Ježíš
- učitel a vzor křesťanské modlitby V dobách krize
bylo potřeba utíkat se do útočišť a
ospravedlňovat osobní modlitbu
skutečností, že i Ježíš se modlil;
bylo tedy namístě, aby i křesťan mohl
dělat totéž co on, modlit se o
samotě, jako jednotlivec. V době
znovudocenění modlitby a jejího
prohloubení je Ježíš opět
podstatným opěrným bodem pro všechny
otázky kolem modlitby: jak, kde, proč,
kdy se máme modlit. On je zároveň
vzorem i učitelem modlitby. Vzorem a
učitelem, ale nejprve vzorem a pak
učitelem. Jeho zkušenost předchází,
provází a dodává vážnosti jeho
učení.
Svou
božskou pedagogikou podnítil touhu
apoštolů, když v nich vzbudil
výkřik, který je vlastní každému
učedníkovi Páně: “Nauč nás modlit
se” (Luk 11,1-2). Mohli bychom na
pedagogické úrovni tvrdit: v
Ježíšovi, učiteli a vzoru modlitby,
jsou vyřešeny všechny námitky proti
modlitbě, jsou dány všechny pozitivní
důvody pro naši modlitbu, pod
podmínkou, že se modlíme s ním, jako
on, podle jeho učení, až po vědomí,
že život v Kristu je pro křesťana
vázán na modlitbu, že máme být v
něm, aby v nás prodloužil svou
zkušenost synovského vztahu k Otci v
poutu samotného Ducha synovství. Podle
evangelijního svědectví není totiž
modlitba okrajovou nebo dobrovolnou
záležitostí existence Syna a
Mesiáše: je v centru jeho zkušenosti,
jeho poslání, jeho velikonočního
tajemství. Máme tedy první účinnou
definitivní odpověď, jež umisťuje
modlitbu do středu samotné Kristovy
zkušenosti, jak uvidíme ještě dále.
Katechismus
katolické církve představuje v
bodech 2599-2606 modlícího se
Ježíše, a v bodě 2601, když cituje
Lukášův text 11,1-2, upozorňuje:
“Není to především z pohledu na
modlícího se Mistra, že se v Kristově
učedníkovi rodí touha po modlitbě?
Může se jí tedy naučit od Učitele
modlitby. A právě tím, že budou nazírat
Syna a naslouchat mu, se děti naučí
modlit se k Otci.”
Ale se
stejnou motivací můžeme říci, že
je-li modlitba ve středu Kristova
velikonočního tajemství, musí být
toto tajemství prožíváno církví a
každým křesťanem v samotném středu
jeho vlastního velikonočního
tajemství.
Pavlovo
pozvání k tomu, abychom “měli
stejné smýšlení jako Ježíš
Kristus”, se pojí k velkému hymnu o
velikonočním tajemství Krista Pána,
oněch dějin “smýšlení” v oné
živé zkušenosti, jež vrcholí smrtí
a vzkříšením, velikonočním
tajemstvím (srov. Flp 2,5-11). Toto
smýšlení označuje vědomou a
zřetelnou, hlubokou a protrpěnou
zkušenost putování, vázaného vždy
na Otce, od něhož pochází, jehož
poslouchá a k němuž kráčí Kristus
Pán. Jde o existenciální a plně
lidskou i božskou zanícenost Krista,
která se vyjadřuje v jeho modlitbě.
Jsme tedy i my povoláni k tomu, abychom
měli stejné smýšlení, abychom byli
ponořeni do podobné zkušenosti.
Nemůžeme žít a být plně v Kristu
aniž bychom se znovu pohroužili jako on
a s ním do nejpůvodnější
náboženské zkušenosti: modlitby jako
vztahu k Otci v hnutí Ducha svatého. A
právě proto se snažíme proniknout
tajemství Ježíšovy modlitby v
dějinách této modlitby, abychom
pochopili smysl modlitby naší.
Na
vrcholu každé lidské modlitby
Ježíš
je vrcholem lidské zbožnosti, dokonale
se klanějící Otci. Přijímá a
vyjadřuje sebou, jako hlava lidstva,
celé modlitební hnutí lidí všech
dob. Je zároveň syntézou vesmírného
sténání, jež poslouchá a oslavuje
Stvořitele, je oním “ano”
stvoření vůči svému Stvořiteli, On,
skrze nějž bylo všechno stvořeno. Je
modlícím se člověkem v
mnohotvárných vyjádřeních
univerzální modlitby, která se v něm
stávají synovskou modlitbou, plným
vyslyšením a dokonalou chválou. I dnes
má veškerá lidská zbožnost smysl v
něm a skrze něj. On je také vrcholem
modlitby svého lidu, onoho Izraele
Božího, jenž je lidem modlitby, lidem,
jehož moudrostí byla právě modlitba,
“lidem, který se uměl modlit”,
podle známého hodnocení J. Jeremiase.
Naučil se modlit se svým lidem, živil
se modlitbami Izraele a zvláště
žalmy, které se na jeho rtech stanou
“jeho” modlitbou do té míry, že
“zkristovští” celý žaltář,
nakolik učinil tyto modlitby svými
nejen materiálním způsobem nebo
jednoduše obřadně, nýbrž skutečně,
opravdově, až po plný smysl, který
mohli žalmisté pouze naznačit, jak je
tomu v případě žalmu 21, který
Ježíš recituje na kříži.
Uniká
nám zaznamenání jedné z nejvíc
vzrušujících událostí Ježíšova
života, období, ve kterém se naučil
modlit, období, jež můžeme nazvat
“mlčením Slova”, dlouhého dne jeho
skrytého života v Nazaretě, kde se
Slovo stalo tělem, v konkrétnosti jeho
nabývání věku, moudrosti a milosti
(Luk 2,52), naslouchání, modlitby,
rozjímání, přijímání, citlivosti,
aby mohl ve vhodném okamžiku vyjádřit
božské poselství slovy, pojmy, obrazy
a příklady z lidského života.
Ale
jeho vědomí toho, kým je, jeho
mesiášské vědomí se probouzí a
zraje právě v jeho modlitbě,
počínaje jeho dětstvím. V něm se
modlitba stane definitivně modlitbou
Syna, s onou originálností, se kterou
pouze On, a pak skrze Něj my všichni,
můžeme říci: “Abba, Otče”. A
jeho modlitba je prostoupena láskou,
poslušností a něžností; je to
modlitba Otcova Jednorozeného Syna. A je
zároveň plná realismu, onoho realismu,
s nímž se plné Ježíšovo lidství
postupně otevírá, byť tajemným
způsobem, novosti oné zkušenosti,
která probíhá. Modlitba je
křižovatkou a shrnutím jeho života a
jeho poslání, místem společenství
země a nebe, dějin a věčnosti. Nic
neuniká jeho vztahu s Bohem. Všechno se
tam vrací jako k vědomému středu jeho
božského života. Kristus totiž žije
obrácen k Otci. Je čistým přijetím a
předáváním Otcových slov, jeho vůle
a lásky k lidem.
Vyjádření,
jimiž se Kristus v Janově evangeliu
odvolává - jako na definitivní
potvrzení svého konání - na vůli
Otcovu, jsou nabitá významem. Jsou to
slova “Ježíšovy závěti”, ona
vyjádření, která nás uvědomují o
jeho pozornosti k Otci a o naprosté
čistotě předávání toho, co přijal:
“slova, která jsi mi dal, dal jsem
jim” (Jan 17,8).
Ježíš
v modlitbě: dějiny a tajemství
Pozorná
četba evangelia nám umožňuje široce
zaznamenat důležitost modlitby v
Kristově životě. Evangelisté to
zdůraznili výmluvným způsobem,
zvláště Lukáš. Ale i Jan, když nás
zpravuje o společenství Syna s Otcem,
skýtá klíč k pochopení každodenní
Ježíšovy zkušenosti jako dokonalé koinonie
s Otcem, jako života v Něm, jako
života pro Něj. Jan zdůrazňuje,
abychom tak řekli, žitou modlitbu,
která se již stala životním
dýcháním. Krásný shrnující text
Všeobecných pokynů k Denní modlitbě
církve v bodech 3-4, zeširoka
dosvědčuje tuto modlitbu Páně ve
zdařilé a harmonické nabídce k
prohloubení, s poznámkami, jež
odkazují na hlavní biblické texty.
Omezíme se zde na nabídku jen několika
význačných textů. Synoptikové
dosvědčují tuto aktivitu Páně
následujícími úryvky:
“Brzy
ráno, ještě za tmy, vstal a vyšel
ven, zašel si na opuštěné místo a
tam se modlil” (Mk 1,35); tak se
vyjadřuje Marek v popisu jednoho
apoštolského Ježíšova dne v
Kafarnau.
“Rozloučil
se s nimi a odešel na horu, aby se
modlil” (Mk 6,46).
“Když
zástupy rozpustil, - píše Matouš -
vystoupil na horu, aby se o samotě
modlil. Nastal už večer, a byl tam
sám” (Mt 14,23).
“Ježíš
se (však) uchyloval na opuštěná
místa a tam se modlil” (Luk
5,16).
“V
těch dnech vyšel na horu, aby se
modlil; a celou noc strávil v modlitbě
s Bohem” (Luk 6,12).
Tyto
texty postačí k tomu, abychom se
synoptiky zdokumentovali každodenní
častou Ježíšovu modlitbu v samotě, v
noci i ve dne, ráno i večer, během
celé noci v nádherné vigilii modlitby.
V nádherné a působivé samotě hory,
na kopcích, které ční nad
Tiberiadským jezerem, když slunce ráno
vychází nebo se večer kloní k
západu, zatímco hvězdy září na
nebi, Ježíš, Boží Syn, vznešený
vrchol stvoření v modlitbě, dokonalé
chvále Otce. Boží “ano” lidstvu,
lidské “ano” Bohu. Dokumentace této
skutečnosti je tak hutná, že ji
evangelisté chtěli předat jako
příklad všem Ježíšovým
učedníkům, kteří se budou chtít
modlit jako on. Třebaže nám uniká
celé bohatství této skutečnosti,
můžeme se odvážit přiblížit se k
tomuto tajemství modlitby Páně,
abychom pochopili nebo vytušili proč se
modlí, abychom zjistili jak se modlí.
Žádná odpověď světu nebude moci
být vyčerpávající, aby nám
sdělila, proč se Ježíš modlí. A
přece je jeho život jednou
nepřetržitou modlitbou, nakolik nám
autor listu Židům připomíná jeho
modlitební vstoupení jako Syna do
našich dějin: “Hle, přicházím,
Bože, abych plnil tvou vůli” (srov.
Žid 10,7). A synoptikové spolu s Janem
dosvědčují, jak Ježíš zesnul na
kříži po strašlivém výkřiku
opuštěnosti (Mk 15,34) s modlitbou na
rtech (Luk 23,46), když odevzdal svého
ducha Otci. Tajemství modlitby se
bezpochyby stává zajímavějším v
konkrétní Ježíšově zkušenosti, pro
skutečnost, že ačkoli stále žil ve
společenství s Otcem - podle pojetí
Zjevení, které je vlastní Janovi v
jeho evangeliu - synoptikové vyzdvihují
jeho stahování se do ústraní samoty
kvůli častým a prodlužovaným
momentům modlitby.
Máme
zde syntézu dvou pohybů: božské
modlitby Toho, který byl u Otce, a
lidské modlitby toho, který kráčí k
Otci a modlí se na základě své
lidské zkušenosti.
Pokusme
se nyní odpovědět na otázku,
založenou na třech klíčových
slovech: samota, společenství,
putování.
Samota.
Snad nikdo na světě nezakusil takovou
samotu jako Ježíš. Žije mimo svůj
svět, kterým je trinitární život.
Lidsky řečeno, je sám; nepochopený,
nepřijímaný, do hloubky dokonce ani od
svých vlastních, s tajemstvími
života, která nemůže plně sdílet s
nikým. Pouze Otec, který je jeho
světem, jeho plnohodnotným partnerem v
rozhovoru, jej může pochopit,
potěšit, posílit. Pouze On může
vyplnit prázdnotu samoty a
nesdělitelnosti Syna člověka, který
přesto žije v naprosté otevřenosti
vůči ostatním; avšak ti nemohou
vyplnit jeho nekonečnou a tajemnou
samotu.
Společenství.
Modlitba se stává místem, kde mizí
samota Božího Syna. V této samotě se
zakouší tajemství společenství.
Ježíš je ve společenství s Otcem,
vždy a všude. A přece to, že Kristus
vyhledává modlitbu, v sobě skrývá
tajemství, které by mohlo být
vyjádřeno takto: Ježíš potřebuje
ponořit celou svou lidskou psychiku,
své dějiny, své osobní události do
společenství s Otcem, včetně - a
proč by ne? - svého těla. V modlitbě
Ježíš vstupuje do plného,
nevýslovného společenství s Otcem a
cítí mocné pomazání Ducha svatého,
který je stále duší jeho modlitby
(srov. Luk 10,21). Ježíš se vrací k
Otci v modlitbě jako do svého
přirozeného světa, do svého
obvyklého prostředí; modlitba je onou
šťastnou potřebou spojit vlastní
“já” s bytím nebeského Otce.
Důvodem Ježíšovy modlitby je
zkušenost jeho společenství s Otcem,
zkušenost Syna; je to šťastná
potřeba ponořit do ní své lidství,
až plně nasákne společenstvím s
Bohem.
Putování.
Ještě dvě poznámky nám pomohou
pochopit onen realismus modlitby Páně.
Je putováním, poutí směrem k
Jeruzalému, směrem k Otci. Je jasným
itinerářem člověka, který dokáže
jít vstříc smrti a vzkříšení;
vědomím, které dozrálo a bylo
prožito v modlitbě. Ježíšova samota
je také existenciálním
znovupřejímáním tématu pouště -
jak to naznačuje spiritualita Exodu - a
samoty, v návaznosti na Ozeášovo
téma. A zde je novost, zdůrazněná
jeho příkladem a slovy ohledně nové
modlitby křesťana, který se modlí v
samotě, ne jako farizeové (srov. Mt
6,6). On sám jde v tom příkladem.
V
srdci velikonočního tajemství
Ježíšova
modlitba, řekněme to ještě jednou, je
ve středu jeho velikonočního
tajemství, jeho existence prožívané
před Otcem, jeho poslání; je si
zřetelně vědom toho, co jej čeká.
Když mluvíme o velikonočním
tajemství, nevím z jakého strachu
před subjektivismem riskujeme, že jej
natolik zobjektivizujeme, že bude
příliš vnější: to, co se
Ježíšovi přihodilo, jeho smrt a
vzkříšení; aniž bychom se uchýlili
k interpretačnímu klíči, který nám
Pavel označuje jako “smýšlení
(pocity) Ježíše Krista”.
Subjektivním rozměrem Kristova utrpení
a jeho smrti, stejně tak jako jeho
života, je právě onen jeho
nepřetržitý rozhovor s Otcem.
Velikonoční tajemství se
uskutečňuje, protože to chce Otec, a
Syn to přijímá s poslušností,
třebaže ta se v některých
okamžicích stává bolestnou.
Okolnosti, které přivedly toto
tajemství k jeho naplnění, od zrady
až po odsouzení, jsou druhořadé.
Když toto chápání převrátíme,
riskujeme, že budeme velikonoční
tajemství vnímat jako něco, co se
Kristu prostě přihodilo, více či
méně lidská a politická nehoda,
která přivedla Krista až ke smrti na
kříži, na nějž je přibit, aniž by
si toho byl plně a jasně vědom.
Přesvědčivost
svobody a jasnosti tohoto velikonočního
tajemství spočívá právě v
Ježíšově modlitbě. V tomto dialogu s
Otcem si Ježíš tragicky uvědomuje, co
chce Otec, co se odehraje v jeho
životě. Vycházeje z modlitby čelí
Ježíš svému údělu s otevřeným
hledím, s plným obětním a
vykupitelským vědomím. Srdcem
velikonočního tajemství je rozhovor
mezi Otcem a Synem uskutečněný v
modlitbě. V modlitbě, která nabývá
podoby tragické zkušenosti zápasu -
jako na poušti a v Getsemanech - ale v
modlitbě, která je také zkušeností
slávy a vyvýšení jako při
proměnění. Synova modlitba se vskutku
stává tím intenzívnější, čím
více se blíží naplnění tohoto
tajemství, čím více se velikonoční
tajemství konkrétně uskutečňuje.
Během svého utrpení je Ježíš
takřka nepřetržitě ponořený do
modlitby. To zdůrazňují synoptikové,
když nám líčí večeři, v níž je
slavnostní díkůvzdání Paschy velkou
modlitbou k Otci, která předjímá jeho
velikonoční oběť. Zdůrazňuje to i
Jan ve velekněžské modlitbě; jde o
okamžik zvlášť plný modlitebního
cítění vůči Otci, který je svatý;
jde o slavnostní liturgii, jež
předjímá jeho oběť na kříži
(srov. Jan 17).
Od
modlitby v zahradě na Olivové hoře je
s celou jasnozřivostí a tragickým
uvědoměním zmapováno, jak Ježíš
nejprve zdánlivě odmítá kalich
utrpení a nakonec jej přijímá v
poslušnosti Otci. Zde, podle Markova
svědectví, zaznívá něžné,
důvěryplné a prosebné Abba (srov. Mk
14,36). Na kříži se zintenzívňuje
modlitba k Otci a v propasti bolesti a
lásky se stravuje rozhovor poslušnosti
s odpuštěním těm, kdo jej křižují,
s výkřikem opuštěnosti, s
důvěryplným odevzdáním vlastního
ducha do Otcových rukou. Na vrcholu
tajemství utrpení je Ježíš tím, kdo
se modlí, živou modlitbou a libou
obětí. Umírá s modlitbou na rtech,
aby vstal jako vzkříšený, stále
živý, aby se za nás přimlouval po
Otcově pravici (srov. Žid 7,25; Řím
8,34). Autor listu Židům popsal, s
realismem vlastním synoptikům, pravdu
Ježíšovy modlitby, zapojenou do jeho
velikonočního tajemství: “V době,
kdy jako člověk žil na zemi, přednesl
s naléhavým voláním a se slzami
vroucí modlitby k tomu, který měl moc
ho od smrti vysvobodit, a byl vyslyšen
pro svou úctu (k Bohu). Ačkoli to byl
Syn, naučil se svým utrpením
poslušnosti. Když tak dokonal (své
dílo), stal se příčinou věčné
spásy pro všechny, kteří ho
poslouchají. Byl od Boha prohlášen
veleknězem podle řádu
Melchizedechova” (Žid 5,7-10).
To je
shrnutí tajemství, prožívaného v
modlitbě. Realismus a konkrétnost.
Poslušnost Otci a vědomá zkušenost
úplného vzdání se Božímu chtění.
A s charakteristikou listu Židům, kde
se zdůrazňuje, že jeho kněžství se
formuje a vyjadřuje prostřednictvím
pravé, skutečné modlitby, jež je
protrpěná, ale i oslavená a účinná
pro nás všechny.
Otcova
odpověď také náleží do tohoto
tajemství Ježíšovy modlitby a je
nezbytným druhým krokem spásného
rozhovoru. Otec s láskou odpovídá
Synovi v jeho modlitbě, předjímaje
postupně velkou odpověď slavného
vzkříšení Syna. Můžeme si
připomenout tyto anticipující
odpovědi Otce na Synovu modlitbu. Na
břehu Jordánu, zatímco se Ježíš
modlí (srov. Luk 3,21-22 a par.). V
modlitbě na Olivové hoře, když je od
Otce poslán anděl, aby Ježíše
utěšil (Luk 22,43). Anděl, který je v
exegetické tradici některých otců
zmiňován jako Duch svatý, Utěšitel.
Janovská formulace této události je
výmluvná a končí slovy,
přicházejícími z nebe: “Oslavil
jsem a ještě oslavím!” (Jan
12,27-29). Ježíšovo vzkříšení bude
definitivní Otcovou odpovědí na jeho
modlitbu chvály, oběti, přímluvy,
prosby za vylití Ducha svatého.
Hlediska
modlitby jako prožívání
velikonočního tajemství
Pokusíme-li
se nyní shrnout některá hlediska
Kristovy modlitby, která je zasazena do
velikonočního tajemství, můžeme
připomenout tyto rozměry: Ježíšova
modlitba je rozhovorem, ve kterém
přijímá Otcovu lásku, jeho slova,
jeho vůli a poslání, které mu bylo
svěřeno.
Ve
dvojí zkušenosti tajemství je modlitba
jednak bojem, utrpením, každodenním
realismem, odvážným a protrpěným
přijetím. A je také slávou, leskem
hory Tábor, vnitřním pomazáním,
posilou a útěchou, plným
společenstvím, na němž se podílí
dokonce i Ježíšovo tělo, jak se děje
při proměnění, kdy je odhaleno
tajemství Krista jako živoucího
chrámu božství.
Modlitba
je putováním, do něhož Ježíš
zasazuje své dobrodružství a
mesiášské poslání a je pramenem,
odkud čerpá milost svého tajemství:
slova zrozená ze společenství s Otcem,
spásná gesta, jimiž prodlužuje Otcovu
přítomnost a lásku a činí je
viditelnými a působícími, až k
úplnému darování života na kříži.
Božsko-lidský příběh Ježíše z
Nazareta má v modlitbě svůj svorník.
Jeho tajemství je prožíváno vědomě
díky modlitbě a stravuje se na kříži
v lidské a synovské modlitbě.
Proto
je třeba i v centru každé kristologie
znovu nalézt toto tajemství Ježíšovy
modlitby a tajemství vykoupení nelze
pochopit jinak, než vycházíme-li z
rozhovoru mezi Otcem a Synem, který
umisťuje modlitbu do středu
velikonočního tajemství. Tak se nám
Kristus v každé své osobní modlitbě,
ale i ve svých v evangeliích výslovně
uvedených modlitbách, ukazuje v plnosti
společenství s Otcem a Duchem, plně
otevřený vůči lidem, vstoupivší do
událostí a podstatně jasný před
Otcem a před svým posláním.
Není
tedy nesnadné objevit nutnost znovu
umístit modlitbu do srdce
velikonočního tajemství, jak je
prožívá církev. Ekleziální modlitba
má hutný vztah ke Kristu a v Něm k
Otci a Duchu; je prodloužením jeho
tajemství, které dnes oživuje a dává
vnitřně smysl lidským dějinám.
Tak
také v srdci velikonočního tajemství
každého křesťana, v prožívání
vlastní existence jako onoho
společenství s Kristem a prodloužení
jeho tajemství, modlitba zaujímá
střed zkušenosti, která se tak stává
těžištěm života, vědomým filtrem
osobní zkušenosti, prožívané díky
Bohu a bratřím.
|