proto
opravňovat darování gametů mezi osobami, které nejsou právoplatně spojené manželstvím.
Kromě tohoto má zákonodárství zakázat i tzv. banky zárodků,
vstřikování semene po smrti otce a tzv. náhradní mateřství.
Je povinností veřejné moci postupovat tak, aby občanský
zákon byl usměrňován základními předpisy morálního zákona,
pokud jde o lidská práva, lidský život a rodinu. Politikové by
svými výzvami k veřejnému mínění měli usilovat o to, aby v
těchto základních bodech získali co nejširší souhlas ve
společnosti a upevnili ho tam, kde by hrozilo nebezpečí jeho oslabení.
V mnoha zemích právě zákonodárství o umělém potratu a
právní shovívavost vůči dvojicím, jež nejsou spojeny sňatkem,
ztěžují respektování těch základních práv, na která poukazuje
tato instrukce. Doufáme, že státy, které nesou odpovědnost za
tyto společensky škodlivé stavy nespravedlnosti, zamezí jejich
dalšímu zhoršení. Naopak je žádoucí, aby si národy a státy
uvědomily vše, co přináší techniky umělého plození po stránce
kulturní, ideologické a politické a aby byly natolik moudré a
neohrožené, že vydají spravedlivější zákony, které budou
více respektovat lidský život a rodinu.
Podle názoru mnoha lidí občanské zákonodárství v četných
státech neprávem povoluje určité metody a procesy. Dokazuje
tak svou neschopnost zajistit takovou morálku, která odpovídá
přirozeným požadavkům lidské osoby a nepsaným zákonům,
jež Stvořitel vtiskl do srdce člověka. Všichni lidé dobré vůle se
musí zasazovat, hlavně ve svém zaměstnání a při výkonu svých
občanských práv, o reformu mravně nepřijatelných občanských
zákonů a o nápravu mravně závadných metod a procesů. Vůči
takovým zákonům se musí pozvednout a být uznána i tzv.
zábrana svědomí. Ve svědomí mnoha lidí, zejména specialistů
v biologii a lékařství, se již objevuje plán tzv. pasivního odporu
proti metodám, jež jsou v rozporu s lidskou důstojností a životem.
Rozšíření technologií, které zasahují do procesů lidského
plození, vyvolává velmi závažné morální otázky, pokud jde o
povinné respektování lidské bytosti již od jejího početí a o
důstojnost člověka jako osoby, jeho sexuality a předávání života.
Kongregace pro nauku víry plní tímto dokumentem svůj úkol
utvrzovat a bránit církevní učení v tak závažné záležitosti.
Obrací se proto s novou důtklivou výzvou na všechny, kdo díky
svému postavení a práci mohou působit kladným vlivem, aby v
rodině a ve společnosti bylo zajištěno nutné respektování
života a lásky. Platí to těm, kdo mají zodpovědnost za utváření
svědomí a veřejného mínění, vědcům, lékařům, duchovním,
právníkům a politikům. Dokument si přeje a doufá, že všichni
pochopí, jak neslučitelné je uznávat důstojnost lidské osobnosti
a pohrdat životem a láskou, stejně tak jako věřit v živého Boha
a přitom si činit nároky na svévolné rozhodování o vzniku a dalším osudu lidské bytosti.
Kongregace pro nauku víry pak s důvěrou vyzývá a
povzbuzuje teology a mezi nimi zejména odborníky v morální
teologii, aby prohlubovali a stále více zpřístupňovali věřícím
obsah příslušného církevního učení ve světle zdravé
antropologie, pokud jde o sexualitu a manželství a to v nutné
spolupráci s jinými obory. Bude tak možnost stále lépe chápat
důvody a platnost tohoto učení. Boží církev brání člověka proti
výstřelkům jeho vlastní moci a připomíná mu i jeho vlastní
vznešenost. Jen tímto způsobem se dá zajistit budoucímu
lidstvu možnost žít a milovat s onou důstojností a svobodou,
jež vyplývá z respektování pravdy. Tato instrukce podává
přesné údaje a pokyny, ale ani ty nechtějí zastavit usilovné
promýšlení věci, naopak chtějí je spíše znovu podnítit, ovšem s
neodvolatelnou věrností církevnímu učení.
Ve světle pravdy o daru lidského života a o mravních
zásadách, které z toho vyplývají, vyzýváme všechny, aby
jednali v okruhu své vlastní zodpovědnosti jako milosrdný
samaritán a aby i v těch nejmenších viděli své bližní. Právě zde
znovu a zvlášť silně zaznívá Kristův výrok: "Co jste udělali pro
jednoho z těchto mých nejnepatrnějších bratří, pro mně jste udělali."
Sv. Otec Jan Pavel II. při audienci poskytnuté níže
podepsanému prefektovi po valném zasedání této kongregace
schválil citovanou instrukci a nařídil, aby byla zveřejněna.
Řím, Kongregace pro nauku víry
22. února 1987, o svátku katedry sv.Petra, apoštola
Josef kardinál Ratzinger, prefekt
| |||||||
|
| |||||||
|
| |||||||
|