Katolická charismatická konference
Jsme mediálními partnery Katolické charismatické konference.

Zajímavé...

Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKEHO RITU - 2. část

Přinášíme 2., závěrečnou část pojednání Karola Dučáka zabývající se v nadpisu uvedenými částmi mše svaté, jejich vývojem, srovnáním, společnými prvky i rozdíly...
1. číst článku, jehož kompletní verze byla zveřejněna v akademickém časopise Acta Missiologica č.2/2016, naleznete zde.

Indulgentiam

Po úkonu kajícnosti se ve mši Pavla VI. vynechává Indulgentiam - prosba o milosrdenství, aby nevznikal mylný dojem, že jde o svátostné rozhřešení. V liturgii Pia V. se tato formulace odříkala jako pozůstatek středověkých apologií. Příčinu můžeme hledat v počátečním vývoji křesťanství, ve kterém teologie svátosti pokání nebyla ještě plně rozvinuta, a tento nedostatek do jisté míry suplovaly apologie. Byly to modlitby, ve kterých se kněží i věřící obviňovali z hříšnosti a nehodnosti. K rozkvětu apologií došlo v 9. až 11. století. Do římské liturgie byly modlitby podobného znění vkládané zejména na franckém území. Princip apologií později převzaly i východní církve. (15) V karolinské epoše (8. až 9. století) se především v německy mluvících územích vyvinulo veřejné vyznání hříchů. Byl to typ Offene Schuld (v doslovném překladu: otevřená vina). Po krátkém vyznání víry následovala zpovědní formulace podobná Confiteor, rozšířená o jmenování oblastí prohřešků a v jejím závěru byl akt lítosti a prosba o odpuštění. Následovala modlitba kněze - vyprošování odpuštění starými rozhřešujícími slovy Misereatur a Indulgentiam (Smiluj se a Odpusť). (16)

Missale Romanum" 18th edition, 1915, JoJan,  CC BY 3.0, tl.wikipedia.org


Apologie se začaly z liturgie vytrácet v důsledku středověkého rozvoje zpovědní praxe a vyjasnění teologických otázek týkajících se absoluce. Apologie v podobě Confiteor se zachovala v římské liturgii, avšak v pozdním středověku došlo k její úplné přeměně. Dlouhé jmenování hříchů bylo z něj odstraněno, naopak přibyl seznam svatých. (17)

Úkon kajícnosti konaný na začátku mše má neustále velký význam, ačkoli při něm nedochází ke svátostnému rozhřešení. Na druhou stranu při vzbuzení hluboké a upřímné lítosti opravdu umožňuje očistit se od hříchů, protože nám pomáhá i prosba Božího služebníka - kněze, o odpuštění hříchů. Při těžkých hříších však nelze přistoupit ke svatému přijímání, - i když prostřednictvím dokonalé lítosti můžeme získat milost posvěcující a odpuštění, - protože v tomto případě jsme vázáni povinností svátostného smíření. (18)

V této souvislosti je však žádoucí doplnit, že v principu je možné získat rozhřešení i bez osobního vyznání hříchů. Jde o velmi výjimečné případy, ve kterých se uděluje takzvaná generální absoluce. Lze ji udělit především tehdy, když jsou masy věřících vystaveny hrozbě akutního nebezpečí smrti například v případech válek, či hromadných katastrof v různých podobách. Dále také v případě nadměrného počtu věřících, když není k dispozici dostatek zpovědníků, kteří by vyslechli jednotlivé zpovědi. V těchto zmíněných případech jsou věřící bez vlastní viny připraveni o milost svátosti smíření a eucharistie. (19)

V širším smyslu (o absolucích bez svátostné povahy) se tímto termínem označují i různé druhy papežského požehnání (především požehnání umírajícím a určité absoluce v rámci řeholního života starých řádů - určeny i členům jejich třetích řádů.)(20) Generální absoluce však nelze udělit vždy a všude a není přípustné zneužívat je.

Misál Pavla VI. v běžných mších Indulgentiam vynechává, aby bylo jasně rozlišeno, že nejde o absoluci.

------------------------


Offertorium

Odpůrci mše Pavla VI. velmi často zpochybňují offertorium - obětování přítomné v řádné formě římské liturgie. K těmto kritikům patřil i arcibiskup Lefèbvre, který v jednom rozhovoru mimo jiné uvádí: „Nové modlitby Offertoria nevyjadřují katolické pojetí oběti ... Tridentská mše například pronášela k Bohu tuto modlitbu: ,Přijmi, svatý Otče, všemohoucí věčný Bože, tuto neposkvrněnou obětinu, kterou já, nehodný sluha tvůj, přináším tobě, Bohu svému živému a pravému, za nesčetné hříchy, urážky a nedbalosti své...´
Nová mše říká: ,Obětujeme ti chléb života ...´ Není tu žádná zmínka o obětování nebo oběti.
“ (21)

Zdá se být neuvěřitelné, že ani taková velká osobnost Katolické církve, jakou arcibiskup Lefèbvre nepochybně byl, nepochopila základní princip obětování. Jak uvádí velký teolog 20. století, Josef Ratzinger, nyní emeritní papež Benedikt XVI., postačí i skromná znalost malého katechismu na rozpoznání skutečnosti, že myšlenka oběti neměla nikdy své místo v obětování, ale až v eucharistické modlitbě, v kánonu. Jak dále uvádí Ratzinger, Bohu neobětujeme to či ono: novostí Eucharistie je přítomnost Kristovy oběti. Proto se oběť uskutečňuje tam, kde zaznívá Jeho slovo, slovo o Slovu, v němž proměnil svou smrt na skutek slova a lásky, abychom tím, že ho smíme přijmout, byli uvedeni do jeho lásky, do trojiční lásky, v níž se Kristus věčné Slovo vydává svému Otci. Tam, kde zaznívá „toto“ slovo o Slově, tam, kde se naše dary stávají Kristovým darem, ve kterém se dává on sám, tam je oběť, která je podstatou Eucharistie již od jejího ustanovení. (22)

Můžeme se mnohokrát setkat s tím, že výrazy, kterými v současnosti je (a bylo i v minulosti) nazývané obětování přítomné v liturgii, má ve skutečnosti jiný význam.

Už od starozákonních dob bylo nutné nejprve připravit obětní dary a až poté bylo možné začít oběť. Ratzinger k stále probíhající diskusi odborníků působících v oblasti liturgie na toto téma uvádí následující vyjádření: německý výraz pro obětování (Opferung) pochází z latinského výrazu oferre, nebo ještě pravděpodobněji z výrazu operare. Oferre neznamená obětovat (to v latinském jazyce řekneme jako immolare), ale přinést, připravit, dát k dispozici. Výraz offerari tedy znamená působit a v souvislosti s Eucharistickou obětí také znamená připravovat. Tento výraz měl vystihnout skutečnost, že se musel připravit eucharistický oltář, a z tohoto důvodu zůstal výraz offerari zažitý. Jeho použití však znamená, že se muselo udělat hodně pro to, aby tyto dary, chléb a víno byli při Eucharistii náležitým způsobem k dispozici (23)

Offertorium, Lawrence OP, CC BY-NC-ND 2.0, flickr.com


Offertorium v misálu Pia V., podle kterého se dodnes slaví tridentská mše svatá, nemá svůj původ v římské liturgii. Tridentští odborníci působící v oblasti liturgie již před konáním Druhého vatikánského koncilu vznesli námitky proti souboru modliteb, provázejících přípravu obětních darů, vůči jejich rozsáhlosti, stylu a původu, který nevycházel z původní tradice římské liturgie (tradice římské liturgie by zůstala zachována v případě položení darů na oltář bez dalších liturgických úkonů). Především však předkládali anticipaci témata oběti, která však má své místo až v eucharistické modlitbě, kánonu. Proto část odborníků navrhovala tyto modlitby úplně zrušit a ponechat položení darů na oltář beze slov. Nakonec bylo přijato jiné řešení. Modlitby z misálu Pia V, doprovázející položení darů na oltář, byly nahrazeny novými.

Konečný návrh byl inspirován ambrosiánskou liturgií, v níž je následující formulace modliteb: „Benedictus Dominus, Deus universi, educens panem de terra, e quo nobis fit cibus vitae.“ („Požehnaný Pán, Bůh světa, vyvádějící chléb ze země, ze kterého se pro nás stává pokrm života“).

Tento návrh byl později rozšířen do takové podoby: „Benedictus es, Domine, Deus universi, quia de tua largitate accepimus panem hunc, fructum terrae et Operis manuum hominum, ex quo nobis fiet panis vitae.“ („Požehnaný jsi, Pane, Bože světa, protože díky tvé štědrosti přijímáme tento chléb, plod země a práce lidských rukou, aby se z něj pro nás stal chléb života“).

Na naléhání papeže Pavla VI. se však do této formulace doplnilo propojení s tématem oběti: quem tibi offerimus (který ti nabízíme) a tak vznikla definitivní verze prezentovaná i v novém misálu Pavla VI. ve znění:

Pavel VI., volné dílo, commons.wikimedia.org


Benedictus es, Domine, Deus universi, quia de tua largitate accepimus panem, quem tibi Offerimus, fructum terrae et Operis manuum hominum, ex quo nobis fiet panis vitae.“

(„Požehnaný jsi, Pane, Bože světa, protože díky tvé štědrosti přijímáme chléb, který ti nabízíme, plod země a práce lidských rukou, aby se z něj pro nás stal chléb života“).

Toto doplnění se však stalo příčinou nedorozumění a dodnes přetrvávajících intenzivních diskusí Tridentských odborníků působících v oblasti liturgie, jejichž předmětem je anticipace tématu oběti. (24) V každém případě však musíme mít na paměti argumenty Josefa Ratzingera. Obětování je v podstatě pouze přípravou obětních darů. Původní tradice v římské liturgii znala jen jednoduché položení darů na oltář.

Pavel VI předává prsten kardinálu Ratzingerovi, volné dílo, it.wikipedia.org


Jak můžeme vidět, formulace modliteb provázejících obětování, uvedená v misálu Pia V., a formulace v misálu Pavla VI., nevychází z původní tradice římské liturgie. Mnoho intenzivních diskusí orientovaných na téma, která z formulací uvedených ve zmíněných misálech pochází z původní tradice římské liturgie, je proto možné vzhledem k uvedeným skutečnostem pokládat za irelevantní.

Nejdůležitější však je uvědomění si skutečnosti, že obětování darů v liturgii začíná až v kánonu, a tam je potřeba důrazu explicitního vyjádření, jakož i správného chápání katolické oběti.

------------------------


Závěr

Předkládaný článek je součástí systematické apologie mše Pavla VI., jejíž zkoumání se autor článku několik let věnuje. Záměrem článku proto bylo předložit stručnou analýzu některých významných prvků z těchto oblastí:

* porovnání úkonu kajícnosti v obou formách římského obřadu;

* rozbor úkonu kajícnosti v řádné formě římské liturgie;

* důvody pro vynechání Indulgentiam ze mše Pavla VI.;

* rozdílné vnímání obětování v liturgii Pia V. a liturgii Pavla VI.


Z předložené analýzy vyplývá, že Ottavianiho tvrzení o původu misálu Pia V., sahajícího do dob Řehoře Velikého, nebo ještě starších dob, je přinejmenším diskutabilní. Po podrobnějším zkoumání historických pramenů a dějin liturgického vývoje můžeme vidět, že misál Pia V. kromě původních prvků římské liturgie obsahoval i galikánské intermezzo, jakož i části z pozdějších období. Tato fakta nám dokazují a v současnosti jsou potvrzeny i mnoha odborníky zkoumajícími oblast liturgického vývoje Církve, že misál Pia V. nepochází z období Řehoře Velikého, ale ve skutečnosti z Alkuinova sakramentáře původem v období 9. století.

V neprospěch Ottavianiho tvrzení týkajícího se původu misálu Pia V., říká například také postoj misálu k prvkům liturgie, které měly svůj původ již v nejstarším období vývoje římské liturgie. Misál Pia V. mnohé z nich odstranil, za všechny zmíníme například tropování, které do té doby v liturgii mělo své opodstatněné postavení.

Z důvodu zachování objektivity je však na druhou stranu třeba uvést, že misál Pia V. obsahuje mnohé speciální části, které nemají svůj původ v období Řehoře Velikého, či dokonce ještě ve starších dobách. Je prokázáno, že sahají až do mnohem pozdějších období. K takovým prvkům liturgie patří i úkon kajícnosti.

Na základě srovnání úkonu kajícnosti a obětování v obou formách římského ritu článek poukazuje na pozitiva různých forem úkonu kajícnosti. Také prezentuje diametrálně odlišné vnímání obětování v obou formách římského ritu a podává interpretaci původu těchto odlišnosti ve světle vědeckých výzkumů v oblasti dějin liturgiky.

Závěry několikaletého bádání autora v oblasti liturgické obnovy Církve otevírají prostor pro další relevantní zkoumání, hledání řešení, respektive konkrétní teoretické a empirické výstupy. V případě předkládaného článku z těchto závěrů vyplývají následná doporučení aplikovatelné pro praxi:

* nadále systematicky kultivovat apologii liturgie Pavla VI. u odborné, především teologické a zároveň i laické veřejnosti, s orientaci na věřící laiky, jinověrce i lidi bez vyznání;

* mít na zřeteli, že navzdory velkému přínosu pro liturgický vývoj Církve, potřebuje misál Pavla VI. obnovu. Tato obnova například přímo souvisí i s úkonem kajícnosti a obětováním v liturgii. V případě praktické aplikace si to můžeme představit následovně: úkon kajícnosti a obětování v liturgii by měli být společně - to znamená jejich nové znění v misálu Pavla VI. a jejich starší znění v misálu Pia V., vložené do obnoveného misálu s cílem upozornit na skutečnost, že nová liturgie dokáže být kontinuální se starou liturgií, a to bez nedorozumění a konfliktů;

* podrobit podrobnějšímu zkoumání také argumenty kritiků liturgie Pavla VI. a důsledně sledovat případy, ve kterých je možné tyto argumenty akceptovat;

* na základě akceptace těchto argumentů předkládat příslušným liturgickým komisím návrhy kompromisních řešení, akceptovatelných pro obě formy římského obřadu.

Vzhledem k předloženým doporučením předmětný článek obsahuje i návrh úpravy poslední věty úkonu kajícnosti ve mši Pavla VI., vytvořené autorem článku, která by zajistila vyšší kompatibilitu úkonu kajícnosti v obou formách římské liturgie. Její schválení ze strany příslušných liturgických komisí a následná praktická aplikace by mohlo přispět k usmíření uvnitř Církve, ale především by podle názoru autora článku byla zdrojem požehnání pro celé církevní společenství. V této souvislosti pokládá autor článku za mimořádně důležité v textech liturgie zvlášť zmínit i svatého Michala archanděla. Po skončení slavení liturgie také doporučuje znovuzavedení povinnosti modlit se modlitbu ke svatému Michalovi Archandělu v jejím původním znění, sestaveném papežem Lvem XIII. Realizace opakovaného zavedení této modlitby do liturgické praxe však zároveň vyžaduje stanovení stejných pravidel pro všechny diecéze a farnosti na území Slovenska.


*****


Kráceno. Kompletní verze článku byla zveřejněna v akademickém časopise Acta Missiologica, roč. 10, č. 2, 2016. Text přebíráme se souhlasem redakce.

Poznámky k textu:

Offertorium, Public Domain, fi.wikipedia.org


(15) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 55.
(16) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 547.
(17) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 55.
(18) MALÝ, V.: Slávenie svätej omše, s. 25 – 26.
(19) Pro udělení těchto generálních absolucí je v Církvi zaveden i speciální obřad – Pozn. autora.
(20) BERGER, R.: Liturgický slovník, s. 36.
(21) Potlačený rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 1. část (1978). In REX! [online].[ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internetu: http://rexcz.blogspot.sk/2015/03/potlaceny-rozhovor-s-arcibiskupem.html
(22) KRIVDA, A.: Obnovený omšový poriadok a národný jazyk v liturgii, s. 129 – 130.
(23) KRIVDA, A.: Obnovený omšový poriadok a národný jazyk v liturgii, s. 130.
(24) KRIVDA, A.: Obnovený omšový poriadok a národný jazyk v liturgii, s. 129.

Použitá literatura

1. BERGER, R.: Liturgický slovník. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 2008. 592 s. ISBN 978-80-7021-965-2.
2. CABAN, P.: Dejiny slávenia Eucharistie do Druhého vatikánskeho koncilu. 1. vyd. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7162-802-6.
3. DUČÁK, K.: Svätá omša podľa Misála Pavla VI. Vysvetlenie niektorých sporných momentov v polemike s tridentistami. In Duchovný Pastier. roč. 97, č. 4, 2016. ISSN 0139-861X.
4. Konštitúcia Sacrosanctum concilium. In Dokumenty Druhého vatikánskeho koncilu. Trnava: Spolok svätého Vojtecha, 2008. 847 s. ISBN 978-80-7162-738-8.
5. KRIVDA, A.: Obnovený omšový poriadok a národný jazyk v liturgii. In Päťdesiat rokov liturgickej reformy Druhého vatikánskeho koncilu na Slovensku. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie Košice, 25. októbra 2012. 1. vyd. Ružomberok: Verbum, 2013. ISBN 978-80-8084-996-2.
6. MALÝ, V.: Slávenie svätej omše. [online].[ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: http://www.bosy.org/sviatosti/21_SLAVENIE_SV_OMSE_MALY.doc
7. OTTAVIANI A. – BACCI, A.: Stručný kritický rozbor nového mešního řádu. Nová liturgie. In Te Deum. 5/2009. [online]. [cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: http://www.tedeum.cz/5_2009/kriticky_rozbor_nom_052009.htm
8. Potlačený rozhovor s arcibiskupem Marcelem Lefebvrem – 1. část (1978). In REX! [online].[ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: http://rexcz.blogspot.sk/2015/03/potlaceny-rozhovor-s-arcibiskupem.html
9. SARAH, R.: Cardinal Sarah: „Nová liturgia musí byť v kontinuite so starou“. Ako treba obnoviť misál Pavla VI.? In <,i>L'Osservatore Romano, June 12, 2015, [online].[ cit. 10. apríl 2016]. Dostupné na internete: http://www.lifenews.sk/content/cardinal-sarah-%E2%80%9Enov%C3%A1-liturgia-mus%C3%AD-by%C5%A5-v-kontinuite-so-starou%E2%80%9C-ako-treba-obnovi%C5%A5-mis%C3%A1l-pavla
10. RAGAN, G.: Liturgické hnutie na Slovensku. Košice: Liturgický inštitút Jána

Tribüne mit Konzilsvätern und Empore der Sekretäre; Foto: L. Wolleh, CC BY-SA 3.0



Sdílet

Související články:
Stanovisko předsedy Konference biskupů Slovenska k výstavě Body The Exhibition: (20.08.2017)
Kardinál Sarah: Křesťanské rodiny předvojem vzpoury proti nové diktatuře egoismu (14.08.2017)
Modleme se za milost obrácení pro Evropu, kterou tvoříme (18.07.2017)
* Benedikt XVI. vzpomíná na kardinála Meisnera
* Z duchovní závěti kard. Meisnera
(16.07.2017)
Kardinál Dominik Duka hostem TV Lux (10.07.2017)
Kardinál Burke: Doufám, že budu moci i nadále trpět pro víru (10.07.2017)
Kardinál Turkson: Takto to dál nejde. Evropa musí zavřít kohoutek africké imigrace (07.07.2017)
Josef Nuzík a Antonín Basler pomocnými biskupy v Olomouci (07.07.2017)
* Zemřel kardinál Joachim Meisner
* Zemřel bývalý vatikánský tiskový mluvčí
Joaquin Navarro-Valls
(07.07.2017)
Kardinál Caffarra: satan hází Bohu do tváře rukavici - "definitivní a hrozná výzva" (26.06.2017)
Polská konference biskupů: Žádné přijímání pro "znovu sezdané" (19.06.2017)
Lidská náboženství a Boží náboženství (31.05.2017)
Kardinál Sarah pojmenovává diktaturu hluku, která proniká i na mše sv. (28.05.2017)
Biskup Luigi Negri dětem z Manchesteru: "Ubohé děti společnosti, která nerozezná již více Zlo" (26.05.2017)
Katolická církev k rodině v české společnosti (29.04.2017)
EXKLUZIVNĚ! interview s kardinálem Burkem: "Je zde velmi nebezpečný zmatek a se zmatkem přijde rozdělení." (25.04.2017)
Papežův vyslanec kritizuje úsilí OSN regulovat populaci (22.04.2017)
Přípravný dokument XV. řádného generálního zasedání biskupské synody (19.04.2017)
Kardinál Sarah: Benedikt XVI. mlčky promlouvá (30.03.2017)
Muži minulosti a muži budoucnosti v Katolické církvi (27.03.2017)
Kardinál Vlk odešel (22.03.2017)
Biskup Schneider: Pokud mi biskup nebo papež přikáží hřešit, "musím odmítnout" (21.03.2017)
Rekviem za kardinála Miloslava Vlka v Brně (20.03.2017)
Slovenští biskupové rozhodli o znovuzasvěcení Slovenska Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu a Neposkvrněnému Srdci Panny Marie! (17.03.2017)
Analýza problematiky CONFITEOR, INDULGENTIAM a OFFERTORIUM ve dvou formách ŘÍMSKÉHO RITU 1 (03.03.2017)
Slovenští biskupové otevřeně: Křesťanství se s islámem nachází v permanentním konfliktu (25.02.2017)
Prohlášení ČBK k Pochodu pro rodinu a pro život (26.01.2017)
VÝSTAVA BRNĚNSKÁ DIECÉZE VE FOTOGRAFIÍCH (21.01.2017)
Kardinál Sarah: Když se obrátíme k Bohu, On napraví vztahy mezi lidmi a národy (15.01.2017)
Výzva České biskupské konference k modlitbě a rozeznění zvonů (31.12.2016)
Přání k Vánocům od našeho biskupa Vojtěcha (24.12.2016)
Biskup Schneider: Církev již odpověděla na "Lutherovy chyby" (10.12.2016)
Útok na nebe: Přidejte se ke kardinálovi Burkovi v jeho výpravě za Církev a společnost (01.12.2016)
Horké téma! Papež odpověděl na dopis kardinálům (25.11.2016)
Kardinálové prosí papeže o vysvětlení Amoris laetitia (18.11.2016)
Kardinál Burke varuje před démonizací Trumpa (11.11.2016)
Biskup Schneider o soužití partnerů, změně pohlaví a ekumenismu (08.11.2016)
Připomínka reformace jako historický moment, ale spíše důvod k zármutku než k oslavám (30.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (4. část) (30.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (3. část) (24.10.2016)
Kardinál Parolin: lidská svoboda se absolutizuje, a člověku se upírá respekt k jeho svědomí (23.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (2. část) (22.10.2016)
Proč koncil ve 20. století? (1. část) (19.10.2016)
Kardinál Raymond Burke v České republice (11.10.2016)
Kardinál Dominik Duka: Potřebujeme vzpouru slušných a rozumných ludí (30.09.2016)
Poděkování otce biskupa Vojtěcha (05.09.2016)
Sekretář komise pro dialog s lefébvristy: Koncilní dokumenty nejsou nedispenzovatelné (19.08.2016)
Kardinál Sarah: "Ti, kteří tvrdí, že vykoření chudobu, překrucují Ježíšova slova - nejenže se mýlí, ale i lžou." (08.07.2016)
* Brno má nového pomocného biskupa, je jím P. Pavel Konzbul
* Záznam biskupské svěcení: Brno 29. 6. 2016 v katedrále
(04.07.2016)
První homilie biskupa Pavla Konzbula (01.07.2016)
Bůh nebo nic - úryvek z knihy kardinála R. Saraha (22.06.2016)
Kardinál Sarah: Vrátit centrální místo v liturgii Bohu (20.06.2016)
Kardinál Sarah o diktatuře hrůzy v dnešním světě (07.06.2016)
Brána milosrdenství putuje na loďce po ostrovech (03.06.2016)
* Nejvýznamnější africký kardinál přijede na Slovensko
* Vyjde slov. překlad knihy "Bůh nebo nic"
(01.06.2016)
Je demokracie 'totální moc menšiny'? (27.05.2016)
Kardinál Sarah vyzval Američany k odvážné obraně rodiny (25.05.2016)
Soudruzi zvedají hlavu (22.05.2016)
6+1 otázka pro biskupa Pavla Konzbula (22.05.2016)
Zemřel kardinál Giovanni Coppa (18.05.2016)
Kardinál Burke: Papežova exhortace nemění učení církve (19.04.2016)
Kardinál Sarah: svatostánek nás orientuje k Bohu (12.04.2016)
Kardinál Müller: Protestantizace katolické církve nás s protestanty nesmíří (01.04.2016)
Patriarcha Kyrill - nejvyšší církevní představitel nejen Ruska, ale Rusi (14.02.2016)
Nový biskup plzeňské diecéze (12.02.2016)
Mons. Gallagher: Unijní migrační politika musí respektovat reálné možnosti států (20.12.2015)
Zemřel Mons. Jiří Paďour, pohřeb vysílá TV Noe (19.12.2015)
Arcibiskup Chaput: Eucharistie pro opětovně sezdané porušuje učení Církve (17.12.2015)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (17.12.2015)
Modlitba za nového pomocného biskupa (12.12.2015)
Kardinál Arinze odpovídá kardinálovi Marxovi (07.12.2015)
Arcibiskup Chaput: přizpůsobivost není cestou milosrdenství (01.12.2015)
Kardinál Giovanni Coppa slaví devadesátku (12.11.2015)
Pohled katolické církve na imigraci (12.11.2015)
* Tři pohledy na kardinála Korce
* Vzpomínka na kardinála J. CH. Korce: Člověk, který byl otcem
(26.10.2015)
Synoda skončila... Rozvedení přišli o hlas (aktualizováno) (26.10.2015)
V synodní aule představen závěrečný dokument (23.10.2015)
Biskup Vokál kázal před generálním shromážděním biskupské synody (23.10.2015)
Synoda o rodině: K dokumentu Instrumentum laboris (23.10.2015)
Německá strategie na synodě: Předstírat harmonii (20.10.2015)
* Kardinál Burke za věrnost katolické sexuální nauce
* Arcibiskup Peta: ,Satanův kouř' je citelný
(19.10.2015)
Přiznání kardinála Danneelse / Mafie proti Benediktovi (13.10.2015)
Prefekt papežské kongregace pro nauku víry: Církev se nemůže poddat totalitnímu duchu doby (11.10.2015)
Pozvání biskupů na Národní eucharistický kongres a výzva k modlitbám za Synodu o rodině (05.10.2015)
Africký kardinál na Světovém setkání rodin: Změna Kristova učení je herezí (04.10.2015)
Biskup Atanáš Schneider - dokument synody odporuje Božímu zákonu (03.10.2015)
Polští biskupové a blížící se Synoda (02.10.2015)
Biskupové svolávají první národní eucharistický kongres (02.10.2015)
Nigerijský arcibiskup důrazně brání přirozenou rodinu (30.09.2015)
Arcibiskup Carballo z Vatikánu: Příliš se přizpůsobujeme světu (29.09.2015)
Afričtí biskupové: odmítáme ideologickou kolonizaci našeho kontinentu (20.09.2015)
Kardinál varuje před 'ďábelským útokem' na manželství (17.09.2015)
Prohl. předsedy a místopředsedy ČBK k situaci migrantů (11.09.2015)
Potřebujeme poznat moudrost, řekl kardinál George (01.09.2015)
Kardinálové opět polemizují s Kasperem. Přidal se i Duka (01.09.2015)
Kardinál Brandmüller: Zastánci změny katolického učení jsou kacíři (27.08.2015)
Kardinál Cordes papežským legátem na Národním eucharistickém kongresu (23.08.2015)
Exkluzivní rozhovor pro Aktuality.sk poskytl pražský arcibiskup a český kardinál Dominik Duka. (12.08.2015)
Arcibiskup Jan Graubner k pastoraci homosexuálů (12.08.2015)
Prohlášení předsedy ČBK u příležitosti Prague Pride 2015 + (12.08.2015)
Nigerijští biskupové: "Nepodléhejte západnímu LGBT vlivu" (11.08.2015)
Arcibiskup Detroitu: Kázat pro některé je jako sázet do betonu (24.07.2015)
Polský episkopát hluboce rozčarován přijetím zákona o oplodnění in vitro (24.07.2015)
Přijímání eucharistie rozvedenými je urážkou Krista (11.07.2015)
Nad Mexikem byl proveden velký exorcismus (05.07.2015)
Prorocká slova z r. 1980 k synodě o rodině? (25.06.2015)
Kniha Setrvat v pravdě Kristově - Manželství a svaté přijímání v Katolické církvi vychází česky (09.06.2015)
* Kardinál Burke: Irsko hlasováním pro homosexuální manželství " popřelo Boha"
* Kardinál Parolin: Jde o porážku lidství
(31.05.2015)
Kardinál Sarah: Je správné vycházet na periferie, ale jen pokud tam neseme Krista (27.05.2015)
Prohlášení biskupů střední a východní Evropy o rodině (15.05.2015)
Otevření otázky znovu sezdaných je útokem na Církev (14.05.2015)
Kardinál Burke odpovídá na nedávnou kritiku (07.05.2015)
Němečtí biskupové hovoří o hranicích učení Církve o manželství (06.05.2015)
Kardinál Kasper není „papežův teolog“ (24.04.2015)
Prefekt kongregace pro nauku víry: Církev nemůže nabízet "zředěnou" víru (22.04.2015)
Kardinál Tomáš Špidlík věčnaja pamjať (19.04.2015)
Bosenský kardinál: Evropa se obává muslimů, ale zapomíná na své vlastní křesťanské dědictví (18.04.2015)
Nemůžeme přizpůsobovat víru době, jako to křesťané dělali v době nacismu (13.04.2015)
Kardinál Műller vyzval německé biskupy k jednotě s Římem (30.03.2015)
Kardinál vytýká předsedovi německé biskupské konference: Nemůžeme ignorovat Kristovo učení o manželství (27.03.2015)
Dva postoje v Církvi: A) mučednictví za manželství VS. B) odsuzování "tvrdého slovníku" (26.03.2015)
Mons. Vlastimil Kročil novým českobudějovickým biskupem (19.03.2015)
Referendum - Mons. Ján Sokol: Kdo je vlastně za tím vším? (video) (30.01.2015)
Ukrajinský patriarcha Filaret kritizuje ruskou vládu (12.12.2014)
Kardinál Raymond Leo Burke: Učení o manželství musí být zpřesněno a pouze sv. Otec František to může udělat (04.12.2014)
Biskupové Slovenska: Odmítíme Strategii rodové rovnosti (28.10.2014)
Kardinál Duka napsal dopis rodičům zavražděného studenta (22.10.2014)
Závěrečná synodální zpráva pozměnila zmínky o homosexualitě (20.10.2014)
Reflexe v poločase biskupské synody o rodině (14.10.2014)
* Synoda o rodině 2014-2015: Základní informace
* Zdroje informací a přímé přenosy
(05.10.2014)
Prohlášení předsedy KBS k rozhodnutí prezidenta SR o referendu (06.09.2014)
Kardinál Dominik Duka: kázání na Národní pouti rodin 2014 (31.08.2014)
kardinál Raymond Burke: "Potřebujeme katolíky bez kompromisů" (21.08.2014)
Biskup Atanáš SCHNEIDER: "Nacházíme se ve čtvrté velké krizi církve" (20.07.2014)
Řezenský biskup kritizuje gender agendu a povolává laiky k ochraně počatých dětí (16.04.2014)
Evropští biskupové vyzvali k účasti u voleb do Evropského parlamentu (09.04.2014)
Přijímání pro rozvedené a znovu sezdané je nemožné (02.04.2014)
Kardinál Turkson: Lidská práva vyplývají z naší důstojnosti, hrozí jejich dezinterpretace (12.03.2014)
Kardinál Müller: učení a praxi nelze oddělovat (07.03.2014)
* Papež přijal rezignaci kardinála Meisnera
* Biskup Jiří Paďour odchází z úřadu kvůli nemoci
(04.03.2014)
Kardinál Kasper k problematice rozvedených a znovusezdaných (23.02.2014)
Brno navštíví apoštolský nuncius v ČR Mons. Giuseppe Leanza (20.02.2014)
Biskup Cikrle předsedal mši v bazilice sv. Bartoloměje (19.02.2014)
Čeští a moravští biskupové u papeže Františka (15.02.2014)
Ad limina 2014: živě z Vatikánu na TV NOE (12.02.2014)
Ad limina apostolorum (11.02.2014)
Kardinál Ján Chryzostom Korec o svobodě, výhradě svědomí a odluce církve (24.01.2014)
Kardinál Poupard: Je zbytečné mluvit o právech, nectí-li se povinnosti (23.12.2013)
Člověk je napadán novými herezemi
- rozhovor s prefektem Kongregace pro nauku víry, arcibiskupem Müllerem
(23.12.2013)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha Cikrle (22.12.2013)
Mučedníci komunismu - blahoslavený Vasil Hopko (24.11.2013)
Vatikán: Doporučení OSN jsou zavrženíhodné (09.11.2013)
Stanovisko subkomise pro bioetiku Teologické komise KBS k prodeji a výdeji přípravků hormonální antikoncepce (05.11.2013)
Slovo brněnského biskupa Vojtěcha Cikrleho k ukončení Roku víry (30.10.2013)
Biskupové: Nastal čas odstranit diskriminaci nenarozených dětí (29.10.2013)
Protest COMECE proti záměrům EU (23.10.2013)
Čeští a slovenští biskupové se setkají ve Vranově u Brna (22.10.2013)
Předvolební boj (22.10.2013)
SLOVO OTCE BISKUPA VOJTĚCHA K VOLBÁM (14.10.2013)
Slavnostní bohoslužba s českými, moravskými a slovenskými biskupy (23.09.2013)
Den postu a modliteb za mír v Sýrii (04.09.2013)
Světla a stíny v Evropě. Od Ecclesia in Europa k Roku víry: 10 let nové evangelizace. (20.07.2013)
Biskup Vojtěch vyzval k podpoře iniciativy "Jeden z nás" (11.07.2013)
Kardinál Vatikánu: "Antikoncepce nemá daleko od potratu." (26.06.2013)
Scola: Evropa musí radikálně změnit myšlení, jinak hrozí zánik (22.06.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha
k sousoší sv. Cyrila a Metoděje v Brně na Petrově
(25.05.2013)
Arcibiskup Graubner k Velkému varování: Důsledky jsou ďábelské (24.05.2013)
Papež vyzývá k eucharistickým modlitbám (14.05.2013)
Je boj proti ideologiím ztracený? (30.04.2013)
K osočení kardinála Duky: Šéf SNAP přiznal u soudu, že publikuje nepravdivé informace (08.03.2013)
Pastýřský list biskupů
k majetkovému narovnání
(04.03.2013)
Pastýřský list pro první neděli postní 2013 (18.02.2013)
Výzva otce biskupa Vojtěcha k postu a modlitbám
Biskupové proti legalizaci chemického potratu RU-486
(15.02.2013)
Indie – Biskupové proti znásilnění: Důstojnost každého člověka je posvátná. Problémem je vzdělání (01.02.2013)
Slovo otce biskupa Vojtěcha k Vánocům 2012 (22.12.2012)
Prohlášení litoměřického biskupa Jana Baxanta 16.12.2012 (17.12.2012)
Arcibiskup Chaput: Být svatý je to jediné, na čem záleží (06.12.2012)
Arcibiskup Müller: Tradicionalistické a pokrokářské ideologie se setkávají (30.11.2012)
Je třeba vytrvale upozorňovat na křesťanské hodnoty v Evropě (18.11.2012)
Aktuálně: Benedikt XVI.. a Obama, biskupové USA apelují na ochranu života (08.11.2012)
Kardinál Koch: ordinariát pro luterány je možný, požádají-li o něj (03.11.2012)
První bilance synodu (28.10.2012)
Synodní Poselství Božímu lidu (28.10.2012)
Dnešní lidé potřebují místa a události, v nichž zakusí krásu víry (18.10.2012)
Kardinál Grocholewski: Největší překážkou evangelizace je pýcha a sebeláska (10.10.2012)
Biskup Radkovský: Svatováclavské pojetí státnosti je v krizi (30.09.2012)
Slovo biskupů k beatifikaci čtrnácti mučedníků (30.09.2012)
Kardinál Carlo Maria Martini a Česko (+ další odkazy) (05.09.2012)
Kardinál Piacenza: Nejvážnějším druhem chudoby je neznalost Pravdy (27.07.2012)
Slovenská nunciatura k odvolání mons. Roberta Bezáka (14.07.2012)
Nový prefekt Kongregace pro nauku víry (04.07.2012)
Konference biskupů Slovenska vydala upozornění o posvátném prostoru (01.06.2012)
Pastýřský list k VII. světovému setkání rodin (11.05.2012)
Slovo biskupů k situaci ve společnosti (09.05.2012)
Povolání, dar Boží lásky (28.04.2012)
Slovo k dnešku (21.04.2012)
Svaté přijímání (06.04.2012)
Velikonoční přání otce Jiřího Mikuláška (04.04.2012)
Jde nakonec o věrnost (30.01.2012)
V síle pravdy a lásky (22.01.2012)
Pastýřský list pro Nový rok 2012 (02.01.2012)
Vánoční přání otce biskupa Vojtěcha (23.12.2011)
Biskup Cikrle vydává publikaci provázející brněnskými chrámy (30.11.2011)
Páté výročí smrti Mons. Pavla M. Hnilicu, apoštola Panny Marie (06.10.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k roku biřmování 2012 (16.09.2011)
Reakce arcibiskupa Duky k Prague Pride (12.08.2011)
Kard. Schönborn jasně a srozumitelně o církvi a víře (15.07.2011)
Vezměme vážně výzvu otce biskupa (17.04.2011)
Uvedení Mons. Jana Vokála do úřadu diecézního biskupa (12.04.2011)
Pastýřský list k první neděli postní 2011 (13.03.2011)
Pastýřský list otce biskupa Vojtěcha k Roku křtu 2011 (06.03.2011)
Prohlášení biskupů k situaci ve společnosti (04.02.2011)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 09. 03. 2017 | 639 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Loading
Doporučujeme:
Anketa:
Jak se ti líbí časopis Milujte se!? (viz www.milujte.se)


Celkem hlasovalo: 158452
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace