1.2. ... v
pluralitních demokratických
společnostech To
je svědectví a služba, které je
třeba poskytnout dnešní Evropě, jak
ve starých, tak v nových
demokratických společnostech s jejich
pluralitními strukturami. Pluralismus je
historickou skutečností. Zrodil se
také v důsledku náboženských válek,
aby zabezpečil přežití a mír mezi
lidmi. S příchodem demokratické formy
společnosti se prosadil takový
veřejný život, díky němuž je
možné překonat monopol úzkých a
homogenních elit v určování
společenského života.
Tento pluralismus
představuje společenský fakt, který
nelze přehlížet a před nímž nikdo
nechce ustupovat nazpět. Nacházíme ho
nejen ve společnosti, ale i v církvích
a dokonce i v jednotlivých osobách.
Otvírá prostor bohaté pluralitě a
pluriformitě. Zároveň však nesmí
být absolutizován, třebaže s sebou
nese šanci chápat jednotu jako plnost
různosti. Navíc je předpokladem
jednání křesťanských církví,
charakterizovaným účelností i
omezeními.
Pluralismus se sebou
opravdu stále víc nese výhody i
nevýhody. V minulosti, aby se zachoval
mír, se lidé zříkali požadavku
jediné pravdy. Dnes naopak mnozí
nevědí co dělat, aby ji našli.
Všechno se zdá být rovnocenné a v
tomto smyslu bezvýznamné. Současně
převládá dojem, že všichni mohou
mít přístup k nesčetným volbám,
které jim nabízí pluralismus. To nás
vede k zapomínání, že přístup k
tolika možnostem svobody přitom
nezaručuje vnitřní svobodu od úzkosti
a viny. Navíc tyto mnohé možnosti si v
pluralitním rámci navzájem konkurují
a ne v šechny jsou schopny mít tutéž
sílu. Tak dochází k riziku, že
možnosti svobody jednotlivců budou
chyceny do pasti "struktur
hříchu" jakými jsou chudoba,
nezaměstnanost, nerovnost v možnostech
vzdělání a práce. Pluralitní
demokracie stále dramatičtěji
narážejí na problém, kde nalézt
společné kulturní, společenské a
etické základy.
Mladé evropské
demokracie musejí být konfrontovány s
rostoucí prázdnotou hodnot po
zhroucení komunismu. A staré evropské
demokracie, jak se zdá, ztrácejí
stále víc křesťanské dědictví,
které přesto nějak zůstává u jejich
kořenů. Moderní stát liberálního
práva nemůže sám od sebe vytvořit
vlastní základy. Duchovní tradice,
které přispívají k jejich upevnění,
jsou různé. Církve dnes nemají
monopol, aby tyto základy zaručovaly.
Usilují se o dialog se všemi těmito
tradicemi, především mezi
křesťanskými církvemi a velkými
náboženstvími. Pro tuto společenskou
úlohu se církve v mnoha evropských
zemích těší vysoké morální
autoritě, ale nemají už možnost
vnutit svou vlastní morálku. Pro
takový dialog je třeba v našich
společnostech vytvořit přiměřené
právní podmínky. Za tímto účelem
byly sebrány mnohé podněty.
Proto je třeba, aby
členové církve - i biskupové a
teologové - byli k tomuto dialogu
vychováváni (srv. Ut unum sint
28). K tomu by bylo vhodné zřídit
studijní centra. Členové církve se k
dialogu nejlépe vychovávají, když k
němu dochází uvnitř církve samotné,
jak v každodenním životě církevních
společenství, tak mezi biskupy a
teology. Synodní struktury usnadňují
dialog mezi Božím lidem a jeho
pastýři. Co je třeba i uvnitř
církve, je vzájemná důvěra. Je
třeba prohloubit schopnost naslouchat,
vnímat bohatství života i za hranicemi
církve, uskutečňovat opravdový
dialog, trpělivě řídit napětí a
konflikty. Je však třeba se také
naučit vyjadřovat vlastní
přesvědčení bez upadání do
relativismu. Je nutné se cvičit ve
schopnosti rozlišování duchů. Je
důležité užívat jazyka
přístupného mediální kultuře:
pochopitelného, jasného, bez bázně,
průzračného, plného vzájemné úcty,
pozorného k nejrůznějším životním
situacím, prostého zbytečné
agresivity, motivovaného hledáním
základů onoho společného domu, v
němž všichni bydlíme.
V upevňování základů
moderních demokracií mohou církve
poskytnout velkou službu. Mají zájem
na skutečnosti, aby stát byl založen
na etických základech, aby bylo
zachováno společné dobro. Mnozí se
domnívají, že v práci na tomto
upevnění neexistuje nějaká
nedotknutelná etická pozice platná pro
všechny. Církve se naopak na základě
své vlastní skutečnosti domnívají,
že takové náboženské a etické
pravdy existují.
Z hlediska
náboženského: neboť Bůh,
kterého hlásáme, je "mým"
Bohem pouze tehdy, je-li i
"tvým" Bohem, Bohem ostatních
či lépe Bohem všech.
Z hlediska mravního:
neboť křesťanské církve
připomínají evangelium kříže a
všeho lidského utrpení a kladou
základy pokoje a svobody, společného
dobra a všeobecné etiky. V církvi se
ode mne žádá, aby vzal do úvahy v
mém jednání utrpení způsobená
druhým či ta, která bych jim mohl
způsobit já sám.
1.3. Křesťanská
víra jako osobní skutečnost
Křesťanská víra je
ponořena do veřejné skutečnosti a
zároveň je událostí života svobodné
osoby. To z ní nečiní "věc
soukromou", nýbrž
"osobní". Na druhou stranu
osobní víra odkazuje na společenství
věřících, kterým je nesena. To
vylučuje falešné individualistické
zúžení víry.
Nejdůležitější
úlohou je doprovázet jednotlivou osobu
na jejím putování víry během jejích
etap. To zvláštním způsobem platí
pro ty, kdo začínají objevovat cestu
evangelia jako cestu svobody a volí si
ji. Ústřední úlohu zde plní
katecheze - často katecheze
elementární, která uvádí do
základních pojmů víry - a svátostná
pastorace. Měly by se vyznačovat
hlubokou vážností, aby vynikly
závazky, které z víry vyplývají a
aby byla postižitelná "bázeň
před Hospodinem".
2. Formy
zprostředkování
Uskutečňování a
hlásání křesťanské
"specifičnosti" v
pluralistických a nerovnocenných
společenských kontextech, v mladých i
ve starých demokraciích, vyžaduje
odpovídající formy zprostředkování.
V jazykových skupinách byla navržena
celá řada vzácných podnětů o
způsobech takového zprostředkování.
Jedná se o nepostradatelné postoje a
okruhy činnosti, doprovázené
prokázanými příklady.
2.1.1. Postoje
Postoje mají svůj zdroj
v hluboké lásce k lidem, zakotvené v
Bohu, v lásce, která se obrací
zvláště na chudé,
"poražené" moderní doby.
Bůh říká v Exodu: "Znám vaši
bolest" (Ex 3,10). Hovoří o
bolesti lidu Izraele utiskovaného v
otroctví Egypta. Dnes je v Evropě mnoho
obětí různých otroctví. Stačí
pomyslet na 20 miliónů
nezaměstnaných.
Takové úsilí ve
prospěch chudých vyžaduje dnes
především prorocké svědectví,
schopné kritizovat i vzdorovat, jež
může vyžadovat i mučednictví.
Pokaždé, když jde o dobro člověka, o
jeho základní práva a nezcizitelnou
důstojnost, křesťanské církve
nemohou nehájit člověka "vhod i
nevhod". Tento postoj odporu je
úzce spjat se spiritualitou kříže. To
může značně přispět k dialogu, k
němuž ve společnosti dochází. Pozice
zaujatá církvemi může totiž
představovat pól, díky němuž může
dojít k plodné dialektice, byť někdy
konfliktní, ve prospěch člověka.
Jsou i jiné postoje,
které se rodí z Boží lásky k lidem a
zvláště k chudým, které se
konkretizují, kde se stýká kultura a
evangelium. Například, když naši
současníci žádají vážné a
racionální důvody ve prospěch
očekávání, které církve
vyjadřují, aby utvářely kulturu a
společnost. Odpovídá to výzvě
prvního listu Petrova, abychom byli
schopni předkládat důvody naděje,
která je v nás (1 Petr 3,15).
Když se požaduje, aby
se církve podílely na mravních,
společenských a kulturních rozpravách
našich pluralitních společností,
mnoho záleží na způsobu, jakým se
včleňují do dynamiky dialogu. V
dialogu se církev realizuje jako
společenství. Koncil vybízí církev,
aby utvářela svou činnost a své
začleňování do společnosti podle
"metody", kterou zvolil sám
Bůh ke zjevení se lidstvu, když ji
pozval k účasti na svém vlastním
životě (DV 2).
Dialog tedy v žádném
případě neznamená kompromis s tím,
co by neodpovídalo člověku a evangeliu
Ježíše Krista, nýbrž úsilí ve
světle pravdy o společné hledání
toho, co zaručuje a podporuje růst
každého i všech.
Být připraveni
svědčit o přítomnosti Vzkříšeného
uprostřed nás je jedním z
nejdůležitějších postojů církve v
jejím přispívání k utváření
společenského života v pluralitních
společnostech.
Křesťané vydávají
toto svědectví především
prožíváním síly evangelia, které
jim otevírá život žitý ve svobodě a
solidaritě. Na základě tohoto žitého
svědectví nabývá svědectví
vydávané slovy na síle a
věrohodnosti. Roste-li takto svědectví
životem a slovem, křesťané se
vyhýbají nebezpečí, že ztratí sílu
a že se vyčerpají jakýmsi druhem
"vnitřní sekularizace".
Sami pastýři jsou
voláni k tomu, aby si osvojili tyto
postoje a snažili se o to, aby se
stávaly kulturou prožívanou denně v
jejich církvi.
2.1.2. Okruhy
činnosti
Dialogické chování
křesťanských církví v pluralitních
společnostech, schopné rozumově
zdůvodnit, svědčit a v krajních
případech i odporovat, má být
uskutečňováno v mnoha okruzích
činnosti. Základním cílem je podílet
se na rozvoji kultury a společnosti ve
všech oblastech.
Taková
"inkulturace" evangelia, díky
níž se víra stává solí země, se
dnes uskutečňuje především výchovou
jednotlivých svobodných osob. Dochází
k ní především v každodenním
životě přetvořeném evangeliem. V
této oblasti přinesly dobré výsledky
v mnoha církevních prostředích
různé formační iniciativy: činnost
křesťanských vyučujících ve
veřejných i katolických školách,
jakož i příprava těchto
vyučujících a formace dospělých.
Církev přispívá také
k utváření společnosti a kultury
významným způsobem skrze laická
společenství: např. sdružení, hnutí
a Katolická akce. Je třeba také
povzbuzovat křesťany, aby se zapojili
do politiky. Důležitých výsledků
dosáhly formy spolupráce mezi
teologickými a jinými vědeckými
instituty, zvláště na Univerzitách a
Akademiích.
Je nezbytné se zapojit i
v politické oblasti. To nepřetváří
církve ve společenské a politické
instituce, ale vyžaduje od nich úsilí
zaměřené k ekonomickému,
společenskému a politickému rozvoji. V
tomto smyslu byly plodné ty církevní
instituce, jejichž představitelé vzaly
za svou sociální nauku církve na
teoretické i praktické úrovni.
Sociální nauka má zvlášť
důležité místo při budování
nových demokracií ve východní a
střední Evropě. V jednotlivých
zemích má církev rozdílné možnosti,
jak přispět k utváření civilních
zákonů. K nevyhnutným konfliktům
dochází pokaždé, když jsou tyto
zákony v rozporu s mravním
přesvědčením křesťanů. Z
pozitivních příkladů je třeba
připomenout konzultační procesy se
zainteresovanými společenskými silami
na znění pastoračních listů,
zabývajících se těmito tématy, a
společných deklarací vícera
křesťanských církví. Nelze opomenout
živou charitativní činnost všech
církví.
V neposlední řadě je
třeba, aby byly církve kvalifikovaně
přítomny v různých médiích. V
demokraciích plní média důležitou
funkci. Mají významnou úlohu při
vytváření veřejného názoru.
Křesťanské žurnalistické školy se
pro profesionální formaci jeví jako
velmi pozitivní. Obecná zkušenost
církví je díky přítomnosti
katolických novinářů ve veřejných
sdělovacích prostředcích dobrá.
Stejně tak jsou velmi užitečná
církevní střediska pro rozvoj
audiovizuálních prostředků, neboť
žijeme v civilizaci obrazu.
3. Církev, která
žije evangelium, slouží společnosti
Sociální aktivity
církví, které zde byly vzpomenuty,
nejsou všechny. Nelze zapomínat, že
rozhodující a trvalý přínos
vyplývá ze skutečnosti, že církev je
utvářena silou evangelia, které ji
bylo svěřeno. Jen tak se stává
požehnáním pro společnost (srv. Gen
12,2).
3.1. Zavřené nebe
Obraz zavřeného nebe je
téma objevující se v základních
textech sympózia, v relacích, v
promluvách, v diskuzích. Nekončí snad
život pro mnohé lidi v Evropě smrtí?
A neztrácí člověk svou velikost a
hloubku, protože už nežije před Bohem
a z Boha? Neztratil Bůh v
každodenním životě mnohých osob a
také v utváření způsobu
společenského života prakticky
význam? A neriskuje církev při
utváření vlastního způsobu života v
některých ohledech, že zapomene na
Boha a stane se obětí
jakéhosi druhu "vnitřní
sekularizace"?
V Evropě je
nyní nový druh náboženského hladu, který
se ne vždy vyjadřuje náboženským
slovníkem. To platí, ač odlišným
způsobem, jak pro západní, tak ještě
více pro postkomunistické země
střední a východní Evropy. Velice
často si však lidé tvoří Boha podle
svých představ a přání, a to není
pravý Bůh Abrahámův, Izákův a
Jakubům a ani Bůh Ježíšův.
3.2. Život pod
otevřeným nebem
Během svého
mučednictví Štěpán volá:
"Vidím nebesa otevřená a Syna
člověka, stojícího po pravici
Boží" (Sk 7,56). V tomto zvolání
prvomučedníka se ozřejmuje
nejdůležitější povolání církve v
Evropě. Církev je
především místem života před Bohem,
životem na zemi pod "otevřeným
nebem". Lidé zde
nazírají na věčnost a zároveň
zůstávají nohama pevně na zemi. Proto
se musíme stále ptát, jaký je Bůh,
kterého hlásáme. Dříve, než budeme
Boha zvěstovat druhým, je třeba,
abychom my sami vstoupili do Ježíšovy
školy o Bohu. A tak církev evangelizuje
sebe samu. To od ní žádá hlubokou
ochotu k obrácení k Bohu. Odtud se
rodí každá opravdová obnova
církevních institucí. Všude, kde
církev žije "coram Deo",
žije také "coram hominibus":
učí se vidět člověka tak, jak jej
vidí Bůh. Jeho velikost, jeho
nedotknutelnost, jeho nezcizitelná
práva nacházejí svůj základ a
porostou uvnitř církve, onoho communia,
v němž jeho členové žijí zároveň
jako svobodní a solidární.
Čím více se církev
noří do tajemství Božího, tím více
nabývá podoby církevního
společenství charakterizovaného
láskou a schopností pohostinnosti. To
jí propůjčuje sílu vytrvat po boku
člověka v jeho potřebách a
nejistotě. Čím víc nabývá církev
na podobě onoho svátostného communia,
tím víc může skutečně posloužit
moderním pluralitním společnostem.
Když církev opravdu žije z tajemství
communia, na němž stojí, stává se
zárodkem společenských a politických
proměn v životě evropských národů,
především tam, kde jsou lidé z
nejrůznějších důvodů rozděleni a
kde se hledají nové formy politické a
ekonomické solidarity.
Když se církev obnovuje
počínaje svým srdcem, zmenšuje se
nebezpečí, že by byla zaměňována se
společenskou a politickou mocí nebo
mylně interpretována jako
"dokonalá společnost".
Tváří v tvář všem
těmto výzvám v pluralitních
společnostech znovuutvrzují naše
církve svou víru v příslibu Páně: "Dostanete
sílu Ducha svatého, který na vás
sestoupí, a budete mi svědky v
Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku
a až na sám konec země" (Sk
1,8).
Celý sborník
si lze nechat zaslat (normální) poštou.
|