5. "Mluv, Pane, tvůj
služebník slyší." (1 Sam 3,2)
Pro zbožného
žida jsou spisy Starého zákona, pro
přesvědčeného křesťana nad to spisy
Nového zákona, "Božího
slova". Pro četbu bible z toho
plyne požadavek mít úctu k Písmu
svatému. V liturgii se to vyjadřuje
především při slavnostním
zvěstování evangelia: všichni
přítomní povstanou a pozorně
naslouchají. Takový postoj je
dosvědčen už ve Starém zákoně: "Ezdráš
otevřel knihu před zraky všeho lidu,
stál totiž výše než ostatní. Když
ji otevřel, všechen lid povstal."
(Neh 8,5). V řeholi cisterciáckých
mnichů se požaduje tentýž projev
úcty i při soukromé četbě Písma:
mnich má číst první řádky bible
vždy na kolenou. Vnější postoj je jen
tehdy pravý, je-li odrazem vnitřního
postoje. Úctou naplněný čtenář
odsouvá sebe a svá přání, aby měl
ucho cele otevřené pro toho, kdo k
němu mluví. Tak se vypravuje o mladém
Samuelovi, když ho oslovil Jahve: "Mluv,
Pane, tvůj služebník slyší"
(1Sam 3,9). Lukáš líčí tento postoj,
když vypravuje o Marii, sestře Marty: "...ta
si sedla k nohám Ježíšovým a
poslouchala jeho slovo" (Lk
10,39). Toto uctivé naslouchání
předpokládá vnitřní soustředění a
mlčení (srv. 1Kr 3, 9: "Dej mi
vnímavé srdce.").
Proto je dobré před
čtením se na chvíli zastavit, aby se
člověk mohl soustředit. Kdo čte bibli
"na kolenou" (P. Claudel),
dává tím najevo, že necení vlastní
vědění jako nejvyšší autoritu a je
ochoten nechat se poučit. Je
přesvědčen o tom, že svět má
dimenzi hloubky, kterou nelze vyčerpat: "Svět
je hluboký, hlubší než si den myslel."
(F. Nietsche). Tato pokora nás může
uchránit před tím, abychom neměřili
Boží slovo jednoduše lidskými
měřítky. "Moje myšlenky
nejsou vaše myšlenky" (Iz
5,8). Pyšný člověk bibli neporozumí.
Svatý Augustin (+430) vypravuje ve
svých "Vyznáních" (III,5),
že před svým obrácením se
pohoršoval nad stylem bible, který
zaostával značně za díly antických
klasiků. Dnes to často pociťujeme jako
nedostatek, že bible nehovoří naší
řečí. Boží cesta dějinami, cesta
Božího zjevení, mlčení Boha ve
velkých tísních a jeho požadavky nám
nejdou pod nos. Podobni farizeům z
Ježíšovy doby chtěli bychom často
Bohu předpisovat, jak má jednat a jak
se nám má dát poznat. Proto platí pro
zacházení s biblí i to, co řekl
Ježíš při setkání s jeho osobou: "Blahoslavený,
kdo se nade mnou nepohorší" (Lk
7,32).
Byla by to ovšem
falešná pokora, kdybychom se zřekli
vůči biblickým výpovědím vlastního
myšlení a usuzování. Bůh
nepožaduje, jak se často tvrdilo a
tvrdí, slepou víru. Taková víra by
byla v podstatě nelidská, byť by
budila sebevětší zdání zbožnosti.
Na závěry bohatý je v tom směru
závěr knihy Job. Když se Job přel s
Bohem kvůli svému utrpení a dokonce
obžaloval Boha, snažili se jeho
přátelé Boha hájit a tak podnítit
Joba, aby přiznal svou vinu, navzdory
tomu, co si o sobě myslí. Na konci
této velkolepé básně je Job
přesvědčen o nepochopitelnosti Boha a
o své vlastní neschopnosti vést s
Bohem spor. A přiznává nevhodnost
svého dohadování. (Jb 38, 1-42, 6).
Jeho přátelé jsou ale Bohem tvrdě
pokáráni a odkázáni na Joba, aby se
za ně přimluvil: "Neboť vy
jste o mně nemluvili náležitě jako
můj služebník Job" (42,7n).
Hluboká úcta před Božím slovem
nevyžaduje, aby se člověk zřekl
svého rozumu, který mu přece Bůh
daroval, ale aby ho používal s pokorou.
Jen ochota naslouchat
bibli jako "Božímu slovu"
odpovídá nároku, který na posluchače
klade, a to po právu. Kdo má bibli v
úctě jako slavnou knihu vedle mnoha
jiných, může v ní odhalit mnohé o
životě v antice, může být dokonale
okouzlen krásou její řeči a jejích
témat, ale nepochopí, oč Písmu
svatému jde. Má tak říkajíc závoj
na svém srdci, jak to píše Pavel o
židech, kteří sice Starý zákon
čtou, ale nemohou pochopit, že k jeho
dovršení dochází v Kristu: "A
tak až podnes, když se čte Mojžíš,
leží na jejich srdci závoj. Avšak
když se obrátí (Izrael) k Pánu, je
závoj odstraněn. Duch je tím Pánem,
kde je Duch Páně, tam je svoboda"
(2K 3, 15-17). Teprve když Izrael uzná
Ježíše za Mesiáše a Pána (Kyrios),
bude odstraněn tento závoj skrze něho
(Mesiáše) a jeho Ducha, a tak (teprve)
pozná ve svobodě, nezakrytě plný a
pravý význam Písma svatého. To platí
tím více pro příslušníky Nové
úmluvy: Jen ten, kdo věří v Ježíše
Krista, kdo ho uznává jako Syna
Božího a Pána, je s to pochopit celou
pravdu bible. Mnozí z nás ale trpí
tím, že nemohou věřit. Má smysl
číst za těchto okolností bibli? Tady
platí nejprve: dám-li bibli do ruky
pochybovači nebo nevěřícímu, pak ho
to na žádný pád nedovede k víře.
Nezřídka je tím jeho předsudek vůči
víře jen posílen, protože mnohé
věci v bibli vypadají nevěrohodně a
mnohé si v ní protiřečí. Vede se mu
totiž jako lidem, kteří považují
díla moderního umění za nesmyslná.
Nic nepomůže, když se takovým lidem
moderní umělecká díla představují,
jestliže se jim neurovná dříve cesta
k jejich správnému porozumění.
Kromě toho však platí:
Kdo pochybuje a trpí svými
pochybnostmi, ten sahá po bibli jako po
knize, která dala už tolika lidem
útěchu a sílu a dělá si nárok
ukazovat lidem pravou cestu. Kdo ve
vědomí bídy pozemského bytí čte
bibli nezaujatě, otevřeně a naslouchá
jí jako slovu zkušených a moudrých
lidí, ten "není daleko od
Božího království" (Mk
12,34). V poctivé snaze porozumět bibli
otevírá se takový čtenář pro milost
víry a učí se vidět svoje otázky ve
světle Božím. Konečně musíme my
všichni, jedno, zda pevně věříme či
ne, si každý den nově přivlastňovat
víru, Boží dar. Naslouchat s plnou
vírou Bohu a Ježíši Kristu je proto
vždy důležitou příležitostí nechat
se znovu naplnit vírou, nadějí a
láskou.
"Nesoudil jsem
tak tehdy, jak o tom píší teď, když
jsem obrátil pozornost k Písmu. Spíše
se mi zdálo nedůstojné porovnávat je
s důstojností Cicerona. Ba můj
nabubřelý patos se vzpíral jeho
neznatelnému způsobu a moje síla
vidět nestačila na to nahlédnout do
jeho nitra. Ale byl to právě jeho
způsob jak zajistit růst maličkých -
já to však považoval pod svou
důstojnost být maličkým: oteklý
pýchou, považoval jsem se za
velikého." (Sv. Augustin: Vyznání
III,5)
6. "Nebuďte jen
posluchači slova, ale jednejte podle
něho." (Jk 1,22)
Každé čtení bible
jako Božího slova musí být neseno
ochotou konat Boží vůli, jak ji lze
poznat v Písmu. To neznamená, že se
musí každý text chápat jako návod ke
konkrétnímu jednání. Bibli jde v
prvé řadě o sdělení velkých
Božích činů, jejich vrchol tvoří
boholidský čin lásky Ježíše Krista
a jeho vzkříšení z mrtvých. Celé
Písmo svaté je v tomto smyslu
"evangeliem" (radostnou
zvěstí) a je určeno k tomu, aby nám
ve světě smrti zprostředkovalo naději
a trpělivost (Řím 15,4). S výpovědí
(indikativ) o Božím spásném
působení je však zároveň spojena i
výzva (imperativ) k obrácení a k
víře. (Srv. sukus Ježíšova kázání
Mk 1,15: "Naplnil se čas a
přiblížilo se království Boží.
Čiňte pokání a věřte
evangeliu.")
List sv. Jakuba
přirovnává posluchače Božího slova
k člověku, který vidí svou tvář v
zrcadle. Jak se v něm vidí, na to
nesmí zapomenout, nýbrž musí ho to
nutit k činu: "Vždyť kdo slovo
jen slyší a nejedná podle něho, ten
se podobá muži, který v zrcadle
pozoruje svůj vzhled. Podívá se na
sebe, odejde a hned zapomene, jak
vypadá." (Jak 1,23 - 24). Co píše
básník R. M. Rilke o tom, jak působí
řecké umělecké dílo na pozorovatele
(torzo Apollona), platí tím více o
Písmu svatém: "...neboť tu
není místečka, které by tě
nevidělo. Musíš změnit svůj
život".
Pro celou bibli platí
to, co připomíná 2 Tm 3,16n. s ohledem
na Starý zákon: "Veškeré
Písmo pochází z Božího Ducha a je
dobré k učení, usvědčování, k
nápravě, k výchově ve
spravedlnosti". Cílem Božího
slova, které je nám Bohem darované,
spočívá tudíž v přetvoření
člověka z posluchače v "Božího
člověka". Jestliže Pavel v 2K
3,1-3 označuje svou obec jako
"Kristův list", který smí
napsat svým kázáním a
zprostředkováním Ducha svatého, pak
to lze v přeneseném smyslu tvrdit i o
každém křesťanovi: četbou bible a
životem podle ní se může stát
"Kristovým listem" a tím
jakoby "biblí", určenou k
tomu, aby byla mnohými čtena a jinými
předávána jako Boží slovo.
Této odpovědi našeho
života, jak ji od nás požaduje Boží
slovo, se nesmíme vyhýbat tím, že
bychom vyžadovali jako podmínku
objasnění všech biblických
problémů. "I kdyby bylo jen
jediné místo v celé bibli, kterému
bychom zcela rozuměli, pak bychom měli
podle něho jednat a nikoliv si sednout a
hloubat o temných, nesrozumitelných
místech" (Kirkegaard). Podle
Ježíšových slov v Janově evangeliu
vede právě následování rad, daných
ve jménu Božím, k poznání jejich
božské autority: "Kdo chce činit
jeho (Boží) vůli, pozná, zda je mé
učení z Boha" (Jan 7,17). To je
pro mnoho pochybujících a
dotazujících se lidí naší doby
cesta, která vede k víře nebo
pevnějšímu věření. Byť by bylo
mnohé v bibli těžko srozumitelné a
nejasné, existuje velmi mnoho textů,
kterým rozumí každý. Jestliže podle
nich žijeme, nemůže se stát, že
bychom nebyli uvedeni hlouběji do
Božího tajemství. Časem budeme také
schopni najít i v pochybných otázkách
odpověď, která odpovídá Božímu
Duchu, a budeme podle ní žít.
"Kdo však chce
dokonale porozumět Kristovým slovům a
najít v nich zalíbení, ten se musí
snažit přizpůsobit celý svůj život
jeho životu." (Tomáš Kempenský:
Následování Krista I,1,6)
7. "Litera
zabíjí, ale Duch dává život."
(2K 3,6)
Bible není chráněna
před neporozuměním. Proroci Starého
zákona plísní často národ pro
povrchní, falešné odvolávání se na
Slovo Jahve-ho (např. Jr 7,1-11, Iz 58,
1-14). Ježíš musel předhazovat svým
soukmenovcům a bratřím ve víře, že
falešně vykládali spisy Starého
zákona (Mk 12,24, J5, 39 a 5,45-47). Ve
2. listě sv. Petra 3,16 se mluví o
lidech, kteří překrucují listy
apoštola Pavla právě tak, jako
ostatní spisy, a to k vlastní škodě.
Církevní dějiny jsou plné příkladů
pro sice dobře míněné, ale často
bláznivé odvolávání se na bibli
(např. odvolávání u Lk 14,22 na:
"přinuť je, ať přijdou",
aby tak ospravedlnili používání
násilí při "obracení"
nevěřících na víru).
Když sv. Pavel staví
proti sobě starou a novou úmluvu,
odvažuje se označit Mojžíšův zákon
- Tóru - za "literu, která
zabíjí" (2K 3,6). Apoštol to
dělá při pohledu na dějiny vlastního
národa. To, že nám byla spása
darována skrze ukřižovaného a
zmrtvýchvstalého Pána je pro něho
znamením bezmocnosti Tóry - "Kdybychom
mohli dosáhnout spravedlnosti skrze
zákon, byla by Kristova smrt
zbytečná" (Ga 2,21, srv. Řím
8,2-4). Kdo se odvolává jedině na
slova Tóry, jak to dělaly odpovědné
kruhy v Jeruzalémě při vydávání
Ježíše na smrt, vylučuje se z života
a končí ve smrti. Pavel může dokonce
říci z křesťanského hlediska, že
Starý zákon, daný do služby životu,
odkryl v důsledku lidské zvrácenosti
teprve hřích, skrytý v lidském srdci,
a tak způsobil, že se hřích stal
vědomě chtěným, vedoucím k smrti
(Řím 7,7-12, srv. Řím 5,20). Naproti
tomu je pravý život - tak zdůrazňuje
apoštol - propůjčen Duchem, kterého
zprostředkuje Ježíš (Řím 8,2-4).
Tento Duch vstupuje na místo zákona
vyrytého do kamenných desek, a je
"Tórou" Nového zákona (2K
3,3).
Církevní otcové
viděli ve slovech, která znějí jako
památná věta: "Litera
zabíjí, ale Duch dává život",
odkaz na dva jim známé protichůdné
způsoby četby bible: jeden se
přidržuje jen povrchního smyslu slov,
druhý dbá na hlubší duchovní smysl -
jak ho naznačují použitá slova a
líčené události, a tento smysl lze
poznat jen díky Duchu svatému (srv. 1K
2,10-16). Toto vysvětlení verše 2K 3,6
- a tím vysoko ceněný "duchovní
výklad" formou alegorické exegeze,
vlastní církevním otcům - nelze dnes
už více ve všem následovat. Ale
jejich snaha zasluhuje největší
pozornost a je potvrzena i poznatky
moderní jazykovědy.
Jak lze z těchto
poznatků znovu vyvodit, je biblický
text sám o sobě vždy jen
"litera", která slouží jako
prostředek Božímu slovu. Kdo tedy čte
bibli, aniž by bral v úvahu jejího
původce, je v nebezpečí, že zůstane
trčet jen u "litery" a tak se
mine s plným smyslem této litery -
pokud se mu zcela neuzavře. Pro toto
doslovné chápání bible pak platí,
že "litera zabíjí". (To se
také týká historicko-kritické
exegeze, jestliže zapomene, že má jen
funkci sloužit.) Má-li se porozumět
biblickému textu jakožto Božímu slovu
- vzhledem k jeho původu - pak je třeba
vnímat skrze psané slovo TOHO, který
čtenáře oslovuje (odpovídá tedy
zcela smyslu bible, jestliže se
čtenář táže, co se jednotlivou
odpovědí míní). Porozumět takto
bibli je podle výpovědi Nového zákona
možné jen v síle Ducha svatého,
který bibli inspiroval, který uvádí
celé pravdy a propůjčuje skrze živé
Boží slovo život: "Duch dává
život" (2K 3,6, srv. J 16,13, Žd
4,12).Tento způsob duchovního
porozumění Písmu nezůstává stát u
pouhé litery - byť by snaha o její
určení byla důležitá - nýbrž dbá
na to, co chce Duch literou říci. A to
může poznat jen ten, kdo se nechává
vést Duchem po celý život. (Ř 8,13,
Ga 5,18) a je tak schopný přijímat
duchovní slovo (1K 2,14-16). Pro něho
dokonce, jak tomu učí způsob
vykládání Starého zákona v prvotní
církvi s prvokřesťanskou tradicí - se
může stát text, který je vytržen z
kontextu slovem, skrze něž Bůh
člověka oslovuje. Proto "duchovní
lidé" (1K 2,15, Ga 6,1) jako sv.
František z Assisi, sv. Ignác z Loyoly,
sv. Terezie z Lisieux a mnozí jiní
svatí rozuměli lépe bibli než
nejlepší bibličtí vědci.
A tak staré nebo
moderní vysvětlování biblických
textů přispívá k tomu, že
jednotlivý čtenář se cítí být
osloven Bohem, a to v souladu s celkovým
poselstvím bible a má tak svou hodnotu,
i když v detailu nemůže čelit soudu
historicko-kritické exegeze. Čtení a
porozumění bibli není tedy na žádný
pád výsadou biblického vědce.
O duchovní četbě
konečně platí to, co píše sv. Pavel
v 2K 3,18 o novozákonní službě a
každé křesťanské existenci: "Na
odhalené tváři nás všech (na rozdíl
od synů Izraele) se zrcadlí slavná
zář Páně a tak jsme proměňováni k
jeho obrazu ve stále větší slávě -
to vše mocí Ducha Páně".
Každá četba bible s
vírou je proto ve své největší
hloubce setkáním s Ježíšem Kristem,
umožněné Božím Duchem, setkání s
obrazem neviditelného Boha (Ko 1,15) a s
věčným "Slovem", které se
stalo tělem (J 1,1-18). Cílem tohoto
setkání je naše proměna v nového
člověka silou Ducha, dávajícího
život. Jako noví lidé smíme jednou
dostat podíl na Boží slávě a tak
dospět k vytoužené plnosti života
(srv. Fp 3,21).
"V této
neschopnosti mi přicházejí na pomoc
Písmo svaté a následování Krista, v
nich nacházím posilující a zcela
ryzí potravu. Přede vším jiným mi
ale dává evangelium to nutné pro
vnitřní modlitbu, v něm nacházím
všechno, co potřebuje moje ubohá,
malá duše. V něm objevuji vždy nová
objasnění, skryté a tajuplné
záznamy." (Sv. Terezie z Lisieux
(+1897): autobiografické spisy)
"Co bylo od
počátku, co jsme slyšeli, co jsme na
vlastní oči viděli, na co jsme
hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly,
to zvěstujeme: Slovo života. Ten život
byl zjeven, my jsme jej viděli,
svědčíme o něm a zvěstujeme vám
život věčný, který byl u Otce a nám
byl zjeven. Co jsme viděli a slyšeli,
zvěstujeme i vám, abyste se spolu s
námi podíleli na společenství, které
máme s Otcem a s jeho Synem Ježíšem
Kristem." (1 Jan 1,1-3)
Tento
studijní text si lze nechat zaslat
poštou.
|