Zajímavé...

Karol Dučák: Důležitost častého svatého přijímání (a jak se v minulosti přijímalo) 1. část

červenec 2011 Článek, který pro fatym.com připravil pan Karol Dučák, nabízí hlubší pohled na svaté přijímání - eucharistii - živou Přítomnost Pána Ježíše mezi námi. Podtrhuje její důležitost pro Církev, ale i pro každého z nás, přibližuje různé pohledy a nabízí dějinný přehled o tom, jak často se v minulosti ke svatému přijímání přistupovalo.





Svaté přijímání, čili eucharistii, označujeme jako Nejsvětější svátost oltářní. Nejsvětější proto, že je v ní osobně přítomen, ačkoli skrytý, sám Pán Ježíš, Dárce svatosti a spásy. Katolíci nemají nic vzácnějšího, cennějšího a posvátnějšího, než je Svátost oltářní. Bez ní by se komunita katolíků světa ani nemohla nazvat Církví v pravém smyslu slova. Byla by na úrovni protestantských společenství, které sice v Krista věří, ale jsou ochuzena o to nejcennější, možnost sjednotit se se Spasitelem přijímáním jeho pravého těla a krve.

Kodex kanonického práva (KKP) v kán. 897 uvádí: „Nejvznešenější svátostí je svátost eucharistie. V ní je Kristus sám přítomen, obětován a přijímán, jí stále žije a roste církev.“ (KKP, kán. 897)

Tak jako rostlinstvo potřebuje pro svůj růst a existenci živiny a vodu, tak jak živočišstvo potřebuje pro svou existenci tuhou a tekutou potravu, tak jako lidské tělo potřebuje pro život pokrm a nápoj, tak i lidská duše potřebuje pro svůj růst a existenci sytit se tělem a krví Pána.

Proto Ježíš Kristus velmi toužil dát věřícím k dispozici velikonoční hostinu, aby věřící mohli přijímat Kristovo tělo a krev, takže by se jejich duše naplňovaly milostí a aby tak dostávali závdavek budoucí slávy! Toto byl jeden z nejvážnějších pobídek, která vedla Ježíše Krista k rozhodnutí ustanovit svatou eucharistii!

Ježíš Kristus sám o sobě prohlásil, že je „chléb, který sestoupil z nebe.“ (Jn 6, 58)

Tedy ustanovení eucharistie nebylo samoúčelné, ale mělo nám, věřícím katolíkům, pomoci postupně se přeměňovat na tělo a krev Kristovu, protože svaté přijímání vytlačuje z člověka to pozemské a naplňuje ho nebeskou milostí.

Kristus, věčný velekněz Nové smlouvy, zastoupený knězem Katolické církve, sytí milióny věřících nebeským pokrmem a tak jim „poskytuje něco jako předchuť účasti na liturgii nebeské. Ta se slaví ve svatém městě Jeruzalémě, k němuž směřujeme jako poutníci; tam sedí Kristus po Boží pravici a vykonává službu ve svatyni, v pravém stánku. (Srov. Zj 21,2; Kol 3,1; Žid 8,2.) V pozemské liturgii zpíváme s celým množstvím nebeských zástupů chvalozpěv slávy Pánu a ctíme památku svatých v naději na podíl a společenství s nimi.“ (Sacrosanctum concilium, č. 8)

Jak uvádí Katechismus Katolické církve, „eucharistie je srdce a vrchol života Církve...“ (KKC, 1407)

Toto platí po všechny časy a nikdy platit nepřestane.

Podle velkého světce Katolické církve, sv. Lva Velikého, se naší účastí na Kristově těle a na jeho krvi přeměňujeme na toho, koho požíváme. (Srov. Każdy potrzebuje Komunii Świętej. 50 cytatów na temat Eucharystii.)

Požívání eucharistie nám, věřícím katolíkům, pomáhá postupně se přeměňovat na Krista, protože svaté přijímání vytlačuje z člověka to pozemské a naplňuje ho nebeskou milostí. Čili požíváním Kristova těla a krve v nás samých roste Kristus. Pokud věřící přijímá Krista v eucharistii, Bůh v něm roste a potlačuje jeho ubohé, nehodné, hříšné lidské já. V tom je nejvyšší dobrodiní eucharistie. Člověk, který s upřímnou touhou často přijímá tělo a krev Páně, je stále méně lidský a stále více božský.

Svaté přijímání má mnohostranné blahodárné účinky na přijímající. Stírá všední hříchy a vytváří ochranu před budoucími smrtelnými hříchy, navíc posiluje ve věřících lásku k Bohu a bližnímu. Právě přístup ke svatému přijímání věřících je jistým rozlišovacím znakem mezi tábory konzervativních a ultrakonzervativních katolíků.

Konzervativní katolík se vyznačuje tím, že považuje svaté přijímání za velmi důležitou součást mše. Řídí se přitom učením koncilu, který doporučuje věřícím plnou účast na mši, spočívající v tom, že po kněžském přijímání sami věřící přijímají tělo Páně z téže oběti. (Srov. Sacrosanctum concilium, č. 55)

A ve smyslu učení Druhého vatikánského koncilu svaté přijímání věřících patří k plné účasti na mši. Bez svatého přijímání není účast na mši úplná. Tento postoj je však diametrálně odlišný od postoje ultrakonzervativních katolíků. Pokud si dáte tu námahu a prohlédnete si ultrakonzervativní katolické blogy, především REX !, Krása liturgie, případně některé jiné, budete šokováni jednou skutečností. Na těchto blozích je nesmírné množství článků o mši, avšak o mimořádné důležitosti svatého přijímání věřících tam není téměř nic. Jako kdyby na mši žádné svaté přijímání věřících ani nebylo!

Ultrakonzervativní katolíci ho jednoduše odsouvají na vedlejší kolej.

Blog Krása liturgie dokonce uvádí, že „přijímání věřících samo o sobě není podstatnou částí mše. Je to vlastně jakýsi přívěsek, který stojí mimo samotnou mši... Mše svatá může naprosto legitimně proběhnout i bez přijímání lidu, zrovna tak jako může přijímání lidu proběhnout beze mše svaté.“ (Druhý confiteor – ano či ne? In: Krása liturgie. Dostupné z: http://www.krasaliturgie.cz/otazky-a-odpovedi/druhy-confiteor-ano-ci-ne.html)

Toto konstatování však odhaluje celou bídu ultrakonzervativního přístupu k eucharistii. Zajisté je pravdou, že věřící nemusí přijímat na každé mši. Pokud je v těžkém hříchu nebo nežije v plném společenství s Katolickou církví, ani nesmí, aby nepřijímal nehodně. A nakonec jsou i mše bez účasti lidu a při takových věřící ani nemohou přijímat, a to z jednoho prostého důvodu. Žádní věřící tam totiž nejsou.

Koncilní dekret Presbyterorum ordinis řeší i mši bez účasti lidu:

Jako služebníci posvátného dění, zvláště při obětování mše svaté, zastupují kněží zvláštním způsobem osobu Krista, který se sám obětoval, aby lidi posvětil. Proto se vybízejí, aby napodobovali to, co konají; když totiž slaví tajemství Pánovy smrti, ať hledí také umrtvovat své tělo od neřestí a žádostivosti. (Srov. Pontificale Romanum, De Ordinatione Presbyterorum.) V tajemství eucharistické oběti, jejímž přinášením plní kněží své přední poslání, se neustále koná dílo naší spásy. (Srov. Missale Romanum, modlitba nad dary z 9. neděle po sv. Duchu.) Proto se vřele doporučuje každodenní sloužení mše svaté, protože je to úkon Krista a církve i tenkrát, když nemohou být přítomni věřící. (»Neboť žádná mše, i když ji kněz slouží soukromě, není přece soukromá, nýbrž je úkonem Krista a církve; církev totiž učí, že v oběti, kterou přináší, obětuje sama sebe jako všeobecnou oběť a jedinou a nekonečnou výkupnou sílu oběti kříže přivlastňuje celému světu k spasení. Vždyť každá mše, která se slouží, je přinášena nejen za naši spásu, ale také za spásu celého světa (…) Proto otcovsky a důrazně doporučujeme kněžím, kteří jsou naší radostí a korunou v Pánu, aby (…) každodenně důstojně a zbožně sloužili mši svatou.« Pavel VI., enc. Mysterium Fidei, 3.9.1965: AAS 57 {1965}, 761-762; srov. 2. vat. koncil, Konst. o posvátné liturgii Sacrosanctum Concilium, 4.12.1963, čl. 26 a 27: AAS 56 {1964}, 107.)“ (Presbyterorum ordinis, 13)

Rovněž je pravdou, že věřící mohou přijímat eucharistii i mimo mši. Kodex kanonického práva pamatuje i na takovou možnost: „Velmi se doporučuje, aby věřící přistoupili ke svatému přijímání při slavení mše; pokud ze spravedlivého důvodu požádají, muže jim být podáno mimo mši při dodržení liturgických obřadů. (KKP, kán. 918)

Jenže tyto výjimečné okolnosti nic nemění na učení Katolické církve od nejstarších dob o nezpochybnitelné důležitosti podávání svatého přijímání věřícím během mše co nejčastěji, v ideálním případě dennodenně.


DRUHÁ, závěrečná ČÁST článku je ZDE


eucharistie, www.pixabay.com, Licence: CC0 Public Domain / FAQ

Sdílet

Související články:
"Zvu vás všechny ke zpovědi" (páter Slavko Barbarić, OFM) (07.11.2020)
Čím je možné zkrátit očistec (04.11.2020)
10 úžasných faktů o síle Eucharistie (15.09.2020)
Mýtus, že svatá zpověď před knězem je zbytečná, hřích stačí vyznat před Bohem (03.09.2020)
Kněz se nenakazil podáváním Eucharistie do úst nakaženému + Život Cirkvi vo svete 32/2020 (13.08.2020)
Křest udělovaný pozměněnými svátostnými formulemi je neplatný (08.08.2020)
P. Montfort (Dvě Srdce Lásky): Buďte jedno se Dvěma Srdci Lásky a Bůh vás přijme (12.07.2020)
P. Matúš Marcin: Nevyznáváme všechny hříchy (24.06.2020)
Biřmování: Zamyšlení litoměřického biskupa Jana Baxanta (26.05.2020)
Virus, který odkrývá zapomenutý pramen svátosti manželství (23.04.2020)
Osm rad, jak prožít slavení mše svaté na dálku (20.04.2020)
Velikonoční smíření s Bohem - soukromá pobožnost (02.04.2020)
Duchovní svaté přijímání - 4. část: Ovoce přijímání (video) (02.04.2020)
Duchovní svaté přijímání - 3. část: Přijímání se přelévá do adorace (video) (01.04.2020)
Duchovní svaté přijímání - 2. část: Naše vnitřní dispozice (video) (31.03.2020)
Duchovní svaté přijímání - 1. část: Naše touha přitahuje Krista (video) (30.03.2020)
Jak je to nyní se svátostí smíření? Inspirace ze Slovenska (21.03.2020)
Bez víry nelze přijmout svátosti, vysvětluje Papežská teologická komise v novém dokumentu (05.03.2020)
TV LUX: Pečeť zpovědního tajemství (19.02.2020)
Ďábel vyhlásil otevřenou válku celibátu, manželství a Eucharistii. Tady je důvod. (14.02.2020)
O správném (a nesprávném) používání slova "křest" (11.01.2020)
Zpovědní zrcadlo z roku 1846 (16.12.2019)
Zpověď očima kněze (video) (05.12.2019)
Karol Dučák: Důležitost častého svatého přijímání (a jak se v minulosti přijímalo) 2. část (25.11.2019)
Co jsou to odpustky a jak jim mám porozumět? V které dny a příležitosti je lze získat (04.11.2019)
Satanské mše jsou důkazem pravdy katolického učení (04.11.2019)
Proč mezi katolíky upadá víra v přítomnost Krista v eucharistii? (16.10.2019)
Svatá Eucharistie – tlukoucí srdce církve (16.10.2019)
Když kněz žehná, to já žehnám, říká Pán Ježíš. (03.09.2019)
Ježíš mě pokáral, když jsem slavil mši svatou (25.08.2019)
Děkujeme po přijetí Kristova Těla? (12.08.2019)
Tato hostie byla natočena - krvácející a pulsující planoucí srdce (27.06.2019)
Jak s láskou přijmout Pána Ježíše v Eucharistii? (22.06.2019)
Ďábel ví o Eucharistii mnohem více než běžní katolíci, proto se před ní třese a utíká (15.06.2019)
Manželství - živý obraz Nejsvětější Trojice (12.06.2019)
7 způsobů, jak se posvěcujeme Eucharistií (05.06.2019)
Poklady, které získáváš účastí na mši svaté (03.06.2019)
Zázraky ve farnosti jako ovoce nepřetržité adorace (+ krásná svědectví účastníků)) (01.06.2019)
Velikonoční zpověď nebo její levná karikatura (06.04.2019)
Pro katolíky mají význam kříže s korpusem Pána Ježíše, a nikoli 'prázdné' kříže. Proč? (19.03.2019)
Mít užitek ze zpovědi (02.03.2019)
Karol Dučák: Přijímání pod obojí v Římskokatolické církvi (28.01.2019)
Nerezignujeme zbytečně často na přijímání Eucharistie? (29.12.2018)
Kdy mohu přijít pozdě na mši svatou? (16.12.2018)
Nudíte se na mši svaté? Inspirujte se světci, jak to změnit (16.12.2018)
Každý kněz má hlubokou úctu před kajícníkem (15.12.2018)
10 důkazů, že zpověď má moc osvobodit (30.11.2018)
Svátosti jsou dary od Boha a klíčovým pilířem duchovního života (09.10.2018)
* Jak strávit hodinu v adoraci?
* + Svědectví - Jak jsem uvěřila, že Eucharistie je živý Kristus?
(12.09.2018)
Exorcismem potvrzená Boží přítomnost v Eucharistii (31.07.2018)
Hodina lásky a svobody. Proč je eucharistický půst tak důležitý? (17.06.2018)
Kardinál: Přijímání nelze sdílet s nekatolíky jako například pivo nebo koláč (16.06.2018)
Dotek lásky při prvním svatém přijímání (15.06.2018)
Cesta Eucharistie - pobožnost k úctě Kristova Těla (15.06.2018)
10 mimořádných faktů o moci Eucharistie (03.06.2018)
Duchovní nebezpečí nedůstojných přijímání: klíčový bod v Amoris diskusi (11.05.2018)
Přijímat Eucharistii do úst nebo na ruku? Důležitý je vnitřní postoj (19.04.2018)
Ovoce adorace: rapidní pokles kriminality (09.03.2018)
Kardinál Sarah o úctě k eucharistii (27.02.2018)
Generální zpověď (16.02.2018)
TŘI MOCNÉ POSVĚCENÉ PŘEDMĚTY, KTERÉ BYSTE MĚLI MÍT DOMA (03.11.2017)
Na přijímání tzv. bezlepkových hostií se nic nemění (12.07.2017)
O 77 MILOSTECH A PLODECH, JEŽ VYPLÝVAJÍ ZE ZBOŽNÉ ÚČASTI NA MŠI SVATÉ (18.06.2017)
Ikona přijímání svatých tajemství Pánova těla a krve apoštoly (17.06.2017)
Kardinál Sarah: v eucharistické úctě se učte od sv. Jana Pavla II. a sv. Matky Terezy (15.06.2017)
Eucharistie nepřipouští redukce a manipulace (14.06.2017)
Letnice - dar zralosti ve víře (31.05.2017)
Jak se svatí připravovali na přijetí Eucharistie? Odpověď zní: s Pannou Marií! (28.05.2017)
* Fundamenty (49) Křest - základ křesťanského života
* Fundamenty (50) Křest a křestní milost
(11.04.2017)
Ježíš to nemyslel doslovně s jezením Jeho těla ... že? (+ video) (09.04.2017)
TV LUX: V SAMÁRII PRI STUDNI (109): Odpuštění a příprava na gen. zpověď (04.04.2017)
Bez zpovědi bychom už nebyli katolíky (14.03.2017)
Příprava na svátost biřmování (22.02.2017)
Fundamenty (53) Svátost nemocných (07.02.2017)
Osmiletý chlapec se modlí k Nejsvětější Svátosti, získává uzdravení pro svou rodinu (06.02.2017)
OBĚŤ KRISTOVA A NAŠE Úvaha u příležitosti svátku Uvedení Páně do chrámu (31.01.2017)
Odpouští ti Bůh vždy, když jdeš ke svaté zpovědi? Ano, ale ... (12.01.2017)
Zázrak při svaté zpovědi (30.12.2016)
Ježíš jako exorcista (07.10.2016)
Jak jsem pomohl hříšníkovi na smrtelné posteli aneb síla posledního pomazání (22.09.2016)
Svěcená voda – ochranná a léčivá síla pro křesťany (07.09.2016)
Svěcená voda – poklad církve! (07.09.2016)
Z vyprávění nemocničního kaplana (22.07.2016)
Aby biřmování nebylo rozloučení s Církví (21.06.2016)
Dotek lásky při 1. svatém přijímání (20.04.2016)
Eucharistický zázrak v Polsku (12.04.2016)
ZÁZRAK VŠECH ZÁZRAKŮ Reálná přítomnost Krista v eucharistii (09.12.2015)
Staň se skutečným kmotrem! (09.12.2015)
Myšlenky o Eucharistii (- nejen ke zpytování svědomí) (06.11.2015)
Kým má být kmotr (křestní rodič) pro naše dítě (16.09.2015)
Gratulujeme ke svatbám (13.07.2015)
Rozhovor s o. Vojtěchem Kodetem: Čím odtažitější vztah, tím horší zpověď (10.06.2015)
Láska přemáhá smrt, říká o. Mellone o svém předčasném kněžském svěcení (20.04.2015)
TV Lux: FUNDAMENTY - Co se děje při zpovědi, úkony kajícníka (01.04.2015)
Eucharistie není večeře s přáteli, ale mysterium (27.03.2015)
Příprava na dobrou svátost smíření (26.03.2015)
Kniha k Synodě: Kardinálové vysvětlují, proč rozvedení nemohou přijímat eucharistii a uzavírat nové sňatky (29.09.2014)
Svatební oznámení (30.08.2014)
Přechodná změna místa stálé zpovědní služby v Brně (21.05.2014)
Eucharistie, záruka vzkříšení (16.05.2014)
Altheina poslední zpověď* (09.04.2014)
Oblažující odpuštění (25.09.2013)
Dorotka - Boží dar (20.09.2013)
Stálá zpovědní služba v Brně (03.09.2013)
Účast na mši svaté (19.06.2013)
Křest změnil situaci (16.05.2013)
Bostonský masakr: Poslední pomazání bylo raněným a umírajícím odepřeno (30.04.2013)
SKVĚLÁ VOLBA (05.04.2013)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 24. 11. 2019 | 1314 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Znáš adoptivní farnost Jeníkov? (viz články o farnosti Jeníkov)

Netuším, o co jde (1269 hl.)
 
Něco jsem zaslechl (899 hl.)
 
Je to bláznovství (899 hl.)
 
Zpovzdálí to sleduji (933 hl.)
 
Dost se o to zajímám (1254 hl.)
 
Aktivně spolupracuji (944 hl.)
 
Patřím dokonce do Klubu přátel Jeníkova (827 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 7025
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace