5. Obsah Bible
Zde už lze být věcný a stručný.
Bible se dělí samozřejmě na Starý a
Nový zákon. Ve Starém jde o
Izraele, jeho dějiny, bohoslužby, etiku
i výhledy do budoucnosti. V Novém
zákoně jde o život a dílo Ježíše
Krista a jeho ohlasy v prvotní církvi.
Starý zákon v našem českém
znění Bible se v
návaznosti na latinskou Vulgatu a
řeckou Septuagintu dělí na
knihy výpravné, naučné a prorocké.
Ty výpravné obsahují: 5 knih
Mojžíšových, Joz, Sd, Rt, 2S, 2 Kr,
2Pa, E, Nj, Est. Postupuje se tu zhruba
od počátku stvoření a člověka přes
praotce, vysvobození z Egypta, usazení
v Palestině, dobu soudců a králů,
zajetí babylónské, návrat z něho a
obnovu života v zemi. Následují knihy
naučné: Job - problém utrpení, Žalmy
- písně a modlitby, Přísloví,
Kazatel a Píseň Šalamounova -
mudrosloví. - Poslední třetí část
jsou proroci, čtyři velcí (Iz, Jr,
Ezd, Dan) a dvanáct malých.
Toto pořadí však není původní.
Zrcadlí řeckou koncepci cesty Božího
lidu z minulosti do budoucnosti,
počítá tedy s naší, indoevropskou
koncepcí času. Starší
hebrejské třídění dělí Starý
zákon na Zákon (5 knih
Mojžíšových), Proroky
(přední -výpravné, zadní- naučné a
Spisy (knihy mudroslovné a
liturgické). V Zákonu je hlavní důraz
na tom, co Bůh dělá a co člověku
říká. V Prorocích se projevuje moc
Božího slova v příbězích Izraele i
v ústech proroků. Spisy pak kladou
důraz především na lidskou odpověď
na Boží oslovení, ať už má podobu
liturgickou, mudroslovnou či jinou.
Souhrnně lze říci, že časová
posloupnost, která je zde ovšem také,
je podřízena potřebám a možnostem
aktualizace textu.
Nový zákon byl
původně dělen do dvou oddílů: Pán
(= evangelia) a Apoštol (Skutky,
epištoly i Zjevení). Ale pak se zavedlo
rozdělení, obdobné Starému
zákonu, totiž také na knihy
výpravné, naučné a prorocké.
Výpravné jsou čtyři evangelia a
skutky apoštolů, naučné jsou
epištoly, kniha prorocká pak je jen
jedna, Zjevení Janovo čili Apokalypsa.
Někdy také Velká apokalypsa k
rozlišení od tzv. malých apokalyps,
což jsou stati v evangeliích, kde se
líčí budoucí, poslední soud.
Obsah evangelií lze
shrnout snadno: Jde o Ježíšův
život od narození (Mat + L)
nebo od křtu (M=J),
jeho učení a skutky, jeho
ukřižování a vzkříšení, jeho
zjevování učedníkům a
nanebevstoupení. Skutky líčí
život prvokřesťanské církve,
nejdříve v Jeruzalémě, kde dojde k
významné události seslání Ducha
svatého, pak i misijní cesty apoštola
Pavla po Kypru, Malé Asii a Řecku. Jeho
přicestováním do Říma Skutky
končí. Epištoly jsou
vesměs listy s věroučným a
mravoučným obsahem, jak obojí
vyplývá z Kristova díla.
Zjevení je výhled k
událostem, které má Bůh v plánu a
které tu zjevuje věřícím proto, aby
v hrůzách posledního času nezoufali a
nepropadli domněnce, že se věci vymkly
Bohu z rukou, když se děje tolik
zlého. Potíž je v tom, že nad
Apokalypsou - ale i nad řadou jiných
biblických textů, nemáme v ruce
objektivní měřítko, co je
podobenství, model, obraz a co
“skutečnost”. Jsem přesvědčen,
že to není náhoda. Kdybychom totiž
takové měřítko měli, mohli bychom na
Boha vznášet zdůvodněný nárok, kdy
už má co udělat. A tak se vlastně
stát jeho pány. Proto
budou mezi křesťany zřejmě vždy
dohady a třeba i neshody o tom, co brát
v Bibli doslovně a co považovat za
obraz. Ale tím už přecházíme k
dalšímu bodu:
6. Ráz
(svéráz) Bible
Řekli jsme si už, co Bible
není. Není to ani
reportáž (ať přesná či
nepřesná), ani ovšem výmysly
(ať zbožné či svévolné). Jsou tu
děje, ale nejsou to dějiny
- v našem běžném smyslu. Jsou tu
básně, a přece to není jen
to, čemu říkáváme poezie (od
poiein - tvořit, tedy lidská
tvořivost). Mluví se to o Bohu, který
jedná a přece to není
bájesloví, mythologie,
vzniklá jako výron lidských
náboženských potřeb. Přistoupíte-li
k Bibli a pokusíte se postihnout ji
běžnými literárními kategoriemi,
vidíte, že se nehodí, že praskají,
čím pečlivěji je na ni přikládáte.
Existuje vůbec literární
kategorie, která by tu vyhovovala?
Jistě, dokonce hned několik, ale nejsou
obvyklé. První je
“svědectví”. Představte
si svědectví u soudu. Svědek
vypovídá o něčem, co sám zažil, ale
u čeho ostatní nebyli. Nevymyslil si
to. Ale samozřejmě to líčí svými
slovy a předkládá z prožité
události právě jen to, co z ní sám
shlédl a co z toho pochopil. A stojí za
svým svědectvím celou svou osobní
váhou a autoritou. Ovšem že mohou být
i svědci, kteří neviděli přesně,
pochopili málo a nebo se dokonce dali
vést něčím jiným než pravdou. Až
se z nich stali svědkové falešní. -
Bibličtí svědkové nejsou svědkové
falešní. Ale jejich lidství vždy
souzní. Vyprávějí, co dokázali
pochopit, co si z prožitého dokázali
vnitřně přivlastnit. Nejsou
reportéři, jsou svědci.
Druhá příhodná kategorie je
vyznání. Představte si zase
vyznání či doznání u soudu.
Vyznávám, že jsem selhal. Že jsem se
provinil, že jsem něco nedokázal, co
jsem měl. Že jsem něco zatajil, co
jsem neměl. Vyznávám také, že ten
či onen mi velice pomohl, že jsem mu
zavázán a vděčný. Všimněte si
zase: V pozadí je událost. Ale
nereferuje se o ní objektivně:
vypráví o ní ten, koho se hluboce
dotkla, koho poznamenala, ba možná
přímo přetvořila, kdo byl zasažen.
Kdo tedy nebyl subjektem, nýbrž
objektem této události.
A konečně třetí kategorie je
poselství či zvěst. Řecké
slovo euangelion je ve své
nejspecifičtější podobě zvěst o
vítězství. Maratónský běžec volá
na athénské agoře “Zvítězili
jsme” (Nenikékamen!) a padá
vyčerpáním mrtev k zemi. Posel,
zvěstovatel, je ten, kdo byl vyslán s
důležitou zprávou. Stalo se něco, o
čem je zapotřebí povědět ostatním,
něco, co má velký význam. Kdyby jim
to posel nevyřídil, zradil by své
poslání. Selhal by. K tomu je přece
vyslán! A vyslaný se řekne řecky
apostolos = apoštol. A zase: posel si
své poselství nevymyslil, není jeho
subjektem, tvůrcem. Byl pověřen, je
jen jeho vykonavatelem. A ti, kdo
slyší, mu mohou - ale nemusí! -
věřit, jako tomu, kdo svědčí, nebo
tomu, kdo vyznává. Vyznání,
svědectví i poselství lze odmítnout.
Nebo mu uvěřit a přijmout je.
A o to přesně v Bibli jde: Ne abychom
dostali důkazy, nýbrž abychom
uvěřili jejímu poselství.
Kdo chce důkazy, kdo hledá taková
znamení, která by umožnila víru a
tedy i vlastní rozhodnutí obejít a
odložit, je podle Ježíše “pokolení
zlé a cizoložné”.
Mnoho lidí neví co si počít s
Biblí, protože se jim slova svědků
zdála nevěrohodná. Zde je
třeba, aby se všichni křesťané
vážně zamysleli nad svým
spoluzaviněním. Asi jsme v minulosti
všelijak přispívali k tomu, že to, co
Bible říká, se mnohým zdálo
nevěrohodné. - Jistě však tu byly
i jiné důvody: Především obludné
zpředmětnění pravdy. Pravda
je prý to, co odpovídá skutečnosti,
přesněji: mé představě o
skutečnosti. Je to fotografie z mého
alba. To, co vlastním a čím disponuji.
Kdo má takové pojetí pravdy, dokazuje
tím zcela jednoznačně, že pravou
pravdu ještě nepoznal. Přečtěte si
Rádla, jeho slavnou Útěchu z
filosofie, poslechněte si Ladislava
Hejdánka. Mám obavu, že za podstatnou
částí církevního fundamentalismu a
jeho pojetí Bible je docela prostě
předmětné pojetí pravdy. A pak by
byla Bible pravdivá
proto, že se vykopaly stopy po potopě
nebo dokonce objevily zbytky Noemovy
archy na vrcholu Araratu. Ale já mám za
to, že je pravdivá proto, že
nás vede k živé Pravdě (J
+e), Konfrontuje nás s jejím nárokem a
ujišťuje nás, že smíme žít v
jejím světle. Mám za velmi závažné,
že nemáme “objektivní”, nezaujaté
a vnějšně evidentní zprávy o
Ježíšovi. Jsem přesvědčen, že to
není náhoda. Je to pojistka proti tomu,
aby se nemohl stát předmětem našeho,
tak zvaně nezaujatého,
zpředmětňujícího bádání, objektem
v našich duchovědných laboratořích.
Zprávám o něm lze buď věřit nebo
nevěřit. A tak k němu, k setkání s
ním, nevede jiná cesta než cesta
víry.
Co tedy je Bible? Je to
svědectví, vyznání, poselství. Je to
bohatý a rozmanitý soubor vnitřních
zkušeností oslovených, kteří v
konkrétních událostech svého života
i života společenství, v němž
stáli, rozpoznali Boží zásahy, Boží
soudy i Boží opatrování, Boží
vedení. A to pak chtěli
dosvědčit na modelových situacích,
tedy tím, že svůj zážitek, svou
vnitřní zkušenost, svůj pohled víry
převyprávěli tak, aby na událostech
byl tento Boží zásah, toto Boží
vedení co nejzřetelnější: a
zároveň o tom všem vyprávěli tak,
aby ti, kdo to budou slyšet, mohli do
takového dění a setkávání sami
také vstoupit. Proto během tradice,
tedy během předávání, krátili a
rozšiřovali a podtrhávali. Všechny
úpravy dělali proto, aby jejich
svědectví bylo zřetelnější, jejich
vyznání názornější, jejich
poselství naléhavější. Křesťan
řekne: “vedl je Duch svatý”. Jeho
vlivem bylo vše psáno z víry, tedy z
touhy, vydat svědectví o Bohu, o
vlastní víře a tím i čtenáře a
posluchače přivést k téže víře. Bible
je tedy kniha vysoce tendenční. Není
nezaujatá, protože ji psali ti, kdo
byli zaujati - Bohem a jeho dílem. Není
nestranná. Straní Bohu na každé
stránce. Opomíjet nebo dokonce
popírat tuto tendenci znamená zbavit se
možnosti rozumět jí do hloubky.
Jdi
na začátek článku
***
Tento
text je přednáškou prof. dr. Jana
Hellera pro Křesťanskou akademii Praha,
která se konala 22. března 1990 v aule
filozofické fakulty.
Zvýraznění v textu
provedla redakce webu.
Připravilo:
Pastorační středisko při
Arcibiskupství pražském, Praha 1999
|