Rozhovor s
P. Janem Peňázem o pouti
Pane děkane, co je to vlastně pouť?
Základem
každé pouti je její cíl.
Cíl, nikoliv počet kilometrů,
rychlost nebo způsob přepravy
určuje, zda je to pouť a zda je opravdová. Druhý vatikánský
koncil nazývá církev putujícím lidem Božím. Putujeme tímto světem
do Božího přístavu spásy, stručně řečeno do nebe. Pěkně
to připomíná píseň Dobrá Madono, kde se zpívá, že „každý z nás na této
zemi poutníkem je k věčnosti“.
Cílem každé pouti je nějaký chrám, v němž se lidé dříve cítili
jak v nebi, protože nikde tak krásnou výzdobu neviděli. My jsme viděli
už ledacos, ale přesto nás ta krása uchvacuje také. Navíc zažijeme i
nebeský klid, dnes už tak vzácný. A nakonec to hlavní: Cílem toho životního
plahočení je skutečně dojít do nebe, ačkoli někdy lidé
dnes hledají ráj zakázanými a nebezpečnými zkratkami (drogy ap.). A právě
pouť nám to má připomenout.
Pouť je také výjimka z každodenního
shonu a všednosti. Člověku se zdá, že se pořád točí v kruhu,
v pracovním týdnu je jeden den jako druhý, týden utíká za druhým a
rok uteče jak voda. Pouť v minulosti zpestřovala celý rok,
protože na správnou pouť se půl roku připravuje a pak se na
ni půl roku vzpomíná.
Pouť nutí člověka, aby si uvědomil,
jak je závislý na Bohu. Svědčí o tom dva poutníci, kteří se
loni v únoru vydali pěšky do Říma z Husince v jižních
Čechách. Jeden byl evangelík, druhý katolík a v Jubilejním roce
chtěli pěšky spojit ta dvě místa, z nichž každé je drahé
jednomu z nich. Do Říma došli za 36 dní. Tam pak ve vatikánském
rozhlase řekl evangelík Petr Nobilis z Kolína: „Poutníku nezbývá nic
jiného, než se oddat Boží vůli. Zní to trošku pyšně, ale je to
tak. Máme zkušenost, že kdykoli jsme začali víc plánovat a obávat se,
věci se prostě zadrhávaly. Kdykoli jsme se uvolnili a dali jsme
jen na modlitby, tak to dobře dopadlo.“
Na to dodal katolík Ivan Kolman z téhož města: „Ta víra nás
sílila, že jsme skutečně věděli, že nás v tom Pán Bůh
nenechá. Měli jsme štěstí na lidi. Vždycky nás přijali. Když
už jsme téměř nevěřili, o to lépe to dopadlo.“ Petr
Nobilis to pak uzavřel: „Vždycky v kritické situaci jsme oba
doufali v to, že ten jeden – Hospodin - nám pomůže. A projevila
se ještě další věc - v běžném životě člověk
může žít ve vzpouře proti Bohu třeba několik dní nebo týdnů.
Třeba i celý život, protože
má nějaké finanční zajištění, a tak dále. Na pouti se nedá
žít ani jeden den ve vzpouře proti Bohu, v zášti či nenávisti,
bez modlitby za bližní, bez proseb za milost Boží, prostě bez těch
věcí, které nás Pán Ježíš učil. Ten den by byl prostě
beznadějný. Stávalo se také to, že jsme na chvilku podlehli
(aspoň sám za sebe to můžu říci) sebelítosti nebo depresi. Ovšem
člověk se z toho dokázal zavčas probrat, když začal Pánu
Bohu za všechno děkovat. Když mě bolely nohy tak: Pane Bože, děkuji
ti, že je krásně a že jsme uplynulé tři týdny prožili ve zdraví
a všechno bylo tak, jak jsme si to ani nedokázali naplánovat.“
Samotné slovo pouť má několik
významů, které se někdy lidem velice pletou. Osvětlíme si je
mluvnickým rozborem. Tedy: Pouť je
podstatné jméno rodu ženského, podle vzoru píseň, ale můžeme na
ně použít pravidla pro příslovečné určení. U tohoto
slovního druhu určujeme místo, čas, způsob, příčinu
a účel, pokud se ještě dobře pamatuji. Takže:
A) Pouť z hlediska místa.
Ptáme se: Kam? Odpovídáme: Do Říma, do Křtin,
do Compostelly, do Svaté země, do Tuřan. Prostě na nějaké
poutní místo, které je jako studánka, jako pramen. Ten se také nedá
vymyslet, naplánovat, sestrojit, vynaleznout. Ten je možné jen objevit. A pak
je důležité jej udržovat v čistotě a brát z něho.
Už se také stalo, že nevyužívané prameny vyschly, studny se zanesly. Poutní
místa jsou daná tím, že tam někdo žil (Pán Ježíš ve Svaté zemi),
že je tam někdo pohřben (svatý Petr v Římě), že tam
někdo něco zažil (zázračná uzdravení v Lurdech) a nebo
že tam i osobně lidé hodně věcí prožili.
B) Pouť z hlediska
času.
Ptáme se: Kdy? Na svatého Cyrila a Metoděje na
Velehrad, na svatého Matěje na Matějskou pouť do Prahy. Když se
něco důležitého připomíná (a slaví), lidé se tam shromáždí.
Jako jsou pro každého člověka důležitým dnem narozeniny a svátek
(jmeniny) a měly by být i křtiny (výročí křtu), tak je
pro kostel důležitým dnem datum, kdy je v kalendáři svátek jeho
patrona, tedy svatého, jemuž je dům Boží zasvěcen. V neděli
poblíž toho svátku bývá pouť, která se podle něho jmenuje.
Zavedl jsem ve svých farnostech, které mám od otce biskupa svěřeny,
pouť v každé vesničce, i když má třeba jen 50 obyvatel.
V některých poutě už přežily i totalitu, v některých
jsme vybírali patrona podle zápisů na starých pečetích anebo podle
názvu obce, takže třeba Petráveč dostala samozřejmě svatého
Petra. Nakonec ty patrony úředně jmenoval otec biskup a jeho listina
je na každém obecním úřadě na čestném místě.
C) Pouť z hlediska
způsobu.
Ptáme se: Jak? Odpovídáme: Pěšky. Třeba do
Říma, jak se nám Bohu díky povedlo v Jubilejním roce 2000. Z Vranova
nad Dyjí jsme vyšli 16.5. v 8.45 a na náměstí svatého Petra v Římě
jsme stanuli po 1178 kilometrech v neděli 18.6. v 5 hodin ráno před
východem slunce. Pouť však není závoděním v chůzi
či pořádáním pěších výkonů, které se pak zapisují do
Knihy rekordů. Když jsme loni v listopadu šli pěšky do Brna do
katedrály, vyšlo nás z Velkého Meziříčí 32. Z Velké Bíteše
už nás šlo 45, ze Střelic už 60. Ten poslední
kilometr, který byl celkově padesátý osmý, nás od Minoritů
na Petrov šlo hodně přes tisíc. A všichni měli účast na
pouti. I ti, kteří se připojili až „v hodině dvanácté“
si užili své, ale prožili také velkou radost. Byl to opravdový zážitek,
vidět, jak se na Petrov do kopce valila řeka lidí, kteří nadšeně
zpívali.
Proto by každá pouť
měla mít aspoň v závěru kousek pěší cesty. I ta,
která se koná „kolmo", což v tomto případě neznamená
úhel 90 stupňů, ale na kolech, ať už na dvou (kolo, koloběžka)
nebo na čtyřech (auto) či šesti - nebo kolik jich dneska ty
autobusy mají. Další způsoby pouti mohou být i koňmo, loďmo a
také letmo (do Svaté země se vlastně jinak než letadlem
nedostanete).
D) Pouť z hlediska
příčiny.
Ptáme se: Proč? Na
poutě se chodí především na znamení pokání, to jest nápravy
za lidské viny. Mohlo by se jet, ale jde se, i když sedět v autobuse
přes dvacet hodin je také velké pokání. Dalším důvodem je vděčnost Pánu Bohu, neboť
on nám dal ručičky a nožičky, jak to rodiče učili
své malé děti, než totalita poručila říkat: „Paci, paci
pacičky, táta koupil botičky." Tržnímu hospodářství to
asi vyhovuje také, a proto mnoho vychovatelů asi ani nezná originál této
říkanky, který je: „Paci, paci pacičky, Pán Bůh stvořil
ručičky, aby ručky dělaly a nožičky běhaly."
Třetím důvodem pouti je
prosba. Lidé si chodili a dodnes jezdí vyprosit zdraví, ale také třeba
usmíření v rodině. Čím déle se putuje, tím delší je
pak i modlitba. K nalezení nejhlubší příčiny poutě ve významu
místním i časovém nám pomůže rozbor jejich slovanských názvů.
V Čechách a také u nás na Českomoravské vysočině se
říká pouť. Na Moravě se říká hody. Bratři Slováci
i Poláci říkají odpust. Říkají to proto, že na těch poutích
z hlediska místa a času je možné získat odpustky. Toto slovo nemá
hezký přídech, mnozí se mu raději vyhnou. Když se na ně podíváme
klidně, a nevidíme jen ta různá zneužití v minulosti, zjistíme,
že odpustky znamenají konat dobro.
Udělat něco mimořádně dobrého, aby se překryla tíha
zlého skutku. Vina je totiž odpuštěna
ve svátosti smíření, tedy ve svaté zpovědi. Opravdová svatá zpověď
nemusí být dlouhá. Hříšník stručně řekne své hříchy
a kněz ho povzbudí ke změně života. Dovolím si na to téma
zavtipkovat otázkou: Jaké je nejkratší povzbuzení, které kněz může
dát? Kajícník vyzná své hříchy a dodá: „Toto jsou mé hříchy,
těchto hříchů lituji a slibuji, že se opravdu polepším!"
Na to kněz řekne: „Jen aby!" Pokud to tak je, pokud se ten
člověk nezpovídá jen naoko, s úmyslem zase hřešit, je mu
odpuštěna vina. A teprve potom je možné uvažovat o odpustcích. Pak je
možné uvažovat, co mimořádně dobrého udělat k napravení.
K tomu se vydávají takzvané seznamy příležitostí k získání
odpustků. To byly ty papežské buly, které kdysi v minulosti nadělaly
tolik hluku a někdy i kouře, když je veřejně pálili. I Jan
Pavel II. vydal k Jubilejnímu roku 2000 bulu se seznamem odpustků. V ní
byly na prvním místě napsány poutě, a jako první cíl byl uveden
Řím. My jsme si vybrali tuto první možnost, a to tradičním způsobem
– pěšky. Pak tam byly ještě návštěvy nemocných nebo jinak
potřebných s poznámkou, že takto putujeme ke Kristu, který je
podle Matoušova evangelia přítomen v každém trpícím člověku.
Byly tam i modlitby, skutky pokání, a také možnost věnovat čas
nebo práci ve prospěch ostatních nebo na podporu dobré věci. Jako
poslední možnost tam bylo také, že je možno na tyto účely přispět
finančně. Škoda, že v minulosti
i v současnosti se tato poslední věc dostává na první místo
a považuje se za jedinou možnou a jedinou správnou...
Vydat se tedy na určité
(poutní) místo nebo v den pouti navštívit kostel, kde mají pouť,
a tam se pomodlit, umožní získat odpustky, tedy rozmnožit dobro, aby se i díky
té jedné osobě církev zaskvěla v bělostném šatě
jako nevěsta. A tím zářivým šatem jsou dobré skutky věřících,
jak je psáno v knize Zjevení 19,8 a jak to cituje Jan Pavel II. ve výše jmenované
bule.
Řeknu to prostě: Když
se někdo opije a doma rozbije skleník na cucky, je to jeho vina. Když se
usmíří se ženou a s dětmi, omluví se jim, koupí nové sklo ze svých
osobních úspor a vyzná se ve svaté zpovědi z tohoto hříchu s
touhou se polepšit, je mu odpuštěna vina. Pán Bůh už mu to nebude
vyčítat. Zůstává však špatná pověst: On chodí do kostela a
takhle se zřídil. Když pak jde pěšky na pouť, či vykoná
něco nezištně mimořádně dobrého, asi se o tom bude
mluvit. A tato dobrá pověst překryje tu špatnou, takže
i díky němu církev víc zazáří v bílém šatě.
E) Pouť z hlediska
účelu.
Ptáme se: Za jakým účelem? A zde jsme u toho, že
většina lidí si myslí, že pouť je pouze náměstí plné
kolotočů a stánků. U nás v Meziříčí při
červnové pouti tomu tak je, i když mnoho občanů trvale bydlících
ve středu města si na to stěžuje. Chápu, že v jiných obcích
pak komedianty stěhují ze středu na okraje, z centra na
periferii, jak říkají rádi ti, kdo nemají rádi češtinu. Potom se
děti za nimi ženou na bývalé smetiště, kde je nyní po zasypání
rovný terén, nebo za obec, kam kdysi vypouštěli husy i dobytek na pastvu
a říkali tomu proto vejpustek. Myslím, že se to dá těch pár dní
na náměstí vydržet a že kolotoče patří ke každé pouti,
i když to všechno se koná za účelem, aby děti vyprázdnily nejen
své pokladničky, ale i kapsy svých rodičů a prarodičů
i kmotrů. Je to sice někdy bráno jako hlavní věc, na kterou si
člověk vzpomene při slově pouť, ale nadávat na to
nechci, vydržet se to musí.
Proč se vlastně chodí na pouť? Z čeho
ta tradice vznikla?
Kromě předcházejících
pěti důvodů máme především důvody biblické. Podle
Mojžíšova zákona se každoročně putovalo do jeruzalémského chrámu.
Pán Ježíš tam také putoval se svou Matkou a svatým Josefem, jak víme z Lukášova
evangelia. Už v ranných dobách křesťanských se putovalo do
Svaté země, na místa posvěcená pobytem našeho Pána a ke hrobům
apoštolů. Později se začalo putovat také na místa zázraků
a zjevení.
Má
v naší době pouť vůbec ještě smysl? Má cenu chodit na
pouť, když jsem i na druhé straně zeměkoule letadlem za pár
hodin?
Určitě
má! Podle mé soukromé teorie (kdosi ironicky podotkl něco o soukromých
docentech) není správné, když člověk tak rychle protíná poledníky
a rovnoběžky. Boží příroda nás vybavila určitou rychlostí,
a ta se nemá moc přehánět. Když rychle jíte, není to zdravé,
když rychle vylezete po nemoci z postele, je to přímo škodlivé. Všechno
chce svůj čas. Jít na pouť znamená dopřát si čas.
Nejen na to klidné překonávání vzdáleností, ale i na promyšlení věcí,
na duchovní odpočinutí. Škoda, že si to z časových důvodů
nemůže dovolit každý. Zvláště pro člověka, který
má na starosti děti nebo třeba živé hospodářství, je
to skoro až přepych. Když jsme šli po Rakousku a Itálii, a já jsem
mohl podrobně pozorovat, jak je tam všechno zařízeno, říkal
jsem si: „Jestli se ještě někdy
někam vydám, tak jenom pěšky, abych z té země něco měl.“
Nevím, jestli to dodržím, ale rozdíl je obrovský. O tom, co jsem mohl
pozoroval jako pěšák, jsem podrobně psal v naší knížce o
pouti a viděl jsem už výtisky, kde si čtenáři podtrhávali právě
ty postřehy, které člověk v autobuse mít nemůže.
Jakou roli sehrály poutě ve vašem životě? Zač
jim vděčíte?
Nejsem sportovní typ, v dětství jsem se hodin tělocviku
přímo obával. Při pouti do Říma jsem poznal, že s Boží
pomocí člověk dokáže hodně, překoná sám sebe, když
má cíl, který je podstatnou částí pouti. Když jsem došel na hrob
rodičů, měl jsem přímo fyzickou chuť jim říci,
že jsem to dokázal díky tělu, které mám od nich. Chtěl jsem jim
říci, že je nemusí mrzet, že jsem byl takový nešikovný na ten tělocvik.
Vzpomínal jsem, jak se maminka se mnou zlobila, že těma nohama tak tluču.
Učila mě chodit zlehka, ale nepovedlo se jí to. Z Říma jsem přišel
s oběma podpatky úplně ubroušenými a to na jiných místech,
než jak je měli kolegové. A zdá se mně, ale i druhým, že jsem od
návratu zdravější a odolnější na různá nachlazení.
Vaše nejtěžší pouť?
Na naši pěší pouť do Říma jsem se poctivě
připravoval. Jeden z mých kaplanů, P. Marek Vácha, pobýval
víc jak měsíc s polárníky v Antarktidě. Říkal mi, že
oni trénují naprosto jednoduše. Žádná sauna, žádné posilování, ale dělají
pouze to, co je čeká v Antarktidě. Tam musí táhnout všechny zásoby
na saních. Proto několik měsíců před odjezdem za sebou
doma tahají saně se 40 kilogramy, v létě pneumatiku naplněnou
betonem ve stejné váze. Od chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že půjdeme
pěšky do Říma, jsem začal chodit po silnicích. Než jsme vyšli,
našlapal jsem po Vysočině 1050 km. Přesto jsem měl
krizi hned druhý den. To jsme za nádherného slunečného počasí
vycházeli z poutního místa Panny Marie Třídubské – Maria
Dreieichen. Vyfotografovali jsme se s poutním chrámem v pozadí.
Dosud je na snímku vidět, jak se sice usmívám, ale nuceně. V té
chvíli mě pálila levá pata, našlapoval jsem tedy jen na prsty, ale tím
se noha křiví, a mě začal bolet levý kotník, koleno i kyčel.
Už jsem se připravoval, že to vzdám, že řeknu spolupoutníkům,
ať jdou dál sami. (Nenapadlo mě v té chvíli, že by to
nedovolili, že by byli se mnou solidární.) V duchu jsem se modlil a
říkal Pánu Bohu, že jsem připraven snést tu ostudu, že jsem vydržel
jen první den, že mu to nabízím jako oběť, pokud mám skončit
tady. A bolesti najednou přešly, ani nevím jak. Patu jsem pak mazal a ošetřoval
pečlivě, ale už dala pokoj. Až po návratu jsem si uvědomil, že
za celou pouť mě pak kromě chodidel nic nebolelo, vůbec žádný
kloub, zatímco doma mě pořád někde píchá či loupe. To
byla má největší krize za celou dobu tréninku a všech poutí, které
jsme po vlasti podnikli potom. K dnešnímu dni mám našlapáno rovných tři
tisíce kilometrů. Chci ještě podotknout, že moji spolupoutníci
tolik netrénovali, někteří dokonce vůbec. Já jako nejstarší
jsem tento přístup považoval za riskantní. Oni tím
však chtěli ukázat, že na pouť se může vydat skutečně
každý. Někteří se ale také obávali, že se příliš unaví už
předem a nezbudou jim síly na Řím. Proto
razili heslo: „Raději padnout na pouti než na tréninku.“ Málem
se jim to v horším slova smyslu splnilo. Po určitých kilometrech na
ně přišly stejné potíže jako na mne. Rozdíl byl v tom, že já
jsem mohl trénink na týden přerušit, oni však na to měli jen
jedinou noc, ráno se šlapalo dál.
A
vaše nejdelší a nejdůležitější pouť?
Samozřejmě zase ta „jubilejní“ římská.
Napadlo to P. Jindřicha Bartoše a P. Marka Dundu. Musím opravit klasika,
který praví, že za vše, co je v něm dobrého vděčí
knize. Já za vše dobré vděčím Pánu Bohu, rodičům a
dobrodincům, a také právě P. Bartošovi. O pouti jsem během 40
dnů po návratu napsal za přispění ostatních poutníků
80ti stránkovou knihu, které už je rozebráno víc jak 9 tisíc výtisků.
Tam je vše velice podrobně vypsáno, ale občas se mi ještě
vybaví, co jsem tam nenapsal. Nejzajímavější doplňky mě
napadly, když jsem – musím to přiznat – až letos v únoru
četl knihu církevního historika Dr. Polce „Svaté roky". Zjistil
jsem, že tři věci jsme sami vycítili nějakým šestým smyslem:
Když jsme přišli do Říma,
měli jsme naprosto jasný pocit, že všichni nás přijímají v duchu:
"Jsme tu pro vás." V knize píšu, že to P. Marek Dunda vyjádřil
slovy: "Jsme přece ve středu naší církve." A bylo to
tak v sakristii u svatého Petra i v ostatních bazilikách.
Všude bylo pro poutníky vše připraveno, u bazilik byly toalety na
lepší úrovni než na letišti, šatny a úschovny všude zadarmo. Teprve
z té knihy jsem se dozvěděl, že papež Pius XII. si ve Svatém
roce 1950 přál, aby si každý katolík, který přijede v Jubilejním
roce, mohl říci: „Řím je mou vlastí.“
Za druhé jsem se dočetl, že od středověku
se o poutníky, kteří přišli do Říma na Svatý rok, staraly
zvláštní spolky – poutnická bratrstva. Jejich členové připravovali
pro poutníky ubytování a stravu. Sami nezištně sloužili a sháněli
milodary, aby jim to mohli poskytnout zadarmo. Když se pak na Svatý rok 1900
chystalo do Říma díky železniční dopravě daleko více poutníků,
členové bratrstev si uvědomili, že nemají síly ani prostředky,
aby všem a vše poskytli zadarmo. Proto se rozhodli, že tradici dodrží jen
pro ty poutníky, kteří připutují pěšky. Když jsme přišli
do Říma my, šli jsme se ubytovat do našeho poutního domu v koleji
Nepomucenum, který vedl Mons.
Karel Janoušek. Pochází z Moutnic, kde jsem dříve působil.
Proto jsem mu o naší pouti psal předem, takže o nás věděl.
Nevěděl však o rozhodnutí římských poutnických bratrstev z roku
1900. Přesto nám všem nabídl celý pobyt zadarmo.
Za třetí: V každé obci, ať na Moravě
nebo v Rakousku či v Itálii je pomník padlých ve válkách. My
jsme se u každého z nich modlili za všechny padlé, nejen za ty, jejichž
jména tam byla napsána. Až z té knihy Dr. Polce jsem se dozvěděl,
že papež Pius XII. si přál, aby se ve Svatém
roce 1950, prvním po skončení druhé světové války, všeobecné
smíření a odpuštění vztáhlo i na ty, kteří se stali oběťmi
vzájemného nelidského vraždění. Proto na jeho výzvu hledali v Itálii
a ve Francii skauti zapomenuté hroby padlých nepřátelských vojáků
a podávali prostřednictvím charitních organizací zprávy příbuzným
v Německu a jinde, zatímco německá katolická Charita zjišťovala
hroby cizinců, kteří zahynuli za války v Německu. Tak během
Svatého roku a krátce po něm
mohla řada německých a rakouských poutníků položit aspoň
kvítí na hroby svých padlých. V Německu se zase katolické ženy
zavazovaly, že budou zdobit hroby cizinců a že se budou modlit za spásu
jejich duše. Staraly se tedy o hrob muže, který
střílel možná právě po jejich synovi nebo manželovi. Tam
asi byl ten pravý začátek sjednocené Evropy, světadílu, kde předtím
vznikly dvě světové války. Teprve když si
křesťanští politikové - Francouzi
Schumann a de Gaulle, Němec
Adenauer a Ital Gasperi - řekli: „Necháme už válčení a připomínání
válek a začneme žít v míru," mohl být přes řeku Rýn,
která mnohokrát v minulosti přímo rudla krví Francouzů i Němců,
postaven most míru. Kéž by se něco takového podařilo aspoň v myšlenkách
vybudovat mezi námi a Němci, ačkoli mezi sebou nemáme řeku, ale
pohraniční hory. Myslím ale, že hory nenávisti, která se uměle
udržuje a přivolává, jsou ještě horší. Dají ještě moc
zabrat, než se odstraní. Byl jsem ve Francii několikrát na oslavách
konce 2. světové války a poznal jsem, že to je možné. Všechny projevy
při nich se nesly v duchu slov Pána Ježíše: „Toto čiňte
a tamto nezanedbávejte." Vždycky tam vzpomněli na ty, kdo obětovali
svůj život za vlast, která u nich byla ohrožena z východu, z druhé
strany Rýna, ale také vždycky připomněli, že v Evropě je
teď potřeba společně hledět k nové společné
budoucnosti. K tomu přispívá také to, čeho jsem si s překvapením
všiml ve Francii, když jsem se tam po 20 letech opět dostal a co jsem také
pozoroval při naší pouti Rakouskem a Itálií. Na rozdíl od nás, kde se
pořád zdůrazňuje jediný a jedinečný stát a vše je centrálně
řízeno, u nich má každá oblast právo zdůraznit svou zvláštnost.
Cizím slovem se tomu říká regionalismus, já bych to však nazval hrdost
na svůj domov. V jižní Francii má každá obec dvojí název: ten
spisovný ve francouzštině a ten lidový v provensálštině
(Avignon – Avignoun). Podobně tomu bylo i v severní Itálii –
italsky a friulsky – ačkoli v tom tak velký rozdíl nebyl, vzpomínám
si jen na Venzone a Venčon. Zdůraznili však hrdost na svůj stát
i kraj: „My jsme Italové, ale také Friulové. My se za to nestydíme."
Při vstupu na rakouské území vás vítají cedule: Republika rakouská.
Země Dolní Rakousy. Kraj Vína. U
nás jen tam jen úřední název Česká republika. Ani zmínka o tom,
že jste se octli na Moravě. Někdy mám dojem, že slovo Morava je
považováno málem za sprosté. Dokonce i o sportovních klubech ze Zlína a
Otrokovic, které mají problémy se svými chatami na Slovensku, v médiích
nedávno říkali, že jsou to kluby z Čech. Právě Evropa však
už pochopila, že velké státy znamenají velké nebezpečí války, zatímco
důraz na místní kraje a zvyklosti vede víc k mírovému soužití.
A také jsem byl překvapen, jak se v Evropě ustupuje od
centralismu, který u nás ještě přitužil. Když jsme se blížili k Římu,
procházeli jsme dvěma předměstími Saxa Rubra a Grotta
Rossa. Patřily už k hlavnímu
italskému městu, ale na tabuli měly velkými písmeny hrdě
napsané své jméno. Až pod tím byla poznámka, psaná malým písmem: část
Říma. Tak slavné město, skutečně město měst, a dovolí
každé obci, kterou pohltí, aby si nechala svoje původní jméno. U nás
je to přesně naopak. Velký název vzdáleného sídla a jen malými písmeny
vlastní jméno té obce, kde právě jste. V matrikách se úředně
píše: narozen ve Zhoři, část Kochánov, ačkoli ten člověk
je narozen v Kochánově, který v této době je zrovna veden
jako část Zhoře. A v Kochánově bude mít rodiště až
do smrti, zatímco sídlo obecního úřadu se může ještě několikrát
změnit. Papež Jan Pavel II. nadarmo neřekl při své návštěvě
Slovenska v Nitře 30.6.1995: „Nacionalismus ne, patriotismus
ano." Zdůraznit, že jsem z Moravy a že je to krásná zem, není
podle mne žádný nacionalismus ani šovinismus, ale právě ta zdravá
hrdost na svou otčinu, která se latinsky řekne patria. V žádném
případě nejsem zaujatý. Vím, jak jsou pravdivá slova písně
Čechy krásné …, snažím se, abych český jazyk nekazil žádnými
novotvary. A přátele kněze, kteří působí v Čechách,
se snažím podporovat, jak to je jen možné.
V
diecézi jste inicioval řadu zajímavých – nejen poutních –akcí. Povězte
o nich, prosím, pár slov...
Dneska
se neobejdeme bez auta. Proto jsem po vzoru Mons. Aloise Pekárka, a také polských
kněží, chtěl v Jubilejním roce nabídnout všem lidem požehnání
jejich vozidla. Církev na to má krásné modlitby, které vycházejí z Písma
svatého, proč je tedy nevyužít? Kolem svátku patrona řidičů
svatého Kryštofa (25.7.) bylo u nás
na náměstí žehnání aut. Všichni dostali samolepku se znakem Jubilea
roku 2000 a s veršem z Bible : „Svým andělům vydal o tobě
příkaz, aby tě chránili na všech tvých cestách." (Žalm 91,
11). Někteří lidé mi pak řekli: „My auto nemáme, jezdíme na
kole - a to je taky nebezpečné. Také bychom chtěli Boží
ochranu." Ohlásil jsem tedy žehnání jízdních kol. Kolem svatého Václava
pak bylo ještě žehnání koní. Je třeba podle pravdy připomenout,
že ty žehnací modlitby se více než věcí a zvířat týkají
řidičů, cyklistů a jezdců. Při žehnání se církev
za ně modlí, aby jednali zodpovědně, aby využívali dopravních
prostředků k dobrému a aby je Bůh chránil před
nebezpečím. Když to vešlo ve známost, hned se objevily námitky, že církev
žehnala i zbraně. Musel jsem vysvětlit,
že ti vojáci, kteří se dozvěděli, že ráno vyrážejí na zteč,
z toho pochopitelně měli strach. Proto prosili svého duchovního,
aby se za ně modlil, aby jim u Boha vyprosil ochranu a přežití. Tragédie
války byla v tom, že na druhé straně o totéž prosili nepřátelé
zase svého pastýře. Takže takto se modlili jak katoličtí kněží,
kterým se říkalo polní kuráti, tak evangeličtí pastoři,
pravoslavní popové i židovští rabíni. I toto žehnání bylo tedy zaměřeno
na lidi a ne na zbraně, takže církev opravdu zbraním nikdy nežehnala. Důkazem
toho je, že v žádné úřední knize takové modlitby nenajdete.
Kam
byste si přál ještě putovat?
Přál bych si putovat na Jasnou
horu u Čenstochové a nějakým způsobem tam odčinit ty dvě
rýhy na tváři Panny Marie. Víme, že to je národní svatyně Poláků.
Můžeme si tedy domyslet, že tam chodí i školní děti a že
slabikují dějiny toho místa a obrazu. Jsou tam na velkých tabulích. Na
prvním řádku je tam napsáno, že obraz se tam dostal roku 1381. Hned na
druhém řádku stojí, že po roce 1420 tam přijeli husité a obraz
posekali. Pak je tam těch vět ještě asi deset, mimo jiné také
o tom, že Švédové při svém tažení dobyli všechny polské pevnosti
kromě Jasné hory. Takže už od dětství mají Poláci jméno naší
vlasti spojené s touto hanebností. Co kdyby tam bylo připsáno, že
přišli poutníci z Čech i Moravy a činili pokání za své
předky? To by ovšem muselo být připraveno ve spolupráci s církevními
představenými našimi i polskými.
Co
plánujete letos, v prvním roce nového tisíciletí?
Už mnohokrát se mě lidé ptali, kam vyrazíme
na pouť letos, jestli zase do Říma. Není už Jubilejní rok a ani se
tam nedá chodit tak často po
sobě. Na svátek Panny Marie, Matky jednoty křesťanů - tedy
18. 1. - jsme se my, kteří jsme se díky Bohu vrátili od hrobů svatých
apoštolů Petra a Pavla, dohodli, že letos půjdeme pěšky na
Velehrad, kde je Maria právě pod tímto jménem uctívána. Řím stojí
u kolébky křesťanství v Evropě, Velehrad je Betlémem víry
pro naši vlast. Když se v tom biblickém Betlémě narodil Pán Ježíš,
andělé oznámili, že to bude "radost pro všechen lid" (Luk
2,10) a vyzvali pastýře, aby se nebáli.
Velcí i malí, mládež i rodiny, prostě každý,
kdo se nebojí ujít 30 km denně, se s námi může letos koncem
srpna na Velehrad vydat. Vycházíme v úterý 21. srpna ráno buď ze
Znojma nebo z Velkého Meziříčí nebo z Víru. Celá pětidenní
pouť bude mít duchovní program. Po cestě by se probíralo, co je
zdrojem a co je brzdou křesťanské radosti. Nebudou chybět písně
staré ani nové a bude čas i na trochu zábavy, aby to opravdu byla
"radost pro všechen lid". Velehrad je vlastně hlavní město
Evropy po duchovní stránce, protože je spojeno s jejími patrony sv.
Cyrilem a Metodějem. Má tedy být cílem všech duchovních cest, aby
opravdu platila slova z písně Zvoňte zvony: „Svolávejte odevšad
na posvátný Velehrad!“ Doufám, že ta pouť bude radostnou událostí
pro její účastníky i pro ty, s kterými se setkáme. V sobotu
25.8. by pak v 8.00 přijely do Buchlovic ze všech stran autobusy s poutníky
a všichni bychom šli posledních 8 km pěšky společně. Pouť
zakončíme v poledne v bazilice bohoslužbou s naším otcem
biskupem Vojtěchem.
Pane
děkane, a kam byste si přál směřovat svým životem?
Chtěl bych být otcem, dobrým
pastýřem, po vzoru Dobrého Pastýře Ježíše Krista. Zda se mi to
daří mohou posoudit druzí lidé. Jednou to bude posuzovat ten Dobrý Pastýř
- kéž je mi milosrdným soudcem.
Nač
se teď těšíte?
Na tu pouť na Velehrad. Kéž
by se podařilo založit tradici, že se v duchovním centru Moravy i
Evropy (svatí Cyril a Metoděj jsou patrony obou) budou sbíhat jako pramínky
skupiny poutníků skutečně odevšad. Mám takovou bláznivou myšlenku,
že nás večer 24.8.2001 do těch Buchlovic připutuje pěšky
nakonec tisíc a že těmi autobusy ráno přijede deset tisíc.
Kdo
vás v životě nejvíc ovlivnil? Koho si nejvíc vážíte?
Rodiče, sourozenci a jejich
rodiny, a pak kněží. Jamský pan farář P. Josef Hladký, synovec
prezidenta Svobody, který nás děti měl rád, jeho nástupce P.
Bohuslav Marek, který vypadal sice přísně, ale ve zpovědnici
skutečně svědčil o Božím milosrdenství vůči hříšníkům.
Sobě neodpustil nic, sloužil až
do posledního dechu. I další jeho nástupce P. Eduard Šikula, dobrák od
kosti, za jehož působení jsme měl v jamském kostele primici.
Velký vliv na mě měl studentský kněz na Carnotově lyceu v Dijonu,
kam jsem nastoupil roku 1967 ve svých 16 letech, abych si tam mohl s dalšími
Čechoslováky tři roky studovat a udělat si maturitu. Byli jsme vřele
přivítáni. Říkali nám pořád „ Messieurs les Tcheques!"
(Pánové Češi.) Rozdělili nás do tříd, zase vítání. Pořád
však kolektivně. Čtvrtého dne našeho pobytu byla neděle. Šel
jsem do kaple, sám z 24 krajanů. Viděli mě malí francouzští
primánci a hned to hlásili tomu knězi. „Pane abbé, je tady jeden
Čech." Byl jsem skutečně první, který se veřejně
o jeho službu zajímal. A on mi řekl: „Jak se jmenuješ?" Odpověděl
jsem a on na to samozřejmě francouzsky:
„Jene, já tě u nás vítám." Oslovil mě jménem, nebyl
jsem pro něho jeden z mnoha, ale osoba, tak je každý z nás pro
Boha. On zná každého jeho jménem, jak připomíná Bible na mnoha místech.
A ještě v jednom si na něho pořád vzpomínám. Umíte si představit
ten stesk po domově, když jsme v tom věku nastoupili do školy v září
s vidinou, že své blízké uvidíme až v červenci příštího
roku. Ty první dny byly pro mne vždycky krušné. Abbé Delaunay, tak se
jmenoval ten kněz, však druhý rok přišel za námi staršími se
slovy: „Je tady hodně primánů, mají sice napsáno, do které ložnice
mají jít, kde mají studovnu, ale nevyznají se zde. Běžte a uvádějte
je na jejich místa." Dali jsme se do toho, a po stesku ani památka. Jen
když člověk zapomene na sebe a slouží druhým, najde štěstí.
Tak to říkají otcové druhého vatikánského koncilu, inspirováni slovy
Ježíše Krista o zrnu, které musí umřít, aby přineslo užitek. Už
jsem se zmínil o P. Jindřichu Bartošovi, připomínám ještě P.
Karla Hesa, který začal kaplanovat v Českých Budějovicích,
když jsem tam nastoupil na vojnu a u něhož jsem našel druhý domov ještě
dlouho po odložení zeleného sukna. Za mnoho také vděčím P. Jiřímu
Hájkovi ze Stříbra. Když jsem byl pozván na pěší pouť do
Říma, hned jsem mu volal a on mi řekl: „Neváhej a jdi, protože po
padesátce se už ničeho takového neodvážíš." A mně do ní
scházel právě rok. Vážím si také všech žen, které tiše a obětavě
pomáhají na farách a umožňují tak nám kněžím, že se můžeme
věnovat svému působení. Je jich mnoho, za všechny jmenuji jen
sestry Marii Malcovu, Marii Novákovu a Miroslavu Ryšavou, ačkoli i všechny
ostatní by zasloužily velkou odměnu. Jistě jim ji Pán Bůh
jednou dopřeje.
Z čeho
máte jako člověk, jako farář a děkan, jako poutník největší
radost?
Jako člověk mám radost,
když slyším ptačí zpěv a rozpoznám, kdo to zpívá, a také když
se rozhlédnu za jasného počasí po kraji a poznám obce a kopce, na které
je vidět. Jako farář, když se podaří lidem překonat
samotu a uvědomí si, že Bůh je s námi a my jsme jeho děti
a můžeme tedy vytvářet rodinné společenství v rámci
obce či farnosti. Jako děkan, když moji kaplani, kterých jsem měl
tady ve Velkém Meziříčí už patnáct, vzpomínají v dobrém
na své první místo. Jako poutník, když jsou lidé povzbuzeni, že sami někam
došli.
Co
byste přál všem poutníkům?
Těm, kteří putují po
cestách této země i všem lidem, "poutníkům
k věčnosti" bych přál slovy kněžské
modlitby: … ať vytrváme v dobrém až do konce.
Určeno
pro soukromou potřebu.
Neprošlo jazykovou ani redakční úpravou.
|