Zajímavé...

Proč koncil ve 20. století? (1. část)

Pohľad z Baziliky sv. Petra,  Jacopo Prisco, CC BY-SA 3.0 Slovenský spisovatel a publicista Karol Dučák poskytl pro naše stránky svůj článek, ve kterém objasňuje dobu a politickou situaci před i během II. Vatikánského koncilu, okolnosti a důvody jeho svolání a poukazuje na skutečné učení koncilu, které je jiné než mnohé interpretace jeho dokumentů, které vyvrací.
1. část tohoto velmi zajímavého pojednání si můžete (v češtině) nyní přečíst.





I když od skončení Druhého vatikánského koncilu uplynulo již půlstoletí, ještě stále rozděluje katolíky. Drtivá většina z nich se s koncilem ztotožnila, ale dodnes existují tábory odpůrců, kteří koncilu připisují vinu za snížení intenzity náboženského života v Katolické církvi posledních desetiletí. Ve skutečnosti však byl koncil svolán proto, aby řešil problémy, které způsobily dechristianizaci tradičně katolických zemí v předkoncilním období a ne naopak.

Ovoce koncilu ničí především dva velké tábory odpůrců. Ten nebezpečnější sdružuje zednáře, ultramodernisty, či liberály, kteří by chtěli Katolickou církev za každou cenu modernizovat, liberalizovat a sekularizovat. Představitelé druhého tábora, tábora ultratradicionalistů, zase odmítají koncil en bloc. Jedině koncil prý zavinil úbytek věřících v kostelech a rozvrat Katolické církve. Vše negativní, co se odehrálo v Katolické církvi po koncilu, se automaticky připisovalo koncilu. Jedinou nadějí je podle nich odvolání výsledků pastoračního koncilu a návrat k poměrům předkoncilní Církve.


Koncil tak plní roli levného terče. Mnozí z těch, kteří si neuměli vysvětlit příčiny úpadku víry v katolických zemích v pokoncilním období, svalili vinu na koncil a tím si značně zjednodušili práci. A právě zjednodušení problematiky je velkou hrozbou do budoucna. Pokud chce lékař léčit pacienta, musí nejprve stanovit správnou diagnózu a pak může nařídit účinnou terapii. Pokud však stanoví nesprávnou diagnózu, může pacientovi ještě více ublížit.

Totéž platí i o Katolické církvi. Pokud chceme řešit problémy, s nimiž Církev v současné době zápasí, musíme v první řadě odhalit skutečné příčiny současných problémů. Nesprávná analýza nejenže nepomůže, ale může současný stav ještě zhoršit a tvrzení, že Druhý vatikánský koncil a pokoncilní vývoj v Katolické církvi je příčinou úbytku věřících a krize Katolické církve, je klasickým příkladem takové nesprávné analýzy, která v konečném důsledku může Katolické církvi více uškodit nežli pomoci.

Je jisté, že dokumenty Druhého vatikánského koncilu nejsou zcela dokonalé. Vždyť je psali lidé a lidé nemohou tvořit dokonalé věci. Na dokonalé věci má monopol Bůh. Je nezpochybnitelným faktem, že koncilní dokumenty neobsahují ani náznak hereze. Dá se však hovořit o jistých nedorozuměních při výkladu koncilních dokumentů.

Za všechny můžeme uvést pasáž z pastorální konstituce Gaudium et spes:Věřící i nevěřící jednomyslně soudí, že všechno na světě má být zaměřeno k člověku jako svému středu a vyvrcholení.“ (1)

Tato věta vychází ze starozákonní knihy Genesis, ve které Bůh na počátku světa svěřil zem se všemi zdroji společné správě celého lidství slovy: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe.“ (Gn 1, 28)

Uvedená věta konstituce Gaudium et spes však bývá často napadána odpůrci koncilu jako projev antropocentrismu, tedy přesvědčení, podle něhož je člověk středem i konečným cílem světa i vesmíru. Argumentuje se přitom, že základním principem dokumentů Katolické církve musí být teocentrismus, světonázorové náboženské stanovisko, považující za základ světa Boha, kterému je všechno podřízeno. Nelze však na základě této jedné věty podezřívat koncilní otce ze snahy prosazovat antropocentrismus v koncilních dokumentech. Především je třeba si uvědomit, že v konstituci se konstatuje: „Věřící i nevěřící jednomyslně soudí ...“ Není tam však explicitně uvedeno, že toto je oficiální stanovisko Magisteria církve. Navíc, v konstituci Gaudium et spes jsou mnohé jiné pasáže, které jasně a jednoznačně uvádějí Boha jako konečný cíl lidského pozemského snažení. Na ilustraci alespoň některé z nich: „Písmo svaté totiž učí, že člověk je stvořen k ,Božímu obrazu´, dostal schopnost poznávat a milovat svého Stvořitele a byl od něho ustanoven pánem nad veškerým pozemským tvorstvem, (2) aby mu vládl a užíval ho k Boží slávě (3) ... Když často odmítal uznat Boha jako svůj původ, rozrušil tím také povinné zaměření k svému poslednímu cíli...“(4) „Bůh totiž chtěl člověka ponechat v jeho rozhodování (5), aby svého Stvořitele sám hledal a přimknutím k němu dospěl k plné a oblažující dokonalosti.“ (6)

Bůh, jenž se otcovsky o všechny stará, chtěl, aby všichni lidé vytvořili jednu rodinu a chovali se k sobě bratrsky. Neboť všichni, kdo byli stvořeni k obrazu Boha, který učinil, že ,z jednoho člověka vzniklé lidské pokolení bydlí na celém zemském povrchu´ (Sk 17,26), jsou povoláni k jednomu a témuž cíli, totiž k samému Bohu.“ (7)

Tyto a mnohé jiné pasáže koncilních dokumentů nenechávají nikoho na pochybách, že základním principem dokumentů koncilu je teocentrismus.

Další příklad nedorozumění
při výkladech koncilních dokumentů představuje koncilní deklarace Dignitatis humanae o náboženské svobodě, v níž Katolická církev garantuje lidem právo na svobodu vyznání. To však neznamená, že by bylo představitelům Katolické církve lhostejné, co si lidé myslí, jak jednají, a jakou víru vyznávají. Koncil uložil všem lidem na celém světě morální povinnost poznávat katolickou víru a podle ní i žít.

Vždyť deklarace Dignitatis humanae jasně uvádí: „Nejprve tedy posvátný sněm vyznává, že sám Bůh dal lidstvu poznat cestu, po níž lidé, když mu slouží, mohou dosáhnout v Kristu spásy a blaženosti. Věříme, že toto jediné pravé náboženství je uskutečněno v Katolické a apoštolské církvi, které Pán Ježíš svěřil úkol přinášet je ke všem lidem, když řekl apoštolům: „Jděte tedy, získejte za učedníky všechny národy, křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého a učte je zachovávat všecko, co jsem vám přikázal“ (Mt 28,19-20). Všichni lidé pak mají povinnost hledat pravdu, především o Bohu a o jeho církvi, a poznanou pravdu přijmout a zachovávat.“ (8)

Koncil tedy všechny lidi - bez ohledu na to, zda jsou katolíci, evangelíci, muslimové, ateisté, nebo příslušníci jakéhokoliv vyznání, či lidi bez věrovyznání - zavazuje morální povinností hledat pravdu, týkající se Boha a jeho jedině pravé Katolické, apoštolské církve, a po poznání této pravdy i žít podle ní. Svoboda úzce souvisí s odpovědností a povinností poznávat Pravdu-Boha a tuto Pravdu i přijmout a zachovávat ji ve svém životě.

Svoboda volby nemůže být absolutní, protože je odvozena od Boha a musí být realizována v souladu s Božím zákonem a vůlí Boha. V opačném případě se svoboda stává nesvobodou, protože svoboda v hříchu je de facto otroctvím Satana a to je ta nejhorší forma otroctví, jaká může existovat. Jen v Bohu může být člověk opravdu svobodný.

Je v tom jistá dialektika, ale celé katolické učení je postaveno na dialektice. Nenapodobitelným velmistrem dialektiky je náš Hospodin, který sice dovolil Satanovi pokoušet první lidi a svést je ke hříchu, ale vzápětí potrestal jak Satana, tak první lidi. Hospodin na jedné straně dal člověku rozum a svobodnou vůli, na druhou stranu mu dal Desatero a žádal, aby ho člověk dodržoval.Bůh povolává lidi, aby mu sloužili v duchu a v pravdě, takže jsou vázáni ve svědomí, ale nejsou nuceni.“ (9)

Vždyť jak koncil deklaruje, „mezi hlavní body katolické nauky patří zásada obsažená v Božím slově a vytrvale hlásaná Otci (10), že člověk má Bohu odpovědět vírou dobrovolně... “(11)

Respektoval to i koncil přijetím deklarace o náboženské svobodě. Mnoho ultratradicionalistů nepochopilo, proč bylo nutné přijmout tento dokument. Dějinný význam deklarace Dignitatis humanae spočívá v tom, že Katolická církev se jím distancovala od svých chyb v minulosti, když násilím nutila nekatolíky přijmout katolické učení, ba některé - jako Jana Husa - i za cenu trestu smrti. Koncilním dokumentem Dignitatis humanae Katolická církev jednou provždy deklarovala, že se už nikdy nesmí stát, aby byl někdo fyzicky pronásledován proto, že odmítá uznat katolickou pravdu. Sám Bůh přece garantoval člověku rozum a svobodnou vůli a Katolická církev nesmí Bohu vstupovat do jeho kompetencí.

V žádném případě to však neznamená, že představitelům Katolické církve je jedno, co si kdo myslí a jakou víru vyznává. Naopak. Katolická církev se nikdy nevzdala své povinnosti ohlašovat jedině pravou katolickou víru. Ani před koncilem ani po něm. Vždyť v koncilním dekretu Inter mirifica se mimo jiné uvádí: Katolická církev byla založena Kristem Pánem k tomu, aby přinášela spásu všem lidem, a proto pociťuje naléhavou nutnost hlásat evangelium. (12)

Konzilsväter; Foto: L. Wolleh, CC BY-SA 3.0, de.wikipedia.org


A v jiném dokumentu koncil jednoznačně a nedvojsmyslně deklaruje: „Katolická církev je totiž z Kristovy vůle učitelkou pravdy. Jejím úkolem je hlásat a autenticky učit pravdu, kterou je Kristus, a zároveň ze své autority vyhlašovat a potvrzovat zásady mravního řádu... “(13)

Ukazuje se, že koncil výrazně předběhl svou dobu a ještě ani dnes svět nedozrál pro plné a správné pochopení brilantních formulací koncilních dokumentů. Proto často vznikaly a dodnes vznikají nesprávné výklady koncilních dokumentů. Není to ostatně nic nového. Písmo svaté se v minulosti také nejednou vykládalo nesprávně. Luther přeložil Bibli do němčiny, které rozuměli široké masy obyvatelstva. Z lingvistického hlediska byla jeho Bible nesporným přínosem a dodnes je pokládána za základ kulturní němčiny. Otázkou však je, nakolik odpovídá původnímu znění. Podle některých zdrojů totiž obsahoval Lutherův překlad Bible asi 3 000 chyb, které se staly zárodkem rozkladného procesu, umožňujícího vznik nesčetných denominací a sekt. (14)

Racionální řešení, které může uvést na pravou míru nesrovnalosti při výkladu učení Druhého vatikánského koncilu, představuje myšlenka vydat novodobý Syllabus errorum (sylabus omylů), ve kterém by byly papežskou autoritou opraveny omyly v interpretacích koncilu. Je to idea, se kterou přišel v roce 2010 kazašský biskup německé národnosti Dr. Athanasius Schneider, O.R.C. V každém případě je však třeba znovu jednoznačně zdůraznit, že koncilní dokumenty neobsahují žádnou herezi a nemění učení katolické církve. Týkají se především pastorační praxe. Dokonce i biskup Fellay, současný představitel Lefèbvrem založeného Kněžského bratrstva svatého Pia X. (15), v květnu 2001 pro La Liberté prohlásil, že 95 procent dokumentů koncilu je přijatelných pro FSSPX.(16)

Počátky sekularizace


Když mluvíme o rozsáhle dechristianizaci tradičně katolických zemí ve 20. století, musíme si uvědomit, že sekularizační trendy v křesťanském světě nejsou novum tohoto období. Mají své kořeny hluboko v lidské historii. Prakticky již ve 14. století začali humanismus a renesance připravovat živnou půdu pro sekularizaci křesťanského prostředí. Rozvoj vědy, techniky, kultury a celkový společenský pokrok posiloval tendence stavět do popředí člověka a Boha odsouvat do pozadí společenského zájmu. Konečně samotné slovo humanismus pochází od slova humánus (lidský).

Málo známý je například fakt, že už krátce po vynálezu knihtisku se začala šířit, byť jen omezeně a především ve vyšších vrstvách společnosti, dobová pornografie. Onen kult obnaženého lidského těla, který se v té době značně rozšířil, měl tedy i své zvrhlé důsledky. Právě ničením dobové pornografie v době protireformace se mimo jiné vyznamenal i jezuita Antonín Koniáš.

Zajisté měli humanismus a renesance i pozitivní stránky, ovšem začaly zavádět nezvratný trend zdůrazňování velikosti člověka na úkor Boha. Člověk toužil dobývat svět a stát se jeho neomezeným pánem. Zámořské objevy, vynález knihtisku, rozvoj vzdělanosti a kulturní rozkvět vyvolávaly u lidí stále větší sebevědomí. Touha po poznání byla na jedné straně ušlechtilá, ale na druhé straně rostoucí lidské sebevědomí bylo vítanou příležitostí pro Satana uplatnit svou geniální taktiku, díky které vládce pekla nejednou svedl lidstvo na scestí. Už v ráji, když se Eva zpočátku zdráhala jíst ze stromu poznání, Satan jí našeptával: „Ne, nezemřete, ale Bůh ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a vy budete jako Bůh...“ ( Gn 3, 4-5)

Touha poznávat a vyrovnat se poznáním Bohu, spojená s pýchou a svévolí, byla nakonec zkázou nejen pro Adama a Evu, ale pro všechny pozdější generace lidí do dnešních dob.

Minimálně posledních sedm století se tedy nese ve znamení sekularizačních snah ve vyspělé křesťanské Evropě, které neblaze postihovaly soudobou Katolickou církev. Tyto snahy našly své uplatnění v osvícenství, vzniku ateistického materialismu, individualismu, darwinismu a všech dekadentních forem neodarwinizmu, jakož i jiných morových ranách, které způsobovaly Katolické církvi nesmírnou duchovní újmu.

Námestie sv. Petra I, Dfmalan, CC BY-SA 3.0, sk.wikipedia.org


2. část článku- naleznete zde


**********


Napsal a pro www.fatym.com do češtiny přeložil Karol Dučák

Slovenský originál článku byl zveřejněn v periodiku Duchovný pastier, revue pre teológiu a duchovný život, č. 8/2016, na str. 387-402. Vydává Spolok svätého Vojtecha Trnava.

Námestie sv. Petra ,Greg O'Beirne, CC BY-SA 3.0


Poznámky:

(1) Druhý vatikánský koncil, konstituce Gaudium et spes, č. 12.
(2) Srov. Gn 1, 26; Mdr 2, 23.
(3) Srov. Sir 17,3-10.
(4) Druhý vatikánský koncil, konstituce Gaudium et spes, č. 12-13.
(5) Srov. Sir 15,14.
(6) Druhý vatikánský koncil, konstituce Gaudium et spes, č. 17.
(7) Druhý vatikánský koncil, konstituce Gaudium et spes, č. 24.
(8) Druhý vatikánský koncil, deklarace Dignitatis humanae, č. 1.
(9) Druhý vatikánský koncil, deklarace Dignitatis humanae, č. 11.
(10) Srov. Lactantius, Divinarum Institutionum, lib. V, 19: CSEL 19, 463-464: PL 6, 614 a 616 (cap. 20); sv. Ambrož, list císaři Valentiniánovi, Ep. 21: PL 16, 1005; sv. Augustin, Contra litteras Petiliani, lib. 2, cap. 83: CSEL 52, 112: PL 43, 315; srov. C. 23, q. 5, c. 33 (ed. Friedberg, col. 939); týž, Ep. 23: PL 33, 98; týž, Ep. 34: PL 33, 132; týž, Ep. 35: PL 33, 135; sv. Řehoř Vel., list Virgiliovi a Theodorovi, biskupům v Marseille v Galii, Registrum Epistolarum, I, 45: MGH Ep. 1, 72; PL 77, 510-511 (lib. I, ep. 47); týž, list Janovi, biskupu cařihradskému, Registrum Epistolarum, III, 52: MGH Ep. 1, 210; PL 77, 649 (lib. III, ep. 53); srov. D. 45, c. 1 (ed. Friedberg, col. 160); 4. toled. sněm, c. 57: Mansi 10, 633; srov. D. 45, c. 5 (ed. Friedberg, col. 161-162); Kliment III.: X., V, 6, 9 (ed. Friedberg, col. 774); Inocenc III., list arcibiskupovi v Orléans, X., III, 42, 3 (ed. Friedberg, col. 646).
(11) Druhý vatikánský koncil, deklarace Dignitatis humanae, č. 10.
(12) Druhý vatikánský koncil, dekret Inter mirifica, č. 3.
(13) Druhý vatikánský koncil, deklarace Dignitatis humanae, č. 14.
(14) Srov. Haľko J.: Prehľad dejín kresťanstva, s. 10-11.
(15) Fraternitas Sacerdotalis Sancti Pii X., skratka FSSPX.
(16) Srov. Zrnká pravdy. In: Integrální katolíci. Instaurare omnia in Christo. Dostupné na internetu: http://www.ikatolici.cz/zrnka-pravdy.

Vor einer Papstmesse auf dem Konzil, Foto: Lothar Wolleh, CC BY-SA 3.0, de.wikipedia.org

Sdílet

Související články:
Zednáři zůstávají exkomunikovaní, potvrdil italský biskup (15.11.2017)
Biskup Schneider: katolíci musí být připraveni stát se i mučedníky pro svou víru (26.10.2017)
Kardinál Müller: Luther jednal "proti Duchu Svatému" (26.10.2017)
Polští biskupové zůstanou v linii Jana Pavla II. a Benedikta XVI. (26.10.2017)
Evropští biskupové apelují na celý Evropský kontinent, aby oživil své křesťanské kořeny (20.10.2017)
(Aktualizováno) Dnes (14. 10.) v Olomouci vysvětili nové biskupy
Josef Nuzík a Antonín Basler pomocnými biskupy v Olomouci
(14.10.2017)
Kardinál Burke byl znovujmenovaný na post Vatikánského nejvyššího soudu (03.10.2017)
Přímluvy a Svatováclavské kázání ze Staré Boleslavy 28. září 2017 (29.09.2017)
Kardinál Burke: Jak překonat „zmatek a omyly“ v Církvi (21.09.2017)
Kardinál Sarah: Nejste muzeálními kuriozitami, jste katolíci římského ritu (17.09.2017)
Stanovisko předsedy Konference biskupů Slovenska k výstavě Body The Exhibition: (20.08.2017)
Kardinál Sarah: Křesťanské rodiny předvojem vzpoury proti nové diktatuře egoismu (14.08.2017)
Modleme se za milost obrácení pro Evropu, kterou tvoříme (18.07.2017)
* Benedikt XVI. vzpomíná na kardinála Meisnera
* Z duchovní závěti kard. Meisnera
(16.07.2017)
Kardinál Dominik Duka hostem TV Lux (10.07.2017)
Kardinál Burke: Doufám, že budu moci i nadále trpět pro víru (10.07.2017)
Kardinál Turkson: Takto to dál nejde. Evropa musí zavřít kohoutek africké imigrace (07.07.2017)
* Zemřel kardinál Joachim Meisner
* Zemřel bývalý vatikánský tiskový mluvčí
Joaquin Navarro-Valls
(07.07.2017)
Kardinál Caffarra: satan hází Bohu do tváře rukavici - "definitivní a hrozná výzva" (26.06.2017)
Polská konference biskupů: Žádné přijímání pro "znovu sezdané" (19.06.2017)
Lidská náboženství a Boží náboženství (31.05.2017)
Kardinál Sarah pojmenovává diktaturu hluku, která proniká i na mše sv. (28.05.2017)
Biskup Luigi Negri dětem z Manchesteru: "Ubohé děti společnosti, která nerozezná již více Zlo" (26.05.2017)
Katolická církev k rodině v české společnosti (29.04.2017)
EXKLUZIVNĚ! interview s kardinálem Burkem: "Je zde velmi nebezpečný zmatek a se zmatkem přijde rozdělení." (25.04.2017)
Papežův vyslanec kritizuje úsilí OSN regulovat populaci (22.04.2017)
Přípravný dokument XV. řádného generálního zasedání biskupské synody (19.04.2017)
Kardinál Sarah: Benedikt XVI. mlčky promlouvá (30.03.2017)
Muži minulosti a muži budoucnosti v Katolické církvi (27.03.2017)
Kardinál Vlk odešel (22.03.2017)
Biskup Schneider: Pokud mi biskup nebo papež přikáží hřešit, "musím odmítnout" (21.03.2017)
Rekviem za kardinála Miloslava Vlka v Brně (20.03.2017)
Slovenští biskupové rozhodli o znovuzasvěcení Slovenska Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu a Neposkvrněnému Srdci Panny Marie! (17.03.2017)
Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKEHO RITU - 2. část (09.03.2017)
Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKÉHO RITU 1 (03.03.2017)
Slovenští biskupové otevřeně: Křesťanství se s islámem nachází v permanentním konfliktu (25.02.2017)
Prohlášení ČBK k Pochodu pro rodinu a pro život (26.01.2017)
VÝSTAVA BRNĚNSKÁ DIECÉZE VE FOTOGRAFIÍCH (21.01.2017)
Kardinál Sarah: Když se obrátíme k Bohu, On napraví vztahy mezi lidmi a národy (15.01.2017)
Výzva České biskupské konference k modlitbě a rozeznění zvonů (31.12.2016)
Přání k Vánocům od našeho biskupa Vojtěcha (24.12.2016)
Biskup Schneider: Církev již odpověděla na "Lutherovy chyby" (10.12.2016)
Útok na nebe: Přidejte se ke kardinálovi Burkovi v jeho výpravě za Církev a společnost (01.12.2016)
Horké téma! Papež odpověděl na dopis kardinálům (25.11.2016)
Kardinálové prosí papeže o vysvětlení Amoris laetitia (18.11.2016)
Kardinál Burke varuje před démonizací Trumpa (11.11.2016)
Biskup Schneider o soužití partnerů, změně pohlaví a ekumenismu (08.11.2016)
Připomínka reformace jako historický moment, ale spíše důvod k zármutku než k oslavám (30.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (4. část) (30.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (3. část) (24.10.2016)
Kardinál Parolin: lidská svoboda se absolutizuje, a člověku se upírá respekt k jeho svědomí (23.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (2. část) (22.10.2016)
Kardinál Raymond Burke v České republice (11.10.2016)
Kardinál Dominik Duka: Potřebujeme vzpouru slušných a rozumných ludí (30.09.2016)
Poděkování otce biskupa Vojtěcha (05.09.2016)
Sekretář komise pro dialog s lefébvristy: Koncilní dokumenty nejsou nedispenzovatelné (19.08.2016)
Kardinál Sarah: "Ti, kteří tvrdí, že vykoření chudobu, překrucují Ježíšova slova - nejenže se mýlí, ale i lžou." (08.07.2016)
* Brno má nového pomocného biskupa, je jím P. Pavel Konzbul
* Záznam biskupské svěcení: Brno 29. 6. 2016 v katedrále
(04.07.2016)
První homilie biskupa Pavla Konzbula (01.07.2016)
Bůh nebo nic - úryvek z knihy kardinála R. Saraha (22.06.2016)
Kardinál Sarah: Vrátit centrální místo v liturgii Bohu (20.06.2016)
Kardinál Sarah o diktatuře hrůzy v dnešním světě (07.06.2016)
Brána milosrdenství putuje na loďce po ostrovech (03.06.2016)
* Nejvýznamnější africký kardinál přijede na Slovensko
* Vyjde slov. překlad knihy "Bůh nebo nic"
(01.06.2016)
Je demokracie 'totální moc menšiny'? (27.05.2016)
Kardinál Sarah vyzval Američany k odvážné obraně rodiny (25.05.2016)
Soudruzi zvedají hlavu (22.05.2016)
6+1 otázka pro biskupa Pavla Konzbula (22.05.2016)
Zemřel kardinál Giovanni Coppa (18.05.2016)
Kardinál Burke: Papežova exhortace nemění učení církve (19.04.2016)
Kardinál Sarah: svatostánek nás orientuje k Bohu (12.04.2016)
Kardinál Müller: Protestantizace katolické církve nás s protestanty nesmíří (01.04.2016)
Patriarcha Kyrill - nejvyšší církevní představitel nejen Ruska, ale Rusi (14.02.2016)
Nový biskup plzeňské diecéze (12.02.2016)
Mons. Gallagher: Unijní migrační politika musí respektovat reálné možnosti států (20.12.2015)
Zemřel Mons. Jiří Paďour, pohřeb vysílá TV Noe (19.12.2015)
Arcibiskup Chaput: Eucharistie pro opětovně sezdané porušuje učení Církve (17.12.2015)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (17.12.2015)
Modlitba za nového pomocného biskupa (12.12.2015)
Kardinál Arinze odpovídá kardinálovi Marxovi (07.12.2015)
Arcibiskup Chaput: přizpůsobivost není cestou milosrdenství (01.12.2015)
Kardinál Giovanni Coppa slaví devadesátku (12.11.2015)
Pohled katolické církve na imigraci (12.11.2015)
* Tři pohledy na kardinála Korce
* Vzpomínka na kardinála J. CH. Korce: Člověk, který byl otcem
(26.10.2015)
Synoda skončila... Rozvedení přišli o hlas (aktualizováno) (26.10.2015)
V synodní aule představen závěrečný dokument (23.10.2015)
Biskup Vokál kázal před generálním shromážděním biskupské synody (23.10.2015)
Synoda o rodině: K dokumentu Instrumentum laboris (23.10.2015)
Německá strategie na synodě: Předstírat harmonii (20.10.2015)
* Kardinál Burke za věrnost katolické sexuální nauce
* Arcibiskup Peta: ,Satanův kouř' je citelný
(19.10.2015)
Přiznání kardinála Danneelse / Mafie proti Benediktovi (13.10.2015)
Prefekt papežské kongregace pro nauku víry: Církev se nemůže poddat totalitnímu duchu doby (11.10.2015)
Pozvání biskupů na Národní eucharistický kongres a výzva k modlitbám za Synodu o rodině (05.10.2015)
Africký kardinál na Světovém setkání rodin: Změna Kristova učení je herezí (04.10.2015)
Biskup Atanáš Schneider - dokument synody odporuje Božímu zákonu (03.10.2015)
Polští biskupové a blížící se Synoda (02.10.2015)
Biskupové svolávají první národní eucharistický kongres (02.10.2015)
Nigerijský arcibiskup důrazně brání přirozenou rodinu (30.09.2015)
Arcibiskup Carballo z Vatikánu: Příliš se přizpůsobujeme světu (29.09.2015)
Afričtí biskupové: odmítáme ideologickou kolonizaci našeho kontinentu (20.09.2015)
Kardinál varuje před 'ďábelským útokem' na manželství (17.09.2015)
Prohl. předsedy a místopředsedy ČBK k situaci migrantů (11.09.2015)
Potřebujeme poznat moudrost, řekl kardinál George (01.09.2015)
Kardinálové opět polemizují s Kasperem. Přidal se i Duka (01.09.2015)
Kardinál Brandmüller: Zastánci změny katolického učení jsou kacíři (27.08.2015)
Kardinál Cordes papežským legátem na Národním eucharistickém kongresu (23.08.2015)
Exkluzivní rozhovor pro Aktuality.sk poskytl pražský arcibiskup a český kardinál Dominik Duka. (12.08.2015)
Arcibiskup Jan Graubner k pastoraci homosexuálů (12.08.2015)
Prohlášení předsedy ČBK u příležitosti Prague Pride 2015 + (12.08.2015)
Nigerijští biskupové: "Nepodléhejte západnímu LGBT vlivu" (11.08.2015)
Arcibiskup Detroitu: Kázat pro některé je jako sázet do betonu (24.07.2015)
Polský episkopát hluboce rozčarován přijetím zákona o oplodnění in vitro (24.07.2015)
Přijímání eucharistie rozvedenými je urážkou Krista (11.07.2015)
Nad Mexikem byl proveden velký exorcismus (05.07.2015)
Prorocká slova z r. 1980 k synodě o rodině? (25.06.2015)
Kniha Setrvat v pravdě Kristově - Manželství a svaté přijímání v Katolické církvi vychází česky (09.06.2015)
* Kardinál Burke: Irsko hlasováním pro homosexuální manželství " popřelo Boha"
* Kardinál Parolin: Jde o porážku lidství
(31.05.2015)
Kardinál Sarah: Je správné vycházet na periferie, ale jen pokud tam neseme Krista (27.05.2015)
Prohlášení biskupů střední a východní Evropy o rodině (15.05.2015)
Otevření otázky znovu sezdaných je útokem na Církev (14.05.2015)
Kardinál Burke odpovídá na nedávnou kritiku (07.05.2015)
Němečtí biskupové hovoří o hranicích učení Církve o manželství (06.05.2015)
Kardinál Kasper není „papežův teolog“ (24.04.2015)
Prefekt kongregace pro nauku víry: Církev nemůže nabízet "zředěnou" víru (22.04.2015)
Kardinál Tomáš Špidlík věčnaja pamjať (19.04.2015)
Bosenský kardinál: Evropa se obává muslimů, ale zapomíná na své vlastní křesťanské dědictví (18.04.2015)
Nemůžeme přizpůsobovat víru době, jako to křesťané dělali v době nacismu (13.04.2015)
Kardinál Műller vyzval německé biskupy k jednotě s Římem (30.03.2015)
Kardinál vytýká předsedovi německé biskupské konference: Nemůžeme ignorovat Kristovo učení o manželství (27.03.2015)
Dva postoje v Církvi: A) mučednictví za manželství VS. B) odsuzování "tvrdého slovníku" (26.03.2015)
Mons. Vlastimil Kročil novým českobudějovickým biskupem (19.03.2015)
Referendum - Mons. Ján Sokol: Kdo je vlastně za tím vším? (video) (30.01.2015)
Ukrajinský patriarcha Filaret kritizuje ruskou vládu (12.12.2014)
Kardinál Raymond Leo Burke: Učení o manželství musí být zpřesněno a pouze sv. Otec František to může udělat (04.12.2014)
Biskupové Slovenska: Odmítíme Strategii rodové rovnosti (28.10.2014)
Kardinál Duka napsal dopis rodičům zavražděného studenta (22.10.2014)
Závěrečná synodální zpráva pozměnila zmínky o homosexualitě (20.10.2014)
Reflexe v poločase biskupské synody o rodině (14.10.2014)
* Synoda o rodině 2014-2015: Základní informace
* Zdroje informací a přímé přenosy
(05.10.2014)
Prohlášení předsedy KBS k rozhodnutí prezidenta SR o referendu (06.09.2014)
Kardinál Dominik Duka: kázání na Národní pouti rodin 2014 (31.08.2014)
kardinál Raymond Burke: "Potřebujeme katolíky bez kompromisů" (21.08.2014)
Biskup Atanáš SCHNEIDER: "Nacházíme se ve čtvrté velké krizi církve" (20.07.2014)
Řezenský biskup kritizuje gender agendu a povolává laiky k ochraně počatých dětí (16.04.2014)
Evropští biskupové vyzvali k účasti u voleb do Evropského parlamentu (09.04.2014)
Přijímání pro rozvedené a znovu sezdané je nemožné (02.04.2014)
Kardinál Turkson: Lidská práva vyplývají z naší důstojnosti, hrozí jejich dezinterpretace (12.03.2014)
Kardinál Müller: učení a praxi nelze oddělovat (07.03.2014)
* Papež přijal rezignaci kardinála Meisnera
* Biskup Jiří Paďour odchází z úřadu kvůli nemoci
(04.03.2014)
Kardinál Kasper k problematice rozvedených a znovusezdaných (23.02.2014)
Brno navštíví apoštolský nuncius v ČR Mons. Giuseppe Leanza (20.02.2014)
Biskup Cikrle předsedal mši v bazilice sv. Bartoloměje (19.02.2014)
Čeští a moravští biskupové u papeže Františka (15.02.2014)
Ad limina 2014: živě z Vatikánu na TV NOE (12.02.2014)
Ad limina apostolorum (11.02.2014)
Kardinál Ján Chryzostom Korec o svobodě, výhradě svědomí a odluce církve (24.01.2014)
Kardinál Poupard: Je zbytečné mluvit o právech, nectí-li se povinnosti (23.12.2013)
Člověk je napadán novými herezemi
- rozhovor s prefektem Kongregace pro nauku víry, arcibiskupem Müllerem
(23.12.2013)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha Cikrle (22.12.2013)
Mučedníci komunismu - blahoslavený Vasil Hopko (24.11.2013)
Vatikán: Doporučení OSN jsou zavrženíhodné (09.11.2013)
Stanovisko subkomise pro bioetiku Teologické komise KBS k prodeji a výdeji přípravků hormonální antikoncepce (05.11.2013)
Slovo brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho k ukončení Roku víry (30.10.2013)
Biskupové: Nastal čas odstranit diskriminaci nenarozených dětí (29.10.2013)
Protest COMECE proti záměrům EU (23.10.2013)
Čeští a slovenští biskupové se setkají ve Vranově u Brna (22.10.2013)
Předvolební boj (22.10.2013)
SLOVO OTCE BISKUPA VOJTĚCHA K VOLBÁM (14.10.2013)
Slavnostní bohoslužba s českými, moravskými a slovenskými biskupy (23.09.2013)
Den postu a modliteb za mír v Sýrii (04.09.2013)
Světla a stíny v Evropě. Od Ecclesia in Europa k Roku víry: 10 let nové evangelizace. (20.07.2013)
Biskup Vojtěch vyzval k podpoře iniciativy "Jeden z nás" (11.07.2013)
Kardinál Vatikánu: "Antikoncepce nemá daleko od potratu." (26.06.2013)
Scola: Evropa musí radikálně změnit myšlení, jinak hrozí zánik (22.06.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha
k sousoší sv. Cyrila a Metoděje v Brně na Petrově
(25.05.2013)
Arcibiskup Graubner k Velkému varování: Důsledky jsou ďábelské (24.05.2013)
Papež vyzývá k eucharistickým modlitbám (14.05.2013)
Je boj proti ideologiím ztracený? (30.04.2013)
K osočení kardinála Duky: Šéf SNAP přiznal u soudu, že publikuje nepravdivé informace (08.03.2013)
Pastýřský list biskupů
k majetkovému narovnání
(04.03.2013)
Pastýřský list pro první neděli postní 2013 (18.02.2013)
Výzva otce biskupa Vojtěcha k postu a modlitbám
Biskupové proti legalizaci chemického potratu RU-486
(15.02.2013)
Indie – Biskupové proti znásilnění: Důstojnost každého člověka je posvátná. Problémem je vzdělání (01.02.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha k Vánocům 2012 (22.12.2012)
Prohlášení litoměřického biskupa Jana Baxanta 16.12.2012 (17.12.2012)
Arcibiskup Chaput: Být svatý je to jediné, na čem záleží (06.12.2012)
Arcibiskup Müller: Tradicionalistické a pokrokářské ideologie se setkávají (30.11.2012)
Je třeba vytrvale upozorňovat na křesťanské hodnoty v Evropě (18.11.2012)
Aktuálně: Benedikt XVI.. a Obama, biskupové USA apelují na ochranu života (08.11.2012)
Kardinál Koch: ordinariát pro luterány je možný, požádají-li o něj (03.11.2012)
První bilance synodu (28.10.2012)
Synodní Poselství Božímu lidu (28.10.2012)
Dnešní lidé potřebují místa a události, v nichž zakusí krásu víry (18.10.2012)
Kardinál Grocholewski: Největší překážkou evangelizace je pýcha a sebeláska (10.10.2012)
Biskup Radkovský: Svatováclavské pojetí státnosti je v krizi (30.09.2012)
Slovo biskupů k beatifikaci čtrnácti mučedníků (30.09.2012)
Kardinál Carlo Maria Martini a Česko (+ další odkazy) (05.09.2012)
Kardinál Piacenza: Nejvážnějším druhem chudoby je neznalost Pravdy (27.07.2012)
Slovenská nunciatura k odvolání mons. Roberta Bezáka (14.07.2012)
Nový prefekt Kongregace pro nauku víry (04.07.2012)
Konference biskupů Slovenska vydala upozornění o posvátném prostoru (01.06.2012)
Pastýřský list k VII. světovému setkání rodin (11.05.2012)
Slovo biskupů k situaci ve společnosti (09.05.2012)
Povolání, dar Boží lásky (28.04.2012)
Slovo k dnešku (21.04.2012)
Svaté přijímání (06.04.2012)
Velikonoční přání otce Jiřího Mikuláška (04.04.2012)
Jde nakonec o věrnost (30.01.2012)
V síle pravdy a lásky (22.01.2012)
Pastýřský list pro Nový rok 2012 (02.01.2012)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (23.12.2011)
Biskup Cikrle vydává publikaci provázející brněnskými chrámy (30.11.2011)
Páté výročí smrti Mons. Pavla M. Hnilicu, apoštola Panny Marie (06.10.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k roku biřmování 2012 (16.09.2011)
Reakce arcibiskupa Duky k Prague Pride (12.08.2011)
Kard. Schönborn jasně a srozumitelně o církvi a víře (15.07.2011)
Vezměme vážně výzvu otce biskupa (17.04.2011)
Uvedení Mons. Jana Vokála do úřadu diecézního biskupa (12.04.2011)
Pastýřský list k první neděli postní 2011 (13.03.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k Roku křtu 2011 (06.03.2011)
Prohlášení biskupů k situaci ve společnosti (04.02.2011)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 19. 10. 2016 | 1735 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Loading
Doporučujeme:
Anketa:
Jak se ti líbí časopis Milujte se!? (viz www.milujte.se)


Celkem hlasovalo: 164229
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace