Církev a Písmo sv.

Magisterium a biblická studia ve 20. stol.

 

I. Pontifikát Lva XIII.

  1. Založení Ecole Biblique (1890, schválena apoštolským listem Hierosolymae in coenobio ze 17.9.1892), Marie-Joseph Lagrange, O.P.
  2. Revue Biblique (1892)
  3. Encyklika Providentissimus Deus (18.11.1893)

    1. Zásady o vyučování Písma sv.

    1. Obrana Písma sv.

  1. Papežská biblická komise (1902, ap. list Vigilantiae)

 

II. Pontifikát Pia X.

  1. Protimodernistický dekret Lamentabili (3.7.1907) a encyklika Pascendi Dominici gregis (8.9.1907)
  2. Pontificium Institutum Biblicum de Urbe (1909), od r. 1930 rektorem P. Agostino Bea, pozdější kardinál
  3. Komise de revisione Vulgatae (1907)

 

III. Pontifikát Benedikta XV.

Encyklika Spiritus Paraclitus (15.9.1920) k 1500letému výročí smrti sv. Jeronýma

 

IV. Pontifikát Pia XI.

  1. P. Lagrange se r. 1935 obrací na J. Guittona, aby napsal Svatém Stolci o nezbytnosti podporovat bádání katolických exegetů
  2. Encyklika Mit brennender Sorge (březen 1937), proti nacismu, mimo jiné se staví proti novodobému markionismu a prohlašuje, že posvátné knihy SZ jsou zcela Božím slovem a obsahují zjevení.

 

 

V. Pontifikát Pia XII.

  1. Na jaře 1941 anonymní dílko (autor don D. Ruotolo), kritizující exegesi a metody používané na PIB ( zasévají zkázu do duší , působí hluboký úpadek ). Pius XII. sám nařídil rozeslat dopis Biblické komise, který na to reaguje.
  2. Encyklika Divino afflante Spiritu (30.9.1943)

    1. Část historická
    2. Část nauková

  1. Problém Odpovědí (responsa) Biblické komise konzervativní tendence, motivovaná pastoračními ohledy
  2. List Kardinálu Suhardovi (16.1.1948) otázka pramenů Pentateuchu a historicity prvních 11 kapitol Genese

 

VI. Události před koncilem a během koncilu

  1. Aféra kolem Introduction ŕ la Bible (1958-1959)
  2. Monitum Posvátného officia o historické pravdivosti (20.6.1961)
  3. Instrukce Biblické komise o historicitě evangelií Sancta Mater Ecclesia (21.4.1964)

 

VII. Koncilní konstituce Dei Verbum (18.11.1965)

  1. Obsah: I.: Zjevení

    1. Předávání Božího zjevení
    2. Božská inspirace a výklad Písma svatého
    3. Starý zákon
    4. Nový zákon
    5. Písmo svaté v životě Církve

  1. Důležité body: a) téma není Písmo svaté, ale širší: Boží zjevení

    1. koncil odmítl mluvit o dvou pramenech zjevení a nechává teologicky otevřený vztah Písmo Podání
    2. nezamítá tvrzení o neomylnosti Písma svatého, ale více zdůrazňuje pozitivní aspekt, tedy pravdivost Písma
    3. vztah Písma svatého a teologie: Písmo svaté však obsahuje Boží slovo, a protože je inspirováno, je to opravdu slovo Boží. Proto má být studium Písma svatého duší posvátné teologie. (č. 24)

 

 

VIII. Reorganizace Papežské biblické komise (Pavel VI. Motu proprio Sedula cura,       1971)

 

  1. Instrukce Papežské biblické komise Výklad Bible v Církvi (15.4.1993).
  2.  

  3. Problém vztahu mezi vědeckou exegesí a vírou

1.Zpochybnění vědecké exegese

  1. vědeckým světem

Magisteriem oficiálně schválená historicko-kritická metoda v poslední době podléhá kritickým soudům. Poukazuje se na její limity a nedostatečnost. Vytýká se jí, že studuje text výlučně diachronicky, přičemž je třeba vzít v úvahu také jeho finální podobu a uplatnit tak metody synchronní (narativní, rétorické). Zároveň se objevují požadavky umístit biblické texty do současné perspektivy a klást jim otázky z hlediska psychoanalytického, sociologického a politického.

  1. věřícími křesťany

Historicko-kritická metoda je sterilní pro duchovní život.

 

2. Musí vědecká exegese opomíjet víru?

Jestliže exegese už není chápána jako teologická disciplína (fides quaerens intellectum), nemůže již být užitečná pro teologii, neboť je nemožné postavit most od neutrálního popisného obsahu k teologické skutečnosti . Je třeba, aby se exegese konala výslovně v rámci víry.

 

3. Víra a nezbytné předporozumění

Bible zpravuje o náboženských zkušenostech a oslovuje náboženskou schopnost člověka. Jaké bude žádoucí Předporozumění pro přístup k Bibli? Neutrální jako u přírodních věd? Nebo předporozumění dané zkušeností víry? Zdá se, že není pochyby. Pro správnou intepretaci Bible může být nejlegitimnějším východiskem právě zkušenost víry, přesněji řečeno víry, předávané toutéž Tradicí víry, která dala vznik biblickým textům. Takové předporozumění není překážkou objektivity interpretace, ba naopak její podmínkou. Podmínka číst a interpretovat Písmo v témž Duchu, ve kterém bylo napsáno je tedy podmínkou pro objektivitu výkladu. V 1 Kor apoštol Pavel správně prohlašuje, že člověk se schopnostmi pouze přirozenými (psychikos) nepřijímá ty pravdy, které pocházejí od Božího Ducha. Zdají se mu hloupé a nemůže je pochopit, protože ty věci se dají posoudit jen s pomocí Ducha (pneumatikós) (1 Kor 2,14). Kdo nemá toto správné předporozumění, může pochopitelně studovat biblické texty z různých hledisek a dosáhnou zajímavých výsledků filologických, literárních, historických, psychologických a sociologických. Hlavní smysl mu však uniká. Jak říká encyklika Providentissimus Deus, protože nemají pravou víru, neproniknou k dřeni Písma, ale ohlodávají jenom kůru . Jestliže i práce katolických exegetů zůstane u ohlodávání kůry , potom nemůže být duší teologie , neboť takovému studiu chybí duše.

 

4. Úkol exegety podle Dei Verbum

V DV č. 12 se požaduje sjednocení dvou úkolů: pozorně zkoumat, (1) co měli svatopisci skutečně v úmyslu vyjádřit a (2) co chtěl jejich slovy Bůh zjevit . V tomto smyslu je pak celý paragraf rozdělen do dvou částí. První vysvětluje, jak objevit úmysl lidských autorů, a druhá upřesňuje, že pro odhalení smyslu Písma je třeba číst a vykládat je "v témž Duchu, ve kterém bylo napsáno . Víra je vskutku tím duchem, v němž se zrodilo Písmo, …a tedy také jedinou bránou pro vstup do jeho nitra .

 

 

 

 

Výběr z bibliografie

Dei Verbum. In: Dokumenty II. vatikánského koncilu. Praha, Zvon 1995, s. 101-123.

Výklad Bible v Církvi. Dokument Papežské biblické komise z 15. dubna 1993. Praha, Zvon 1996.

 

Collins, R.F.: Introduction to the New Testament. London, SCM Press Ltd 19922, s. 356-386.

Krejčí, J.: Slovo Boží. Řím, Křesťanská akademie 1971; Praha, Zvon 19972.

Laghi, P. Gilbert, M. Vanhoye, A.: Chiesa e Sacra Scrittura. Un secolo di magistero ecclesiastico e studi biblici. Roma, Editrice PIB 1994.

Merell, J.: Studium a četba Bible podle encykliky Pia XII. O časovém podporování biblických studií . Praha, CMK V. Kotrba 1949.

Merell, J.: Úvod do Nového zákona. Praha, ČKCH 19794, s. 108-124.


Tato strana je archivovane spolecne se starou verzi webu www.fatym.com (nova verze od roku 2007 je zde) a je umistena na serverech A.M.I.M.S. Na serverech A.M.I.M.S jsou dale hostovany Internetova televize TV-MIS.cz, TV-MIS.com, Casopis Milujte se!, on-line internetove prehravace JukeBox TV-MIS.cz (hudebni) a TemaBox TV-MIS.cz, virualni pout do Svato zeme a na Sinaj - svata-zeme.tv-mis.cz, weby poute.eu, ps.oblati.cz a rada dalsich projektu.