XIV. K dějinám katolické
sexuální morálky
Často se tvrdí, že Církev vlastně až do dnešního dne odmítá vše, co se
týká sexuality, že považuje sexuální prohřešky za největší hříchy a že
kdekoliv může, bojuje proti sexuální rozkoši. Jsou nutné dvě odpovědi:
1. Omyl a pravda v církvi
Tak jako ve svaté církvi jsou hříchy a ona sama pozůstává z hříšníků, tak
je to v církvi také s pravdou a omylem.
V církvi všech dob existuje omyl v
takové formě, kdy jednotliví křesťané nebo i určité skupiny v církvi věří,
hájí, nebo dokonce považují za církevní učení nepravdivé věci. Stačí jen
číst církevní publikace, promluvit s jinými křesťany, abychom zjistili, že tomu
tak je.
V církvi však existují i takové omyly, kdy se učitelský úřad
církve s určitou oblastí otázek nevypořádal, nebo se vypořádal málo. V takovémto
vakuu nauky mohou povstat přirozeně omyly a jednotlivý křesťan je více či méně
odkázán sám na sebe.
Ale velká, jedinečná síla církve spočívá v tom, že když se
otázky stanou velmi naléhavými a podněty přicházejí - budiž řečeno k zahanbení
křesťanů - zvenku, nasměruje Církev na toto téma "světelný paprsek své
tajemné síly poznání" a dá osvobozující směrodatnou odpověď. Na jedné
straně to dělá s pomocí filosofického a teologického úsilí, na druhé
straně je si jistá ochranou a vedením Duchem pravdy, kterého jí přislíbil Ježíš.
Převedeno na téma láska, manželství a rodina, dalo by se říci:
během dvoutisícileté historie církve najdeme pro tento životní prostor mnoho
dobrého, i objasnění, jež člověku pomohla. Vedle toho se ale setkáváme s názory
hloupými, špatnými a způsobujícími mnoho utrpení. (Omyly s neblahými následky
vzešly od všech možných lidí a skupin všech společností, od filosofů, heretiků,
básníků a lékařů. V žádném případě ne jen
od křesťanů a teologů církve. Tragickým příkladem toho je učení lékařů
osmnáctého století - jaká hysterie z toho povstala v době osvícenství!)
Někdy byly prezentovány velkými osobnostmi (např. sv. Augustin),
čímž se staly dvojnásob nebezpečnými ze snadno pochopitelných důvodů. Dnešní
člověk má sklon k tomu, aby posuzoval instrukce církve ve světle prudérie
devatenáctého a počátku dvacátého století. Ale každý, kdo se někdy zabýval
dějinami ví, kolik je třeba studií a jaké opatrnosti, než si učiní spravedlivý historický úsudek.
2. Průlom ve dvacátém století: překonání sexuální morálky etosem lásky
Mnohem důležitější je především se ptát, jak je na tom dnes církevní nauka o
manželské lásce. Zde můžeme dnešnímu člověku zvěs tovat dobrou zprávu:
Započat několika málo prorockými hlasy
(jako Hildebrand a Adam), se uvedl do pohybu počátkem tohoto století v katolické
církvi proces zamýšlení se nad podstatou manželství lásky a sexuality, který byl
II. vatikánským koncilem neodvolatelně potvrzen. Dříve ještě byla jedna nebo druhá
otázka o tom, co je vlastně učením církve, nezodpovězená a otevřená: od
nynějška už vlastně není možné znovu upadat do některých starých omylů
pohrdání tělem.
A nejen to: Podepřen koncilními dokumenty a příspěvky Pavla VI.,
rozvinul dále Jan Pavel II. katolické učení o lidské lásce způsobem, který nám
přímo bere dech.
Nově ho osvětlil a velmi prohloubil pečlivým rozjímáním
biblických textů - od Genese přes Píseň písní až po Horské kázání, takže
můžeme říci: Tento vývoj katolického učení staví do stínu vše, co se doposud,
za dvacet století trvání církve v této oblasti objevilo.
Odhlédneme-li od mnoha vykolejení v průběhu dějin církve, je třeba, abychom
pravdu hledali u těch, které v prvé řadě považujeme za korunní svědky pravého
křesťanského učení: Srovnejme to nejkrásnější a nejvyváženější z jejich
textů s tím, co říká k tomuto tématu nynější papež a poznáme: jsme svědky
Bohem darované hodiny duchovního průlomu - srovnateln ého s jinými významnými vývoji nauky, které formovaly a měnily
církevní historii. Můžeme bez lichotivého přehánění říci: Ještě nikdy
nemluvil učitelský úřad církve tak diferencovaným citlivým způsobem o manželské
lásce, o manželském objetí a o jeho "jedinečném, ano mimořádném
významu" (Jan Pavel II.) pro muže i ženu, jak tomu bylo v posledních
desetiletích.
Zpět na obsah
|