Čeho se musí rozvedený
vyvarovat?
Člověk, který zůstal po rozvodu sám,
se musí vyvarovat sebelítosti, jakožto
základního životního postoje. Takový
postoj je neúčelný a nesmyslný. Je
důležité, aby přijal svou roli
osamoceného, a ne aby neustále
koketoval s eventualitou nalezení
nového životního partnera, kterou ale
neuskuteční. Kolísáním
mezi stavem samota - nesamota uškodí
nejvíce sám sobě. Je zcela normální,
že rozvedeného čas od času napadne,
jak by to bylo pěkné, kdyby si
nějakého toho partnera (partnerku)
přece jen našel. Ale pak je zapotřebí
dovést tuto myšlenku do úplného
konce, domyslet případný vztah se
všemi jeho důsledky i těmi
nepříjemnými, i s tím, že se v
novém partnerovi mohou zopakovat ony
protivné chyby partnera předchozího.
Zvážit možné komplikace ve vztahu k
dětem. Uvážit, že novým sňatkem si
zřejmě uzavřu cestu ke svátostem. A
nakonec se jasně a pevně rozhodnout pro
další životní cestu, na níž chci
setrvat. Stranit se po rozvodu druhých
lidí by bylo, jak už je výše
řečeno, opravdu chybou. Nicméně je
velmi důležité nevěšet se svým
bližním na krk (a to ani přátelům,
ani sourozencům, ani rodičům) a
zůstat plnohodnotným člověkem, který
vytváří oboustranně přínosné
vztahy, tedy člověkem, jakým
rozvedený vždy byl. Návrat k rodičům
po rozvodu nebývá zpravidla nijak
šťastný. Jistě, někdy je to
nezbytnost například kvůli bydlení,
ale člověk se nemá v životě
příliš vracet zpět.
A poslední věc je
věcí víry. Rozvedení lidé jsou
mnohokrát podezíráni z nahrazování
si vztahu manželského vztahem k Bohu.
Ten, kdo si postaví Boha do role
náhražky neexistujícího manželství,
s vírou zpravidla za pár let skončí,
mnohdy i dříve. Naopak člověk, který
prožil v životě nějakou krizi,
bolest, těžkost či trápení, je
často člověkem s otevřenějším
přístupem. Trápení či bolest
zpravidla ukáže skutečné hodnoty
života a pomůže je oddělit od toho,
co je nedůležité. Proto lidé mnohdy
právě skrze svou bolest dojdou k
víře. Toho si je zapotřebí vážit a
žít z toho. Jestliže tedy člověk v
nejtěžší fázi svého života objeví
živého Boha, který je neustále s
ním, pak musí tento nosný vztah
rozvíjet a dále na něm stavět a ne ho
ukončit, jakmile těžkosti pominou.
Z čeho si člověk
může v dobrém slova smyslu udělat
náhradu za chybějící manželství ,
je práce pro druhé. Například žena,
která se nestará o svého manžela, se
může více starat o potřeby kostela
nebo osamělých lidí ve farnosti. Nebo
muž, který nemá rodinu, se může
starat o výchovu ministrantů. To jsou
věci samozřejmě dobré. Řada lidí
dokáže tento volný prostor, vzniklý
rozvodem, pozitivně využít a pak je to
opravdu požehnání. Platí zde ovšem
to, co bylo řečeno už dříve -
rozvedený (rozvedená) si nesmí toho a
ty, kterým pomáhá, přivlastnit. Není
to ovšem vždy snadné dodržet, ale je
to nutné. Jinak se jen připravují
další a třeba i větší trápení.
Jestliže bychom udělali
statistiku, sledující zastoupení
rozvedených a ovdovělých mezi lidmi
aktivně pracujícími ve farnostech,
zjistili bychom, že je jich opravdu
značné množství. Jsou to lidé,
kteří dokázali svůj hendikep, který
si třeba ani sami nezpůsobili,
pozitivně využít. To je vždy dobrý
výsledek.
A pomáhat si mohou
rozvedení i mezi sebou navzájem. Ale ne
tak, že utvoří spolek manželů,
nadávajících na své bývalé
manželky, a naopak. Člověk, který
prošel tuto křížovou cestu má mnoho
neocenitelných životních zkušeností,
jimiž může posloužit druhým. Slova
člověka, který prodělal rozvod, mají
daleko větší váhu než slova toho,
kdo o tom jen slyšel nebo četl.
Rozvedený může řadě lidí říci
mnoho užitečného ohledně jejich
rozhodování rozvod - nerozvod nebo
jejich eventuálního stavu po rozvodu.
Zná své obtíže, a tak dokáže
pochopit, že se někdo nachází v
úplně stejné situaci, jen o několik
let pozadu.
Rozvedení,
kteří uzavřeli druhé manželství
Nejčastěji se vyskytujícím problémem
je situace lidí, kteří po rozvodu
uzavřeli druhé manželství. Pokud bylo
první manželství uzavřeno s plným
vědomím toho, že je uzavíráno na
celý život, nemohou ho zneplatnit ani
defekty, které by se v jeho průběhu
vyskytly (tělesná nemoc, duševní
nemoc, nevěra, hrubost atd.). Neplatnost
manželství vzniká tam, kde něco z
toho existovalo již před svatbou a
nebylo rozpoznáno či znemožňovalo
svobodný souhlas.
Problém vzniká,
zjistí-li se, že první manželství je
platné, že je jím člověk vázán až
do smrti své nebo partnera, a přitom
žije v manželství druhém, které
nelze z nějakého závažného důvodu
rozloučit. Ústředním bodem starostí
takového člověka se pak mnohdy stane
skutečnost, že nemůže chodit ke
svátostem. Koncentruje se cele na to,
jak zařídit, aby k nim mohl.
Může se stát, že bude
říkat: "Já bych šel ke zpovědi,
ale když já nemůžu," a přitom
nebude činit pokání, nebude litovat
svých hříchů a nebude o nich ani
přemýšlet. Tak to bohužel dělá
velká část těch, kteří ke
svátostem nemohou.
Co všechno tedy smí
člověk, který nesmí přistupovat ke
svátostem, a jak může prožít co
nejplnější křesťanský život?
V odpovědi na položenou
otázku se přidržíme textu Familiaris
consorcio. Odstavec 84 hovoří o
rozvedených, kteří uzavřeli nový
sňatek:
"Bohužel, denní
zkušenost ukazuje, že ten, kdo se
rozvedl, většinou pomýšlí na nový
sňatek, přirozeně nekatolicky
uzavřený. Protože tu jde o zlo, které
podobně jako jiné špatnosti stále
více postihuje také katolické kruhy,
musí se tento problém pečlivě a
neprodleně řešit. Synodální otcové
o něm výslovně jednali . Církev,
zřízená k tomu, aby vedla všechny
lidi, a zejména pokřtěné, ke spáse,
nemůže jen tak opustit ty, kdo si
vyhledali nový svazek, i když už byli
s jedním partnerem spojeni svátostnou
manželskou smlouvou. Proto bude
neúnavně a usilovně nabízet takovým
lidem spásonosné prostředky.
Duchovní správci ať si
uvědomí, že jsou pro lásku k pravdě
povinni dobře rozlišovat různé
situace. Je rozdíl, jestli někdo přes
upřímnou snahu zachránit dřívější
manželství byl zcela nespravedlivě
opuštěn, anebo jestli někdo rozvrátil
církevně platné manželství svou
těžkou vinou. Opět jiní uzavřeli
nový sňatek s ohledem na výchovu
dětí, a mnohdy jsou ve svědomí
subjektivně přesvědčeni, že
dřívější, nenapravitelně rozbité
manželství nebylo nikdy platné.
Spolu se synodou bych
chtěl duchovní správce a celé
společenství věřících důrazně
vybídnout, aby rozvedeným pomáhali se
starostlivou láskou tak, aby se
necítili odloučeni od církve. Vždyť
jako pokřtění mohou, ba musí mít
účast na jejím životě. Mají být
vybízeni k tomu, aby naslouchali
Božímu slovu, účastnili se oběti
mše svaté, pravidelně se modlili,
podporovali obec v jejích dílech
blíženecké lásky a v iniciativách
bojujících za spravedlnost,
vychovávali děti v křesťanské
víře, zachovali si kajícího ducha a
konali skutky pokání, a tak aby den ze
dne na sebe svolávali Boží milost.
Církev se má za ně modlit, dodávat
jim odvahy, projevovat se jim jako
milosrdná matka, a tak je udržovat ve
víře a v naději.
Avšak církev potvrzuje
svou praxi opírající se o Písmo
svaté a nepřipouští k
eucharistickému stolu věřící,
kteří po rozvodu znovu uzavřeli
sňatek. Nemohou být k němu
připuštěni, protože jejich životní
stav a jejich životní poměry jsou v
objektivním rozporu se smlouvou lásky
mezi Kristem a církví, kterou
viditelně zjevuje a zpřítomňuje
eucharistie. Mimoto je ještě jiný
zvláštní, pastorační důvod: kdyby
byli tito lidé připuštěni k
eucharistii, uváděli by se věřící v
omyl a zmatek ohledně učení církve o
nerozlučitelnosti manželství.
Svátost smíření,
která otevírá cestu k svátosti
eucharistie, může být udělena jen
těm, kdo litují, že porušili znamení
smlouvy s Kristem a věrnosti k němu, a
jsou upřímně ochotni žít tak, že to
už nebude v rozporu s
nerozlučitelností manželství.
Konkrétně to znamená, že nemohou-li
se muž a žena z vážných důvodů -
například kvůli výchově dětí -
rozejít, jak by byli povinni, 'zavážou
se, že budou žít v úplné
zdrženlivosti, totiž že se zdrží
úkonů, které jsou vyhrazeny
manželům'."
Není nejšťastnější
říci, že člověk, který uzavřel
druhé, civilní manželství, nemůže
jít k přijímání, protože žije ve
hříchu. Toto tvrzení se sice dá
obhájit, ale není nejvýstižnější.
Smlouva věrnosti mezi Kristem a církví
je neporušitelná, je naprosto pevná a
jasná (Ef 5, 21nn). Manželství je pak
jejím obrazem. Věrnost Krista k církvi
a věrnost manželů v manželství jsou
navzájem si odpovídajícími obrazy.
Také proto dává církev tak velký
důraz na neporušitelnost platné
manželské smlouvy. Druhé manželství
je trvalým poraněním a porušením
prvního svazku. Proto zde nelze říct
ono Ježíšovo: "Jdi a
nehřeš." Člověk, žijící v
takovém svazku, se nalézá ve
struktuře, která neodpovídá věrnosti
Krista a církve.
Je zde tedy jediné
možné řešení a to, že se
"zavážou, že budou žít v
úplné zdrženlivosti", tedy
svobodně se rozhodnou, že budou žít
jako bratr a sestra. Potom je nutné
vyloučit věci omylu a pohoršení, to
znamená, že budou chodit ke svátostem
tam, kde lidé nevědí, že jsou
rozvedení.
Avšak k takovému
řešení je nutno přistupovat s
největší opatrností a až po
vzájemném, nevynuceném souhlasu. Jinak
se může ze zbožných důvodů stát z
druhého manželství peklo. Není
možné, aby byl jeden z partnerů k
takovému kroku přinucen jen proto, že
druhý má silnější náboženskou
motivaci.
I když se manželé k
něčemu takovému rozhodnou, nemohou
nikdy slíbit, že svůj slib nikdy
neporuší. Stejně tak, jako nikdy
nemůžeme říct, že ten a ten hřích
nikdy neuděláme. My pouze můžeme
chtít ho neudělat. Čili ani zde není
na místě úzkostlivost. Může se
stát, že se rozhodnutí o vzájemné
zdrženlivosti ze slabosti poruší. Pak
je zde namístě cesta k pokání. Ne že
by se nic nestalo, ale je to
napravitelné. Je však také zapotřebí
znovu odpovědně zvážit a popřípadě
konzultovat se zpovědníkem, zda život
ve vzájemné zdrženlivosti je pro oba
manžele stejně chtěný a stejně
únosný a zda je opravdu jejich
společnou cestou.
Řešení žít jako
bratr a sestra připadá v úvahu spíš
pro starší manžele, ale také ne pro
všechny, a přichází v úvahu pouze
tenkrát, jestliže k tomu oba mají
dostatečný motiv a jsou schopni tento
svůj stav dostatečně a bez velkých
škod naplnit. Pokud by se s tím
člověk nedokázal vyrovnat, mohl by
poškozovat celé své okolí. Toto
řešení tedy nelze doporučit
každému, ale je možné k němu třeba
po letech dospět.
Vraťme se nyní k
problému lidí, žijících ve druhém
manželství, kteří nemohou
přistupovat ke svátostem. Jakožto
pokřtění musí mít účast na
životě církve a mají být proto
vybízeni k tomu, aby naslouchali
Božímu slovu, účastnili se oběti
mše svaté, pravidelně se modlili,
vykonávali skutky pokání atd.
Dnešní forma zbožnosti
u nás katolíků v této zemi je
většinou taková, že lidé chodí
především na mši svatou a cestu bez
svatého přijímání považují za
téměř marnou. Jsou sice kraje, kde
lidé chodí ke zpovědi zásadně jednou
do roka a k přijímání třikrát, ale
to není ten nejčastější případ.
V prvních třech
stoletích se slavila eucharistie jen
jednou za týden. Nejdříve v noci ze
soboty na neděli a potom, od roku 313, v
neděli. Ke každodennímu slavení
eucharistie se přešlo až mnohem
později.
Byla v historii období,
kdy se chodilo ke svatému přijímání
velmi zřídka. Například sv.
František nebo sv. Terezie Veliká
mluví o svatém přijímání jako o
výjimečných bodech duchovního
života. To však na druhou stranu
neznamená, že by svaté přijímání
bylo něčím zbytečným, ale jde jen o
to vidět, že dokonce i pro světce,
žijící s Bohem velmi intenzívně,
byla eucharistie v některých dobách
vzácnou událostí.
Je tedy důležité, aby
se člověk nekoncentroval na to, co
nemůže, ale na to, co může.
Především může a má, jako všichni
křesťané bez rozdílu, věřit Bohu a
modlit se k němu. Když se to takto
řekne, vypadá to jako velmi slabá
útěcha, ale uvažme jednu věc:
Modlitba je velkou šancí a velkou
konkrétní službou druhým lidem. A
dále - nikdo nemůže a ani nechce
zabránit rozvedenému, žijícímu ve
druhém manželství, v naslouchání
Božímu slovu, v životu z něho a a v
tom, aby byl svědkem vzkříšeného
Krista.
Práce pro spravedlnost a
zmírnění nouze druhým, to není jen
náhradní program, to je program
určený všem křesťanům, tedy i těm,
kteří nemohou přistupovat ke
svátostem. A jak víme z Písma, jsou to
skutky, které mají před Bohem velkou
cenu.
I pro rozvedené je
nutné, stejně jako pro ostatní
křesťany, smiřovat se každý den s
lidmi i s Bohem a prosit ho za
odpuštění, i když to není
koncentrováno do svátosti smíření.
Existují případy, kdy
se lidé snaží proklouznout ke
svátostem různými pololegálními
způsoby. Nelze je doporučit. Nejen, že
obcházejí legitimní stanoviska
církve, ale vlastně nic neřeší. A
není možné, aby zpovědník řekl:
"Já to beru na sebe, klidně k
přijímání jděte." Pouze Pán
Ježíš vzal na sebe naše hříchy a za
svůj život je odpovědný před Bohem
každý sám.
Pokud mají manželé z
neplatného manželství děti a ty jsou
ještě nepokřtěné, nemusí mít
obavy, že by pokřtěny být nemohly. Ve
svátosti křtu závisí na víře
rodičů a ne na platnosti jejich
sňatku. Odmítne-li kněz pokřtít
dítě, jehož rodiče nemohou uzavřít
platný církevní sňatek, je dobré
obrátit se na biskupa. Ne se
stížností, ale spíš s prosbou o
pomoc v dané situaci, o klidné
zvážení všech okolností.
Nepokřtěný dospělý,
žijící v neplatném manželství,
může být přijat do katechumenátu,
který byl odjakživa chápán jako
opravdová účast na životě církve.
Křest samotný bývá zpravidla odložen
do doby, kdy bude katechumenova situace
nějak napravitelná. Někdy je vše
řešitelné jen užitím některých z
privilegií (Pavlovo, Petrovo). Ale o tom
je třeba se poradit se zkušeným
církevním právníkem.
Obavy rodičů vysvětlit
popravdě svým dětem, proč nemůžou
ke svátostem, jsou zbytečné. Děti je
za to ani neopustí, ani jimi nepohrdnou.
Naopak to pro ně může být dobrá
zkušenost pro jejich budoucí
manželství, poznají, jak závažná
věc manželství je.
Poslední věc, o které
budeme na tomto místě mluvit, zní
možná poněkud drsně, ale přesto je
nutné se o ní zmínit. Je to otázka
úmrtí partnera z prvního, civilně
rozvedeného, manželství. Zemře-li
muž (žena) z prvního, církevně
platného a civilně rozvedeného,
manželství, je jeho partner volný pro
uzavření druhého platného sňatku. I
když je rozvedený, může za
předpokladu, že i jeho nový partner
není vázán dřívějším platným
manželstvím, uzavřít platný
církevní sňatek.
A na závěr
malé povzbuzení - nemějte dojem, že
nedají-li se věci vyřešit beze zbytku
a hned, nedají se vyřešit vůbec,
nemá již cenu se o ně starat a nemá
ani význam snažit se o něco dalšího.
Každá životní cesta, kterou člověk
projde ve víře s Bohem (a třeba i bez
svátostí) má svou velkou hodnotu pro
něho i pro druhé. Je jen třeba hledat
cesty spravedlivé, dobré a schůdné a
ne jen naříkat nebo nadávat na někoho
, kdo vlastně není prvou příčinou
mých nesnází. Protože manželství
uzavírají a porušují lidé, my sami -
ne církev nebo Bůh za nás a místo
nás. Proto ani církev ani Boha ba ani
druhé lidi nemůžeme nikdy s konečnou
platností vinit za své nezdary. Ale
můžeme od nich hledat pomoc v situaci,
kterou jsme si buď sami zavinili, nebo
do které nám "pomohli" jiní.
A o tuto pomoc a o nalezení dobré
životní cesty šlo především i v
tomto setkání
Kontakt na autora: opatrny@vira.cz
Publikaci si lze
nechat zaslat poštou.
|