Zajímavé...

Proč koncil ve 20. století? (3. část)

Pohľad z Baziliky sv. Petra,  Jacopo Prisco, CC BY-SA 3.0 Je ještě evangelizace aktuální? Nenahradila ji Církev mezináboženským dialogem? Co charakterizuje dialog s muslimy? Ekumenizmus, kam až může zajít? Existuje možnost spásy mimo Katolickou církev? Jsou všechna náboženství stejná? A je jedno, jakou má kdo víru?

K zodpovězení těchto a podobných otázek může napomoci tato část pojednání. Má název Deformace koncilního učení





1. část článku - naleznete zde

2. část článku - naleznete zde


**********



Deformace koncilního učení


Dílo koncilu často ničily teologicky nesprávné názory, především náboženský relativismus, hlásající, že jedno náboženství je stejně dobré jako druhé.

Mezináboženský dialog


„Ve vzájemném vztahu katolíka a nekatolíka jsou oba partneři rovnocenní lidé, to však" - jak píše emeritní prefekt Kongregace pro evangelizaci národů, slovenský kardinál Tomko – „neznamená, že by všechny náboženství byly v téže rovině. A to platí i pro jejich zakladatele. Já mohu sám sebe klást na stejnou úroveň, nebo i nižší než partnera, se kterým vedu dialog, ale nemohu klást Ježíše Krista na roveň jiných zakladatelů nebo pod ně. Moje víra v Ježíše Krista, Bohočlověka, je součástí totožnosti mého náboženství a mé osobní nábožnosti, kterou musím při vstupu do dialogu vyznávat právě proto, abych byl v něm upřímný! A žádný vyznavač jiného náboženství si nenárokuje z důvodu rovnosti představovat svého zakladatele jako Bohočlověka.(31)

Kard. J. Tomko, výřez, volné dílo


Tato slova obzvláště výstižně charakterizují dialog Katolické církve s muslimy.

Pokud i uznáme, že katolíci a muslimové se odvolávají na toto stejného Boha Stvořitele, v žádném případě to neznamená rovnost obou náboženství, protože zakladatelem Katolické církve je Ježíš Kristus, Bohočlověk, Bůh i Člověk v jedné osobě, neomylná bytost bez hříchu, kdežto zakladatelem islámu je nedokonalý a hříšný člověk Mohamed. Proto je katolická víra dílem Boha, zatímco islám je dílem člověka.

Jak uvádí kardinál Tomko, jednotlivá náboženství nejenže nejsou stejné, ale jsou různá, ba i protikladná v některých pravdách, normách, praktikách. Není nijak možné považovat je za rovnocenná a vzájemně se doplňující. Víra křesťana je značně odlišná od víry muslima, hinduisty, či buddhisty, i když mezi nimi lze objevit podobné či blízké myšlenky. Náboženství tedy nejsou ani stejné, ani navzájem rovnocenná. (32)

Z učení Druhého vatikánského koncilu jasně a jednoznačně vyplývá, že jediným pravým náboženstvím je Katolická, apoštolská církev. (33)

A v téže deklaraci se uvádí, že podle Kristovy vůle Katolická církev je učitelkou pravdy, která má za úkol hlásat a hodnověrně učit pravdu - Krista, a svou autoritou deklarovat a potvrzovat zásady mravního řádu. (34)

Koncil tedy jasně, jednoznačně a nedvojsmyslně deklaroval, že jediným pravým náboženstvím je Katolická církev, kterou Kristus založil, aby přinesla spásu všem lidem, a kterou Pán Ježíš pověřil, aby šířila katolickou víru mezi všemi lidmi.

Jak uvádí Stanček, mezináboženský dialog je prostředkem na vzájemné poznávání a obohacování. Nenahrazuje hlásání evangelia, ale je jeho přípravou. Má být veden v přesvědčení, že Kristus je tou pravou cestou k Bohu a Církev je tou nejjistější cestou spásy. Duch svatý působí v srdci každého člověka, pokud je zaměřeno na pravdu, dobro, na Boha... Dialog nemá být konfrontací náboženství, ale spíše setkáním věřících různých náboženství. Představiteli dialogu jsou osoby, skupiny a komunity, které se navzájem otevírají a spolu komunikují, a ne náboženské systémy, které lze nanejvýš studovat a porovnávat.“ (35)

Proto v dialogu s jinověrci „nesmí dojít ke zřeknutí se svých názorů ve prospěch partnera. Nesmí se projevit falešná mírumilovnost. (36)

Nebylo by správné dialog podceňovat ale ani přeceňovat a již vůbec ne ho absolutizovat či démonizovat. Je jen jednou z mnoha forem misijní činnosti, které má k dispozici Katolická církev po koncilu. Misiologie zná mnoho dalších, jako jsou svědectví, evangelizace, inkulturace, atd. V podmínkách globalizace musí univerzální církev nacházet nové misijní formy, přičemž musí zůstat „věrná svému misijnímu poslání, musí všem lidem hlásat evangelium a vést se všemi prostředími a skupinami dialog... Mise je věcí místní i univerzální Církve. Je to globální mise v globálním světě. Křesťanství je nositelem úžasné naděje, kterou nabízí světu. Pokud se před ní svět uzavře, zestárne. Pokud se však svět této naději otevře, objeví svou skutečnou hodnotu a nabude nepředstavitelnou tvůrčí energii mládí.“ (37)

Papež Jan Pavel II. ve své encyklice Redemptoris missio mimo jiného uvádí:

John Paul II in Brazil,  José Cruz, CC BY 3.0 br, en.wikipedia.org


Mezináboženský dialog je částí poslání Církve hlásat evangelium. Když se chápe jako metoda a prostředek k vzájemnému poznání a obohacení, nestojí v protikladu k misím ad gentes, ale má zvláštní vazbu k nim a je dokonce jejich výrazem... V Kristu volá Bůh k sobě všechny národy a chce jim vyjádřit plnost svého zjevení a lásky ... Koncil a následné projevy učitelského úřadu toto vše dostatečně zdůraznili a stále setrvávali na tom, že spása a plnost zjevení přicházejí z Krista a že dialog neosvobozuje od hlásání evangelia. Ve světle ekonomie spásy nevidí Církev žádný rozpor mezi hlásáním Krista a mezináboženským dialogem, ale ví, že obojí je třeba spojit v oblasti misí ad gentes. Je však třeba, aby si oba elementy zachovaly tak vnitřní úzkou spojitost, jakož i svou rozdílnost, aby nebyly zaměňovány ani zneužívány a aby nebyly považovány za vyměnitelné.“ (38)

V žádném případě tedy není pravdivé tvrzení, že by se Katolická církev prostřednictvím dialogu měla zříkat své jedině pravé víry. To platí jak pro dialog s nekřesťany tak pro ekumenický dialog. Posláním ekumenismu není překonávat propasti za každou cenu a sjednocovat nesjednotitelné.

Je třeba připomenout, že Druhý vatikánský koncil se ekumenismem zabýval především v dekretu Unitatis redintegratio, okrajově i v dekretu Ad gentes a oba tyto dokumenty svým podpisem odsouhlasil i pozdější velký odpůrce pokoncilní Katolické církve arcibiskup Lefèbvre, na kterého se unisono odvolává většina odpůrců koncilu. Nelze pochybovat o principiální správnosti těchto koncilních dokumentů, které při uplatňování ekumenismu v praxi kategoricky vyžadují zachování katolického učení. Koncil totiž deklaruje: Je bezpodmínečně třeba jasně vyložit celou nauku. Nic není tak cizí ekumenismu jako falešný irenismus, který poškozuje čistotu katolické nauky a zatemňuje její původní a jistý smysl. (39)

Jiný dokument koncilu zase uvádí: „Pokud to dovolí náboženská situace, má se podporovat ekumenická aktivita – s vyloučením všeho zdání indiferentismu a konfuzionismu...“ (40)

Koncil nežádal usilovat o návrat odloučených křesťanských církví k Římu za každou cenu, ale právě naopak, varoval před neuváženým přístupem k ekumenismu slovy: „Tento posvátný sněm vybízí věřící, aby se zdržovali každé lehkomyslnosti i nerozumné horlivosti, které by mohly poškodit opravdový pokrok jednoty. Neboť jejich ekumenická činnost musí být plně a upřímně katolická, totiž věrná pravdě, kterou jsme přijali od apoštolů a Otců, v souladu s vírou, kterou vždy vyznávala Katolická církev...“ (41)

Špatný výklad


To, že dnes někteří představitelé Katolické církve deformují výklad koncilních dokumentů, není vina koncilu. Koncil přece jasně stanovil, že z ekumenického dialogu má být vyloučen jakýkoliv falešný irenizmus, indiferentismus a konfuzionismus!

Problémy tohoto druhu způsobily zednáři, ultramodernisté či liberálové, kteří se infiltrovali do všech struktur Katolické církve se záměrem za každou cenu ji modernizovat, liberalizovat a sekularizovat bez ohledu na to, že si počínají v rozporu s katolickým učením. Jsou mnohem nebezpečnější než otevření nepřátelé Církve, protože se ohánějí koncilními dokumenty, ve skutečnosti však deformují učení koncilu a zneužívají ho pro vlastní záměry.

Spása nekatolíků


Dalším závažným problémem bylo nesprávně pochopené a uplatňované učení o spáse nekatolíků. Tuto nauku hlásal již v minulosti papež Pius IX., který „prohlásil, že Bůh neodpírá svou milost těm, kteří žijí podle svědomí, ale bez vlastní viny neznají Kristovu církev, plní však Boží vůli, tak jak ji poznávají...“ (42)

Jezuita Kajpr kromě jiného píše: „Tedy dne 9. prosince 1854, ve své promluvě ke kardinálům, promlouval Pius IX.: ,Víra nás zavazuje, abychom věřili, že nikdo nemůže být spasen mimo apoštolskou Církev římskou, která je jedinou spásnou archou, mimo níž musí zahynout každý, kdo se v ní nenalézá.´ Pius IX. nikdy neplatil za tzv. pokrokového papeže... Je však třeba jej poslouchat až do konce. Pokračuje: ,Nicméně je však třeba se stejnou jistotou vyznávat, že ti, kteří bez vlastní viny neznají pravé náboženství, nejsou nikterak před Pánem za to odpovědní... Až budeme osvobozeni z pout tohoto těla a uvidíme Boha tváří v tvář, pochopíme, v jak těsnou a velkolepou jednotu splývá Boží spravedlnost a Boží milosrdenství. Nikdy však se nebude nedostávat milosti Boží těm, kteří s upřimným srdcem touží po světle obrození a prosí za ně.´“ (43)

wilhei, CC0 Public Domain, pixabay.com


Tentýž papež ve své encyklice Quanto conficiamur moerore, která byla namířena proti indiferentismu, označil v roce 1863 názor, že lidé, kteří žijí v omylu a mimo Katolickou církev mohou dosáhnout věčný život, za závažný omyl, dodává ale, že pro lidi, kteří trpí nepřekonatelným nedostatkem poznání Katolické církve, je přece jen možné omilostnění i mimo Katolickou církev. (44)

Mimořádně konzervativní papež Pius IX. se k této problematice několikrát veřejně vyjádřil. Ve „svém proslovu Singulari quidam v roce 1854 bez okolků vysvětluje, že věta ,mimo Církve není spásy´ je formální pravdou víry, dodává ale, že z této axiomy jsou vyjmuti ti, kteří pravou Církev neznají a nikdo nemůže určit hranice této jejich nevědomosti. (45)

Druhý vatikánský koncil toto učení naplno rozvinul. Ve věrouční konstituci Lumen gentium o Církvi deklaruje: „Proto by nemohli být spaseni ti lidé, kteří vědí, že Bůh prostřednictvím Ježíše Krista založil církev jako nezbytnou, a přesto by nechtěli do ní vstoupit anebo v ní vytrvat. (46)

Ale na jiném místě téže konstituce se píše, že „Spasitel chce, aby všichni lidé byli spaseni (srov. 1 Tim 2,4). Věčné spásy mohou totiž dosáhnout všichni, kdo bez vlastní viny neznají Kristovo evangelium a jeho církev, avšak s upřímným srdcem hledají Boha a snaží se pod vlivem milosti skutečně plnit jeho vůli, jak ji poznávají z hlasu svědomí. (47)

Božská prozřetelnost neodpírá pomoc nutnou ke spáse těm, kteří bez vlastní viny ještě nedošli k výslovnému uznání Boha, ale snaží se, ne bez Boží milosti, o dobrý život. (48)

Podle toho tedy katolík, který v plném rozsahu poznal, že Katolickou církev založil Ježíš Kristus jako potřebnou ke spáse duše, a přesto svou Církev opustí, vystavuje svou duši smrtelné hrozbě věčného zatracení.

Rovněž nekatolík, který neomylně zjistí, že Katolickou církev založil Ježíš Kristus jako potřebnou ke spáse duše, a přesto do ní odmítá vstoupit, vystavuje svou duši smrtelné hrozbě věčného zatracení.


Nicméně ten, který ne vlastní vinou neznal katolickou víru, je vyňat z této axiomy.

Je v tom jistá dialektika, ale na dialektice je postaveno celé katolické učení a bez dialektického myšlení nelze proniknout do hloubky katolického učení ani pochopit Druhý vatikánský koncil.

Mylné závěry


Takže koncil správně učil, že princip Extra Ecclesiam nulla salus (Mimo církve není spásy) a priori nevylučuje ze spásy nekatolíky, kteří z nevlastní viny neměli možnost poznat katolické učení.

Tribüne mit Konzilsvätern und Empore der Sekretäre; Foto: L. Wolleh, CC BY-SA 3.0


Někteří teologové však z toho začali vyvozovat mylný závěr, že v tomto případě je vlastně jedno, jestli je člověk katolík, nebo ne, protože pokud i nekatolíci mohou být spaseni, není nutná jejich konverze na katolickou víru. Jde však o evidentní deformaci koncilního učení.

Jediná pravá cesta ke spáse vede přes Katolickou církev a povinnost hlásat evangelium platí pro Katolickou církev v každé době, ba bude platit až do konce časů.
Koncil na to poukazuje ve více dokumentech.

Například v dekretu Ad gentes se uvádí:
Proto připadá Církvi povinnost šířit Kristovu víru a spásu, a to jednak na základě výslovného příkazu, který zdědil po apoštolech sbor biskupů, jenž má na pomoc kněze, spolu s Petrovým nástupcem a nejvyšším pastýřem Církve, jednak silou života, který vlévá Kristus svým údům. ,Z něho celé tělo, tvořící pevnou jednotu, dostává přes jednotlivé klouby výživu, odměřenou každé části zvlášť podle práce, kterou koná. Tak tedy ono tělo roste a dělá pokroky v lásce´ (Ef 4,16). Poslání Církve se tedy uskutečňuje, když v poslušnosti Kristova příkazu a vedena milostí a láskou Ducha Svatého začíná být naplno aktivně přítomná mezi všemi lidmi a národy a přivádí je příkladem života i kázáním, svátostmi a ostatními prostředky milosti k víře, ke svobodě a ke Kristovu pokoji. Tak jim otvírá volnou a jistou cestu k plné účasti na Kristově tajemství.“ (49)

Námestie sv. Petra I, Dfmalan, CC BY-SA 3.0, sk.wikipedia.org


Napsal a pro www.fatym.com do češtiny přeložil Karol Dučák

Slovenský originál článku byl zveřejněn v periodiku Duchovný pastier, revue pre teológiu a duchovný život, č. 8/2016, na str. 387-402. Vydává Spolok svätého Vojtecha Trnava.

Námestie sv. Petra ,Greg O'Beirne, CC BY-SA 3.0


Poznámky:

(31) Tomko, J. Misie do tretieho tisícročia, s. 299-300.
(32) Srov. Tomko, J. Misie do tretieho tisícročia, s. 300.
(33) Srov. Druhý vatikánsky koncil, deklarácia Dignitatis humanae, č. 1.
(34) Srov. Druhý vatikánský koncil, deklarace Dignitatis humanae, č. 14.
(35) Stanček Ľ. Porozumieť misiológii, s. 46-47.
(36) Stanček Ľ. Porozumieť misiológii, s. 13.
(37) Bučko, L. Na ceste k oslobodeniu. Základy misiológie, s. 323-324.
(38) JÁN PAVOL II., Encyklika Redemptoris missio, č. 55.
(39) Druhý vatikánsky koncil, dekret Unitatis redintegratio, č. 11.
(40) Druhý vatikánsky koncil, dekret Ad gentes, č. 15.
(41) Druhý vatikánsky koncil, dekrét Unitatis redintegratio, č. 24.
(42) Viem, komu som uveril, s. 270.
(43) Kajpr, A. Svědectví doby, s. 63.
(44) Srov. Pius IX. Quanto conficiamur maerore.
(45) Schumacher, J. Außerhalb der Kirche kein Heil?, s. 3.
(46) Druhý vatikánský koncil, konstituce Lumen gentium, č. 14.
(47) Srov. list Kongregace sv. oficia arcibiskupu bostonskému: Denz. 3869-72.
(48) Druhý vatikánský koncil, konstituce Lumen gentium, č. 16.
(49) Druhý vatikánsky koncil, dekret Ad gentes, č. 5.

Konzilsväter, Lothar Wolleh, CC BY-SA 3.0, de.wikipedia.org



Sdílet

Související články:
Zednáři zůstávají exkomunikovaní, potvrdil italský biskup (15.11.2017)
Biskup Schneider: katolíci musí být připraveni stát se i mučedníky pro svou víru (26.10.2017)
Kardinál Müller: Luther jednal "proti Duchu Svatému" (26.10.2017)
Polští biskupové zůstanou v linii Jana Pavla II. a Benedikta XVI. (26.10.2017)
Evropští biskupové apelují na celý Evropský kontinent, aby oživil své křesťanské kořeny (20.10.2017)
(Aktualizováno) Dnes (14. 10.) v Olomouci vysvětili nové biskupy
Josef Nuzík a Antonín Basler pomocnými biskupy v Olomouci
(14.10.2017)
Kardinál Burke byl znovujmenovaný na post Vatikánského nejvyššího soudu (03.10.2017)
Přímluvy a Svatováclavské kázání ze Staré Boleslavy 28. září 2017 (29.09.2017)
Kardinál Burke: Jak překonat „zmatek a omyly“ v Církvi (21.09.2017)
Kardinál Sarah: Nejste muzeálními kuriozitami, jste katolíci římského ritu (17.09.2017)
Stanovisko předsedy Konference biskupů Slovenska k výstavě Body The Exhibition: (20.08.2017)
Kardinál Sarah: Křesťanské rodiny předvojem vzpoury proti nové diktatuře egoismu (14.08.2017)
Modleme se za milost obrácení pro Evropu, kterou tvoříme (18.07.2017)
* Benedikt XVI. vzpomíná na kardinála Meisnera
* Z duchovní závěti kard. Meisnera
(16.07.2017)
Kardinál Dominik Duka hostem TV Lux (10.07.2017)
Kardinál Burke: Doufám, že budu moci i nadále trpět pro víru (10.07.2017)
Kardinál Turkson: Takto to dál nejde. Evropa musí zavřít kohoutek africké imigrace (07.07.2017)
* Zemřel kardinál Joachim Meisner
* Zemřel bývalý vatikánský tiskový mluvčí
Joaquin Navarro-Valls
(07.07.2017)
Kardinál Caffarra: satan hází Bohu do tváře rukavici - "definitivní a hrozná výzva" (26.06.2017)
Polská konference biskupů: Žádné přijímání pro "znovu sezdané" (19.06.2017)
Lidská náboženství a Boží náboženství (31.05.2017)
Kardinál Sarah pojmenovává diktaturu hluku, která proniká i na mše sv. (28.05.2017)
Biskup Luigi Negri dětem z Manchesteru: "Ubohé děti společnosti, která nerozezná již více Zlo" (26.05.2017)
Katolická církev k rodině v české společnosti (29.04.2017)
EXKLUZIVNĚ! interview s kardinálem Burkem: "Je zde velmi nebezpečný zmatek a se zmatkem přijde rozdělení." (25.04.2017)
Papežův vyslanec kritizuje úsilí OSN regulovat populaci (22.04.2017)
Přípravný dokument XV. řádného generálního zasedání biskupské synody (19.04.2017)
Kardinál Sarah: Benedikt XVI. mlčky promlouvá (30.03.2017)
Muži minulosti a muži budoucnosti v Katolické církvi (27.03.2017)
Kardinál Vlk odešel (22.03.2017)
Biskup Schneider: Pokud mi biskup nebo papež přikáží hřešit, "musím odmítnout" (21.03.2017)
Rekviem za kardinála Miloslava Vlka v Brně (20.03.2017)
Slovenští biskupové rozhodli o znovuzasvěcení Slovenska Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu a Neposkvrněnému Srdci Panny Marie! (17.03.2017)
Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKEHO RITU - 2. část (09.03.2017)
Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKÉHO RITU 1 (03.03.2017)
Slovenští biskupové otevřeně: Křesťanství se s islámem nachází v permanentním konfliktu (25.02.2017)
Prohlášení ČBK k Pochodu pro rodinu a pro život (26.01.2017)
VÝSTAVA BRNĚNSKÁ DIECÉZE VE FOTOGRAFIÍCH (21.01.2017)
Kardinál Sarah: Když se obrátíme k Bohu, On napraví vztahy mezi lidmi a národy (15.01.2017)
Výzva České biskupské konference k modlitbě a rozeznění zvonů (31.12.2016)
Přání k Vánocům od našeho biskupa Vojtěcha (24.12.2016)
Biskup Schneider: Církev již odpověděla na "Lutherovy chyby" (10.12.2016)
Útok na nebe: Přidejte se ke kardinálovi Burkovi v jeho výpravě za Církev a společnost (01.12.2016)
Horké téma! Papež odpověděl na dopis kardinálům (25.11.2016)
Kardinálové prosí papeže o vysvětlení Amoris laetitia (18.11.2016)
Kardinál Burke varuje před démonizací Trumpa (11.11.2016)
Biskup Schneider o soužití partnerů, změně pohlaví a ekumenismu (08.11.2016)
Připomínka reformace jako historický moment, ale spíše důvod k zármutku než k oslavám (30.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (4. část) (30.10.2016)
Kardinál Parolin: lidská svoboda se absolutizuje, a člověku se upírá respekt k jeho svědomí (23.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (2. část) (22.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (1. část) (19.10.2016)
Kardinál Raymond Burke v České republice (11.10.2016)
Kardinál Dominik Duka: Potřebujeme vzpouru slušných a rozumných ludí (30.09.2016)
Poděkování otce biskupa Vojtěcha (05.09.2016)
Sekretář komise pro dialog s lefébvristy: Koncilní dokumenty nejsou nedispenzovatelné (19.08.2016)
Kardinál Sarah: "Ti, kteří tvrdí, že vykoření chudobu, překrucují Ježíšova slova - nejenže se mýlí, ale i lžou." (08.07.2016)
* Brno má nového pomocného biskupa, je jím P. Pavel Konzbul
* Záznam biskupské svěcení: Brno 29. 6. 2016 v katedrále
(04.07.2016)
První homilie biskupa Pavla Konzbula (01.07.2016)
Bůh nebo nic - úryvek z knihy kardinála R. Saraha (22.06.2016)
Kardinál Sarah: Vrátit centrální místo v liturgii Bohu (20.06.2016)
Kardinál Sarah o diktatuře hrůzy v dnešním světě (07.06.2016)
Brána milosrdenství putuje na loďce po ostrovech (03.06.2016)
* Nejvýznamnější africký kardinál přijede na Slovensko
* Vyjde slov. překlad knihy "Bůh nebo nic"
(01.06.2016)
Je demokracie 'totální moc menšiny'? (27.05.2016)
Kardinál Sarah vyzval Američany k odvážné obraně rodiny (25.05.2016)
Soudruzi zvedají hlavu (22.05.2016)
6+1 otázka pro biskupa Pavla Konzbula (22.05.2016)
Zemřel kardinál Giovanni Coppa (18.05.2016)
Kardinál Burke: Papežova exhortace nemění učení církve (19.04.2016)
Kardinál Sarah: svatostánek nás orientuje k Bohu (12.04.2016)
Kardinál Müller: Protestantizace katolické církve nás s protestanty nesmíří (01.04.2016)
Patriarcha Kyrill - nejvyšší církevní představitel nejen Ruska, ale Rusi (14.02.2016)
Nový biskup plzeňské diecéze (12.02.2016)
Mons. Gallagher: Unijní migrační politika musí respektovat reálné možnosti států (20.12.2015)
Zemřel Mons. Jiří Paďour, pohřeb vysílá TV Noe (19.12.2015)
Arcibiskup Chaput: Eucharistie pro opětovně sezdané porušuje učení Církve (17.12.2015)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (17.12.2015)
Modlitba za nového pomocného biskupa (12.12.2015)
Kardinál Arinze odpovídá kardinálovi Marxovi (07.12.2015)
Arcibiskup Chaput: přizpůsobivost není cestou milosrdenství (01.12.2015)
Kardinál Giovanni Coppa slaví devadesátku (12.11.2015)
Pohled katolické církve na imigraci (12.11.2015)
* Tři pohledy na kardinála Korce
* Vzpomínka na kardinála J. CH. Korce: Člověk, který byl otcem
(26.10.2015)
Synoda skončila... Rozvedení přišli o hlas (aktualizováno) (26.10.2015)
V synodní aule představen závěrečný dokument (23.10.2015)
Biskup Vokál kázal před generálním shromážděním biskupské synody (23.10.2015)
Synoda o rodině: K dokumentu Instrumentum laboris (23.10.2015)
Německá strategie na synodě: Předstírat harmonii (20.10.2015)
* Kardinál Burke za věrnost katolické sexuální nauce
* Arcibiskup Peta: ,Satanův kouř' je citelný
(19.10.2015)
Přiznání kardinála Danneelse / Mafie proti Benediktovi (13.10.2015)
Prefekt papežské kongregace pro nauku víry: Církev se nemůže poddat totalitnímu duchu doby (11.10.2015)
Pozvání biskupů na Národní eucharistický kongres a výzva k modlitbám za Synodu o rodině (05.10.2015)
Africký kardinál na Světovém setkání rodin: Změna Kristova učení je herezí (04.10.2015)
Biskup Atanáš Schneider - dokument synody odporuje Božímu zákonu (03.10.2015)
Polští biskupové a blížící se Synoda (02.10.2015)
Biskupové svolávají první národní eucharistický kongres (02.10.2015)
Nigerijský arcibiskup důrazně brání přirozenou rodinu (30.09.2015)
Arcibiskup Carballo z Vatikánu: Příliš se přizpůsobujeme světu (29.09.2015)
Afričtí biskupové: odmítáme ideologickou kolonizaci našeho kontinentu (20.09.2015)
Kardinál varuje před 'ďábelským útokem' na manželství (17.09.2015)
Prohl. předsedy a místopředsedy ČBK k situaci migrantů (11.09.2015)
Potřebujeme poznat moudrost, řekl kardinál George (01.09.2015)
Kardinálové opět polemizují s Kasperem. Přidal se i Duka (01.09.2015)
Kardinál Brandmüller: Zastánci změny katolického učení jsou kacíři (27.08.2015)
Kardinál Cordes papežským legátem na Národním eucharistickém kongresu (23.08.2015)
Exkluzivní rozhovor pro Aktuality.sk poskytl pražský arcibiskup a český kardinál Dominik Duka. (12.08.2015)
Arcibiskup Jan Graubner k pastoraci homosexuálů (12.08.2015)
Prohlášení předsedy ČBK u příležitosti Prague Pride 2015 + (12.08.2015)
Nigerijští biskupové: "Nepodléhejte západnímu LGBT vlivu" (11.08.2015)
Arcibiskup Detroitu: Kázat pro některé je jako sázet do betonu (24.07.2015)
Polský episkopát hluboce rozčarován přijetím zákona o oplodnění in vitro (24.07.2015)
Přijímání eucharistie rozvedenými je urážkou Krista (11.07.2015)
Nad Mexikem byl proveden velký exorcismus (05.07.2015)
Prorocká slova z r. 1980 k synodě o rodině? (25.06.2015)
Kniha Setrvat v pravdě Kristově - Manželství a svaté přijímání v Katolické církvi vychází česky (09.06.2015)
* Kardinál Burke: Irsko hlasováním pro homosexuální manželství " popřelo Boha"
* Kardinál Parolin: Jde o porážku lidství
(31.05.2015)
Kardinál Sarah: Je správné vycházet na periferie, ale jen pokud tam neseme Krista (27.05.2015)
Prohlášení biskupů střední a východní Evropy o rodině (15.05.2015)
Otevření otázky znovu sezdaných je útokem na Církev (14.05.2015)
Kardinál Burke odpovídá na nedávnou kritiku (07.05.2015)
Němečtí biskupové hovoří o hranicích učení Církve o manželství (06.05.2015)
Kardinál Kasper není „papežův teolog“ (24.04.2015)
Prefekt kongregace pro nauku víry: Církev nemůže nabízet "zředěnou" víru (22.04.2015)
Kardinál Tomáš Špidlík věčnaja pamjať (19.04.2015)
Bosenský kardinál: Evropa se obává muslimů, ale zapomíná na své vlastní křesťanské dědictví (18.04.2015)
Nemůžeme přizpůsobovat víru době, jako to křesťané dělali v době nacismu (13.04.2015)
Kardinál Műller vyzval německé biskupy k jednotě s Římem (30.03.2015)
Kardinál vytýká předsedovi německé biskupské konference: Nemůžeme ignorovat Kristovo učení o manželství (27.03.2015)
Dva postoje v Církvi: A) mučednictví za manželství VS. B) odsuzování "tvrdého slovníku" (26.03.2015)
Mons. Vlastimil Kročil novým českobudějovickým biskupem (19.03.2015)
Referendum - Mons. Ján Sokol: Kdo je vlastně za tím vším? (video) (30.01.2015)
Ukrajinský patriarcha Filaret kritizuje ruskou vládu (12.12.2014)
Kardinál Raymond Leo Burke: Učení o manželství musí být zpřesněno a pouze sv. Otec František to může udělat (04.12.2014)
Biskupové Slovenska: Odmítíme Strategii rodové rovnosti (28.10.2014)
Kardinál Duka napsal dopis rodičům zavražděného studenta (22.10.2014)
Závěrečná synodální zpráva pozměnila zmínky o homosexualitě (20.10.2014)
Reflexe v poločase biskupské synody o rodině (14.10.2014)
* Synoda o rodině 2014-2015: Základní informace
* Zdroje informací a přímé přenosy
(05.10.2014)
Prohlášení předsedy KBS k rozhodnutí prezidenta SR o referendu (06.09.2014)
Kardinál Dominik Duka: kázání na Národní pouti rodin 2014 (31.08.2014)
kardinál Raymond Burke: "Potřebujeme katolíky bez kompromisů" (21.08.2014)
Biskup Atanáš SCHNEIDER: "Nacházíme se ve čtvrté velké krizi církve" (20.07.2014)
Řezenský biskup kritizuje gender agendu a povolává laiky k ochraně počatých dětí (16.04.2014)
Evropští biskupové vyzvali k účasti u voleb do Evropského parlamentu (09.04.2014)
Přijímání pro rozvedené a znovu sezdané je nemožné (02.04.2014)
Kardinál Turkson: Lidská práva vyplývají z naší důstojnosti, hrozí jejich dezinterpretace (12.03.2014)
Kardinál Müller: učení a praxi nelze oddělovat (07.03.2014)
* Papež přijal rezignaci kardinála Meisnera
* Biskup Jiří Paďour odchází z úřadu kvůli nemoci
(04.03.2014)
Kardinál Kasper k problematice rozvedených a znovusezdaných (23.02.2014)
Brno navštíví apoštolský nuncius v ČR Mons. Giuseppe Leanza (20.02.2014)
Biskup Cikrle předsedal mši v bazilice sv. Bartoloměje (19.02.2014)
Čeští a moravští biskupové u papeže Františka (15.02.2014)
Ad limina 2014: živě z Vatikánu na TV NOE (12.02.2014)
Ad limina apostolorum (11.02.2014)
Kardinál Ján Chryzostom Korec o svobodě, výhradě svědomí a odluce církve (24.01.2014)
Kardinál Poupard: Je zbytečné mluvit o právech, nectí-li se povinnosti (23.12.2013)
Člověk je napadán novými herezemi
- rozhovor s prefektem Kongregace pro nauku víry, arcibiskupem Müllerem
(23.12.2013)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha Cikrle (22.12.2013)
Mučedníci komunismu - blahoslavený Vasil Hopko (24.11.2013)
Vatikán: Doporučení OSN jsou zavrženíhodné (09.11.2013)
Stanovisko subkomise pro bioetiku Teologické komise KBS k prodeji a výdeji přípravků hormonální antikoncepce (05.11.2013)
Slovo brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho k ukončení Roku víry (30.10.2013)
Biskupové: Nastal čas odstranit diskriminaci nenarozených dětí (29.10.2013)
Protest COMECE proti záměrům EU (23.10.2013)
Čeští a slovenští biskupové se setkají ve Vranově u Brna (22.10.2013)
Předvolební boj (22.10.2013)
SLOVO OTCE BISKUPA VOJTĚCHA K VOLBÁM (14.10.2013)
Slavnostní bohoslužba s českými, moravskými a slovenskými biskupy (23.09.2013)
Den postu a modliteb za mír v Sýrii (04.09.2013)
Světla a stíny v Evropě. Od Ecclesia in Europa k Roku víry: 10 let nové evangelizace. (20.07.2013)
Biskup Vojtěch vyzval k podpoře iniciativy "Jeden z nás" (11.07.2013)
Kardinál Vatikánu: "Antikoncepce nemá daleko od potratu." (26.06.2013)
Scola: Evropa musí radikálně změnit myšlení, jinak hrozí zánik (22.06.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha
k sousoší sv. Cyrila a Metoděje v Brně na Petrově
(25.05.2013)
Arcibiskup Graubner k Velkému varování: Důsledky jsou ďábelské (24.05.2013)
Papež vyzývá k eucharistickým modlitbám (14.05.2013)
Je boj proti ideologiím ztracený? (30.04.2013)
K osočení kardinála Duky: Šéf SNAP přiznal u soudu, že publikuje nepravdivé informace (08.03.2013)
Pastýřský list biskupů
k majetkovému narovnání
(04.03.2013)
Pastýřský list pro první neděli postní 2013 (18.02.2013)
Výzva otce biskupa Vojtěcha k postu a modlitbám
Biskupové proti legalizaci chemického potratu RU-486
(15.02.2013)
Indie – Biskupové proti znásilnění: Důstojnost každého člověka je posvátná. Problémem je vzdělání (01.02.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha k Vánocům 2012 (22.12.2012)
Prohlášení litoměřického biskupa Jana Baxanta 16.12.2012 (17.12.2012)
Arcibiskup Chaput: Být svatý je to jediné, na čem záleží (06.12.2012)
Arcibiskup Müller: Tradicionalistické a pokrokářské ideologie se setkávají (30.11.2012)
Je třeba vytrvale upozorňovat na křesťanské hodnoty v Evropě (18.11.2012)
Aktuálně: Benedikt XVI.. a Obama, biskupové USA apelují na ochranu života (08.11.2012)
Kardinál Koch: ordinariát pro luterány je možný, požádají-li o něj (03.11.2012)
První bilance synodu (28.10.2012)
Synodní Poselství Božímu lidu (28.10.2012)
Dnešní lidé potřebují místa a události, v nichž zakusí krásu víry (18.10.2012)
Kardinál Grocholewski: Největší překážkou evangelizace je pýcha a sebeláska (10.10.2012)
Biskup Radkovský: Svatováclavské pojetí státnosti je v krizi (30.09.2012)
Slovo biskupů k beatifikaci čtrnácti mučedníků (30.09.2012)
Kardinál Carlo Maria Martini a Česko (+ další odkazy) (05.09.2012)
Kardinál Piacenza: Nejvážnějším druhem chudoby je neznalost Pravdy (27.07.2012)
Slovenská nunciatura k odvolání mons. Roberta Bezáka (14.07.2012)
Nový prefekt Kongregace pro nauku víry (04.07.2012)
Konference biskupů Slovenska vydala upozornění o posvátném prostoru (01.06.2012)
Pastýřský list k VII. světovému setkání rodin (11.05.2012)
Slovo biskupů k situaci ve společnosti (09.05.2012)
Povolání, dar Boží lásky (28.04.2012)
Slovo k dnešku (21.04.2012)
Svaté přijímání (06.04.2012)
Velikonoční přání otce Jiřího Mikuláška (04.04.2012)
Jde nakonec o věrnost (30.01.2012)
V síle pravdy a lásky (22.01.2012)
Pastýřský list pro Nový rok 2012 (02.01.2012)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (23.12.2011)
Biskup Cikrle vydává publikaci provázející brněnskými chrámy (30.11.2011)
Páté výročí smrti Mons. Pavla M. Hnilicu, apoštola Panny Marie (06.10.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k roku biřmování 2012 (16.09.2011)
Reakce arcibiskupa Duky k Prague Pride (12.08.2011)
Kard. Schönborn jasně a srozumitelně o církvi a víře (15.07.2011)
Vezměme vážně výzvu otce biskupa (17.04.2011)
Uvedení Mons. Jana Vokála do úřadu diecézního biskupa (12.04.2011)
Pastýřský list k první neděli postní 2011 (13.03.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k Roku křtu 2011 (06.03.2011)
Prohlášení biskupů k situaci ve společnosti (04.02.2011)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 24. 10. 2016 | 1627 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Loading
Doporučujeme:
Anketa:
Jak se ti líbí časopis Milujte se!? (viz www.milujte.se)


Celkem hlasovalo: 163031
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace